Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİSİPLİNLERARASILIK BAĞLAMINDA SANAT VE POZİTİF BİLİMLER

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 244 - 264, 05.01.2024

Öz

Uygarlık tarihi boyunca, tüm medeniyetlerde bilim ve sanat birbirlerini etkilemişlerdir. Bilim, tarih boyunca insanoğlunun gereksinimlerinden, bilinmeyene olan merakından, doğaya hakim olma gereksiniminden doğmuştur. Yaşam standartlarını geliştiren, medeniyet seviyesini buluşlar ve teknolojik gelişmeler yoluyla ilerleten bir disiplin olması bakımından bilim sanatın yolunu açmakta, buna karşın sanat da bilimin paralelinde gelişen düşünce sistemi ile birlikte hareket etmektedir. İlkçağlardan bu yana tüm medeniyetler bazında baktığımızda, bilim ve sanat insana dair ortak payda olması bakımından önem arz etmektedir. Pozitif bilimlerdeki gelişmeler toplumların düşünce sistemleri üzerinde değişime sebep olarak sanatçının üretim yöntemleri ve teknikleri üzerinde etki göstermektedir. Önceleri anı kaydetmek, kişi ve görüntüleri kalıcı kılmak amacıyla yapılan resim, fotoğraf makinesinin icat edilmesi ile evrilmiş ve yepyeni tarz ve biçimlere bürünmüştür. Teknolojik gelişmelerin paralelinde dijital resimler, baskılar, afişler yapılmaya başlanmıştır. Bunun akabinde, video ve yerleştirme sanatları da sanatçının ifade şeklinde yer edinmiştir. Sanat içinde yer bulduğu çağın gelişimi ve özelliklerinden etkilenerek, gelişmekte, değişmekte ve çağın gerekleriyle yeni yorumlamalara ulaşmaktadır. Bu bağlamda ortaya çıkan eserler düşünsel, soyut ve kavramsal sanat gibi, farklı ifade biçimlerine bürünerek ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Abacı, Z. (2021). “Disiplinlerarası Etkileşim Bağlamında Castel’in Renk Klavyesi”. idil, 79: s. 408–420. doi: 10.7816/idil-10-79-03
  • Akkaya, T. (2014). Yeni Sanat Eleştirisi Kuramı, Arkeoloji ve Sanat yayınları. İstanbul. S. 75
  • Anker, S. (2021). Epistemic practices in bio art. AI&Society. https://link. Sp Bigali, Ş. 1999. Resim Sanatı, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul. s.131.
  • Cereci, S. 2012. Güzel Sanatlar Dalı Olarak Matematik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 2 (1), 88-100.
  • Çakır Atıl, A., Özgür, N. (2018). Çağdaş Sanatta Yeni Bir Yaklaşım: Biyo- Sanat, Uluslararası Bilim, Eğitim ve Teknoloji Araştırmaları Kongresi Tam Metinleri Kitabı, ISBN 978-605- 81236-1-8
  • Çelik, N. & Haydar, Ç. 1994. Çizginin Gücü-Büyük Ressamlardan Desenler, İstanbul: Troya Yay.
  • Deleuze, (2000). Nietzsche ve felsefe, (F. Taylan Çev.). İstanbul: Norgunk Yayınları.
  • Eyüpoğlu İ., & Beykal Orhun, F. (2019). Sanat Eğitimcileri Görüşleri Çerçevesinde Dijital Resim Çalışmalarının İncelenmesi (Bartın İli Örneği). Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(1), 100- 115. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600059
  • Hollinsworth, Mary2009, Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: İnkilap Yayınevi
  • Gombrich, E. H. (2002). Sanatın Öyküsü, (Çev. E.Erduran, Ö. Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi. s. 229.
  • İlter, E. (2003). Tüketim kültürünün tarihsel gelişim süreci ve bireysel, toplumsal ve kültürel etkilerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12 (2), 461- 476
  • Kilimci, P. (2018). Sanatta mikroskobik görüntülerin dünyada ve Türkiye’deki yansımaları. Doktora tezi, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Klee, P. (2002). ‘Kübizm ve Görecelik Kuramı’ (aktaran : Thomas Vargish- Delo E.Mook), (Çev: Fümet, Anıt Abhary), Sanat Dünyamız, Sayı:83, İstanbul, s.155–158.
  • Korkmaz, S., Cetin-Dindar, A., Kucuksen Oner, F. (2023). Impact of educational game development on students’ achievement and attitudes toward science, The Journal of Educational Research, 116:5, 268-279, DOI: 10.1080/00220671.2023.2265852
  • Külahoğlu, C. (1985). Fütürizm ve Hız, Hareket, Değişim’’ Üçgeni’, Sanat Olayı Dergisi, S:33, İstanbul, s.13.
  • Malacara, D. (2002). Color Vlslon ond Colorlmetry: Theory arıd Applications, Second Edition. USA: The lnternational Society for Optical Engineering.USA.
  • Mercin, L. (2019). Steam Eğitiminde Sanatın Yeri. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9 (19) , 28-41 . doi: 10.16950/iujad.514132
  • Myers, W. (2015), Bioart, London: Thames & Hudson Ltd.
  • Oliveira, N. (2005). Yeni Milenyumda Enstalasyon Sanatı Duyular İmparatorluğu, Akbank Kültür sanat Yayınları Çev: Osman Akınhay, İstanbul.
  • Özdemir, Ö. (2010). Çağdaş sanatta dijital teknolojilerden yararlanan interaktif sanat. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Kayseri.
  • Öztuna. Y. (2007). Görsel iletişimde Temel Tasarım. lstanbul: Yorum Sanat Yayınevi.
  • Özayten, N. (1997). Kavramsal sanat. Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi. Cilt 2. İstanbul: Yem Yayınevi.
  • Parramon, J. M. (1994). Resimde Renk ve Uygulanışı, çev: E. Erduran. lstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şahin, H. & Selçuk, Z.A. 2013. İlkçağdan Modernizme; Bilim, Sanat Ve Felsefe Buluşmaları, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching, Cilt:2 Sayı:3 Makale No:19 ISSN: 2146-9199
  • Şahin, S. (2010). Dijital devrim ile birlikte sanatta mekân, beden ve algı değişimi. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Sakiyan, S. (2019). Çağdaş Teknolojinin Resim Sanatına Etkileri: Eser Üzerine İnceleme, Sosyal Bilimler Dergisi / The Journal of Social Science, ( 6: 38), s. 156-167
  • Turani, A. (2000). Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi. s. 582-600.
  • Türker, U. (1988). Yeni uygulama ve anlatım biçimleri açısından çağdaş teknolojinin resim sanatına etkileri. Çağdaş Teknoloji ve Sanat, Ulusal Sanat Sempozyumu. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi. 1998. Ankara.
  • Türker, İ.B. (2011). Tuvalden sayısala. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1, 145- 167. https://personel.omu. edu.tr/docs/ders_dokumanlari/5048_95869_1165.pdf sayfasından elde edilmiştir (Erişim Tarihi: 10.02.2018).
  • Uysal, S. (2019). Fraktal Geometri ve Algoritma İlişkisinde Jeneratif Sanat. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Yıldırım, C. (2005). Bilim Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Elektronik Kaynaklar
  • URL-1. https://sanatakademi.com.tr/sanat/sanat-akimlari
  • URL-2. https://teknoloji.org/eski-misirda-teknoloji-ve-muhendislik/
  • URL-3. https://sarkac.org/2019/07/islam-dunyasi-biliminin-avrupaya-etkisi/
  • URL-4.https://www.nytimes.com/1997/03/18/arts/victor-vasarely-op-art-patriarch-dies-at90.html
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dilek Menteş Bu kişi benim

Ferhunde Küçükşen Öner

Yayımlanma Tarihi 5 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2023
Kabul Tarihi 3 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Menteş, D., & Küçükşen Öner, F. (2024). DİSİPLİNLERARASILIK BAĞLAMINDA SANAT VE POZİTİF BİLİMLER. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 3(2), 244-264.