Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on Parameters Affecting the Track Quality of High Speed Rail Tracks

Yıl 2016, Cilt: 31 Sayı: 2, 279 - 292, 15.12.2016
https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.310299

Öz

Railway track maintenance and renewal activities are performed depending on the changes in track quality. Track quality indicates the operating condition of the track and the quality is usually expressed with a numerical index. Known as track geometry indexes, these indicator values are calculated based on data obtained from the track geometry control measurements. In this study, using the data obtained from the Ankara-Eskisehir High-Speed Rail (HSR) track, the factors affecting the track quality of HSR track were determined. For this purpose, firstly the track under investigation was divided into analysis segments considering the rail alignment geometry. Then, by analyzing the data of the track record car measurements, the degree of deterioration occured in the analysis segments and the change of track quality were examined in the segments where deteriorations occured. At the end of the study, multivariate regression models were constructed in order to determine the factors affecting the track quality. According to these models, it was determined that the factors affecting the track quality are traffic-related parameters, type of analysis segment and previous value of track quality.

Kaynakça

  • 1. Bing, A.J., Gross, A., 1983. Development of Railway Track Degradation Models, Transportation Research Record, 939, p. 27-3.
  • 2. Berawi, A.R.B., Delgado, R., Calçada, R., Vale, C., 2010. Evaluating Track Geometrical Quality Through Different Methodologies, International Journal of Technology, 1:38-47.
  • 3. Office for Research and Experiments of the International Union of Railways (ORE), 1981. Quantitative Evaluation of Geometry Track Parameters Determining Vehicle Behavior: Introductory Study to the Problem of Assessing Track Geometry on the Basis of Vehicle Response, ORE C152 Report No. 1, 54p.
  • 4. Sadeghi, J., 2010. Development of Railway Track Geometry Indexes Based on Statistical Distribution of Geometry Data. Journal of Transportation Engineering, ASCE, 136(8), 693-700.
  • 5. Madejski, J., Grabozyk, J., 2000. Continuous Geometry Measurement for Diagnosticsof Tracks and Switches. Silesian Univ. of Technology, Gliwice, Poland, 8–30.
  • 6. Anderson, M., 2002. Strategic Planning of Track Maintenance. State of Art. KTH Royal Institute of Technology, Department of Infrastructure TRITA-INFRA 02-035, p59.
  • 7. Mundrey, J.S., 2008. Railway Track Engineering McGraw-Hill, 659, New Delhi.
  • 8. Ebersöhn, W., Conrad, J.R., 2003. Implementing a Railway Infrastructure Maintenance System, Amtrak, Washington, D.C.
  • 9. Zhang, Y.J., El-Sibaie, M., Lee, S., 2004. FRA Track Quality Ġndices and Distribution Characteristics. AREMA 2004 Annual Conference, September 19-22, Nashville, (CD-ROM).
  • 10. EN-13848-5, 2008. Railway Applications-Track-Track Geometry Quality, Part 5: Geometric Quality Levels-Plain line, Brussels.
  • 11. Beyazıt, M., Yeğen Oğuz, E.B., 2005. Mühendisler Ġçin Ġstatistik. Birsen Yayınevi, Ġstanbul, s.197.
  • 12. Orman ve Su ĠĢleri Bakanlığı Meteoroloji Genel Müdürlüğü (MGM), Ġl ve Ġlçelerimize ait Ġstatistikî Veriler. http://www.mgm.gov.tr/ veridegerlendirme/il-ve-ilceler-istatistik.aspx# sfU, 03.05.2014

Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Hat Kalitesine Etki Eden Parametreler Üzerine Bir ÇalıĢma

Yıl 2016, Cilt: 31 Sayı: 2, 279 - 292, 15.12.2016
https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.310299

Öz

Demiryolu hat bakım ve yenileme çalıĢmaları hat kalitesinde görülen değiĢimlere bağlı olarak yapılmaktadır. Hat kalitesi, hattın içinde bulunduğu iĢletme durumunu belirtir ve genellikle bir indeks yardımıyla sayısal olarak ifade edilir. Hat geometrisi indeksi olarak bilinen bu gösterge değerler, hat geometrisi kontrol ölçümlerinden elde edilen veriler temel alınarak hesaplanır. Bu çalıĢmada Ankara-EskiĢehir Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattından elde edilen verilerden yararlanılarak YHT hattında hat kalitesine etki eden etkenler belirlenmeye çalıĢılmıĢtır. Bunun için ilk olarak incelenen hat güzergâh geometrisi dikkate alınarak inceleme kesimlerine ayrılmıĢtır. Daha sonra hat kontrol trenleri ile yapılan ölçümlerin verileri analiz edilerek hangi kesimde ne kadar bozulma oluĢtuğu belirlenmiĢ ve bozulma oluĢan kesimlerde hat kalitesinin değiĢimi incelenmiĢtir. ÇalıĢmanın sonunda ise hat kalitesine etki eden parametreleri belirlemek için çok değiĢkenli regresyon modelleri oluĢturulmuĢtur. Bu modellere göre, hat kalitesine etki eden faktörler trafiğe bağlı parametreler, hat kesimi tipi ve hat kalitesinin bir önceki ölçümdeki değeri olarak belirlenmiĢtir.

Kaynakça

  • 1. Bing, A.J., Gross, A., 1983. Development of Railway Track Degradation Models, Transportation Research Record, 939, p. 27-3.
  • 2. Berawi, A.R.B., Delgado, R., Calçada, R., Vale, C., 2010. Evaluating Track Geometrical Quality Through Different Methodologies, International Journal of Technology, 1:38-47.
  • 3. Office for Research and Experiments of the International Union of Railways (ORE), 1981. Quantitative Evaluation of Geometry Track Parameters Determining Vehicle Behavior: Introductory Study to the Problem of Assessing Track Geometry on the Basis of Vehicle Response, ORE C152 Report No. 1, 54p.
  • 4. Sadeghi, J., 2010. Development of Railway Track Geometry Indexes Based on Statistical Distribution of Geometry Data. Journal of Transportation Engineering, ASCE, 136(8), 693-700.
  • 5. Madejski, J., Grabozyk, J., 2000. Continuous Geometry Measurement for Diagnosticsof Tracks and Switches. Silesian Univ. of Technology, Gliwice, Poland, 8–30.
  • 6. Anderson, M., 2002. Strategic Planning of Track Maintenance. State of Art. KTH Royal Institute of Technology, Department of Infrastructure TRITA-INFRA 02-035, p59.
  • 7. Mundrey, J.S., 2008. Railway Track Engineering McGraw-Hill, 659, New Delhi.
  • 8. Ebersöhn, W., Conrad, J.R., 2003. Implementing a Railway Infrastructure Maintenance System, Amtrak, Washington, D.C.
  • 9. Zhang, Y.J., El-Sibaie, M., Lee, S., 2004. FRA Track Quality Ġndices and Distribution Characteristics. AREMA 2004 Annual Conference, September 19-22, Nashville, (CD-ROM).
  • 10. EN-13848-5, 2008. Railway Applications-Track-Track Geometry Quality, Part 5: Geometric Quality Levels-Plain line, Brussels.
  • 11. Beyazıt, M., Yeğen Oğuz, E.B., 2005. Mühendisler Ġçin Ġstatistik. Birsen Yayınevi, Ġstanbul, s.197.
  • 12. Orman ve Su ĠĢleri Bakanlığı Meteoroloji Genel Müdürlüğü (MGM), Ġl ve Ġlçelerimize ait Ġstatistikî Veriler. http://www.mgm.gov.tr/ veridegerlendirme/il-ve-ilceler-istatistik.aspx# sfU, 03.05.2014
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Vergi Taciroğlu

Mustafa Karaşahin Bu kişi benim

Mesut Tığdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 31 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taciroğlu, M. V., Karaşahin, M., & Tığdemir, M. (2016). Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Hat Kalitesine Etki Eden Parametreler Üzerine Bir ÇalıĢma. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 31(2), 279-292. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.310299
AMA Taciroğlu MV, Karaşahin M, Tığdemir M. Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Hat Kalitesine Etki Eden Parametreler Üzerine Bir ÇalıĢma. cukurovaummfd. Aralık 2016;31(2):279-292. doi:10.21605/cukurovaummfd.310299
Chicago Taciroğlu, Murat Vergi, Mustafa Karaşahin, ve Mesut Tığdemir. “Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Hat Kalitesine Etki Eden Parametreler Üzerine Bir ÇalıĢma”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 31, sy. 2 (Aralık 2016): 279-92. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.310299.
EndNote Taciroğlu MV, Karaşahin M, Tığdemir M (01 Aralık 2016) Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Hat Kalitesine Etki Eden Parametreler Üzerine Bir ÇalıĢma. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 31 2 279–292.
IEEE M. V. Taciroğlu, M. Karaşahin, ve M. Tığdemir, “Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Hat Kalitesine Etki Eden Parametreler Üzerine Bir ÇalıĢma”, cukurovaummfd, c. 31, sy. 2, ss. 279–292, 2016, doi: 10.21605/cukurovaummfd.310299.
ISNAD Taciroğlu, Murat Vergi vd. “Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Hat Kalitesine Etki Eden Parametreler Üzerine Bir ÇalıĢma”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 31/2 (Aralık 2016), 279-292. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.310299.
JAMA Taciroğlu MV, Karaşahin M, Tığdemir M. Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Hat Kalitesine Etki Eden Parametreler Üzerine Bir ÇalıĢma. cukurovaummfd. 2016;31:279–292.
MLA Taciroğlu, Murat Vergi vd. “Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Hat Kalitesine Etki Eden Parametreler Üzerine Bir ÇalıĢma”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 31, sy. 2, 2016, ss. 279-92, doi:10.21605/cukurovaummfd.310299.
Vancouver Taciroğlu MV, Karaşahin M, Tığdemir M. Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Hat Kalitesine Etki Eden Parametreler Üzerine Bir ÇalıĢma. cukurovaummfd. 2016;31(2):279-92.