In this
study it was aimed to improve reading and writing abilities of a second grade student
with dyslexia by using Fernald method and sonorous and repeatedly reading strategies.
The study in which action research was used as a
qualitative research design was conducted in the spring term of 2015-2016 school
year. In order to determine the reading failures, The Informal Reading Inventory was used and to determine the readability of the writing Multidimensional
Legibility Scale was used. In the identification study related to reading, students
couldn’t read the second grade text and he was anxious. At the end of the applications
it was understood that student could only read 30 words of the 92-words second grade
text and it was determined that he made 6 misreading mistakes and 2 adding mistakes.
The reading motivation of the student increased after the application, he began
reading loudly and he was able to determine the letters which he could read or could
not. After the application, both in sight-writing and dictate writing studies it
was realized that the readability level of the participant improved medium level.
Reading disability writing disability readability Fernald method
Bu çalışmada, okuma ve yazma
güçlüğü çeken bir ilkokul ikinci sınıf öğrencisinin Fernald yöntemi, yankılı ve
tekrarlı okuma stratejileri ile okuma ve yazma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Nitel araştırma desenlerinden eylem araştırmasının
kullanıldığı çalışma 2015 – 2016 bahar yarıyılında gerçekleştirilmiştir. Okuma hatalarının
belirlenmesinde Yanlış Analiz Envanteri; yazının okunaklılık düzeyinin belirlenmesinde
Çok Boyutlu Okunaklılık Ölçeği kullanılmıştır. Okuma ile ilgili durum belirleme
çalışmasında, öğrenci ikinci sınıf metnini okuyamamış ve öğrencinin endişe düzeyinde
olduğu belirlenmiştir. Uygulamalar sonunda beş dakikalık süre içinde 92 kelimeden
oluşan ikinci sınıf metninin 30 kelimelik bölümüne kadar okuyabildiği görülmüş ve
öğrencinin 6 kez yanlış okuma ve 2 ekleme hatası yaptığı tespit edilmiştir. Yapılan
etkinlikler sonucunda öğrencinin okuma isteği artmış, sesli okumaya başlamış ve
doğru okuyabildiği ve okuyamadığı kelimeleri tespit etmeye başlamıştır. Hem bakarak
yazma hem de dikte çalışması uygulamaları sonunda katılımcının yazısının okunaklılık
düzeyinin orta düzeye yükseldiği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 3 |