Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşveren Marka Kimliğinin İşe Alım İlanlarına Yansıması: Yaratıcı Çalışmalar Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2018, Sayı: 29, 165 - 184, 30.06.2018
https://doi.org/10.31123/akil.389363

Öz



















İşletmeler
için rakiplerini alaşağı edecek en güncel yönetsel yaklaşımlardan biri kuşkusuz
işveren markasıdır. İşveren markası bağlamında; güçlü bir işveren marka kimliğine sahip olmak ise işverenin
hayatını idame ettirebilmesinde tutkal görevi görmektedir. Kusursuz, özel,
özgün bir sözel ve görsel kimliğin belirlemesinde her işveren markası, kendine
has markalaşma ve kimlik kılavuzunu kullanmaktadır. Son yıllarda mevcut işveren
marka kimliğini çeşitli temas noktaları ile hedef kitlelerine aktarma çabası
güden işletmeler için özellikle işe alım ilanları kritik öneme sahiptir. Geleneksel
işe alım ilanlarının etkinliğini hızla kaybettiği günümüzde; işveren marka
kimliği ile uyumlu; farklı, dikkat çekici ve yaratıcı bir şekilde tasarlanan
ilanlar; işletmenin felsefesi hakkında bilgi vermekte ve potansiyel adayların aktif
ve bilinçli olarak dikkatini çekmeyi başarmaktadır.
Bu noktada
çalışmanın amacı; güncel işe alım ilanlarındaki yeni yönelimleri incelemek, ilanlardaki
köklü değişimleri işveren marka kimliği bağlamında irdelemektir. Bu doğrultuda 2016
kariyer.net tarafından her yıl verilen İnsana Saygı Ödülleri içerisinde yer alan
“En İyi Tasarımlı İş İlanları” göstergebilimsel analiz yöntemi ile analiz
edilmiştir. İlanlarda; içerik, görsellik ve yaratıcılık kriterlerinin işveren
marka kimliğini yansıttığı, ayrı ayrı her işletmenin işe alım ilanında aktardığı
değer önermelerini doğrudan ve dolaylı olarak sunduğu gözlemlenmiştir.  

Kaynakça

  • Figurska, I., ve Matuska, E. (2013). “Employer Brandıng As A Human Resources Management Strategy”, Human Resources Management & Ergonomics, 7(2), 35-51.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Süleyman İrvan (Çev). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Henderson, W. P., Cote, A. J. (1998). “Guidelines For Selecting Or Modifying Logos”, The Journal Of Marketing, 62(2), 14-15.
  • Kucherov, D., Zavyalova, E. (2012). “HRD Practices and Talent Management In The Companies With The Employer Brand”, Journal of European Industrial Training, 36 (1), 86-104.
  • Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam Nasıl Çözümlenir?, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Lındstrom, M. (2007). Duyular ve Marka: 5 Duyuyla Güçlü Markalar Yaratmak, Ümit Şensoy (Çev). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Moroko, L., Uncles, M. D., (2008). “Characteristics of Successful Employer Brand”, Brand Management, 16(3), 160-175.
  • Okay, A. (2002). Kurum Kimliği, İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Ötken, B. A., Okan, Y. E. (2015). Şimdi İşveren Markası Zamanı, İstanbul: Türkmen Kitapevi.
  • Schein, E. (1992). Organizational Culture and Leadirship. 2nd Edition, San Francisco: Jossey Bass Publishers.
  • Aaker, A. D. (2003). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.
  • Tosun, B. N. (2014). Marka Yönetimi, İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Ünal, S. (2014). Göstergebilimsel Açıdan Sembolik Tüketim, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Wang, X., Yang, Z. (2008) Does Country-of - Origin Matter in the Relationship Between Brand Personality and Purchase Intention In Emerging Economies? International Marketing Review, 25(4): 458-474.
  • Williamson, J. (2000). Reklamın Dili- Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, Ahmet Fethi, (Çev). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Wheeler, A. (2003). Designing Brand Identity: A Complete Guide to Creating, Building & Maintaining Strong Brands, John Wiley & Sons: New Jersey.
  • Vardar, B. (2011). Dilbilimin Temel Kavramları ve İlkeleri, İstanbul: Multivingual Yayınları.
  • Yılmaz G., Yılmaz E.G. (2010). Personel Seçim Sürecinde İşveren Markalama ve Örgütsel Çekiciliğin Önemi, Yönetimde İnsan Kaynakları Çalışmaları, YELBOĞA Atilla (Ed). Ankara: Turhan Kitapevi.
  • Internet Kaynakları
  • http://aydancag.com/kariyer-net/ (Erişim tarihi: 12.02.2017).
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeler, Berke Vardar ve Mehmet Rifat (Çev). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (2003). Çağdaş Söylenler, Tahsin Yücel (Çev). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2009). Göstergebilimsel Serüven, Mehmet Rifat ve Sema Rifat (Çev). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barrow, S., Mosley, R. (2007). The Employer Brand: Bringing The Best of Brand Management to People At Work, Journal of Brand Management, 15 (2), 150-151.
  • Baş, T. (2011). İşveren Markası Yüksek Nitelikli Çalışanları Çekmenin ve Elde Tutmanın Anahtarı, İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Cable, M. D., ve Turban, B. D. (2001). “Establishing the Dimensions, Sources and Value of Job Seekers Employer Knowledge During Recruitment”, Research in Personnel and Human Resources Management, 20(1), 115–163.
  • Chunping, Y., Xi, L. (2011). “The Study On Employer Brand Strategy İn Private Enterprises From The Perspective Of Human Resource Management”, Energy Procedia, 5, 2087–2091.
  • Elden, M. (2009). Reklam ve Reklamcılık, İstanbul: Say Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gonca Köse

Sinem Yeygel Çakır

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Köse, G., & Yeygel Çakır, S. (2018). İşveren Marka Kimliğinin İşe Alım İlanlarına Yansıması: Yaratıcı Çalışmalar Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(29), 165-184. https://doi.org/10.31123/akil.389363