Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Qualitative Study on the Determination of Industry 4.0 Knowledge and Digital Competence Levels of Geography Teachers

Yıl 2023, Cilt: 19 Sayı: 2, 274 - 287, 31.12.2023
https://doi.org/10.17244/eku.1292673

Öz

The aim of this study is to reveal the Industry 4.0 knowledge levels and digital competence levels of geography teachers. In the research, a semi-structured interview form was prepared to determine the Industry 4.0 knowledge levels and digital competence levels of geography teachers. In the semi-structured interview form, there are 12 open-ended questions to measure teachers' Industry 4.0 knowledge levels and determine their digital competence levels. The semi-structured interview form was applied to 20 geography teachers working in Mudanya, Yıldırım, Osmangazi and Nilüfer districts of Bursa. It was concluded that 50% of the geography teachers participating in the study did not know the definition of Industry 4.0, but 50% of them could give examples about Industry 4.0 technologies and 60% of them used Industry 4.0 technologies. It was concluded that teachers were generally able to define digital competence and 50% of them stated that there are achievements related to information and communication technologies in the geography curriculum. In order to improve teachers' Industry 4.0 knowledge and digital competence levels, it is suggested that pre-service and in-service trainings should be provided and software and hardware facilities should be improved in schools.

Kaynakça

  • Adnan, A. H. M., Karim, R. A., Tahir, M. H. M., Kamal, N. N. M., Nadiah, N. & Yusof, A. M. (2019). Education 4.0 technologies, Industry 4.0 skills and the teaching of English in malaysian tertiary education. Arab World English Journal (AWEJ), 10, (4), 330-343.
  • Akbulut, Y., Odabaşı, H. & Kuzu, A. (2011). Perceptions of Preservice Teachers Regarding The Integration of Information and Communication Technologies in Turkish Education Faculties. Turkish Online Journal Of Educational Technology, 10 (3), 175-184.
  • Aksoy, N. C., Karabay, E. & Aksoy, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14 (2) , 859-894.
  • Arslan, S. (2019). İlkokullarda ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Ateş, M. (2010). Ortaöğretim coğrafya derslerinde akıllı tahta kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, 22: 409 – 427.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Cukovic, S., Devedzic, G., Ghionea, I., Fiorentino, M. & Subburaj, K. (2016) Engineering design education for Industry 4.0: Implementatıon of augmented reality concept in teaching Cad courses. In: Proc. of 2016 International Conference on Augmented Reality for Technical Entrepreneurs (ARTE’16), 01.04.2016, Bucharest, Romania.
  • Deshmukh, A., Jones, A., Janarthanam, S., Foster, M. E., Ribeiro, T., Corrigan, L. J. & Castellano, G. (2015). Empathic robotic tutors: Map guide. Tenth Annual ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction Extended Abstracts. March 2-5 2015, Portland, OR, USA. 311.
  • Doğan, O. (2019). Dijital dönüşümün yönetimi sürecinde üniversite öğrencilerinin endüstri 4.0 kavramsal farkındalık düzeyleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Eğilmez, M. (2018). Endüstri 4.0. Erişim: 23.07.2023, http://www.mahfiegilmez.com/2017/05/endustri-40.html
  • Ertmer, P. A, Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E. & Sendurur P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers & Education, 59 (2), 423-435.
  • Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. State University of New York Press: New York.
  • Haznedar, Ö. (2012) Üniversite Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Becerilerinin ve Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Instefjord, E. J. ve Munthe, E. (2017). Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education, 67, 37-45.
  • Kalkınma Bakanlığı (2018). On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023) Bilgi ve İletişim Teknolojileri Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Erişim: 5 Şubat 2022, https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2020/04/Bilgi_ve_IletisimTeknolojileriOzelIhtisasKomisyonuRaporu.pdf.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaygısız, E. G. & Sipahi, H. (2019). Y kuşağı üniversite öğrencilerinin bireysel yenilik ve endüstri 4.0 bilgi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18 (2), 922-936.
  • Keskin, H. & Küçük, G. (2021). Sınıf öğretmenlerin kendilerine yönelik dijital okuryazarlık düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 131-147.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Selahattin Turan (çev.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Dijital yetkinlikler kurs programı. Erişim: 22 Aralık 2021, Kişisel Gelişim ve Eğitim Dijital Yetkinlikler.pdf (meb.gov.tr).
  • Milli Eğtim Bakanlığı (MEB). (2018). Ortaöğretim coğrafya dersi öğretim programı (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar). Millî Eğitim Bakanlığı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018120203724482-Cografya%20dop%20pdf.pdf
  • Mubin, O., Stevens, C. J., Shahid, S., Mahmud, A. A. & Dong, J.-J. (2013). A review of the applicability of robots in education. Technology for Education and Learning, 1 (209- 0015), 1-7.
  • Mystakidis, S., Papantzikos, G. & Stylios, C. (2021). Virtual reality escape rooms for stem education in Industry 4.0: Greek teachers perspectives, 2021 6th South-East Europe Design Automation, Computer Engineering, Computer Networks and Social Media Conference (SEEDA-CECNSM), Preveza, Greece, 1-5, doi: 10.1109/SEEDA-CECNSM53056.2021.9566265.
  • Peralta, H. & Costa, F. A. (2007). Teachers’ competence and confidence regarding the use of ICT. Sísifo Educational Sciences Journal, 3, 75 84.
  • Saygıner, Ş. (2016). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeyleri ile teknolojiye yönelik algıları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (34), 298-312.
  • Shelton, B. E. & Hedley, N. R. (2002). Using augmented reality for teaching earth-sun relationships to undergraduate geography students. The 1st IEEE International Augmented Reality Toolkit Workshop, 29 September 2002, Darmstadt. doi: 10.1109/ART.2002.1106948.
  • Schwab, K. (2016). Dördüncü sanayi devrimi (1. Basım) Zülfü Dicleli (çev.). Optimist Yayım Dağıtım: İstanbul.
  • Sözen, M. & Mescioğlu, T. (2019). Endüstri 4.0’ın itici güçlerinin Türkiye ve Çin üzerindeki etkileri. International Journal of Social Inquiry, 12 (1), 287-315.
  • Tümertekin, E. & Özgüç, N. (2015). Ekonomik coğrafya (14. Basım). Çantay Kitapevi: İstanbul, 409-418.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (24), 543-559.
  • Wastiau, P., Blamire, R., Kearney, C., Quittre, V., Van de Gaer, E. & Monseur, C. (2013). The use of ICT in education: A survey of schools in Europe. European Journal of Education, 48 (1), 11-27.
  • Westgard, K. S.W. (2010). Google Earth in the middle school geography classroom: Its impact on spatial literacy and place geography understanding of students. Theses and Dissertations, 1033.
  • Yaşar, O. (2021). “Sanayi”. Ü. Bekdemir (ed.). içinde Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya (s. 261-3041). Pegem Akademi: Ankara.
  • Yelkikalan, N., Özcan, S. & Temel, K. (2019). Endüstri 4.0 Farkındalığının Belirlenmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 14 (1), 31-44.
  • Yener, İ. (2022). Coğrafya öğretmenlerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeyleri ve dijital yetkinlik seviyelerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yıldız, S. C. & Fırat, S. Ü. (2020). Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Endüstri Mühendisliği, 31(0), 1-16.
  • Yuhastina, Y., Parahita, B., Astutik, D., Ghufronudin, G. & Purwanto, D. (2020). Sociology teachers’ opportunities and challenges in facing “Merdeka belajar” curriculum in the fourth industrial revolution (Industry 4.0). Society, 8(2), 732-753.
  • Zabolotska O., Zhyliak N., Hevchuk N., Petrenko N. & Alieko O. (2021) Digital competencies of teachers in the transformation of the educational environment. Journal of Optimization in Industrial Engineering, 25-32. DOI: 10.22094/JOIE.2020.677813.

Coğrafya Öğretmenlerinin Endüstri 4.0 Bilgi Düzeyleri ile Dijital Yetkinlik Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Nitel Bir Çalışma

Yıl 2023, Cilt: 19 Sayı: 2, 274 - 287, 31.12.2023
https://doi.org/10.17244/eku.1292673

Öz

Bu araştırmanın amacı, coğrafya öğretmenlerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeylerini ve dijital yetkinlik seviyelerini ortaya koymaktır. Araştırmada coğrafya öğretmenlerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeyleri ve dijital yetkinlik seviyelerinin tespiti amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formunda öğretmenlerin Endüstri 4.0 bilgi düzeylerini ve dijital yetkinlik seviyelerini tespit etmek amacıyla 12 adet açık uçlu soru bulunmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu, Bursa ili Mudanya, Yıldırım, Osmangazi ve Nilüfer ilçelerinde görev yapan 20 coğrafya öğretmenine uygulanmıştır. Araştırmaya katılan coğrafya öğretmenlerinin %50'sinin Endüstri 4.0 tanımını bilmedikleri ancak %50'sinin Endüstri 4.0 teknolojileri ile ilgili örnekler verebildikleri ve %60'ının Endüstri 4.0 teknolojilerini kullandıkları sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin genel olarak dijital yetkinliği tanımlayabildikleri, %50’sinin ise coğrafya dersi öğretim programında bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kazanımlar bulunduğunu belirttikleri sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin Endüstri 4.0 bilgi düzeyinin ve dijital yetkinlik seviyelerinin gelişmesi amacıyla hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimler verilmesi ve okullarda yazılım ve donanım imkanlarının geliştirilmesi öneri olarak sunulmaktadır.

Kaynakça

  • Adnan, A. H. M., Karim, R. A., Tahir, M. H. M., Kamal, N. N. M., Nadiah, N. & Yusof, A. M. (2019). Education 4.0 technologies, Industry 4.0 skills and the teaching of English in malaysian tertiary education. Arab World English Journal (AWEJ), 10, (4), 330-343.
  • Akbulut, Y., Odabaşı, H. & Kuzu, A. (2011). Perceptions of Preservice Teachers Regarding The Integration of Information and Communication Technologies in Turkish Education Faculties. Turkish Online Journal Of Educational Technology, 10 (3), 175-184.
  • Aksoy, N. C., Karabay, E. & Aksoy, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14 (2) , 859-894.
  • Arslan, S. (2019). İlkokullarda ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Ateş, M. (2010). Ortaöğretim coğrafya derslerinde akıllı tahta kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, 22: 409 – 427.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Cukovic, S., Devedzic, G., Ghionea, I., Fiorentino, M. & Subburaj, K. (2016) Engineering design education for Industry 4.0: Implementatıon of augmented reality concept in teaching Cad courses. In: Proc. of 2016 International Conference on Augmented Reality for Technical Entrepreneurs (ARTE’16), 01.04.2016, Bucharest, Romania.
  • Deshmukh, A., Jones, A., Janarthanam, S., Foster, M. E., Ribeiro, T., Corrigan, L. J. & Castellano, G. (2015). Empathic robotic tutors: Map guide. Tenth Annual ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction Extended Abstracts. March 2-5 2015, Portland, OR, USA. 311.
  • Doğan, O. (2019). Dijital dönüşümün yönetimi sürecinde üniversite öğrencilerinin endüstri 4.0 kavramsal farkındalık düzeyleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Eğilmez, M. (2018). Endüstri 4.0. Erişim: 23.07.2023, http://www.mahfiegilmez.com/2017/05/endustri-40.html
  • Ertmer, P. A, Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E. & Sendurur P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers & Education, 59 (2), 423-435.
  • Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. State University of New York Press: New York.
  • Haznedar, Ö. (2012) Üniversite Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Becerilerinin ve Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Instefjord, E. J. ve Munthe, E. (2017). Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education, 67, 37-45.
  • Kalkınma Bakanlığı (2018). On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023) Bilgi ve İletişim Teknolojileri Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Erişim: 5 Şubat 2022, https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2020/04/Bilgi_ve_IletisimTeknolojileriOzelIhtisasKomisyonuRaporu.pdf.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaygısız, E. G. & Sipahi, H. (2019). Y kuşağı üniversite öğrencilerinin bireysel yenilik ve endüstri 4.0 bilgi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18 (2), 922-936.
  • Keskin, H. & Küçük, G. (2021). Sınıf öğretmenlerin kendilerine yönelik dijital okuryazarlık düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 131-147.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Selahattin Turan (çev.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Dijital yetkinlikler kurs programı. Erişim: 22 Aralık 2021, Kişisel Gelişim ve Eğitim Dijital Yetkinlikler.pdf (meb.gov.tr).
  • Milli Eğtim Bakanlığı (MEB). (2018). Ortaöğretim coğrafya dersi öğretim programı (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar). Millî Eğitim Bakanlığı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018120203724482-Cografya%20dop%20pdf.pdf
  • Mubin, O., Stevens, C. J., Shahid, S., Mahmud, A. A. & Dong, J.-J. (2013). A review of the applicability of robots in education. Technology for Education and Learning, 1 (209- 0015), 1-7.
  • Mystakidis, S., Papantzikos, G. & Stylios, C. (2021). Virtual reality escape rooms for stem education in Industry 4.0: Greek teachers perspectives, 2021 6th South-East Europe Design Automation, Computer Engineering, Computer Networks and Social Media Conference (SEEDA-CECNSM), Preveza, Greece, 1-5, doi: 10.1109/SEEDA-CECNSM53056.2021.9566265.
  • Peralta, H. & Costa, F. A. (2007). Teachers’ competence and confidence regarding the use of ICT. Sísifo Educational Sciences Journal, 3, 75 84.
  • Saygıner, Ş. (2016). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeyleri ile teknolojiye yönelik algıları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (34), 298-312.
  • Shelton, B. E. & Hedley, N. R. (2002). Using augmented reality for teaching earth-sun relationships to undergraduate geography students. The 1st IEEE International Augmented Reality Toolkit Workshop, 29 September 2002, Darmstadt. doi: 10.1109/ART.2002.1106948.
  • Schwab, K. (2016). Dördüncü sanayi devrimi (1. Basım) Zülfü Dicleli (çev.). Optimist Yayım Dağıtım: İstanbul.
  • Sözen, M. & Mescioğlu, T. (2019). Endüstri 4.0’ın itici güçlerinin Türkiye ve Çin üzerindeki etkileri. International Journal of Social Inquiry, 12 (1), 287-315.
  • Tümertekin, E. & Özgüç, N. (2015). Ekonomik coğrafya (14. Basım). Çantay Kitapevi: İstanbul, 409-418.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (24), 543-559.
  • Wastiau, P., Blamire, R., Kearney, C., Quittre, V., Van de Gaer, E. & Monseur, C. (2013). The use of ICT in education: A survey of schools in Europe. European Journal of Education, 48 (1), 11-27.
  • Westgard, K. S.W. (2010). Google Earth in the middle school geography classroom: Its impact on spatial literacy and place geography understanding of students. Theses and Dissertations, 1033.
  • Yaşar, O. (2021). “Sanayi”. Ü. Bekdemir (ed.). içinde Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya (s. 261-3041). Pegem Akademi: Ankara.
  • Yelkikalan, N., Özcan, S. & Temel, K. (2019). Endüstri 4.0 Farkındalığının Belirlenmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 14 (1), 31-44.
  • Yener, İ. (2022). Coğrafya öğretmenlerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeyleri ve dijital yetkinlik seviyelerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yıldız, S. C. & Fırat, S. Ü. (2020). Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Endüstri Mühendisliği, 31(0), 1-16.
  • Yuhastina, Y., Parahita, B., Astutik, D., Ghufronudin, G. & Purwanto, D. (2020). Sociology teachers’ opportunities and challenges in facing “Merdeka belajar” curriculum in the fourth industrial revolution (Industry 4.0). Society, 8(2), 732-753.
  • Zabolotska O., Zhyliak N., Hevchuk N., Petrenko N. & Alieko O. (2021) Digital competencies of teachers in the transformation of the educational environment. Journal of Optimization in Industrial Engineering, 25-32. DOI: 10.22094/JOIE.2020.677813.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlayda Yener 0000-0001-5374-8096

Okan Yaşar 0000-0001-8881-4639

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yener, İ., & Yaşar, O. (2023). Coğrafya Öğretmenlerinin Endüstri 4.0 Bilgi Düzeyleri ile Dijital Yetkinlik Seviyelerinin Belirlenmesi Üzerine Nitel Bir Çalışma. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 19(2), 274-287. https://doi.org/10.17244/eku.1292673