Bu makalede, İslam dünyasının ve İslam düşünce ve sanat geleneği- nin seçkin şair ve düşünürlerinden Muhammed İkbal’in nefs anlayışı ele alınmıştır. İkbal’in nefse dair görüşlerinin, İslam düşünce geleneği içerisindeki seyri ve bu süreçte ortaya çıkan temel benzerlikler ve bazı farklılıklar çalışmanın en temel amacını oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra, İkbal’in nefs anlayışının ve bu anlayış ışığında ortaya koyduğu dü- şünce ve yorumların, din psikolojisi açısından önemi, etki ve katkıları değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Aydın, Mehmet S.,’’İkbal’in Felsefesinde İnsan’’, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fa- kültesi Derg., c.29, sy.1(1987).
Albayrak, Ahmet, “İkbal’de Dinamik İnsan Anlayışı’’, Divan Derg., sy.5(1998).
Dedeler, Sinan, “Muhammed İkbal Düşüncesinde Merkezi Temaların Analizi (Ego-Aşk-Tanrı)’’, (Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Doç. Dr. İsmail Latif Hacınebioğlu, Süleyman Demirel Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010).
Yurttaş, Tahsin, “Muhammed İkbal Felsefesinde Benlik Kavramı (Zihin Felsefe- si Açısından Bir Tahlil)’’, (Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Prof. Dr. Mevlüt Uyanık, Gazi Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009).
Aydın, Mehmet S.,’’İkbal’in Felsefesinde İnsan’’, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fa- kültesi Derg., c.29, sy.1(1987).
Albayrak, Ahmet, “İkbal’de Dinamik İnsan Anlayışı’’, Divan Derg., sy.5(1998).
Dedeler, Sinan, “Muhammed İkbal Düşüncesinde Merkezi Temaların Analizi (Ego-Aşk-Tanrı)’’, (Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Doç. Dr. İsmail Latif Hacınebioğlu, Süleyman Demirel Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010).
Yurttaş, Tahsin, “Muhammed İkbal Felsefesinde Benlik Kavramı (Zihin Felsefe- si Açısından Bir Tahlil)’’, (Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Prof. Dr. Mevlüt Uyanık, Gazi Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009).