BibTex RIS Kaynak Göster

Sanal Laboratuvar Uygulamalarının Öğrenci Başarısına ve Öğrenilenlerin Kalıcılığına Etkisi

Yıl 2016, Cilt: 18 Sayı: 1, 13 - 33, 29.06.2016
https://doi.org/10.17556/jef.08804

Öz

Bu çalışmanın amacı sanal laboratuvar uygulamalarının öğrenci başarısına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisini araştırmaktır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Mersin İli Erdemli ilçesinde öğrenim görmekte olan 31 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri 25 sorudan oluşan Ünite Başarı Testi ile toplanmıştır. Ünite başarı testi ile elde edilen ön test, son test ve kalıcılık testi verilerinin analizinde t testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda sanal laboratuvar uygulamalarının öğretmen merkezli öğretim yöntemine göre öğrenci başarısında ve öğrenilenlerin kalıcılığının sağlanmasında daha etkili olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akpınar, E. , Aktamış, H. & Ergin, Ö. (2005). Fen Bilgisi Dersinde Eğitim Teknolojisi Kullanılmasına İlişkin Öğrenci Görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 93-100.
  • Akpınar, E. (2006). Fen Öğretiminde Soyut Kavramların Yapılandırılmasında Bilgisayar Desteği: Yaşamımızı Yönlendiren Elektrik Ünitesi. (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Üniversitesi, İzmir.
  • Altınyüzük, C. (2008). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersi kimya konularındaki kavram yanılgıları. (Yüksek lisans tezi) İnönü Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Arı, M. ve Bayhan, P. ( 2000). Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Öğretim. İstanbul: Epsilon.
  • Balaban Salı, J. (2002). Bilgisayar destekli öğretimde güdülenme kaynağı ve yetkinlik düzeyinin öğrenci başarı ve tutumları üzerinde etkisi, Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Başçiftçi, R. (2011). Fen Ve Teknoloji Dersinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrenci Başarısı Ve Kalıcı Öğrenme Üzerine Etkisi; Vücudumuzda Sistemler Ünitesi Örneği. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 4(1).
  • Bilgi, M. (2010). Yükseltgenme İndirgenme Konusunun Öğretilmesinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bozkurt, E. (2008). Fizik eğitiminde hazırlanan bir sanal laboratuvar uygulamasının öğrenci başarısına etkisi. (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Büyükkaragöz, S. (1996). Genel Öğretim Metotları (7.Baskı). İstanbul: Öz eğitim.
  • Büyüköztürk, Ş.(2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara:
  • Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chang, C.Y. (2000). Enhancing tenth graders’earth-science learning through computer-assisted instruction. Journal of Geoscience Education, 48, 636- 641.
  • Çelik, C. ve Çevik, H. (2011). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin “İstatistik Ve Olasılık” Ünitesini Öğrenmeleri Üzerinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Etkisi. 5. International Computer & Instructional Technologies Symposium. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Çömek A. (2003), Fen Bilgisi Öğretiminde – Isı ve Isının Maddedeki Yolculuğu Ünitesinin Bilgisayar Destekli Öğretim Materyalleri İle Öğretilmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Marmara Üniversitesi/EğitimBilimleri Enstitüsü.(Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Çepni, S. (2007). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi,Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çepni, S., (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Genişletilmiş Dördüncü Baskı, Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi.
  • Daşdemir, İ., Cengiz, E., Uzoğlu, M., & Bozdoğan, A. E. (2012). Tablet Bilgisayarların Fen Ve Teknoloji Derslerinde Kullanılmasıyla İlgili Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üni versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20).
  • Demircioğlu H. ve Geban Ö., (1996). Fen Bilgisi Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretim ve Geleneksel Problem Çözme Etkinliklerinin Ders Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 183–185.
  • Domingues L, Rocha I, Dourado F, Alves M & Ferreira E.C. (2010) Virtual laboratories in (Bio)chemical engineering education. Education for Chemical Engineers, 5, e22–e27.
  • Gül, Ş. (2011). 5E Modeline Dayalı Olarak Hazırlanan Ders Yazılımının Öğrencilerin Başarılarına, Tutumlarına Ve Kavram Yanılgılarının Giderilmesine Etkisi. (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Huppert, J., Lomask, S. M. & Lazarowitz, R. (2002). Computer simulations in the high school: Students' cognitive stages, science process skills and academic achievement in microbiology. International Journal of Science Education, 24(8), 803-821.
  • Jensen N. , Von Voigt G. , Nejdl W. & Olbrich S. (2004). Development of a Virtual Laboratory System for Science Education and the Study of Col laborative Action. Proceedings of World Conference on Educational Media and Technology. Available at:http://www.imej.wfu.edu/articles/2004/2/03/index.asp
  • Kolomuç, A. (2009). 11. Sınıf “Kimyasal Reaksiyonların Hızları” Ünitesinin 5E Modeline Göre Animasyon Destekli Öğretimi. (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi/Fen Bilimleri Üniversitesi, Erzurum.
  • Köse, S. , Coştu, B. & Keser, F. (2003). Fen konularındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi: TGA yöntemi ve örnek etkinlikler. Pamuk kale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi si,1(13).
  • Martinez-Jimenez, P., Pontes-Pedrajas, A., Polo, J., & Climent-Bellido, M. S. (2003). Learning in Chemistry with Virtual Laboratories. Journal of Chemical, 80, 346-352.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim programlari/icerik/72 adresinden alınmıştır.
  • Okur, N. ve Ünal, İ. (2010). Fen Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Önemi. Eğitim Tekonolo jileri Araştırmaları Dergisi, 1(3).
  • Okumuş, S. (2012). Maddenin halleri ve ısı ünitesinin bilimsel tartışma (Argümantasyon) modeli ile öğretimin öğrenci başarısına ve anlama düzeylerine etkisi, Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Olgun, A. (2006). Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrencilerden Fen Bilgisi Tutumları, Bilişüstü Becerileri ve Başarıya Etkisi. Osmangazi Üniversitesi/ Fen Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Eskişehir.
  • Özabacı, N. ve Olgun, A. (2011). Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Fen Bilgisi Dersine İlişkin Tutum, Bilişüstü Beceriler Ve Fen Bilgisi Başarısı Üzerine Bir Çalışma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 93-107.
  • Qing Yu, J. , Brown, D. & Billet, E. (2005). Development of a virtual laboratory experiment for biology. Europen Journal of Open, Distance and E- earning, 2, 1-8.
  • Ulusoy, F. (2011). Kimya Eğitiminde Model Uygulamalarının Ve Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrenme Ürünlerine Etkisi: 12.Sınıf Kimyasal Bağlar Örneği. Marmara Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü.(Yüksek lisans Tezi), İstanbul.
  • Yenice, N. , Sümer, Ş. , Oktaylar, H. & Erbil, E. (2003). Fen Bilgisi Derslerinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Dersin Hedeflerine Ulaşma Düzeyine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 152-158.
  • Yeşilyaprak, B. (2006). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Yıl 2016, Cilt: 18 Sayı: 1, 13 - 33, 29.06.2016
https://doi.org/10.17556/jef.08804

Öz

Kaynakça

  • Akpınar, E. , Aktamış, H. & Ergin, Ö. (2005). Fen Bilgisi Dersinde Eğitim Teknolojisi Kullanılmasına İlişkin Öğrenci Görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 93-100.
  • Akpınar, E. (2006). Fen Öğretiminde Soyut Kavramların Yapılandırılmasında Bilgisayar Desteği: Yaşamımızı Yönlendiren Elektrik Ünitesi. (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Üniversitesi, İzmir.
  • Altınyüzük, C. (2008). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersi kimya konularındaki kavram yanılgıları. (Yüksek lisans tezi) İnönü Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Arı, M. ve Bayhan, P. ( 2000). Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Öğretim. İstanbul: Epsilon.
  • Balaban Salı, J. (2002). Bilgisayar destekli öğretimde güdülenme kaynağı ve yetkinlik düzeyinin öğrenci başarı ve tutumları üzerinde etkisi, Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Başçiftçi, R. (2011). Fen Ve Teknoloji Dersinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrenci Başarısı Ve Kalıcı Öğrenme Üzerine Etkisi; Vücudumuzda Sistemler Ünitesi Örneği. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 4(1).
  • Bilgi, M. (2010). Yükseltgenme İndirgenme Konusunun Öğretilmesinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bozkurt, E. (2008). Fizik eğitiminde hazırlanan bir sanal laboratuvar uygulamasının öğrenci başarısına etkisi. (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Büyükkaragöz, S. (1996). Genel Öğretim Metotları (7.Baskı). İstanbul: Öz eğitim.
  • Büyüköztürk, Ş.(2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara:
  • Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chang, C.Y. (2000). Enhancing tenth graders’earth-science learning through computer-assisted instruction. Journal of Geoscience Education, 48, 636- 641.
  • Çelik, C. ve Çevik, H. (2011). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin “İstatistik Ve Olasılık” Ünitesini Öğrenmeleri Üzerinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Etkisi. 5. International Computer & Instructional Technologies Symposium. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Çömek A. (2003), Fen Bilgisi Öğretiminde – Isı ve Isının Maddedeki Yolculuğu Ünitesinin Bilgisayar Destekli Öğretim Materyalleri İle Öğretilmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Marmara Üniversitesi/EğitimBilimleri Enstitüsü.(Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Çepni, S. (2007). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi,Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çepni, S., (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Genişletilmiş Dördüncü Baskı, Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi.
  • Daşdemir, İ., Cengiz, E., Uzoğlu, M., & Bozdoğan, A. E. (2012). Tablet Bilgisayarların Fen Ve Teknoloji Derslerinde Kullanılmasıyla İlgili Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üni versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20).
  • Demircioğlu H. ve Geban Ö., (1996). Fen Bilgisi Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretim ve Geleneksel Problem Çözme Etkinliklerinin Ders Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 183–185.
  • Domingues L, Rocha I, Dourado F, Alves M & Ferreira E.C. (2010) Virtual laboratories in (Bio)chemical engineering education. Education for Chemical Engineers, 5, e22–e27.
  • Gül, Ş. (2011). 5E Modeline Dayalı Olarak Hazırlanan Ders Yazılımının Öğrencilerin Başarılarına, Tutumlarına Ve Kavram Yanılgılarının Giderilmesine Etkisi. (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Huppert, J., Lomask, S. M. & Lazarowitz, R. (2002). Computer simulations in the high school: Students' cognitive stages, science process skills and academic achievement in microbiology. International Journal of Science Education, 24(8), 803-821.
  • Jensen N. , Von Voigt G. , Nejdl W. & Olbrich S. (2004). Development of a Virtual Laboratory System for Science Education and the Study of Col laborative Action. Proceedings of World Conference on Educational Media and Technology. Available at:http://www.imej.wfu.edu/articles/2004/2/03/index.asp
  • Kolomuç, A. (2009). 11. Sınıf “Kimyasal Reaksiyonların Hızları” Ünitesinin 5E Modeline Göre Animasyon Destekli Öğretimi. (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi/Fen Bilimleri Üniversitesi, Erzurum.
  • Köse, S. , Coştu, B. & Keser, F. (2003). Fen konularındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi: TGA yöntemi ve örnek etkinlikler. Pamuk kale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi si,1(13).
  • Martinez-Jimenez, P., Pontes-Pedrajas, A., Polo, J., & Climent-Bellido, M. S. (2003). Learning in Chemistry with Virtual Laboratories. Journal of Chemical, 80, 346-352.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim programlari/icerik/72 adresinden alınmıştır.
  • Okur, N. ve Ünal, İ. (2010). Fen Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Önemi. Eğitim Tekonolo jileri Araştırmaları Dergisi, 1(3).
  • Okumuş, S. (2012). Maddenin halleri ve ısı ünitesinin bilimsel tartışma (Argümantasyon) modeli ile öğretimin öğrenci başarısına ve anlama düzeylerine etkisi, Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Olgun, A. (2006). Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrencilerden Fen Bilgisi Tutumları, Bilişüstü Becerileri ve Başarıya Etkisi. Osmangazi Üniversitesi/ Fen Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Eskişehir.
  • Özabacı, N. ve Olgun, A. (2011). Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Fen Bilgisi Dersine İlişkin Tutum, Bilişüstü Beceriler Ve Fen Bilgisi Başarısı Üzerine Bir Çalışma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 93-107.
  • Qing Yu, J. , Brown, D. & Billet, E. (2005). Development of a virtual laboratory experiment for biology. Europen Journal of Open, Distance and E- earning, 2, 1-8.
  • Ulusoy, F. (2011). Kimya Eğitiminde Model Uygulamalarının Ve Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrenme Ürünlerine Etkisi: 12.Sınıf Kimyasal Bağlar Örneği. Marmara Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü.(Yüksek lisans Tezi), İstanbul.
  • Yenice, N. , Sümer, Ş. , Oktaylar, H. & Erbil, E. (2003). Fen Bilgisi Derslerinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Dersin Hedeflerine Ulaşma Düzeyine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 152-158.
  • Yeşilyaprak, B. (2006). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Menevşe Şükran Duman

Gülşen Avcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Duman, M. Ş., & Avcı, G. (2016). Sanal Laboratuvar Uygulamalarının Öğrenci Başarısına ve Öğrenilenlerin Kalıcılığına Etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 13-33. https://doi.org/10.17556/jef.08804