Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kırsal Bölge Kadın Girişimciliği Bağlamında Bartın Kadınlar Pazarı (Galla Bazarı)

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 1097 - 1123, 30.06.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.409042

Öz

Bu çalışma kırsal bölgelerin kalkınması
noktasında önemli bir yere sahip olan kadın girişimciliğini Bartın Kadınlar
Pazarı örneğinde ele alıp incelemeyi amaçlamaktadır. Bu noktada Bartın Kadınlar
Pazarı’nda faaliyet gösteren 30 kadınla derinlemesine görüşme tekniği ile
mülakatlar yapılmış ve veriler içerik analizine göre gruplandırılıp
yorumlanmıştır. Yapılan çalışmadaki verilere göre pazardaki kadınlar girişimci
bir perspektifle hareket etmeseler de yaptıkları bu faaliyetlerin kadınları
daha cesur, ayakları üstünde duran ve girişimci aktörler haline getirdiği
söylenebilir. Pazarda bulunan genç ve orta yaş kategorisindeki kadınların uygun
imkânları olması durumunda daha kurumsal girişimci düşüncelerinin olduğu
sonucuna da varılmıştır. Sonuç olarak genelde kırsal bölge girişimciliğinin
özelde ise kadın girişimciliğinin desteklenmesi ve geliştirilmesi bu bölgeleri
daha işlevsel ve yaşanılır alanlar haline getirme potansiyeline sahiptir.

Kaynakça

  • Aliağaoğlu, A. (2012). "Balıkesir Şehrinde Haftalık Pazarlar: Çekicilik ve Sorunlar". Doğu Coğrafya Dergisi, 17(27), 43-72.
  • Aşcıoğlu, E. (1970). İktisadi ve Sosyal Yönleriyle Bartın. İstanbul: Bartın Ticaret ve Sanayi Odası Yayınları.
  • Bartın Kültür ve Turizm Envanteri. (2007). Ankara: Uluslararası Basın Yayın.
  • Başar, M. (2005). " Girişimcilik ve Girişimcinin Özellikleri". Y. Odabaşı (Dü.) içinde, Girişimcilik (s. 1-19). Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
  • Büke, A. (2015a). "Kapitalizm, Azgelişmişlik ve Küreselleşme: Tarımsal Sınıflar-1". M. C. Ecevit, & F. Güneş (Dü) içinde, Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik (s. 44-70). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Büke, A. (2015b). "Kapitalizm, Azgelişmişlik ve Küreselleşme : Tarımsal Sınıflar-2". Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik (s. 70-98). içinde Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Büke, A., & Gökdemir, F. K. (2010). "Günümüz Kapitalist Tarımında Küçük Meta Üretimi Toprak Mülkiyeti İlişkisi". Toprak Mülkiyeti Sempozyumu (s. 188-204). Ankara: ODTÜ Mezunlar Derneği.
  • Calhoun, C. (2016). "Bourdieu Sosyolojisinin Ana Hatları". Ocak ve Zanaat, Pierre Bourdieu Derlemesi (s. 77-131). içinde İstanbul: İletişim.
  • Chitsike, C. (2000). "Culture as a barrier to rural women's entrepreneurship: experience from Zimbabwe.". Gender and Development, 8(1), 71-77.
  • DPT. (2000). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Kırsal Kalkınma Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Ankara: DPT Yayınları.
  • Ecevit, Y. (1993). "Kadın Girişimciliğinin Yaygınlaşmasına Yönelik Bir Model Önerisi". Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli. Ankara.
  • FAO. (1997). "“Rural Development Through Entrepreneurship". FAO.
  • Gülçubuk, B., & vd. (2011). Türkiye'de Kırsal Alanda Kadının Girişimciliğini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi ve Kadınların Bu Konuda Güçlendirilmesine Yönelik Politika Önerilerinin Geliştirilmesi. Ankara: Teknik Rapor.
  • İlhan, S. (2005). "Bazı Değişkenler Açısından Elazığ'da Girişimci Profili". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 217-48.
  • Koday, S., & Çelikoğlu, Ş. (2011). "Geleneksel Alışveriş Mekanlarına Bir Örnek: Bartın Kadınlar Pazarı (Galla Bazarı)". Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Estitüsü Dergisi, 15(2), 243-62.
  • Kolektif. (2008). Türkiye'de Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği: Sorunlar, Öncelikler ve Çözüm Önerileri. İstanbul: KAGİDER.
  • Makal, A. (2006). "Zonguldak ve Türkiye Toplumsal Tarihinin Acı Bir Deneyimi Olarak İş Mükellefiyeti". Zonguldak Kent Tarihi Bienali Bildiriler Kitabı, 69-91.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özgüç, N., & Mitchell, W. A. (2000). "Şehirlerin Alternatif Alışveriş Mekanları: İstanbul'da Haftalık Pazarlar". Tasarım Kuram Dergisi, 35-58.
  • Özsöz, C. (2007). "Pierre Bourdieu'nün Temel Kavramlarına Giriş". Sosyoloji Notları, 15-21.
  • Parin, S. (2008). Kentsel Ortamda Bir Getto: Fatih Kadınlar Pazarı Örneği. İstanbul Üniversitesi SBE Sosyoloji ABD Doktora Tezi.
  • Soysal, A. (2010). "Türkiye'de Kadın Girişimciler: Engeller ve Fırsatlar Bağlamında Bir Değerlendirme". Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 83-114.
  • Şahan, G., & vd. (2014). "Eğitimci Gözüyle Bartın Kadınlar Pazarında Çalışan Kadınların Hayata İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 416-434.
  • TUİK. (2017). http://www.tuik.gov.tr/HbGetirHTML.do?id=27687.
  • UNIDO. (2003). A Path Out of Poverty Developing rural and women entrepreneurship. Vienna: UNITED NATIONS INDUSTRIAL DEVELOPMENT ORGANIZATION.
  • Ülker, E. U. (2013). Kırsal Alanda Kadın Girişimciliğine Etki Eden Faktörler ve Tekirdağ İlinde Mevcut Durumun Belirlenmesi. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • World Economic Forum The Global Gender Gap Report. (2017).

Bartin Women’s Bazaar within the Context of Women Entrepreneurship in Rural Region (Galla Bazaar)

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 1097 - 1123, 30.06.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.409042

Öz

The study aims discusses
and examines the women entrepreneurship, which has an important place in the
development of rural areas, within the context of Bartin Women’s Bazaar. Currently,
interviews were conducted with 30 women, who carried on a business in Bartin
Women’s Bazaar, using depth interview technique and the data were grouped and
interpreted according to the content analysis. According to the data within the
study conducted, although women in the bazaar do not act on an entrepreneurial
perspective, it can be said that these activities make women more courageous,
stand on their feet and become entrepreneurial actors. In addition, it was
concluded that women in the young and middle age categories in the bazaar have
more entrepreneurial thoughts in case they have suitable opportunities. Therefore,
supporting, developing the rural entrepreneurship in general, and women
entrepreneurship in particular have the potential of making these regions more
functional and habitable areas.

Kaynakça

  • Aliağaoğlu, A. (2012). "Balıkesir Şehrinde Haftalık Pazarlar: Çekicilik ve Sorunlar". Doğu Coğrafya Dergisi, 17(27), 43-72.
  • Aşcıoğlu, E. (1970). İktisadi ve Sosyal Yönleriyle Bartın. İstanbul: Bartın Ticaret ve Sanayi Odası Yayınları.
  • Bartın Kültür ve Turizm Envanteri. (2007). Ankara: Uluslararası Basın Yayın.
  • Başar, M. (2005). " Girişimcilik ve Girişimcinin Özellikleri". Y. Odabaşı (Dü.) içinde, Girişimcilik (s. 1-19). Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
  • Büke, A. (2015a). "Kapitalizm, Azgelişmişlik ve Küreselleşme: Tarımsal Sınıflar-1". M. C. Ecevit, & F. Güneş (Dü) içinde, Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik (s. 44-70). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Büke, A. (2015b). "Kapitalizm, Azgelişmişlik ve Küreselleşme : Tarımsal Sınıflar-2". Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik (s. 70-98). içinde Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Büke, A., & Gökdemir, F. K. (2010). "Günümüz Kapitalist Tarımında Küçük Meta Üretimi Toprak Mülkiyeti İlişkisi". Toprak Mülkiyeti Sempozyumu (s. 188-204). Ankara: ODTÜ Mezunlar Derneği.
  • Calhoun, C. (2016). "Bourdieu Sosyolojisinin Ana Hatları". Ocak ve Zanaat, Pierre Bourdieu Derlemesi (s. 77-131). içinde İstanbul: İletişim.
  • Chitsike, C. (2000). "Culture as a barrier to rural women's entrepreneurship: experience from Zimbabwe.". Gender and Development, 8(1), 71-77.
  • DPT. (2000). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Kırsal Kalkınma Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Ankara: DPT Yayınları.
  • Ecevit, Y. (1993). "Kadın Girişimciliğinin Yaygınlaşmasına Yönelik Bir Model Önerisi". Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli. Ankara.
  • FAO. (1997). "“Rural Development Through Entrepreneurship". FAO.
  • Gülçubuk, B., & vd. (2011). Türkiye'de Kırsal Alanda Kadının Girişimciliğini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi ve Kadınların Bu Konuda Güçlendirilmesine Yönelik Politika Önerilerinin Geliştirilmesi. Ankara: Teknik Rapor.
  • İlhan, S. (2005). "Bazı Değişkenler Açısından Elazığ'da Girişimci Profili". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 217-48.
  • Koday, S., & Çelikoğlu, Ş. (2011). "Geleneksel Alışveriş Mekanlarına Bir Örnek: Bartın Kadınlar Pazarı (Galla Bazarı)". Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Estitüsü Dergisi, 15(2), 243-62.
  • Kolektif. (2008). Türkiye'de Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği: Sorunlar, Öncelikler ve Çözüm Önerileri. İstanbul: KAGİDER.
  • Makal, A. (2006). "Zonguldak ve Türkiye Toplumsal Tarihinin Acı Bir Deneyimi Olarak İş Mükellefiyeti". Zonguldak Kent Tarihi Bienali Bildiriler Kitabı, 69-91.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özgüç, N., & Mitchell, W. A. (2000). "Şehirlerin Alternatif Alışveriş Mekanları: İstanbul'da Haftalık Pazarlar". Tasarım Kuram Dergisi, 35-58.
  • Özsöz, C. (2007). "Pierre Bourdieu'nün Temel Kavramlarına Giriş". Sosyoloji Notları, 15-21.
  • Parin, S. (2008). Kentsel Ortamda Bir Getto: Fatih Kadınlar Pazarı Örneği. İstanbul Üniversitesi SBE Sosyoloji ABD Doktora Tezi.
  • Soysal, A. (2010). "Türkiye'de Kadın Girişimciler: Engeller ve Fırsatlar Bağlamında Bir Değerlendirme". Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 83-114.
  • Şahan, G., & vd. (2014). "Eğitimci Gözüyle Bartın Kadınlar Pazarında Çalışan Kadınların Hayata İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 416-434.
  • TUİK. (2017). http://www.tuik.gov.tr/HbGetirHTML.do?id=27687.
  • UNIDO. (2003). A Path Out of Poverty Developing rural and women entrepreneurship. Vienna: UNITED NATIONS INDUSTRIAL DEVELOPMENT ORGANIZATION.
  • Ülker, E. U. (2013). Kırsal Alanda Kadın Girişimciliğine Etki Eden Faktörler ve Tekirdağ İlinde Mevcut Durumun Belirlenmesi. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • World Economic Forum The Global Gender Gap Report. (2017).
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinan Acar 0000-0002-5270-542X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Acar, S. (2018). Kırsal Bölge Kadın Girişimciliği Bağlamında Bartın Kadınlar Pazarı (Galla Bazarı). İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1097-1123. https://doi.org/10.15869/itobiad.409042
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.