Parental mediation includes parents’
attitudes and behaviors about their child’s media using. Early parental
mediation researches have been conducted on television. Nowadays, parental
mediation researches concentrate on the Internet. The main purpose of this
study is to develop assessment forms that evaluate parental mediation
strategies in respect of Internet Usage. In this study, a scale has been
developed including parent and adolescent forms, as the strategies used by
parents could be examined based on both parents and their children’s
self-report. A representative sample consisting of a total of 728 parents
participated in the parent form study in Mamak, Ankara (mother n=456; father
n=272). A total of 718 adolescents (female n=371; male n=345) aged 11- 14 years
old studying 6.-8. grades in a secondary school in Mamak participated in the
adolescent form study. Exploratory factor analysis (EFA) and conformity factor
analysis (CFA) were applied for the purpose of testing construct validity of
the forms. EFA indicated that a two-factor model had enough fit for parent form
and a three-factor model was suggested for adolescent form. Factors of parent form were named as
“control/ restriction” and “active mediation”, factors of adolescent form were
named as “control/ restriction”, “active mediation” and “monitoring”. These
factors have explained 63.7% and 61.7% variance on parent and adolescent
scales, respectively. The results of CFA have revealed appropriateness of the
factor structure (Parent form: χ²/sd=2.08, RMSEA= .06, GFI: .91, AGFI: .88,
SRMR: .03, NFI: .98, NNFI:.99, CFI:.99; Adolescent form: χ²/sd=2.94, RMSEA=
.07, GFI: .88, AGFI: .84, SRMR: .04, NFI: .98, NNFI:.98, CFI:.99). Assessed
with Cronbach Alfa internal consistency reliabilities were calculated as .95
for both parent and adolescent forms. Test-retest reliabilities were .87 and
.82 for parent and adolescent forms, respectively. These results have pointed
out that both forms have the value of use in research on the evaluation of
parental mediation on the Internet usage.
Anababa aracılığı anababaların çocuklarının medya
kullanımı konusundaki tutum ve davranışlarını içermektedir. Başlarda anababa
aracılığı çalışmaları televizyon konusunda yapılmaktaydı. Son yıllarda ise konu
hakkındaki çalışmalar İnternet kullanımı üzerine yoğunlaşmaktadır. Bu
çalışmanın temel amacı İnternet kullanımında anababaların izledikleri aracılık
stratejilerini değerlendiren ölçme araçlarını geliştirmektir. Anababaların
kullandıkları stratejiler, hem anababaların hem de çocuklarının bildirimine
dayanarak değerlendirilebileceğinden bu çalışmada anababa ve ergen formları
olmak üzere iki araç geliştirilmiştir. Anababa formu çalışmasına Ankara İlinin
Mamak İlçesinden 728 anababa katılmıştır (anne n=456; baba n=272). Ergen ölçeği
çalışmasına yaşları 11-14 arasında olan Mamak ilçesinde bulunan bir ortaokulun
6-8. sınıflara devam eden toplam 716 ergen (kız n=371; erkek n=345)
katılmıştır. Ölçeklerin yapı geçerliğini değerlendirmek üzere Açımlayıcı Faktör
Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. AFA sonucunda anababa
formuna ilişkin, “Kontrol/kısıtlama” “aktif aracılık” olarak adlandırılan iki
faktör ve ergen formuna ilişkin “Kontrol/kısıtlama, “aktif aracılık” ve
“izleme” olarak adlandırılan üç faktör belirlenmiştir. Bu faktörler varyansın anababa
ve ergen ölçekleri için sırasıyla %63.7’sini ve %61.7’sini açıklamıştır. DFA
sonuçları faktör yapısının uygunluğunu desteklemiştir (Anababa formu:
χ²/sd=2.08, RMSEA= .06, GFI: .91, AGFI: .88, SRMR: .03, NFI: .98, NNFI:.99,
CFI:.99; Ergen formu: χ²/sd=2.94, RMSEA= .07, GFI: .88, AGFI: .84, SRMR: .04,
NFI: .98, NNFI:.98, CFI:.99). Cronbach Alfa ile değerlendirilen iç tutarlık
güvenirliği anababa ve ergen formlarının ikisi için de .95 olarak
hesaplanmıştır. Test-tekrar test güvenirliği Anababa ve Ergen ölçekleri için
.87 ve .82’dir. Bu sonuçlar her iki formun İnternet kullanımında anababa
aracılığının değerlendirilmesine yönelik araştırmalarda kullanım değerinin
olduğuna işaret etmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 9 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2 |