Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi: İstanbul İlinde Bir Araştırma

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 51 - 72, 31.10.2017
https://doi.org/10.17336/igusbd.323819

Öz

Bu çalışmanın amacı, kurumsal sosyal sorumluluğun satın alma niyeti
üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Bu amaçla tasarlanan araştırmada
ekonomik, yasal, etik ve gönüllü sosyal sorumluluk ele alınmış, bu boyutlarla
birlikte satın alma niyetini ölçen anket formu tüketicilere yöneltilerek veri
toplanmıştır. Analizler sonucunda elde edilen çıkarımlarda, işletmelerin sosyal
sorumluluk faaliyetlerinin tüketiciler tarafından önemsendiği ve işletmelerin
ürün ve hizmetlerini satın alma yönündeki niyetleri olumlu yönde etkilediği
vurgulanmaktadır. Ancak satın alma niyetinin her zaman satın alma davranışıyla
sonuçlanmadığı ve kurumsal sosyal sorumluluk dışında satın alma niyetini
tetikleyen birçok unsur olduğu göz ardı edilmemelidir.

Kaynakça

  • AKTAN, Coşkun Can, Deniz BÖRÜ, Kurumsal Sosyal Sorumluk, Kurumsal Kültür, Organizasyonlar, Kurallar ve Kurumlar, (Editör; Coşkun Can Aktan) SPK Yayın No: 195, Ankara, 2006.
  • ARGÜDEN, Y., Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İstanbul, Rota Yayın Yapım, 2002.
  • AY, Ü., İşletmelerde Etik ve Sosyal Sorumluluk. Nobel Kitabevi, 2003.
  • BAĞCAN, S., A Multi-Dimensional, Big Picture of CSR: Top 50 Companies in Turkey, The Business&Management Review, 5, (1), 2014, pp. 444-453.
  • BARUTÇUGİL, İsmet, Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, Kariyer Yayınları, İstanbul, 2004.
  • BAYRAK, Sabahat, İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk, İstanbul, Beta Yayınları, 2001.
  • CARROLL, B. A., The Pyramid of Corporate Social Responsi¬bility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, 4 (4), 1979, pp. 39-48.
  • CARROLL, B. A., The Pyramid of Corporate Social Responsi¬bility, Business Horizons, July-August 28 (3), 1991, pp. 40-52.
  • CARROLL, A. B., Managing Ethically with Global Stakehol¬ders: A Present and Future Challenge, Academy of Mana¬gement Executive, 18 (2), 2004, pp. 114-120.
  • ÇERİK, Ş. ve ÖZARSLAN, E., Çalışanların Sosyal Sorumluluk Boyutlarına İlişkin Algılamaları: İlaç Sektöründe Karşı¬laştırmalı Bir Uygulama, Ege Akademik Bakış Dergisi, 8 (2), 2008, ss. 587-604.
  • CHEN, J. C. V., C. LIN, Y. S. WU, Electronic Word of Mouth: The Moderating Roles of Product Involvement and Brand Image, Proceeding of 2013 International Conference on Technology Innovation and Industrial Management, Phuket, Thailand, 2013, pp. 29-47.
  • DALYAN, F. ve S. GÖKBEL, İşletmelerde Sosyal Sorumluluk: İMKB’de İşlem Gören Bankaların Sosyal Sorumluluk Faaliyet¬leri ile Karlılıkları Arasındaki İlişki, Eskişehir: Anadolu Üni¬versitesi Yayınları, 2005.
  • DURSUN, T., K. OSKAYBAŞ, C. GÖKMEN, Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyetinin Şube-İnternet Bankacılığında Karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Cilt:11, Sayı:41, 2014, ss. 95-114.
  • GÖKALAN, B., Dayanıklı Tüketim Malları Sektöründe Ülke Orjininin Tüketicinin Satın Alma Niyetine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, 2009.
  • ERDOĞAN Z., S. GÖNÜLLÜOĞLU, H. ÖZKAYA, Kurumsal İmaj Oluşturulmasına İlişkin Bir Literatür Taraması, Pazarlama Dünyası Dergisi, Cilt: 20, Sayı: 5, 2006.
  • EREN, Erol, Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, 6. Baskı, İstanbul, Beta 71 Yayınları, 2000.
  • JAMALI, D. ve R. MIRSHAK, Corporate Social Responsibi¬lity (CRS): Theory and Practice in a Developing Country Context, Journal of Business Ethics, 72, 2007, pp. 243-262.
  • LANTOS, G. P., The Ethicality of Altruistic Corporate Social Responsibility, The Journal of Consumer Marketing, 19 (2/3), 2002, pp. 205-208.
  • McGREGOR, S. L. T., Towards a Rationale for Integrating Consumer and Citizenship Education, Journal of Consumer Studies and Home Economics, 23(4), 1999, pp. 207-211.
  • MADAHI, A., I. SUKATI, The Effect of External Factors on Purchase Intention Amongst Young Generation in Malaysia, International Business Research, Cilt: 5, Sayı: 8, 2012, pp. 153- 159.
  • MANZANO, N., L. RIVAS, G. BONILLA, Explanatory Models of Change of Consumer Behavior Applied to Social Marketing, Scientific Research, 4, 2012, pp. 246-255.
  • ÖZGEN, E., Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramı ve Çalışan Memnuniyetine Etkisi, D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 8, 2007.
  • PELTEKOĞLU, F. B., Halkla İlişkiler Nedir, İstanbul: Beta, 2001.
  • PIRSCH, J., S. GUPTA, & S. L. GRAU, A Framework for Understanding Corporate Social Responsibility Programs as a Continuum: An Exploratory Study. Journal of Business Ethics, 70(2), 2007, pp. 125-140.
  • SABUNCUOĞLU, Z., & T. TOKOL, İşletme. Ezgi Yayınları, 2001.
  • ŞENER, Mustafa, İşletmelerde Sosyal Sorumluluk, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 1996.
  • ŞİMŞEK, M. Şerif, Tahir AKGEMCİ ve Adnan. ÇELİK, Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, Adım Matbaacılık ve Ofset, Konya, 2003.
  • TATARI, Begüm, Şirketlerin Toplumla İlişkisinde Yükselen Değer: Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İzmir Ticaret Odası Yayınları Dış İlişkiler Müdürlüğü Raporu, İzmir, 2003.
  • TIĞLI, Mehmet. Serdar PİRTİNİ, Candan ÇELİK, Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Genç Tüketicilerin Marka Farkındalığı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri (Hakemli) Dergisi, Cilt: 7, Yıl: 13, Sayı: 27, 2007.
  • ÜNSALAN, M. A. BAYRAKTAR, Tüketici Etnosentrizminin Tüketici Fiyat Algısına Etkisi International Journal of Academic Value Studies, Cilt:3, Sayı: 9, 2017, ss. 258-272.
  • WARTICK, S. L. ve P.L. COCHRAN, The Evolution of the Corporate Social Performance Model, The Academy of Management Review, Cilt: 10, Sayı: 4, 1985.
  • WESLEY, S.C., M. LEE, E.Y. KIM, The Role of Perceived Consumer Effectiveness and Motivational Attitude on Socially Responsible Purchasing Behavior in South Korea, Journal of Global Marketing, 25, 2012, pp. 29-44.
  • YAŞBAY, H., G. ATAMAN, Kaynak Bağımlılığı Kuramı Bağlamında Yönetim Kurulları ve Yönetim Kurulu Bileşiminin Örgüt Performansına Etkisi, 6. Örgüt Kuramı Çalıştayı Bildiriler Kitabı, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 2015, ss. 89-120.
  • ZEITHAML, V.A., L.L. BERRY, A. PARASURAMAN, The Behavioral Consequences of Service Quality, Journal of Marketing, 60, 1996, pp. 31-46.

The Influence of Corporate Social Responsibility on Purchase Intention: A Research in Istanbul

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 51 - 72, 31.10.2017
https://doi.org/10.17336/igusbd.323819

Öz

Aim of this study is to explain the influence of
corporate social responsibility on purchase intention. Economic, legal, ethical
and philanthropic responsibilities were considered in the descriptive research
designed by this aim. A questionnaire which measures purchase intention adding
to these factors was asked to be answered by the consumers and data were
gathered from these forms. In the findings it was pointed out that the
corporate social responsibility activities are perceived by the consumers and they
were affecting the intention of purchase positively. However it mustn’t be
forgotten that corporate social responsibility doesn’t always end by purchasing
behavior and also there are so many other factors influencing purchase
intention.

Kaynakça

  • AKTAN, Coşkun Can, Deniz BÖRÜ, Kurumsal Sosyal Sorumluk, Kurumsal Kültür, Organizasyonlar, Kurallar ve Kurumlar, (Editör; Coşkun Can Aktan) SPK Yayın No: 195, Ankara, 2006.
  • ARGÜDEN, Y., Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İstanbul, Rota Yayın Yapım, 2002.
  • AY, Ü., İşletmelerde Etik ve Sosyal Sorumluluk. Nobel Kitabevi, 2003.
  • BAĞCAN, S., A Multi-Dimensional, Big Picture of CSR: Top 50 Companies in Turkey, The Business&Management Review, 5, (1), 2014, pp. 444-453.
  • BARUTÇUGİL, İsmet, Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, Kariyer Yayınları, İstanbul, 2004.
  • BAYRAK, Sabahat, İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk, İstanbul, Beta Yayınları, 2001.
  • CARROLL, B. A., The Pyramid of Corporate Social Responsi¬bility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, 4 (4), 1979, pp. 39-48.
  • CARROLL, B. A., The Pyramid of Corporate Social Responsi¬bility, Business Horizons, July-August 28 (3), 1991, pp. 40-52.
  • CARROLL, A. B., Managing Ethically with Global Stakehol¬ders: A Present and Future Challenge, Academy of Mana¬gement Executive, 18 (2), 2004, pp. 114-120.
  • ÇERİK, Ş. ve ÖZARSLAN, E., Çalışanların Sosyal Sorumluluk Boyutlarına İlişkin Algılamaları: İlaç Sektöründe Karşı¬laştırmalı Bir Uygulama, Ege Akademik Bakış Dergisi, 8 (2), 2008, ss. 587-604.
  • CHEN, J. C. V., C. LIN, Y. S. WU, Electronic Word of Mouth: The Moderating Roles of Product Involvement and Brand Image, Proceeding of 2013 International Conference on Technology Innovation and Industrial Management, Phuket, Thailand, 2013, pp. 29-47.
  • DALYAN, F. ve S. GÖKBEL, İşletmelerde Sosyal Sorumluluk: İMKB’de İşlem Gören Bankaların Sosyal Sorumluluk Faaliyet¬leri ile Karlılıkları Arasındaki İlişki, Eskişehir: Anadolu Üni¬versitesi Yayınları, 2005.
  • DURSUN, T., K. OSKAYBAŞ, C. GÖKMEN, Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyetinin Şube-İnternet Bankacılığında Karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Cilt:11, Sayı:41, 2014, ss. 95-114.
  • GÖKALAN, B., Dayanıklı Tüketim Malları Sektöründe Ülke Orjininin Tüketicinin Satın Alma Niyetine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, 2009.
  • ERDOĞAN Z., S. GÖNÜLLÜOĞLU, H. ÖZKAYA, Kurumsal İmaj Oluşturulmasına İlişkin Bir Literatür Taraması, Pazarlama Dünyası Dergisi, Cilt: 20, Sayı: 5, 2006.
  • EREN, Erol, Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, 6. Baskı, İstanbul, Beta 71 Yayınları, 2000.
  • JAMALI, D. ve R. MIRSHAK, Corporate Social Responsibi¬lity (CRS): Theory and Practice in a Developing Country Context, Journal of Business Ethics, 72, 2007, pp. 243-262.
  • LANTOS, G. P., The Ethicality of Altruistic Corporate Social Responsibility, The Journal of Consumer Marketing, 19 (2/3), 2002, pp. 205-208.
  • McGREGOR, S. L. T., Towards a Rationale for Integrating Consumer and Citizenship Education, Journal of Consumer Studies and Home Economics, 23(4), 1999, pp. 207-211.
  • MADAHI, A., I. SUKATI, The Effect of External Factors on Purchase Intention Amongst Young Generation in Malaysia, International Business Research, Cilt: 5, Sayı: 8, 2012, pp. 153- 159.
  • MANZANO, N., L. RIVAS, G. BONILLA, Explanatory Models of Change of Consumer Behavior Applied to Social Marketing, Scientific Research, 4, 2012, pp. 246-255.
  • ÖZGEN, E., Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramı ve Çalışan Memnuniyetine Etkisi, D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 8, 2007.
  • PELTEKOĞLU, F. B., Halkla İlişkiler Nedir, İstanbul: Beta, 2001.
  • PIRSCH, J., S. GUPTA, & S. L. GRAU, A Framework for Understanding Corporate Social Responsibility Programs as a Continuum: An Exploratory Study. Journal of Business Ethics, 70(2), 2007, pp. 125-140.
  • SABUNCUOĞLU, Z., & T. TOKOL, İşletme. Ezgi Yayınları, 2001.
  • ŞENER, Mustafa, İşletmelerde Sosyal Sorumluluk, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 1996.
  • ŞİMŞEK, M. Şerif, Tahir AKGEMCİ ve Adnan. ÇELİK, Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, Adım Matbaacılık ve Ofset, Konya, 2003.
  • TATARI, Begüm, Şirketlerin Toplumla İlişkisinde Yükselen Değer: Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İzmir Ticaret Odası Yayınları Dış İlişkiler Müdürlüğü Raporu, İzmir, 2003.
  • TIĞLI, Mehmet. Serdar PİRTİNİ, Candan ÇELİK, Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Genç Tüketicilerin Marka Farkındalığı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri (Hakemli) Dergisi, Cilt: 7, Yıl: 13, Sayı: 27, 2007.
  • ÜNSALAN, M. A. BAYRAKTAR, Tüketici Etnosentrizminin Tüketici Fiyat Algısına Etkisi International Journal of Academic Value Studies, Cilt:3, Sayı: 9, 2017, ss. 258-272.
  • WARTICK, S. L. ve P.L. COCHRAN, The Evolution of the Corporate Social Performance Model, The Academy of Management Review, Cilt: 10, Sayı: 4, 1985.
  • WESLEY, S.C., M. LEE, E.Y. KIM, The Role of Perceived Consumer Effectiveness and Motivational Attitude on Socially Responsible Purchasing Behavior in South Korea, Journal of Global Marketing, 25, 2012, pp. 29-44.
  • YAŞBAY, H., G. ATAMAN, Kaynak Bağımlılığı Kuramı Bağlamında Yönetim Kurulları ve Yönetim Kurulu Bileşiminin Örgüt Performansına Etkisi, 6. Örgüt Kuramı Çalıştayı Bildiriler Kitabı, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 2015, ss. 89-120.
  • ZEITHAML, V.A., L.L. BERRY, A. PARASURAMAN, The Behavioral Consequences of Service Quality, Journal of Marketing, 60, 1996, pp. 31-46.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülsüm Vezir Oğuz

İlknur Bilgen

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Kabul Tarihi 10 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Vezir Oğuz, G., & Bilgen, İ. (2017). Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi: İstanbul İlinde Bir Araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 51-72. https://doi.org/10.17336/igusbd.323819

Creative Commons Lisansı
İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.