Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Yabancılaşma Düzeyleri İle Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Duyarlılık Düzeyleri ve Yeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği)

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 4, 1673 - 1690, 15.09.2016

Öz

Eğitimde yabancılaşma; bireylerin bilgiden, öğrenmeden, öğrenmeye ilişkin süreçlerden
uzaklaşması, bu süreçlerin artan bir biçimde bireylere anlamsız hale gelmesi, öğrenme
sürecine olan ilginin azalması ve bu sürecin giderek sıkıcı ve zevksiz bir hale dönüşmesini
ifade etmektedir (Sidorkin, 2004). Duyarlılık, öğrenilebilen duyuşsal bir özeliktir; meslekî
duyarlılık ise mesleğe yatkınlıktır (Uygun, 2008). Öğretmen yeterlik kavramı, alanda
öğrenimini tamamlamış bir öğretmen adayının becerilerini açıkça ortaya koyması açısından
çoğu eğitimci tarafından benimsenen bir kavramdır (Kuran, 2002). Bu araştırmada, eğitim
fakültesi öğrencilerinin yabancılaşma düzeyleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik duyarlılık
düzeyleri ve yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda
öğretmen adaylarının yabancılaşma düzeylerinin orta düzeyde, mesleki duyarlılıklarının ve özyeterliklerinin
yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının, yabancılaşma düzeyleri ile
mesleki duyarlılık düzeyleri ve yabancılaşma düzeyleri ile öz-yeterlik algısı düzeyleri arasında
negatif yönde, öz-yeterlik algıları ile mesleki duyarlılık düzeyleri arasından pozitif yönde bir
korelasyon olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Çağlar, Ç. (2012). Öğrenci Yabancılaşma Ölçeğinin (ÖYÖ) Geliştirilmesi. Education&Science/Egitim ve Bilim, 37(166).
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). Thedevelopmentandvalidation of a Turkishversion of teachers’ sense of efficacyscale. Eğitim ve Bilim (EducationandScience), 30(137): 74-81.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (20. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuran, K. (2002). Öğretmenlik Mesleği (Niteliği ve Önemi). (Ed. Adil TÜRKOĞLU). Ankara: Mikro Yayınları.
  • MEB (2005). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü Temel Eğitime Destek Projesi Öğretmen Eğitimi Bileşeni Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri.http://oyegm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39 adresinden 2 Şubat 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Sidorkin, A. M. (2004). Intheevent of learning: Alienationandparticipativethinking in education. EducationalTheory, 54(3), 251-262.
  • Şimşek, M. Ş., Çelik, A., Akgemici, T., &Fettahlıoğlu, T. (2006). Örgütlerde Yabancılaşmanın Yönetimi Araştırması. 14.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi. Erzurum.
  • Tekışık, H. H. (2003). “Bir Öğretmen Kuşağı”. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu. Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları: 8. 22-24.
  • Uygun, S. (2008). Ortaöğretim Sosyal Alanlar Bölümünde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Duyarlılıkları. Ulusal Sosyal Bilimler Eğitimi Sempozyumu. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yayını, 187-192.
  • Uygun, S., Şahin, Ç. &Okur, E. (2010).Development Study of SensitivityScaleIntendedtoTeachingJob. International Symposium on Sustainable Development. Sarajevo, International BurchUniversity.
  • Demirel, G. and Ünal, A. (2011, Mayıs). Research To Analyze The Perception Of Organisational Alienation Within The Students Taking Tourism Education In The Vocational School: Example Of Pınarhisar Vocational School. II.International VI.National Vocational School Symposium, Kuşadası, Aydın.

Examining The Relation Between the Faculty of Education Students’ Alienation Levels and Sensation Levels towards Teaching Profession (Muğla Sıtkı Koçman University Sample)

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 4, 1673 - 1690, 15.09.2016

Öz

Alienation in education means individuals’ moving away from knowledge, learning, and
process of learning; perceiving these process as meaningless; decreasing the attention towards learning period and these processes becoming more boring and unappealing (Sidorkin, 2004).
Sensation is an affective aspect that can be learned. However, professional sensation is the
tendency to the profession (Uygun, 2008). Teacher competency concept is an adopted concept
by most of the educationists in terms of presenting a prospective teacher’s skills who completed
one’s education in the field (Kuran, 2002). In this study, it was aimed to examining the relation
between the faculty of education students’ alienation levels and sensation levels and competency
towards teaching profession. As a result of the study, it was revealed that prospective teachers’
alienation levels were moderate, and professional sensations and self-efficacy were high. It was
found that there was a negative correlation between prospective teachers’ alienation levels and
professional sensations level and alienation levels and self-efficacy perception levels; there
was a positive correlation between self-efficacy perceptions and professional sensation levels. 

Kaynakça

  • Çağlar, Ç. (2012). Öğrenci Yabancılaşma Ölçeğinin (ÖYÖ) Geliştirilmesi. Education&Science/Egitim ve Bilim, 37(166).
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). Thedevelopmentandvalidation of a Turkishversion of teachers’ sense of efficacyscale. Eğitim ve Bilim (EducationandScience), 30(137): 74-81.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (20. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuran, K. (2002). Öğretmenlik Mesleği (Niteliği ve Önemi). (Ed. Adil TÜRKOĞLU). Ankara: Mikro Yayınları.
  • MEB (2005). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü Temel Eğitime Destek Projesi Öğretmen Eğitimi Bileşeni Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri.http://oyegm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39 adresinden 2 Şubat 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Sidorkin, A. M. (2004). Intheevent of learning: Alienationandparticipativethinking in education. EducationalTheory, 54(3), 251-262.
  • Şimşek, M. Ş., Çelik, A., Akgemici, T., &Fettahlıoğlu, T. (2006). Örgütlerde Yabancılaşmanın Yönetimi Araştırması. 14.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi. Erzurum.
  • Tekışık, H. H. (2003). “Bir Öğretmen Kuşağı”. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu. Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları: 8. 22-24.
  • Uygun, S. (2008). Ortaöğretim Sosyal Alanlar Bölümünde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Duyarlılıkları. Ulusal Sosyal Bilimler Eğitimi Sempozyumu. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yayını, 187-192.
  • Uygun, S., Şahin, Ç. &Okur, E. (2010).Development Study of SensitivityScaleIntendedtoTeachingJob. International Symposium on Sustainable Development. Sarajevo, International BurchUniversity.
  • Demirel, G. and Ünal, A. (2011, Mayıs). Research To Analyze The Perception Of Organisational Alienation Within The Students Taking Tourism Education In The Vocational School: Example Of Pınarhisar Vocational School. II.International VI.National Vocational School Symposium, Kuşadası, Aydın.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Kevser Özaydınlık Bu kişi benim

Hasret Kabaran Bu kişi benim

Sedat Altıntaş Bu kişi benim

Güler Göçen Kabaran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2016
Kabul Tarihi 31 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özaydınlık, K., Kabaran, H., Altıntaş, S., Göçen Kabaran, G. (2016). Examining The Relation Between the Faculty of Education Students’ Alienation Levels and Sensation Levels towards Teaching Profession (Muğla Sıtkı Koçman University Sample). Kastamonu Education Journal, 24(4), 1673-1690.