BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ MÜZİK EĞİTİMİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ: ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 3, 995 - 1008, 15.07.2016

Öz

Okul öncesi dönemde çocuğun müzik eğitiminin dinlendirici, doğal ve eğlendirici, şarkı söyleme ve hareket ile müzik yeteneğini geliştirmeye yönelik olması büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle okul öncesi dönem müzik etkinliklerinin bu doğrultuda planlanması ve gerçekleştirilmesi gereklidir. Türkiye’de, günümüz okul öncesi eğitim programlarının uygulanması okul öncesi öğretmenlerinin inisiyatifinde ve sorumluluğundadır. Bu nedenle okul öncesi öğretmenliği lisans programının, öğretmen adayının müzik eğitimi açısından kazanımlarını üst düzeye ulaştırması gerektiği düşünülmektedir. Bu çalışmada okul öncesi öğretmenliği lisans programlarının müzik eğitimi açısından değerlendirilmesi amacıyla; Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği Ana Bilim Dalında 4. sınıfta öğrenim gören 36 öğrenciye anket uygulanmış, sonuçları tablolaştırılarak frekans ve yüzde hesapları ile gösterilmiş ve yorumlanmıştır. Sonuç olarak bu çalışma ile Okul Öncesi Öğretmenliği Programında eğitim gören öğretmen adaylarının müzik eğitimine yönelik yeterlikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarından elde edilen verilere göre, okul öncesi eğitimi dönemi çocukların müzik eğitimini gerçekleştirecek öğretmen adaylarının bu alana yönelik temel bilgi, beceri, tutum ve davranışları yeterince kazanamadıkları belirlenmiş, çocukluk döneminin bu önemli basamağında verilecek müzik eğitiminin, kalıcı izler bırakacak şekilde, iyi eğitilmiş öğretmenler tarafından gerçekleştirilmesi gerektiği kanaatine varılmıştır.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1999). Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1999’a), (7. Basım). İstanbul: Alfa BasımYayım Dağıtım.
  • Aral, N.,Kandır A. ve Can Yaşar, M. (2000). Okul Öncesi Eğitim ve Ana Sınıfı Programları. İstan- bul: YA-PA Yayınları.
  • Banet, B. (1990). Gelişim Açısından Sağlam Bir Okul Öncesi Programına Doğru., S. Bekman. (Editör). Erken Çocukluk Eğitiminde Farklı Modeller Semineri, İstanbul.
  • Başal, H. A. (2004). Gelişim ve Psikoloji: Nasıl Mutlu Bir Çocuk Yetiştirebilirim?. İstanbul: Mor- pa Kültür Yayınları.
  • Boyd, A. E., (31 July- 4 August 1989). Music in Early Chilhood.I, Paper presented at the Interna- tional Conference on Early Education and Development, Hong Kong.
  • Derman Taner, M., ve Başal, H. A. (2010). Cumhuriyet’in İlanından Günümüze Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretimde Niceliksel ve Niteliksel Gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araş- tırmalar Dergisi, 3(11), 560-569. Web: www.sosyalarastirmalar.com/cilt3/.../taner_meral_ handanbasal.pdf adresinden 15 Haziran 2010’da alınmıştır.
  • Eğitim. (2007). 20 Mayıs 2010 tarihinde http://egitim.uludag.edu.tr/ilkogretim/okuloncesiogrt/ dersler.html adresinden alınmıştır.
  • Eurydıce/Eurybase.(2009). Türk Eğitim Sisteminin Örgütlenmesi. Web:http://eacea.ec.europa. eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/TR_TR.pdf adresinden 16 Ekim 2010’da alınmıştır.
  • Gürtuna, S. (2007). Çocuk ve Sanat Eğitimi. (4.Basım). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Irwin, P. (2008). Current Trends in Early Childhood Music Education. Web: http://www.mca.org. au/web/component/option,com_kb/task,article/article,106/ adresinden 13 Aralık 2010’da alın- mıştır.
  • Kandır, A. (2006). Müziğin Çocuğun Gelişimindeki Yeri ve Önemi. Müziğin Okul Öncesi Eğitim- de Kullanılması ( 2.Basım). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (18. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavak, Y., Aydın, A. ve Altun Akbaba. S. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: T.C. Yüksek Öğretim Kurulu.
  • Music Council of Australia . (2010). Music in Early Childhood Education: A Submission from the Music Council of Australia. Web: www. mca.org.au adresinden 5 Ocak 2010’da alınmıştır.
  • Oktay, A. (2005). 21. Yüzyıla Girerken Dünyada Yaşanan Değişimler ve Erken Çocukluk Eğitimi., M. Sevinç. (Editör). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 1, (s.18-30). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Öztürk, A. Okul Öncesi Eğitimde Müzik. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Tanrıverdi, A. (1997). AGSL Müzik Bölümlerinde Uygulanan Çalgı Eğitimi ve Viyolanın Çalgı Eğitimi İçerisindeki Yeri. Müzik ve Sanat Dergisi, 25, 7-9.
  • Ural, O., ve Ramazan, O. (2007). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Dünü ve Bugünü., S. Özde- mir, H. Bacanlı, M.Sözer. (Editörler). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Sistemi Temel Sorunlar ve Çözüm Önerileri (1.Basım) ( s. 11-56). Ankara: Adım Ajans.

THE EVALUATION OF THE UNDERGRADUATE PROGRAM IN PRE-SCHOOL TEACHING IN TERMS OF MUSIC EDUCATION: SAMPLE OF ULUDAG UNIVERSITY

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 3, 995 - 1008, 15.07.2016

Öz

It is highly important that the music education of a preschooler is soothing, natural, enjoyable and directed towards improving his/her musical skill through singing songs and movement. Therefore, Therefore, preschool music activities should be planned and applied accordingly. In Turkey, preschool teachers carry the initiative and responsibility in the application of preschool education programs in our present day. Accordingly, it is considered that the undergraduate program in preschool teaching takes the objectives in music education of a teacher candidate to a high level. In this study, a survey was applied to 36 students studying in the 4th year of Preschool Teaching in the Department of Primary School at the Faculty of Education of Uludağ University and its results which were shown with frequency and percentage calculations in a table were interpreted to evaluate the undergraduate programs in preschool teaching in terms of music education. Consequently, by using this study, the competencies directed towards music education of teacher candidates studying Preschool Teaching have been tried to be specified. According to the findings of the research, it has been specified that teacher candidates who will teach music to preschool children have not sufficiently acquired the basic knowledge, skills, attitude and behaviours directed towards this area of teaching. Furthermore, it is believed that music education which is to be given in this important stage of childhood should be taught by well trained teachers in such a way that the results are long lasting.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1999). Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1999’a), (7. Basım). İstanbul: Alfa BasımYayım Dağıtım.
  • Aral, N.,Kandır A. ve Can Yaşar, M. (2000). Okul Öncesi Eğitim ve Ana Sınıfı Programları. İstan- bul: YA-PA Yayınları.
  • Banet, B. (1990). Gelişim Açısından Sağlam Bir Okul Öncesi Programına Doğru., S. Bekman. (Editör). Erken Çocukluk Eğitiminde Farklı Modeller Semineri, İstanbul.
  • Başal, H. A. (2004). Gelişim ve Psikoloji: Nasıl Mutlu Bir Çocuk Yetiştirebilirim?. İstanbul: Mor- pa Kültür Yayınları.
  • Boyd, A. E., (31 July- 4 August 1989). Music in Early Chilhood.I, Paper presented at the Interna- tional Conference on Early Education and Development, Hong Kong.
  • Derman Taner, M., ve Başal, H. A. (2010). Cumhuriyet’in İlanından Günümüze Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretimde Niceliksel ve Niteliksel Gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araş- tırmalar Dergisi, 3(11), 560-569. Web: www.sosyalarastirmalar.com/cilt3/.../taner_meral_ handanbasal.pdf adresinden 15 Haziran 2010’da alınmıştır.
  • Eğitim. (2007). 20 Mayıs 2010 tarihinde http://egitim.uludag.edu.tr/ilkogretim/okuloncesiogrt/ dersler.html adresinden alınmıştır.
  • Eurydıce/Eurybase.(2009). Türk Eğitim Sisteminin Örgütlenmesi. Web:http://eacea.ec.europa. eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/TR_TR.pdf adresinden 16 Ekim 2010’da alınmıştır.
  • Gürtuna, S. (2007). Çocuk ve Sanat Eğitimi. (4.Basım). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Irwin, P. (2008). Current Trends in Early Childhood Music Education. Web: http://www.mca.org. au/web/component/option,com_kb/task,article/article,106/ adresinden 13 Aralık 2010’da alın- mıştır.
  • Kandır, A. (2006). Müziğin Çocuğun Gelişimindeki Yeri ve Önemi. Müziğin Okul Öncesi Eğitim- de Kullanılması ( 2.Basım). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (18. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavak, Y., Aydın, A. ve Altun Akbaba. S. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: T.C. Yüksek Öğretim Kurulu.
  • Music Council of Australia . (2010). Music in Early Childhood Education: A Submission from the Music Council of Australia. Web: www. mca.org.au adresinden 5 Ocak 2010’da alınmıştır.
  • Oktay, A. (2005). 21. Yüzyıla Girerken Dünyada Yaşanan Değişimler ve Erken Çocukluk Eğitimi., M. Sevinç. (Editör). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 1, (s.18-30). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Öztürk, A. Okul Öncesi Eğitimde Müzik. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Tanrıverdi, A. (1997). AGSL Müzik Bölümlerinde Uygulanan Çalgı Eğitimi ve Viyolanın Çalgı Eğitimi İçerisindeki Yeri. Müzik ve Sanat Dergisi, 25, 7-9.
  • Ural, O., ve Ramazan, O. (2007). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Dünü ve Bugünü., S. Özde- mir, H. Bacanlı, M.Sözer. (Editörler). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Sistemi Temel Sorunlar ve Çözüm Önerileri (1.Basım) ( s. 11-56). Ankara: Adım Ajans.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43GV99FA
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Gülnihal Gül Bu kişi benim

İsmail Bozkaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gül, G., & Bozkaya, İ. (2016). THE EVALUATION OF THE UNDERGRADUATE PROGRAM IN PRE-SCHOOL TEACHING IN TERMS OF MUSIC EDUCATION: SAMPLE OF ULUDAG UNIVERSITY. Kastamonu Education Journal, 22(3), 995-1008.