Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sürdürülebilir Ulaşım İçin Güneş Enerjili Teknelerin Kullanılması ve Çevresel Etkileri

Yıl 2021, Cilt: 33 Sayı: 1, 223 - 232, 15.02.2021
https://doi.org/10.35234/fumbd.785031

Öz

Sürdürülebilir ulaşım, taşımacılığın çevresel olumsuz etkilerinin azaltılması ve yenilenebilir enerjilerin kullanılması için yenilikçi bir sektördür. Güneş enerjisi ise sadece elektrik üretimi için değil aynı zamanda ulaşım sektörü için de alternatif bir enerji kaynağıdır. Bu çalışmada, baraj gölleri, içme suyu kaynakları ve hassas ekosistemler gibi doğal güzellikleri bulunan alanlarda oluşan turistik bölgelerde, sürdürülebilir ulaşım türü olan güneş enerjili teknelerin kullanılması ve çevresel etkileri araştırılmıştır. Araştırmada, Türkiye’de ilk kez uygulaması yapılan ve iç hizmetleri için gerekli elektrik ihtiyacını güneş enerjisinden sağlayan bir tur teknesinin çevresel etkileri 2 şekilde incelenmiştir. İlk değerlendirme güneş enerjisi sisteminin simülasyon sonuçlarına göre yapılmıştır. Daha sonra tekne 1 yıllık işletme süresi sonuçlarına göre tekrar değerlendirilmiş ve %16 yakıt tasarrufu gerçekleştiği hesaplanmıştır. Gerçekleşen sonuçlara göre 1 tekne için yıllık yaklaşık 4 ton CO2 emisyon azaltımı sağlanmıştır. Sonuçlar, sürdürülebilir ulaşım konusundaki çalışmalara örnek oluşturacak ve hassas ekosistemlerdeki ulaşımın çevresel etkilerini azaltarak bu bölgelerin sürdürülebilirliğini artıracaktır.

Destekleyen Kurum

Avrupa Birliği

Proje Numarası

AB EuropAid TR2011/0135.15-01/30

Teşekkür

Bu çalışmada, AB EuropAid TR2011/0135.15-01/30 sözleşme numaralı ve "AB'nin İklim Değişikliği Politikasının Türkiye'ye Tanıtılması Konusunda Sivil Diyalog" isimli projedeki simülasyon verileri kullanılmıştır. Projenin Lideri Gaziantep İTÜ Mezunları Derneği ve ortakları; Viyana Doğal Kaynaklar ve Yaşam Bilimleri Üniversitesi (BOKU), Gaziantep Hasan Kalyoncu Üniversitesi (HKÜ) ve tbw reseacrh GesmbH'dır.

Kaynakça

  • [1] United Nations, Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. Resolution of the General Assembly. 2015, 70/1 https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/generalassembly/docs/globalcompact/A_RES_70_1_E.pdf, Erişim tarihi 7 Nisan 2020.
  • [2] T.C. Orman ve Su işleri Bakanlığı; Göller ve Sulak Alanlar Eylem Planı 2018-2023, https://supolitikalaridernegiblog.files.wordpress.com/2018/02/gc3b6ller-ve-sulak-alanlar-eylem-plani.pdf, Erişim 17 Temmuz 2020.
  • [3] Byrnes T.A,. & Warnken, J., Greenhouse Gas Emissions from Marine Tours: A Case Study of Australian Tour Boat Operators, Journal of Sustainable Tourism, 2006, 14:3; 255-270, DOI: 10.1080/09669580608669058
  • [4] Kokkranikal , J., McLellan, R., & Baum, T., Island Tourism and Sustainability: A Case Study of the Lakshadweep Islands, Journal of Sustainable Tourism, 2003, 11:5, 426-447, DOI: 10.1080/09669580308667214.
  • [5] Veilleux, G., Potisat, T, Pezim, D., Ribback, C., Ling, J., Krysztofi´nski, A., Ahmed, A., Papenheim, J., vd., Techno-economic analysis of microgrid projects for rural electrification: A systematic approach to the redesign of Koh Jik offgrid case study, Energy for Sustainable Development, 2020, 54 1-13.
  • [6] Fulhu, M., Mohamed,M., ve Krumdieck, S., Voluntary Demand Participation (VDP) For Security Of Essential Energy Activities in Remote Communities With Case Study in Maldives, Energy for Sustainable Development, 2019, 49 27–38, https://doi.org/10.1016/j.esd.2019.01.002
  • [7] Djorup, S., ZinckThellufsen J., Sorknæs P., The Electricity Market in a Renewable Energy System, Energy, 2018, 162, 148-157, https://doi.org/10.1016/j.energy.2018.07.100
  • [8] Bulut, U, Muratoglu, G, Renewable Energy in Turkey: Great Potential, Low But Increasing Utilization, And An Empirical Analysis On Renewable Energy-Growth Nexus. Energy Policy, 2018, 123, 240–250.
  • [9] Zhao X., Ke Y., Zuo J., Xiong, W., Wu P., Evaluation of Sustainable Transport Research in 2000-2019; Journal of Cleaner Production, 2020, 256, 120404.
  • [10] Mills E., Gengnagel T., Wollburg P., Solar-LED Alternatives To Fuel-Based Lighting For Night Fishing; Energy for Sustainable Development, 2014, 21, 30–41
  • [11] Spyropoulos V.D., Mitronikas D. E, (2013). A review on the faults of electric machines used in electric ships. Advances in Power Electronics, 2013, 1-8, http://dx.doi.org/10.1155/2013/216870
  • [12] Aquawatt Tekne Özellikleri, http://www.aquawatt.at/GB/solarmobilitaet_18_GB.html), Erişim 15 Aralık 2017.
  • [13] Solar Water World Tekne Özellikleri, http://www.solarwaterworld.de/en/products/yacht/suncat-46.html), Erişim tarihi 15 Aralık 2017.
  • [14] Navalt Boats Tekne Özellikleri, http://www.navaltboats.com/navalt-products-solar-electric-ferry.php , Erişim tarihi 15 Aralık 2017
  • [15] European Comission, DG ENV, Environmental Impacts of Recreational Boating, News Alert Issue 87, 2007 https://ec.europa.eu/environment/integration/research/newsalert/pdf/87na2_en.pdf.
  • [16] Moreau, R., Nautical Activities: What Impact On The Environment? A Life Cycle Approach For “Clear Blue” Boating. Commissioned by the European Confederation of Nautical Industries - ECNI ; 2009, https://www.europeanboatingindustry.eu/images/Documents/For_publications/Nautical-activities_what-impact-on-the-environment.pdf, Erişim tarihi 15 Kasım 2017
  • [17] İç Sularda Çalışan Gemi ve İç Su Araçları Yönetmeliği; Resmi Gazete Sayısı:27745, Tarih: 31.10.2010, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=14395&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5, Erişim Tarihi 10 Mayıs 2017.
  • [18] EU Directive 92/75/EEC; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A31992L0075, Erişim tarihi 7 Nisan 2017.
  • [19] T.C. Sağlık Bakanlığı, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Karbon Monoksit Zehirlenmesi, https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/cevresagligi-ced/ced-birimi/karbonmonoksit-zehirlenmesi.html. Erişim tarihi 7 Nisan 2020.
  • [20] US Department of Health and Human Services; Carbon Monoxide emissions and exposure on recreational boats under Various Opertional Condition (2003), Report No: EPHB 171-31a; https://www.cdc.gov/niosh/surveyreports/pdfs/171-31a.pdf?id=10.26613/NIOSHEPHB17131a, Erişim tarihi 7 Nisan 2020.
  • [21] Asplund T.R., The Effects of Motorized Watercraft on Aquatic Ecosystems; Wisconsin Department of Natural Resources, Bureau of Integrated Science Services and University of Wisconsin – Madison, Water Chemistry Program, PUBL-SS-948-00, 2000; http://www.trpa.org/wp-content/uploads/2010-WI-Dept-of-Natural-Resources_UW-Boats-effects-on-ecosystems.pdf
  • [22] İMEAK (İstanbul, Marmara, Ege, Akdeniz ve Karadeniz) Deniz Ticaret Odası, Sürdürülebilir Denizcilik Uygulamaları Raporu, https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/travelfoundation/wp-content/uploads/2017/12/05092443/Sustainable-Boating-Manual-Turkish.pdf,, 2017, Erişim tarihi 7 Nisan 2020.
  • [23] Erbe, C., Marley S.A., Schoeman, R.P., Smith, N.J., Trigg, L.E., Embling, B.C., The Effects of Ship Noise on Marine Mammals—A Review. 11 October 2019, Frontiers in Marine Science, 2019, https://doi.org/10.3389/fmars.2019.00606
  • [24] Ses seviyeleri; http://www.sesyalitimrehberi.com/teknik-bilgiler.htm, Erişim tarihi 7 Nisan 2017
  • [25] PV*SOL software; https://pvsol.software/en/features-pricing, Erişim tarihi 12 Nisan 2017
  • [26] Waldron, C.D., Maurice, L.Q, Kapshe, M., Allyn D.M., Locke, M., Pesmajoglou, S, IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories; 2006, https://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2006gl/pdf/2/V2_3_Ch3_Mobile_Combustion.pdf , Erişi tarihi 13 Haziran 2020.
  • [27] Türkiye İstatistik Enstitüsü Nüfus Bilgileri; http://www.turkstat.gov.tr/Start.do;jsessionid=NgqDfTnTTDKY6Rg6XbhTBHNgfj8q8mc3Mppb0rLVTTK0QTv7nG4x!-1904474571, Erişim tarihi 7 Nisan 2020.
  • [28] T.C. Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı, Enerji Verimliliği ve Çevre Dairesi Başkanlığı, Türkiye Işınım Haritası, http://www.yegm.gov.tr/MyCalculator, Erişim tarihi 7 Nisan 2017.
  • [29] Boote Magazin, Motor gücü ve Hız Grafiği, https://www.boote-magazin.de/ratgeber/berechnungen.html. Erişim tarihi 7 Nisan 2017.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm MBD
Yazarlar

Şafak Tercan 0000-0002-1729-6421

Proje Numarası AB EuropAid TR2011/0135.15-01/30
Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2021
Gönderilme Tarihi 25 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 33 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tercan, Ş. (2021). Sürdürülebilir Ulaşım İçin Güneş Enerjili Teknelerin Kullanılması ve Çevresel Etkileri. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 33(1), 223-232. https://doi.org/10.35234/fumbd.785031
AMA Tercan Ş. Sürdürülebilir Ulaşım İçin Güneş Enerjili Teknelerin Kullanılması ve Çevresel Etkileri. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. Şubat 2021;33(1):223-232. doi:10.35234/fumbd.785031
Chicago Tercan, Şafak. “Sürdürülebilir Ulaşım İçin Güneş Enerjili Teknelerin Kullanılması Ve Çevresel Etkileri”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 33, sy. 1 (Şubat 2021): 223-32. https://doi.org/10.35234/fumbd.785031.
EndNote Tercan Ş (01 Şubat 2021) Sürdürülebilir Ulaşım İçin Güneş Enerjili Teknelerin Kullanılması ve Çevresel Etkileri. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 33 1 223–232.
IEEE Ş. Tercan, “Sürdürülebilir Ulaşım İçin Güneş Enerjili Teknelerin Kullanılması ve Çevresel Etkileri”, Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 33, sy. 1, ss. 223–232, 2021, doi: 10.35234/fumbd.785031.
ISNAD Tercan, Şafak. “Sürdürülebilir Ulaşım İçin Güneş Enerjili Teknelerin Kullanılması Ve Çevresel Etkileri”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 33/1 (Şubat 2021), 223-232. https://doi.org/10.35234/fumbd.785031.
JAMA Tercan Ş. Sürdürülebilir Ulaşım İçin Güneş Enerjili Teknelerin Kullanılması ve Çevresel Etkileri. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2021;33:223–232.
MLA Tercan, Şafak. “Sürdürülebilir Ulaşım İçin Güneş Enerjili Teknelerin Kullanılması Ve Çevresel Etkileri”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 33, sy. 1, 2021, ss. 223-32, doi:10.35234/fumbd.785031.
Vancouver Tercan Ş. Sürdürülebilir Ulaşım İçin Güneş Enerjili Teknelerin Kullanılması ve Çevresel Etkileri. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2021;33(1):223-32.