Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 65 - 73, 28.12.2018

Öz

 

Bu araştırma, objektif
yapılandırılmış klinik sınavı (OYKS) kullanarak paramedik öğrencilerin mesleki
becerilerinin değerlendirilmesi amacıyla
yapılmıştır.

Tanımlayıcı tipte planlanan bu
çalışmanın verileri Nisan-Mayıs 2018 tarihleri arasında toplanmıştır.
Araştırma, 90 paramedik öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, “objektif yapılandırılmış klinik sınavı (OYKS)” ile
toplanmıştır. Veriler, SPSS 18,0 programında
tanımlayıcı istatistikler
kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmada etik kurul ve kurum izni alınmıştır.

Araştırmaya katılan öğrencilerin OYKS’den aldıkları puan ortalamaları “MI” vakası
için 41,67±9,81 (30-60), “astım” vakası için 30,67±11,39 (19-55), “GİS kanama”
vakası için 38,56±8,67 (25-51), “pankreatit” vakası için 50,11±12,24 (24-64)
olarak bulundu.

Sonuç olarak; Acil Hasta Bakımı-II
dersini alan paramedik öğrencilerinin mesleki klinik becerilerinin yetersiz
olduğu ancak OYKS’nin öğrencilerin öğrenme
süreçlerinde ve eksik olan mesleki becerilerinin tespitinde yararlı bir ölçme
ve değerlendirme aracı olduğu tespit edilmiştir.



Kaynakça

  • Eskiocak, S, Gökmen, SS, Erbaş, H, Çakır E, Gülen Ş. (2005). Biyokimyada nesnel yapılandırılmış pratik sınav (OSPE). Türk Biyokimya Dergisi, 30(2), 174-177.
  • Fidan, UM, Sak, IM. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin tamamlayıcı ölçme değerlendirme teknikleri hakkında görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 174-189.
  • Harden, RM, Gleeson, F. (1979). Assessment of clinical competence using an objective structured clinical examination (OSCE). Medical Education, 13(1), 39–54.
  • Ahmad, C, Ahmad, N, Bakar, RA. Assessing nursing clinical skills performance using objective structured clinical examination (OSCE) for open distance learning students in Open University Malaysia. 9. I nternational Conference on Information (ICI); Kuala Lumpur, August 12-13, 2009, p.195-203.
  • Nulty, DD, Mitchell, ML, Jeffrey, CA, Henderson A, Groves M. (2011). Best practice guidelines for use of OSCEs: maximising value for student learning. Nurse Education Today, 31, 145-151.
  • Ünver, V. (2007). GATA Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin laboratuar ve klinik beceri eğitimlerini geliştirmeye yönelik model oluşturma. GATA Sağlık Bilimleri Enstitüsü İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Rushforth, HE. (2007). Objective structured clinical examination (OSCE): review of literature and implications for nursing education. Nurse Education Today, 27, 481-490.
  • Jones, A, Pegram, A, Fordham-Clarke, C. (2010). Developing and examining an objective structured clinical examination. Nurse Education Today, 30, 137-141.
  • Işıkalp, H. (2018). Olay yeri güvenliği. Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 102-109). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Baştuğ, G. (2018). Paramedikler için iletişim. Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 54-79). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Özel, G, & Aslan, D. (2018). Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 113-147). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Özşahin, A. (1998). Acil Sağlık Hizmeti ve Ambulans Standartları. Hayran O, Sur H. Sağlık hizmetleri el kitabı içinde (s. 315-336). Çevik matbaası, İstanbul.
  • Soysal, S, Karcıoğlu, Ö, Topaçoğlu, Ö, Yenal, S,Koparan, H, Yaman O. (2002). Ambulans ile acil servise getirilen hastalara uygulanan hastane öncesi acil bakımın değerlendirilmesi. Akademik acil tıp dergisi, 52-55.
  • Çakır, ZG, Bayramoğlu, A, Aköz, A, Türkyılmaz, ŞE, Emet, M, Uzkeser, M. (2012). 112 Acil Yardım Ambulansları ile Getirilen Hastalar için Düzenlenen Formların İncelenmesi. The Journal Of Academic Emergency Medicine, 23-6.
  • Yoon, SS, George, MG, Myers, S, Lux, LJ, Wilson, D, Heinrich, J, (et al.) (2006). Analisis of data-collection methods for an acute stroke care registry. Am J Prev Med, 31, 196-201.
  • Akın-Korhan, E, Tokem, Y, Uzelli-Yılmaz, D, Dilemek, H. (2016). Hemşirelikte Psikomotor Beceri Eğitiminde Video Destekli Öğretim ve OSCE Uygulaması: Bir Deneyim Paylaşımı. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1), 35-37.
  • Kudat, H. (2014). Göğüs ağrısı. http://istanbultip.istanbul.edu.tr/ogrenci/wp-content/uploads/2014/12/G%C3%B6%C4%9F%C3%BCs-a%C4%9Fr%C4%B1s%C4%B1-olan-hastaya-yakla%C5%9F%C4%B1m.pdf. (Erişim Tarihi: 03.08.2018).
  • Yeter, E, Akçay, M, Yüksel, İÖ. (2008). Göğüs Ağrılı Hastaya Tanısal Yaklaşım. Turkish Medical Journal, 2, 54-59.
  • Bol, O, & Avşaroğulları, L. (2018). Kardiyovasküler Acilller. Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 227-244). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Oktay, C. (2018). Pulmoner Aciller. Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 245-259). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Bayram, B. (2018). Kanama ve Şok. . Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 443-454). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Tüzün, A, Kemal-Yıldız, İ, Baysal, B. (2012). Akut Pankreatit. Kocaeli Tıp Dergisi, 3, 50-58.
  • Korkut, E, Özden, A. (2013). Cullen Belirtisi. Güncel Gastroenteroloji, 17 (1), 77-78. http://guncel.tgv.org.tr/journal/44/pdf/100112.pdf. (Erişim Tarihi: 03.08.2018).
  • Pekmezci, S. (2002). Akut Pankreatitte Yaklaşım ve Tedavi. Hepato-Bilier Sistem ve Pankreas Hastalıkları Sempozyum Dizisi, 28 (1), 239-262.

Evaluatıon of Professıonal Skılls of Paramedıc Students By Usıng Objectıve Structured Clınıcal Exam (OSCE)

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 65 - 73, 28.12.2018

Öz

 

      This study was conducted to evaluate the
professional skills of paramedic students using the objective structured
clinical examination (OSCE).

      The data of this study, which is planned
as a descriptive type, are collected between April and May 2018. The study was conducted with
90 paramedic students. The data of the study were collected by the
"Objectively Structured Clinical Examination (OYKS)". The data were
evaluated using descriptive statistics in the SPSS 18.0 program. Ethics
committee and institutional permission were obtained in the study.



       The mean scores of the students receive
from OSCE who participated in the survey as were found 41,67 ± 9,81 (30-60) for
"MI" case, 30,67 ± 11,39 (19-55) for "asthma" case, 38.56 ±
8.67 (25-51) for "GİS bleeding" case, and 50.11 ± 12.24 (24-64) for
“pancreatitis” case.


        As a result as; It has been determined
that the vocational clinical skills of paramedic students who take Emergency
Patient Care-II course are inadequate but that OYKS is a useful measurement and
evaluation tool in the learning process and in the detection of missing
vocational skills.



 

Kaynakça

  • Eskiocak, S, Gökmen, SS, Erbaş, H, Çakır E, Gülen Ş. (2005). Biyokimyada nesnel yapılandırılmış pratik sınav (OSPE). Türk Biyokimya Dergisi, 30(2), 174-177.
  • Fidan, UM, Sak, IM. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin tamamlayıcı ölçme değerlendirme teknikleri hakkında görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 174-189.
  • Harden, RM, Gleeson, F. (1979). Assessment of clinical competence using an objective structured clinical examination (OSCE). Medical Education, 13(1), 39–54.
  • Ahmad, C, Ahmad, N, Bakar, RA. Assessing nursing clinical skills performance using objective structured clinical examination (OSCE) for open distance learning students in Open University Malaysia. 9. I nternational Conference on Information (ICI); Kuala Lumpur, August 12-13, 2009, p.195-203.
  • Nulty, DD, Mitchell, ML, Jeffrey, CA, Henderson A, Groves M. (2011). Best practice guidelines for use of OSCEs: maximising value for student learning. Nurse Education Today, 31, 145-151.
  • Ünver, V. (2007). GATA Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin laboratuar ve klinik beceri eğitimlerini geliştirmeye yönelik model oluşturma. GATA Sağlık Bilimleri Enstitüsü İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Rushforth, HE. (2007). Objective structured clinical examination (OSCE): review of literature and implications for nursing education. Nurse Education Today, 27, 481-490.
  • Jones, A, Pegram, A, Fordham-Clarke, C. (2010). Developing and examining an objective structured clinical examination. Nurse Education Today, 30, 137-141.
  • Işıkalp, H. (2018). Olay yeri güvenliği. Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 102-109). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Baştuğ, G. (2018). Paramedikler için iletişim. Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 54-79). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Özel, G, & Aslan, D. (2018). Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 113-147). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Özşahin, A. (1998). Acil Sağlık Hizmeti ve Ambulans Standartları. Hayran O, Sur H. Sağlık hizmetleri el kitabı içinde (s. 315-336). Çevik matbaası, İstanbul.
  • Soysal, S, Karcıoğlu, Ö, Topaçoğlu, Ö, Yenal, S,Koparan, H, Yaman O. (2002). Ambulans ile acil servise getirilen hastalara uygulanan hastane öncesi acil bakımın değerlendirilmesi. Akademik acil tıp dergisi, 52-55.
  • Çakır, ZG, Bayramoğlu, A, Aköz, A, Türkyılmaz, ŞE, Emet, M, Uzkeser, M. (2012). 112 Acil Yardım Ambulansları ile Getirilen Hastalar için Düzenlenen Formların İncelenmesi. The Journal Of Academic Emergency Medicine, 23-6.
  • Yoon, SS, George, MG, Myers, S, Lux, LJ, Wilson, D, Heinrich, J, (et al.) (2006). Analisis of data-collection methods for an acute stroke care registry. Am J Prev Med, 31, 196-201.
  • Akın-Korhan, E, Tokem, Y, Uzelli-Yılmaz, D, Dilemek, H. (2016). Hemşirelikte Psikomotor Beceri Eğitiminde Video Destekli Öğretim ve OSCE Uygulaması: Bir Deneyim Paylaşımı. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1), 35-37.
  • Kudat, H. (2014). Göğüs ağrısı. http://istanbultip.istanbul.edu.tr/ogrenci/wp-content/uploads/2014/12/G%C3%B6%C4%9F%C3%BCs-a%C4%9Fr%C4%B1s%C4%B1-olan-hastaya-yakla%C5%9F%C4%B1m.pdf. (Erişim Tarihi: 03.08.2018).
  • Yeter, E, Akçay, M, Yüksel, İÖ. (2008). Göğüs Ağrılı Hastaya Tanısal Yaklaşım. Turkish Medical Journal, 2, 54-59.
  • Bol, O, & Avşaroğulları, L. (2018). Kardiyovasküler Acilller. Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 227-244). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Oktay, C. (2018). Pulmoner Aciller. Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 245-259). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Bayram, B. (2018). Kanama ve Şok. . Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 443-454). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Tüzün, A, Kemal-Yıldız, İ, Baysal, B. (2012). Akut Pankreatit. Kocaeli Tıp Dergisi, 3, 50-58.
  • Korkut, E, Özden, A. (2013). Cullen Belirtisi. Güncel Gastroenteroloji, 17 (1), 77-78. http://guncel.tgv.org.tr/journal/44/pdf/100112.pdf. (Erişim Tarihi: 03.08.2018).
  • Pekmezci, S. (2002). Akut Pankreatitte Yaklaşım ve Tedavi. Hepato-Bilier Sistem ve Pankreas Hastalıkları Sempozyum Dizisi, 28 (1), 239-262.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Demirağ 0000-0002-2393-563X

Şeyma Göktaş Bu kişi benim

Emin Yıldırım Bu kişi benim 0000-0002-4346-779X

Mustafa Tamgül Bu kişi benim 0000-0003-2279-1213

Mert Gökçe Bu kişi benim 0000-0003-3236-0839

Taner Akkaya Bu kişi benim 0000-0003-1361-1794

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Demirağ, H., Göktaş, Ş., Yıldırım, E., Tamgül, M., vd. (2018). Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(4), 65-73.
AMA Demirağ H, Göktaş Ş, Yıldırım E, Tamgül M, Gökçe M, Akkaya T. Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Aralık 2018;7(4):65-73.
Chicago Demirağ, Hatice, Şeyma Göktaş, Emin Yıldırım, Mustafa Tamgül, Mert Gökçe, ve Taner Akkaya. “Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7, sy. 4 (Aralık 2018): 65-73.
EndNote Demirağ H, Göktaş Ş, Yıldırım E, Tamgül M, Gökçe M, Akkaya T (01 Aralık 2018) Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7 4 65–73.
IEEE H. Demirağ, Ş. Göktaş, E. Yıldırım, M. Tamgül, M. Gökçe, ve T. Akkaya, “Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 4, ss. 65–73, 2018.
ISNAD Demirağ, Hatice vd. “Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7/4 (Aralık 2018), 65-73.
JAMA Demirağ H, Göktaş Ş, Yıldırım E, Tamgül M, Gökçe M, Akkaya T. Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7:65–73.
MLA Demirağ, Hatice vd. “Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 4, 2018, ss. 65-73.
Vancouver Demirağ H, Göktaş Ş, Yıldırım E, Tamgül M, Gökçe M, Akkaya T. Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(4):65-73.