Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnikmerkezcilik Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 3, 1 - 11, 31.12.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.354129

Öz


Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ve ortaöğretim
kurumlarında görev yapmak üzere yetiştirilen öğretmen adaylarının
kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerini bölüm ve mezun
oldukları lise göre belirlenmesidir. Araştırmanın modeli betimsel araştırma
kapsamına giren genel tarama modelidir. Araştırmanın çalışma grubu, 2014-2015
eğitim öğretim yılında özel bir dershaneye kayıtlı olup kamu personeli
sınavına hazırlanan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 314 öğretmen
adayıdır. Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık düzeyleri Chen ve
Starosta (2000) tarafından geliştirilen Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği;
etnikmerkezcilik düzeyleri ise Neuliep ve McCroskey (1997) tarafından
geliştirilen Etnikmerkezcilik Ölçeği ile ölçülmüştür. Her iki ölçeğin geçerlik
ve güvenirlik çalışmaları Üstün (2011) tarafından yapılmıştır. Verilerin
çözümlenmesi sırasında, tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının kültürlerarası
duyarlılık düzeyleri arasında bölümlerine, mezun oldukları lise türlerine göre
istatistiksel olarak anlamlı fark olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmen
adaylarının etnikmerkezcilik düzeyleri arasında ise bölümlerine göre
istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • Banos, Ruth Vila. (2006). Intercultural Sensitivity of Teenagers: A study of Educational Necessities in Catalonia. Intercultural Communication Studies. c. 15. s. 2: 16-22.
  • Bhawuk, D. P. S. , Brislin,R.( 1992). The Measurement of Intercultural Sensitivity Using The Concepts of Individualism and Collectivism. International Journal of Intercultural Relations. c. 16: 413-436.
  • Bulduk, S., Tosun, H. & Ardıç, E. (2011). Türkçe Kültürler Arası Duyarlılık Ölçeğinin Hemşirelik Öğrencilerinde Ölçümsel Özellikleri. Türkiye Klinikleri J. Med. Ethics, 19 (1): 25‐31.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cangil B. (2010). Kültürlerarası İletişimde Beden Dili", Töder, Tüm Özel Öğretim Kurumları Derneği Dergisi, ss.29-30.
  • Chen, G., Starosta, W. (1996). Intercultural Communication Competence: A Synthesis. Communication Yearbook. ed. Brant B. Burleson. c. 19: 353-383. California: Sage Publications.
  • Chen, G., Starosta, W. (2000). The Development and Validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Annual Meeting of the National Communication Association, 8-12 November 2000. Seattle.
  • Coşkun, H. (1996). Eğitim Teknolojisi Açısından Kültürlerarası Eğitim. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
  • Coşkun, H. (2006). Türkiye’de Kültürlerarası Eğitim. Türkiye’de Eğitim Bilimleri: Bir Bilanço Denemesi. 1.bs. ed. Muhsin Hesapçıoğlu, Alpaslan Durmuş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demir, A., Demir,S. (2009). Erasmus Programının Kültürlerarası Diyalog ve Etkileşim Açısından Değerlendirilmesi: Öğretmen Adaylarıyla Nitel Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. c. 2. s. 9: 95-105.
  • Dong, Q., Day, K.& Collaço, C.(2008). Overcoming Ethnocentrism Through Developing Intercultural Communication Sensitivity and Multiculturalism. Human Communication: A Publication of the Pasific and Asian Communication Association. c. 11. s. 1: 27-38.
  • Eğinli, A.T. (2011). Kültürlerarası Yeterliliğin Kazanılmasında Kültürel Farklılık Eğitimlerinin Önemi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(35): 207-213.
  • Fretheim, M.(2007). Assesing the Intercultural Sensitivity of Educators in an American International School. Doktora Tezi. Minnesota Üniversitesi.
  • Jandt, F. E.(1995). Intercultural Communication: An Introduction. California: Sage Publications.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartarı, A. (2006). Farklılıklarla Yaşamak: Kültürlerarası İletişim. Ankara: Ürün Yayınları.
  • Üstün, E. (2011). Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnikmerkezcilik Düzeylerini Etkileyen Etmenler. Yüksek Lisans Tezi.Yıldız Teknik Üniversitesi
  • MEB.( 2005). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı. Ankara
  • Neuliep, J.W., McCroskey, J. (1997). The Development of a U.S. and Generalized Ethnocentrism Scale. Communication Research Reports. c. 14. s. 4: 385-398.
  • Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Penbek, Ş., Yurdakul, D. & Cerit, A.G. (2009). Intercultural Communication Competence: A Study About The Intercultural Sensitivity of University Students Based on Their Education and International Experiences. European and Mediterranean Conference on Information Systems. 13-14 Haziran 2009. İzmir.
  • Sumner, W. G. (1906). Folkways. Boston: Athenaeum Press.
  • Westrick, J. M., Celeste Y., Yuen, M.(2007). The Intercultural Sensitivity of Secondary Teachers in Hong Kong: A Comparative Study with Implications for Professional Development. Intercultural Education. c. 18. s. 2: 129-145

An Analysis of Intercultural Sensitivity and Ethnocentrism Levels of Teacher Candidates

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 3, 1 - 11, 31.12.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.354129

Öz


The aim of this
research is to find out the effects of two variables on primary and secondary
school teacher candidates’ intercultural sensitivity and ethnocentrism levels.
One of the variables is the subject matter they studied at university and the
other variable is gender. The research model is descriptive. The study group
consists of 314 volunteer teacher candidates who attended a private course to
prepare for Public Personnel Selection Examination (aka. KPSS) during
2014-2015 academic year. Intercultural sensitivity level of teacher candidates
was measured by Intercultural Sensitivity Scale developed by Chen and Starosta
(2000) and their ethnocentrism level was measured by Ethnocentrism Scale
developed by Neuliep and McCroskey (1997). Linguistic equivalence, validity
and reliability studies of two scales were done by Ustun (2011). One way
analysis of variance (ANOVA) and independent samples T test were used to
analyze the data. Findings of the research showed that there is a
statistically significant difference between teacher candidates’ intercultural
sensitivity levels in terms of their departments at university, type of high
school that they attended. Findings also showed that there is a statistically
significant difference between teacher candidates’ ethnocentrism levels in
terms of their departments at university.

Kaynakça

  • Banos, Ruth Vila. (2006). Intercultural Sensitivity of Teenagers: A study of Educational Necessities in Catalonia. Intercultural Communication Studies. c. 15. s. 2: 16-22.
  • Bhawuk, D. P. S. , Brislin,R.( 1992). The Measurement of Intercultural Sensitivity Using The Concepts of Individualism and Collectivism. International Journal of Intercultural Relations. c. 16: 413-436.
  • Bulduk, S., Tosun, H. & Ardıç, E. (2011). Türkçe Kültürler Arası Duyarlılık Ölçeğinin Hemşirelik Öğrencilerinde Ölçümsel Özellikleri. Türkiye Klinikleri J. Med. Ethics, 19 (1): 25‐31.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cangil B. (2010). Kültürlerarası İletişimde Beden Dili", Töder, Tüm Özel Öğretim Kurumları Derneği Dergisi, ss.29-30.
  • Chen, G., Starosta, W. (1996). Intercultural Communication Competence: A Synthesis. Communication Yearbook. ed. Brant B. Burleson. c. 19: 353-383. California: Sage Publications.
  • Chen, G., Starosta, W. (2000). The Development and Validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Annual Meeting of the National Communication Association, 8-12 November 2000. Seattle.
  • Coşkun, H. (1996). Eğitim Teknolojisi Açısından Kültürlerarası Eğitim. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
  • Coşkun, H. (2006). Türkiye’de Kültürlerarası Eğitim. Türkiye’de Eğitim Bilimleri: Bir Bilanço Denemesi. 1.bs. ed. Muhsin Hesapçıoğlu, Alpaslan Durmuş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demir, A., Demir,S. (2009). Erasmus Programının Kültürlerarası Diyalog ve Etkileşim Açısından Değerlendirilmesi: Öğretmen Adaylarıyla Nitel Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. c. 2. s. 9: 95-105.
  • Dong, Q., Day, K.& Collaço, C.(2008). Overcoming Ethnocentrism Through Developing Intercultural Communication Sensitivity and Multiculturalism. Human Communication: A Publication of the Pasific and Asian Communication Association. c. 11. s. 1: 27-38.
  • Eğinli, A.T. (2011). Kültürlerarası Yeterliliğin Kazanılmasında Kültürel Farklılık Eğitimlerinin Önemi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(35): 207-213.
  • Fretheim, M.(2007). Assesing the Intercultural Sensitivity of Educators in an American International School. Doktora Tezi. Minnesota Üniversitesi.
  • Jandt, F. E.(1995). Intercultural Communication: An Introduction. California: Sage Publications.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartarı, A. (2006). Farklılıklarla Yaşamak: Kültürlerarası İletişim. Ankara: Ürün Yayınları.
  • Üstün, E. (2011). Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnikmerkezcilik Düzeylerini Etkileyen Etmenler. Yüksek Lisans Tezi.Yıldız Teknik Üniversitesi
  • MEB.( 2005). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı. Ankara
  • Neuliep, J.W., McCroskey, J. (1997). The Development of a U.S. and Generalized Ethnocentrism Scale. Communication Research Reports. c. 14. s. 4: 385-398.
  • Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Penbek, Ş., Yurdakul, D. & Cerit, A.G. (2009). Intercultural Communication Competence: A Study About The Intercultural Sensitivity of University Students Based on Their Education and International Experiences. European and Mediterranean Conference on Information Systems. 13-14 Haziran 2009. İzmir.
  • Sumner, W. G. (1906). Folkways. Boston: Athenaeum Press.
  • Westrick, J. M., Celeste Y., Yuen, M.(2007). The Intercultural Sensitivity of Secondary Teachers in Hong Kong: A Comparative Study with Implications for Professional Development. Intercultural Education. c. 18. s. 2: 129-145
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Demir

Elif Üstün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demir, S., & Üstün, E. (2017). Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnikmerkezcilik Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1-11. https://doi.org/10.17679/inuefd.354129
AMA Demir S, Üstün E. Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnikmerkezcilik Düzeylerinin İncelenmesi. INUEFD. Aralık 2017;18(3):1-11. doi:10.17679/inuefd.354129
Chicago Demir, Serkan, ve Elif Üstün. “Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık Ve Etnikmerkezcilik Düzeylerinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, sy. 3 (Aralık 2017): 1-11. https://doi.org/10.17679/inuefd.354129.
EndNote Demir S, Üstün E (01 Aralık 2017) Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnikmerkezcilik Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 3 1–11.
IEEE S. Demir ve E. Üstün, “Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnikmerkezcilik Düzeylerinin İncelenmesi”, INUEFD, c. 18, sy. 3, ss. 1–11, 2017, doi: 10.17679/inuefd.354129.
ISNAD Demir, Serkan - Üstün, Elif. “Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık Ve Etnikmerkezcilik Düzeylerinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/3 (Aralık 2017), 1-11. https://doi.org/10.17679/inuefd.354129.
JAMA Demir S, Üstün E. Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnikmerkezcilik Düzeylerinin İncelenmesi. INUEFD. 2017;18:1–11.
MLA Demir, Serkan ve Elif Üstün. “Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık Ve Etnikmerkezcilik Düzeylerinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 18, sy. 3, 2017, ss. 1-11, doi:10.17679/inuefd.354129.
Vancouver Demir S, Üstün E. Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnikmerkezcilik Düzeylerinin İncelenmesi. INUEFD. 2017;18(3):1-11.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.