Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE METABİLİŞSEL ÖĞRENME STRATEJİLERİNİN FARKLI DERSLER VE BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 6, 611 - 630, 30.06.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı,
üniversite öğrencilerinde metabilişsel öğrenme stratejilerinin farklı dersler
ve bazı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini
Balıkesir Üniversitesi’nde 13 farklı bölümde öğrenim görmekte olan 297 (%69,4)
kadın ve 131 (%30,6) erkek olmak üzere toplam 428 üniversite öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Öğrenme Stratejileri
Ölçeği kullanılmıştır. ÖSÖ
üniversite öğrencilerinin öğrenme için kullandıkları öğretim stratejilerini
belirleyen bir ölçektir. Öğrenme Stratejileri Ölçeği’nin alt faktörleri,
bilişsel stratejiler ana bileşeninde yer alan yineleme, açımlama, düzenleme ve
eleştirel düşünme stratejileri, metabilişsel stratejiler ana faktörünü
oluşturan planlama, izleme, düzenleme ve kaynak yönetimi ana faktörünü
oluşturan; zaman ve çalışma ortamı, emek yönetimi, akran işbirliği ve yardım
isteme faktörlerinden oluşmaktadır. Araştırmada betimsel nitelikli ilişkisel
tarama yöntemi kullanılmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için veri
analizinde parametrik test istatistiklerinden yararlanılmıştır. Bağımsız
örneklemler için t testi, korelasyon ve varyans analizi yapılmıştır. Derslere
göre emek yönetimi alt faktörü haricinde, tüm alt faktörlerde anlamlı
farklılıklar bulunmuştur. Cinsiyet değişkenine göre ise akran işbirliği ve
eleştirel düşünme alt faktörlerinin haricinde anlamlı farklılıklar
bulunmuştur.  Sözel ve sayısal bölümler
açısından emek yönetimi, akran işbirliği ve yardım arama alt faktörlerinin
haricinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Yapılan Pearson korelasyon analizi
sonucunda en yüksek korelasyon açımlama ile metabilişsel öz düzenleme arasında
(r=.73) olduğu bulunmuştur. 

Kaynakça

  • Anderson, T. H., & Armbruster, B. B. (1980). Studying. Center for the Study of Reading Technical Report; No. 155. Aypay, A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. Anı Yayıncılık. Carroll, L., & Leander, S. (2001). Improving student motivation through the use of active learning strategies. (Unpublisghed master’s thesis). Saint Xavier University, Chicago, Illinois Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American psychologist, 34(10), 906. Ford, J. K., Smith, E. M., Weissbein, D. A., Gully, S. M., & Salas, E. (1998). Relationships of goal orientation, metacognitive activity, and practice strategies with learning outcomes and transfer. Journal of applied psychology, 83(2), 218. Güven, M. (2004). Öğrenme Stilleri ile Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki (Yayımlanmamış doktora tezi). Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi (143975). Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88-140. Jeng, Y.-L., Wu, T.-T., Huang, Y.-M., Tan, Q., & Yang, S. J. H. (2010). The Add-on Impact of Mobile Applications in Learning Strategies: A Review Study. Educational Technology & Society, 13 (3), 3–11. Meltzer, L., Katzir-Cohen, T., Miller, L., & Roditi, B. (2001). The impact of effort and strategy use on academic performance: Student and teacher perceptions. Learning Disability Quarterly, 24(2), 85-98. Namlu, A. G. (2004). Bilişötesi öğrenme stratejileri ölçme aracının geliştirilmesi: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4(2): 123-136. Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları (Yayımlanmamış doktora tezi) Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi (41215) Özer, B. (2002). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının eğitim programlarında öğrenme stratejileri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi tarafından düzenlenen (29-31 Mayıs 2002) 2000’li Yıllarda Öğrenme ve Öğretme Birinci Sempozyumu Özkal, N., & Çetingöz, A. G. D. D. (2006). Akademik başarı, cinsiyet, tutum ve öğrenme stratejilerinin kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 46(46), 259-275. Pintrich, P. R. (2002). The role of metacognitive knowledge in learning, teaching, and assessing. Theory İnto Practice, 41(4), 219-225. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33. Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1993). Reliability and predictive validity of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Educational and Psychological Measurement, 53(3), 801-813. Schraw, G. (1998). Promoting general metacognitive awareness. Instructional Science, 26(1-2), 113-125. Schraw, G., & Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychology Review, 7(4), 351-371. Schunk, D. H. (2005). Self-regulated learning: The educational legacy of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, 40(2), 85-94. Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme, öğretim. Yargı Yayımevi Tunca, N., & Alkın-Şahin, S. (2014). Öğretmen adaylarının bilişötesi (üst biliş) öğrenme stratejileri ile akademik öz yeterlik inançları arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(1), 47-48. Ünal, K., Alkan, G. D., Özdemir, F. B., & Çakır, Ö. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stil ve stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 56-76. VanderStoep, S. W., & Pintrich, P. R. (2007). Learning to learn: The skill and will of college success. Prentice Hall. Weinstein, C. E., & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies In M. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327). New Yourk, Macillan. Weinstein, C. E., Husman, J., & Dierking, D. R. (2000). Self-regulation interventions with a focus on learning strategies. In Handbook of Self-Regulation (pp. 727-747). Academic Press. Zile-Tamsen, V., & Marie, C. (1996). Metacognitive self-regulation and the daily academic activities of college students. Academic Press. Zimmerman, B. J., & Pons, M. M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uğur Gürgân

Gizem Ulubay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Gürgân, U., & Ulubay, G. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE METABİLİŞSEL ÖĞRENME STRATEJİLERİNİN FARKLI DERSLER VE BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 611-630.