BibTex RIS Kaynak Göster

MUHAMMED İKBAL’İN NEFS ANLAYIŞI

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1, 11 - 31, 22.12.2015

Öz

Bu makalede, İslam dünyasının ve İslam düşünce ve sanat geleneği- nin seçkin şair ve düşünürlerinden Muhammed İkbal’in nefs anlayışı ele alınmıştır. İkbal’in nefse dair görüşlerinin, İslam düşünce geleneği içerisindeki seyri ve bu süreçte ortaya çıkan temel benzerlikler ve bazı farklılıklar çalışmanın en temel amacını oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra, İkbal’in nefs anlayışının ve bu anlayış ışığında ortaya koyduğu dü- şünce ve yorumların, din psikolojisi açısından önemi, etki ve katkıları değerlendirilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Aydın, Mehmet S.,’’İkbal’in Felsefesinde İnsan’’, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fa- kültesi Derg., c.29, sy.1(1987).
  • Albayrak, Ahmet, “İkbal’de Dinamik İnsan Anlayışı’’, Divan Derg., sy.5(1998).
  • Dedeler, Sinan, “Muhammed İkbal Düşüncesinde Merkezi Temaların Analizi (Ego-Aşk-Tanrı)’’, (Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Doç. Dr. İsmail Latif Hacınebioğlu, Süleyman Demirel Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010).
  • İkbal, Muhammed, Benliğin Sırları, (İstanbul: Araf Yay., 2013).
  • _____, Muhammed, Cavidname, çev. Annemarie Schimmel, (İstanbul: Kırkambar Yay., 1999).
  • _____, Muhammed, İslam’da Dini Düşüncenin Yeniden İnşası, çev.Rahim Acar, (İstanbul: Timaş Yay., 2013).
  • _____, Muhammed, Kulluk Kitabı (Hicaz Armağanı, Yeni Gülşen-i Râz, Kulluk Kitabı, Musa vuruşu), haz. Ali Nihat Tarlan, (İstanbul: Sufi Kitap, 2006).
  • _____, Muhammed, Şarktan Haber (Zebur-i Acem-Peyam-ı Maşrık): Haz. Ali Nihat Tarlan, (İstanbul: Sufi Kitap, 2006).
  • Kaplan, İbrahim, “M. İkbal’in Tevhid Yorumu: Tevhid İnancının Dinamik Yapısı’’, Fırat Üni. İlahiyat Fak. Dergisi(2007) sy.83-101.
  • Kayani, Muhammed Han,’’İkbal’in İnsan-ı Kâmil Düşüncesi ve Onun Kaynakla- rı’’, İzlenim Dergisi(1995) sy.19,.
  • Kılıç, Cevdet,’’Muhammed İkbal’in Düşüncesinde Benlik Felsefesi’’, Tasavvuf Dergisi, c.1, sy.2.
  • Kutluer, İlhan, “İlmünNefs’’, D.İ.A.,İstanbul: Diyanet Vakfı Yay.,c.22 (1988).
  • Schimmel, Annemarie, Peygamberâne Bir Şâir ve FilozofMuhammed İkbal, çev. Senail Özkan, (İstanbul: Ötüken Yay., 2007).
  • Türer, Celal, “Muhammed İkbal’in Kur’an Tasavvuru’’, Diyanet İlmi Derg., c.4, sy.3 (2010).
  • Urhan,Veli, “M. İkbal’in ‘Benlik Felsefesi’nde Tanrı–Evren İlişkisi’’, İslamiyât Derg., c.2, sy.3(1999).
  • Yurttaş, Tahsin, “Muhammed İkbal Felsefesinde Benlik Kavramı (Zihin Felsefe- si Açısından Bir Tahlil)’’, (Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Prof. Dr. Mevlüt Uyanık, Gazi Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009).
Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1, 11 - 31, 22.12.2015

Öz

Kaynakça

  • Aydın, Mehmet S.,’’İkbal’in Felsefesinde İnsan’’, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fa- kültesi Derg., c.29, sy.1(1987).
  • Albayrak, Ahmet, “İkbal’de Dinamik İnsan Anlayışı’’, Divan Derg., sy.5(1998).
  • Dedeler, Sinan, “Muhammed İkbal Düşüncesinde Merkezi Temaların Analizi (Ego-Aşk-Tanrı)’’, (Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Doç. Dr. İsmail Latif Hacınebioğlu, Süleyman Demirel Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010).
  • İkbal, Muhammed, Benliğin Sırları, (İstanbul: Araf Yay., 2013).
  • _____, Muhammed, Cavidname, çev. Annemarie Schimmel, (İstanbul: Kırkambar Yay., 1999).
  • _____, Muhammed, İslam’da Dini Düşüncenin Yeniden İnşası, çev.Rahim Acar, (İstanbul: Timaş Yay., 2013).
  • _____, Muhammed, Kulluk Kitabı (Hicaz Armağanı, Yeni Gülşen-i Râz, Kulluk Kitabı, Musa vuruşu), haz. Ali Nihat Tarlan, (İstanbul: Sufi Kitap, 2006).
  • _____, Muhammed, Şarktan Haber (Zebur-i Acem-Peyam-ı Maşrık): Haz. Ali Nihat Tarlan, (İstanbul: Sufi Kitap, 2006).
  • Kaplan, İbrahim, “M. İkbal’in Tevhid Yorumu: Tevhid İnancının Dinamik Yapısı’’, Fırat Üni. İlahiyat Fak. Dergisi(2007) sy.83-101.
  • Kayani, Muhammed Han,’’İkbal’in İnsan-ı Kâmil Düşüncesi ve Onun Kaynakla- rı’’, İzlenim Dergisi(1995) sy.19,.
  • Kılıç, Cevdet,’’Muhammed İkbal’in Düşüncesinde Benlik Felsefesi’’, Tasavvuf Dergisi, c.1, sy.2.
  • Kutluer, İlhan, “İlmünNefs’’, D.İ.A.,İstanbul: Diyanet Vakfı Yay.,c.22 (1988).
  • Schimmel, Annemarie, Peygamberâne Bir Şâir ve FilozofMuhammed İkbal, çev. Senail Özkan, (İstanbul: Ötüken Yay., 2007).
  • Türer, Celal, “Muhammed İkbal’in Kur’an Tasavvuru’’, Diyanet İlmi Derg., c.4, sy.3 (2010).
  • Urhan,Veli, “M. İkbal’in ‘Benlik Felsefesi’nde Tanrı–Evren İlişkisi’’, İslamiyât Derg., c.2, sy.3(1999).
  • Yurttaş, Tahsin, “Muhammed İkbal Felsefesinde Benlik Kavramı (Zihin Felsefe- si Açısından Bir Tahlil)’’, (Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Prof. Dr. Mevlüt Uyanık, Gazi Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009).
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil TÜRKÇE
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Ulvi Mehmedoğlu

Büşra Hazinoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Mehmedoğlu, Ali Ulvi - Hazinoğlu, Büşra. “MUHAMMED İKBAL’İN NEFS ANLAYIŞI”. Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2/1 (Aralık 2015), 11-31.

                                                                                                                     DERGİ TARİHÇESİ

Derginin Önceki AdıISSNYIL
Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
2148-385X
 2014-2021


Yayımlanacak Makalelerin iThenticate İntihal Taraması Zorunludur. 

17364