ÖZET Amaç: Bu çalışma Aile Sağlığı Merkezi’ne gelen
bireylerin yaşlı tutum düzeylerinin incelenmesi, bunları etkileyen faktörleri
belirlemek ve öneriler geliştirmek amacıyla planlanmış tanımlayıcı bir
araştırmadır. Gereç
ve Yöntem: Araştırma
1 Ocak - 1 Mayıs 2015 tarihleri arasında Kastamonu 1 No’lu Aile Sağlık
Merkezi’ne gelen 140 kadın ve 82 erkek olmak üzere 222 birey ile yüz yüze
görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırma verileri yaşlı ile yaşayan
bireyleri tanımlayıcı bilgi formu ile, Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği (YATÖ)
kullanılarak elde edilmiştir. Bulgular: YATÖ toplam
puan ortalaması 82.79±8.61’dir. Bireylerin cinsiyet, aile tipi, ailede yaşlı
ile yaşama, ailede yaşayan yaşlının olmasını isteme durumuna evet diyen
bireylerin YATÖ arasında anlamlı fark bulunmuştur(p<0.05). Bireylerin
cinsiyet, medeni durum, yaşanılan yer, gelir durumu ve eğitim durumu ile YATÖ
arasında anlamlı fark bulunmamıştır(p>0.05). Değişkenlerin alt ölçek puan
ortalamaları ile ilişkisi incelendiğinde, 41-50 yaş grubunda yer alan bireyler,
yerleşim yeri köy olanlar, Yaşlı ile yaşama tercihine evet diyen bireylerin
olumlu ayrımcılık puan ortalaması yüksek ve fark anlamlı bulunmuştur. En genç
grup olan 21-30 yaş grubunda ki bireylerin, bekar olanların, ev hanımı
olanların, yaşlısını haftada bir görenlerin olumlu ayrımcılık puan ortalaması
düşük ve fark anlamlı bulunmuştur. Örneklemin %72,5'i yaşlılarla yaşamayı
istemektedir. Sonuç: Araştırmaya
katılan bireylerin yaşlılara yönelik olumlu tutuma sahip oldukları bulunmuştur.
Yaşlıya karşı olumlu tutum yaşlının yaşam kalitesini artırırken, yaşlısına
olumsuz tutum sergileyen bireyler yaşlının yaşam kalitesini olumsuz
etkileyebilir. Bu nedenle 21-30 yaş grubunda ve bekar olanların olumlu tutum
sergilemeleri için eğitimler düzenlenmelidir.
Sağlık hizmetlerinde görev yapan personelin özellikle de hemşirelerin
yaşlı ile yaşayan bireylere yönelik eğitim ve destek programları yapmaları
önerilmektedir. Bu çalışma, Yaşlı bireye bakan bireylerde olumlu tutum
geliştirme ve farkındalık yaratma yönünden örnek bir çalışmadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 2 |