Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Views of Mathematics Teachers About the 5E Instructional Model

Yıl 2015, Cilt: 17 Sayı: 1, 175 - 196, 12.01.2015
https://doi.org/10.17556/jef.02989

Öz

This study aims to investigate the views of mathematics teachers about the 5E model. Descriptive method was used in the study. Descriptive method is a research approach that aims to describe a past or a present situation as it was/is. Semi-structured interview and semi-structured observation techniques were used for data collection. The research sample consisted of 27 middle school mathematics teachers working in various primary schools in the central district of Kastamonu Province in the 2013-2014 academic period. 16 participants were female, and 11 were male. They had a professional experience of 3 to 33 years. Most of the teachers using the 5E model stated that they had difficulty in engagement and exploration. The participating teachers employed activities related to engagement more than those related to exploration. They mostly used though-provoking questions in exploration

Kaynakça

  • Çekiç, A. (2007). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 5E Öğretim Modelinin Kullanılabilirliği Hakkındaki Görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi, 15(2), 579.
  • Bybee, R.W. (1997). Improving Instruction. In Achieving Scientific Literacy: From Purposes to Practice. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Campbell, M.A. (2000). The Effects Of The 5E Learning Cycle Model On Students’
  • Understanding Of Force And Motion Concepts. MS Thesis. University of Central Florida.
  • Duit, R. (1994). The Constructivist View in Science Education – What it Has to Offer and What Should Not Be Expected From it, Proceedings of The International Conference Science and Mathematics For The 21st Century: Towards Innovatory Approache, 26/9 - 1/10, Concepcion, Chile.
  • Duman, T., Karakaya, N., Çakmak, M., Eray, M. & Özkan, M. (2001). Konu alanı ders
  • kitabı inceleme kılavuzu matematik, Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Duru, A., & Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerin yeni matematik programı hakkındaki görüşleri ve program değişim sürecinde karşılaşılan zorluklar. (Turkish). Hacettepe University Journal Of Education, (38), 67-81.
  • Ergin, İ. Ünsal, Y. ve Tan, M. 5E Modelinin öğrencilerin Akademik Başarısına ve Tutum Düzeylerine Etkisi: “Yatay Atış Hareketi Örneği” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğ21itim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 7, Sayı 2, (2006), 1-15.
  • Gökdere, M., Küçük, M., & Çepni, S. (2004). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının yapısalcı öğrenme yaklaşımını kavrama ve uygulama seviyeleri üzerine bir çalışma, VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hein, E., G., CECA (International Committee of museum Educators) Conference, Jerusalem Israel, 15-22 October 1991 (www.exploratorium.edu)
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara Nobel Yayıncılık.
  • Keser, Ömer Faruk. (2003). Fizik Eğitimine Yönelik Bütünleştirici Öğrenme Ortamı
  • ve Tasarımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Keleş, Ö., Haser, Ç., & Koç, Y. (2012). Sınıf öğretmenlerinin ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin yeni ilköğretim matematik dersi programı hakkındaki görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 715.
  • Adıgüzel, A. (2009). Yenilenen ilköğretim programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), s.77- 94.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmenlerin yeni ilköğretim matematik programlarına ilişkin görüşleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 8, Sayı: 1, Yıl: 8,
  • Al-Huneidi, A., & Schreurs, J. (2012). Constructivism Based Blended Learning in Higher Education. International Journal Of Emerging Technologies In Learning, 7(1), 4-9.
  • Bozdoğan, A., & Altun
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry, Beverly Hills, CA: Sega
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded
  • sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications.
  • Olkun, S. ve ToluK, Z. (2003). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research, (second edition), Newbury
  • Park, CA: Sage.
  • Şahin, Ç. (2005) İlköğretim II. Kademesinde Matematik Dersinin Öğrenme Öğretme Sürecinde Yapılan Etkinliklerin Öğretmen ve Öğrenci Açısından Değerlendirilmesi, Eurasian Journal of Educational Research, 18, pp, 171-185
  • Tezcan, H., & Erçoklu, H. (2010). Geleneksel anlatım ve yapılandırıcı yaklaşımın radyoaktivite öğretiminde başarıya etkilerinin karşılaştırılması ve ilgili yanlış... (turkish). Journal of Turkish Educational Sciences, 8(1), 201-225.
  • Tuna, A. (2011). Trigonometri Öğretiminde 5E Öğrenme Döngüsü Modelinin Öğrencilerin Matematiksel Düşünme ve Akademik Başarılarına Etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türnüklü, A. (2000) Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. Sayı:24. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • TTKB (2013), Ortaokul Matematik Dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yay. [online]: http://ttkb.meb.gov.tr/
  • Wilder, M., Shuttleworth, P. (2005). Cell Inquiry: A 5E Learning Cycle Lesson. Science
  • Activities. Winter, vol:41,No:4,37-43.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin
  • Yayıncılık, Ankara

Matematik Öğretmenlerinin 5E Öğretim Modeline Yönelik Görüşleri

Yıl 2015, Cilt: 17 Sayı: 1, 175 - 196, 12.01.2015
https://doi.org/10.17556/jef.02989

Öz

Bu araştırmanın amacı matematik öğretmenlerinin 5E modeli hakkındaki görüşlerini incelemektir. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Betimsel yöntem, geçmişte ya da halen var olan bir durumu var olduğu sekliyle betimlemeyi amaçlayan araştırma yaklaşımıdır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme ve yarı-yapılandırılmış gözlem teknikleri kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2013- 2014 eğitim öğretim yılında Kastamonu ili merkezinde çeşitli ilköğretim okullarında görev yapan 27 ortaokul matematik öğretmeni oluşturmaktadır. . Katılımcıların 16’sı bayan, 11’i erkektir. Mesleki deneyimleri 3 ile 33 yıl arasında değişmektedir. 5E modelini kullanan öğretmenlerin çoğu giriş ve keşfetme basamaklarında zorlandıklarını ifade etmişlerdir. Katılımcı öğretmenlerin 5E modelinin giriş ve keşfetme aşamalarından en fazla giriş basamağına yönelik etkinliklere yer verdikleri görülmüştür. Keşfetme aşamasında genellikle merak uyandıran sorulara yer vermektedirler. 

Kaynakça

  • Çekiç, A. (2007). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 5E Öğretim Modelinin Kullanılabilirliği Hakkındaki Görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi, 15(2), 579.
  • Bybee, R.W. (1997). Improving Instruction. In Achieving Scientific Literacy: From Purposes to Practice. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Campbell, M.A. (2000). The Effects Of The 5E Learning Cycle Model On Students’
  • Understanding Of Force And Motion Concepts. MS Thesis. University of Central Florida.
  • Duit, R. (1994). The Constructivist View in Science Education – What it Has to Offer and What Should Not Be Expected From it, Proceedings of The International Conference Science and Mathematics For The 21st Century: Towards Innovatory Approache, 26/9 - 1/10, Concepcion, Chile.
  • Duman, T., Karakaya, N., Çakmak, M., Eray, M. & Özkan, M. (2001). Konu alanı ders
  • kitabı inceleme kılavuzu matematik, Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Duru, A., & Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerin yeni matematik programı hakkındaki görüşleri ve program değişim sürecinde karşılaşılan zorluklar. (Turkish). Hacettepe University Journal Of Education, (38), 67-81.
  • Ergin, İ. Ünsal, Y. ve Tan, M. 5E Modelinin öğrencilerin Akademik Başarısına ve Tutum Düzeylerine Etkisi: “Yatay Atış Hareketi Örneği” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğ21itim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 7, Sayı 2, (2006), 1-15.
  • Gökdere, M., Küçük, M., & Çepni, S. (2004). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının yapısalcı öğrenme yaklaşımını kavrama ve uygulama seviyeleri üzerine bir çalışma, VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hein, E., G., CECA (International Committee of museum Educators) Conference, Jerusalem Israel, 15-22 October 1991 (www.exploratorium.edu)
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara Nobel Yayıncılık.
  • Keser, Ömer Faruk. (2003). Fizik Eğitimine Yönelik Bütünleştirici Öğrenme Ortamı
  • ve Tasarımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Keleş, Ö., Haser, Ç., & Koç, Y. (2012). Sınıf öğretmenlerinin ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin yeni ilköğretim matematik dersi programı hakkındaki görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 715.
  • Adıgüzel, A. (2009). Yenilenen ilköğretim programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), s.77- 94.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmenlerin yeni ilköğretim matematik programlarına ilişkin görüşleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 8, Sayı: 1, Yıl: 8,
  • Al-Huneidi, A., & Schreurs, J. (2012). Constructivism Based Blended Learning in Higher Education. International Journal Of Emerging Technologies In Learning, 7(1), 4-9.
  • Bozdoğan, A., & Altun
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry, Beverly Hills, CA: Sega
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded
  • sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications.
  • Olkun, S. ve ToluK, Z. (2003). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research, (second edition), Newbury
  • Park, CA: Sage.
  • Şahin, Ç. (2005) İlköğretim II. Kademesinde Matematik Dersinin Öğrenme Öğretme Sürecinde Yapılan Etkinliklerin Öğretmen ve Öğrenci Açısından Değerlendirilmesi, Eurasian Journal of Educational Research, 18, pp, 171-185
  • Tezcan, H., & Erçoklu, H. (2010). Geleneksel anlatım ve yapılandırıcı yaklaşımın radyoaktivite öğretiminde başarıya etkilerinin karşılaştırılması ve ilgili yanlış... (turkish). Journal of Turkish Educational Sciences, 8(1), 201-225.
  • Tuna, A. (2011). Trigonometri Öğretiminde 5E Öğrenme Döngüsü Modelinin Öğrencilerin Matematiksel Düşünme ve Akademik Başarılarına Etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türnüklü, A. (2000) Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. Sayı:24. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • TTKB (2013), Ortaokul Matematik Dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yay. [online]: http://ttkb.meb.gov.tr/
  • Wilder, M., Shuttleworth, P. (2005). Cell Inquiry: A 5E Learning Cycle Lesson. Science
  • Activities. Winter, vol:41,No:4,37-43.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin
  • Yayıncılık, Ankara
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

A. Çağrı Biber

Abdulkadir Tuna

Yayımlanma Tarihi 12 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Biber, A. Ç., & Tuna, A. (2015). Matematik Öğretmenlerinin 5E Öğretim Modeline Yönelik Görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 175-196. https://doi.org/10.17556/jef.02989