Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretim Düzeyinde Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Gelişimi Üzerine Bir Karşılaştırma ve İzleme Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 39, 359 - 378, 23.10.2017

Öz

Sanat’ın
yaratıcı bir alan olarak yaratıcı düşünmeyi geliştirmesi beklenmektedir.
Torrance’a göre yaratıcı düşünme şekilsel ve sözel olarak iki boyutta
ölçülebilmektedir. Görsel Sanatlar Eğitimi’nin (Resim İş) şekilsel yaratıcı
düşünme boyutunda etkisi açısından ilgili alan yazında birçok araştırma
olmasına karşın, sözel yaratıcı düşünme boyutunda çok az araştırma bulgusuna
rastlanılmaktadır. Bundan dolayı bu çalışmada öğrencilerin sözel yaratıcı
düşünme becerilerinin gelişiminde Görsel Sanatlar Eğitiminin etkisinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, görsel sanatlar öğrencilerinin aldıkları
eğitimin süresine göre, sözel yaratıcı düşünme becerilerinin gelişiminde
anlamlı bir farlılık olup olmadığının belirlenmesi için hem karşılaştırma hem
de boylamsal (izleme) araştırma yönteminin kullanıldığı bir çalışma
yürütülmüştür. Araştırmanın sonucuna göre, daha uzun zaman Görsel Sanatlar
Eğitimi almak, sınıf düzeyinde grup karşılaştırması olarak öğrencilerin sözel
yaratıcı düşünme becerilerinin gelişiminde anlamlı bir farklılık oluşturmazken,
aynı öğrencilerin bireysel seviyede kendi gelişimleri içinde belli bir zaman
(yaklaşık dört öğrenim dönemi) izlendiğinde olumlu yönde anlamlı bir farklılık
olduğu bulunmuştur. Bu sonuç ayrıca sözel yaratıcı düşünme alt boyutlarından Orijinallik
için de geçerlidir ancak, sözel Esneklik ve Akıcılık açısından geçerli olmadığı
belirlenmiştir. Araştırmanın bu sonuçları, Görsel Sanatlar Eğitiminin
doğasından ve öğrenme ortamından kaynaklanan olası nedenler göz önünde
bulundurularak değerlendirilmiştir. Buna göre, görsel sanatlar gibi bireysel
becerilerin ön plana çıktığı eğitimlerde beceri gelişimlerinin sınıf ya da grup
düzeyinde değil, öğrencinin kendi seviyesindeki gelişimi dikkate alınarak
değerlendirilmesinin önemli olduğu yargısına varılmıştır. Bu yargıya dayanarak,
ilerde yapılacak araştırmalara ve bu alan öğrenme ortamları için gerekli
önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Rostan, S. M. (2005) Educational intervention and the development of young art students’ talent and creativitiy. Journal of Creative Behavior, 4(4), 237-261.
  • Rostan, S. M. (2010). Studio Learning: Motivation, Competence, and the Development of Young Art Students' Talent and Creativity. Creativity Research Journal, 22(3), 261-271, doi: 10.1080/10400419.2010.503533
  • Runco, M. A. (2014). Creativity. (Second Edition). U.S.A.: Elsevier Inc.
  • Torrance, E. P. (1966). Torrance tests of creative thinking. Norms-Technical Manual (Research Edition). NJ: Personnel Press, İnc.
Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 39, 359 - 378, 23.10.2017

Öz

Kaynakça

  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Rostan, S. M. (2005) Educational intervention and the development of young art students’ talent and creativitiy. Journal of Creative Behavior, 4(4), 237-261.
  • Rostan, S. M. (2010). Studio Learning: Motivation, Competence, and the Development of Young Art Students' Talent and Creativity. Creativity Research Journal, 22(3), 261-271, doi: 10.1080/10400419.2010.503533
  • Runco, M. A. (2014). Creativity. (Second Edition). U.S.A.: Elsevier Inc.
  • Torrance, E. P. (1966). Torrance tests of creative thinking. Norms-Technical Manual (Research Edition). NJ: Personnel Press, İnc.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kani Ülger

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Ülger, K. (2017). Yükseköğretim Düzeyinde Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Gelişimi Üzerine Bir Karşılaştırma ve İzleme Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 359-378.
AMA Ülger K. Yükseköğretim Düzeyinde Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Gelişimi Üzerine Bir Karşılaştırma ve İzleme Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Ekim 2017;14(39):359-378.
Chicago Ülger, Kani. “Yükseköğretim Düzeyinde Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Gelişimi Üzerine Bir Karşılaştırma Ve İzleme Çalışması”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14, sy. 39 (Ekim 2017): 359-78.
EndNote Ülger K (01 Ekim 2017) Yükseköğretim Düzeyinde Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Gelişimi Üzerine Bir Karşılaştırma ve İzleme Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14 39 359–378.
IEEE K. Ülger, “Yükseköğretim Düzeyinde Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Gelişimi Üzerine Bir Karşılaştırma ve İzleme Çalışması”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 39, ss. 359–378, 2017.
ISNAD Ülger, Kani. “Yükseköğretim Düzeyinde Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Gelişimi Üzerine Bir Karşılaştırma Ve İzleme Çalışması”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/39 (Ekim 2017), 359-378.
JAMA Ülger K. Yükseköğretim Düzeyinde Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Gelişimi Üzerine Bir Karşılaştırma ve İzleme Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14:359–378.
MLA Ülger, Kani. “Yükseköğretim Düzeyinde Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Gelişimi Üzerine Bir Karşılaştırma Ve İzleme Çalışması”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 39, 2017, ss. 359-78.
Vancouver Ülger K. Yükseköğretim Düzeyinde Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Gelişimi Üzerine Bir Karşılaştırma ve İzleme Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14(39):359-78.

.