Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINING THE LEVEL OF ISLAMIC FINANCE LITERACY: A RESEARCH ON FEAS AND FIS STUDENTS

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 3, 500 - 515, 30.09.2022
https://doi.org/10.29106/fesa.1148161

Öz

The aim of this study is to determine the Islamic finance literacy levels (level of knowledge on basic finance and economics, Islamic finance principles, participation banks and Islamic finance products) of the students studying at Çankırı Karatekin University FEAS and FIS and also to determine whether there’s a difference between faculties. For this purpose, independent sample t-test, ANOVA, Scheffe test and Cronbach's Alpha analysis were performed with the SPSS program on the data collected from 344 students. Accordingly, students' knowledge level of basic finance and economy is 16,15; knowledge level of Islamic finance principles is 7.38; knowledge level of participation banks is 2,96 and knowledge level of Islamic finance products is 19.67 points. In addition, FIS students are more successful than FEAS students at level of knowledge of Islamic finance principles, and FEAS students are more successful than FIS students at level of participation bank knowledge. Finally, only the participation bank knowledge level of students shows a significant difference according to academic average variable.

Kaynakça

  • References 1 ABDILLAHI, A. M. (2015). Determinants of Islamic Fnancial Literacy Towards Retirement Planning. Unpublished Master’s dissertation), Universiti Utara Malaysia. Erişim adresi: https://etd.uum.edu.my/5553/1/s816861_01.pdf.
  • References 2 ABDUL RAHIM, S. H., RASHID, R. A. and HAMED, A. B. (2016). Islamic Financial Literacy and Its Determinants Among University Students: An Exploratory Factor Analysis. International Journal of Economics and Financial Issues, 6(7), 32-35.‏
  • References 3 ABDUL RAHIM, S.H. (2014). Psychosocial factors and gender influencing the level of Islamic financial literacy. (Doctoral dissertation), Universiti Utara Malaysia.‏ Erişim adresi: https://etd.uum.edu.my/4129/7/s814567_abstract.pdf
  • References 4 ABDULLAH, M. A. and ANDERSON, A. (2015). Islamic Financial Literacy Among Bankers in Kuala Lumpur. Journal of Emerging Economies and Islamic Research, 3(2), 79-94. ‏ References 5 BEKERECİ, N. E., AYRIÇAY, Y. and KÖK, D. (2018). İslami Finansal Okuryazarlık: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nde Bir Alan Araştırması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 45-60.‏
  • References 6 ÇÖMLEKÇİ, İ. (2017). İslami Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi: Katılım Bankaları Müşterileri Üzerine Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1423-1439.
  • References 7 DINC, Y., ÇETİN, M., BULUT, M. and JAHANGIR, R. (2021). Islamic Financial Literacy Scale: An Amendment In The Sphere of Contemporary Financial Literacy. ISRA International Journal of Islamic Finance, 13(2), 251-263.
  • References 8 DOĞAN, M. B. A. (2020). İslami Finans Okuryazarlığı ve Finansal Tercihlere Etkisi. BDDK Bankacılık ve Finansal Piyasalar Dergisi, 14(1), 69-98. ‏ References 9 DURAK, İ., ÖNCÜ, M. A. and KARTAL, O. (2020). Measuring Islamic Financial Literacy and Discovering Its Relations with Entrepreneurship Among University Students in Turkey. Bilimname, (42), 215-242.‏
  • References 10 DURMUŞ, M. E. and YARDIMCIOĞLU, F. (2018). İlahiyat Öğrencileri Ne Kadar İslami Finans Okuryazarı?. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 167-183.‏
  • References 11 ER, B., ŞAHİN, Y. E. and MUTLU, M. (2017). Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 54(630), 75-88.‏
  • References 12 FİKRET, E., TEMİZEL, F., ÖZDEMİR, A. and SÖNMEZ, H. (2014). Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 113-125.
  • References 13 GEORGE, D. and MALLERY, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • References 14 KARAKUŞ, T. F. and DOĞUKANLI, H.(2021). Genel Olarak Finansal Okuryazarlık: Adana İli’nde Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 47-72.‏
  • References 15 SARDIANA, A. (2016). The Impact of Literacy to Shariah Financial Service Preferences. Etikonomi, 15(1), 43-62.‏
  • References 16 YILDIZ, M. (2020). Bireylerin İslami Finans Okuryazarlık Düzeyi ve Katılım Bankası Tercihi: Türkiye Değerlendirmesi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(4), 730-744.‏

İSLAMİ FİNANS OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ: İİBF VE İİF ÖĞRENCİLERİNE İLİŞKİN BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 3, 500 - 515, 30.09.2022
https://doi.org/10.29106/fesa.1148161

Öz

Bu çalışmanın amacı Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF ve İİF’de öğrenim gören öğrencilerin İslami finans okuryazarlık düzeylerini (temel finans ve ekonomi, İslami finans prensipleri, katılım bankası ve İslami finans ürünlerine ilişkin bilgi düzeyi) belirlemek ve fakülteler arasında farklılık olup olmadığını tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda 344 öğrenciden toplanan veriler SPSS programıyla bağımsız örneklem t-testi, ANOVA, Scheffe testi ve Cronbach’s Alpha analizi yapılmıştır. Buna göre öğrencilerin temel finans ve ekonomi düzeyinde 16,15; İslami finans prensipleri bilgi düzeyinde 7,38; katılım bankası bilgi düzeyinde 2,96 ve İslami finans ürünleri bilgi düzeyinde 19,67 puana sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca İİF öğrencileri İslami finans prensipleri bilgi düzeyinde İİBF öğrencilerinden, İİBF öğrencileri de katılım bankası bilgi düzeyinde İİF öğrencilerinden daha başarılıdır. Son olarak öğrencilerin yalnızca katılım bankası bilgi düzeyi akademik ortalama değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir.

Kaynakça

  • References 1 ABDILLAHI, A. M. (2015). Determinants of Islamic Fnancial Literacy Towards Retirement Planning. Unpublished Master’s dissertation), Universiti Utara Malaysia. Erişim adresi: https://etd.uum.edu.my/5553/1/s816861_01.pdf.
  • References 2 ABDUL RAHIM, S. H., RASHID, R. A. and HAMED, A. B. (2016). Islamic Financial Literacy and Its Determinants Among University Students: An Exploratory Factor Analysis. International Journal of Economics and Financial Issues, 6(7), 32-35.‏
  • References 3 ABDUL RAHIM, S.H. (2014). Psychosocial factors and gender influencing the level of Islamic financial literacy. (Doctoral dissertation), Universiti Utara Malaysia.‏ Erişim adresi: https://etd.uum.edu.my/4129/7/s814567_abstract.pdf
  • References 4 ABDULLAH, M. A. and ANDERSON, A. (2015). Islamic Financial Literacy Among Bankers in Kuala Lumpur. Journal of Emerging Economies and Islamic Research, 3(2), 79-94. ‏ References 5 BEKERECİ, N. E., AYRIÇAY, Y. and KÖK, D. (2018). İslami Finansal Okuryazarlık: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nde Bir Alan Araştırması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 45-60.‏
  • References 6 ÇÖMLEKÇİ, İ. (2017). İslami Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi: Katılım Bankaları Müşterileri Üzerine Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1423-1439.
  • References 7 DINC, Y., ÇETİN, M., BULUT, M. and JAHANGIR, R. (2021). Islamic Financial Literacy Scale: An Amendment In The Sphere of Contemporary Financial Literacy. ISRA International Journal of Islamic Finance, 13(2), 251-263.
  • References 8 DOĞAN, M. B. A. (2020). İslami Finans Okuryazarlığı ve Finansal Tercihlere Etkisi. BDDK Bankacılık ve Finansal Piyasalar Dergisi, 14(1), 69-98. ‏ References 9 DURAK, İ., ÖNCÜ, M. A. and KARTAL, O. (2020). Measuring Islamic Financial Literacy and Discovering Its Relations with Entrepreneurship Among University Students in Turkey. Bilimname, (42), 215-242.‏
  • References 10 DURMUŞ, M. E. and YARDIMCIOĞLU, F. (2018). İlahiyat Öğrencileri Ne Kadar İslami Finans Okuryazarı?. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 167-183.‏
  • References 11 ER, B., ŞAHİN, Y. E. and MUTLU, M. (2017). Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 54(630), 75-88.‏
  • References 12 FİKRET, E., TEMİZEL, F., ÖZDEMİR, A. and SÖNMEZ, H. (2014). Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 113-125.
  • References 13 GEORGE, D. and MALLERY, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • References 14 KARAKUŞ, T. F. and DOĞUKANLI, H.(2021). Genel Olarak Finansal Okuryazarlık: Adana İli’nde Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 47-72.‏
  • References 15 SARDIANA, A. (2016). The Impact of Literacy to Shariah Financial Service Preferences. Etikonomi, 15(1), 43-62.‏
  • References 16 YILDIZ, M. (2020). Bireylerin İslami Finans Okuryazarlık Düzeyi ve Katılım Bankası Tercihi: Türkiye Değerlendirmesi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(4), 730-744.‏
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Finans
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aseel Ismael Mohammed Alı Qublan Bu kişi benim 0000-0002-3978-9921

Melek Yıldız 0000-0002-9716-9245

Erken Görünüm Tarihi 30 Eylül 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2022
Kabul Tarihi 13 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ismael Mohammed Alı Qublan, A., & Yıldız, M. (2022). DETERMINING THE LEVEL OF ISLAMIC FINANCE LITERACY: A RESEARCH ON FEAS AND FIS STUDENTS. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 500-515. https://doi.org/10.29106/fesa.1148161