Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Turkish Curriculum at the Middle School Level Prepared during the Republican Era

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 23, 2 - 30, 21.03.2024
https://doi.org/10.18009/jcer.1309488

Öz

This study examines Turkish Curriculums during the Republican Era, focusing on objectives, learning outcomes, content, teaching-learning processes, and evaluation dimensions. Analyzing 11 curriculums (1924, 1929, 1931-32, 1938, 1949, 1962, 1981, 2006, 2015, 2017, and 2019), we obtained five primary sources and accessed the remaining sources through the examination of 289 previous studies. Through document analysis, we present changes in components, objectives, domains, themes, methods, and assessment in the programs. Although there were no significant modifications from 1949 to 1981 and from 1981 to 2006, the Ministry of National Education has continuously changed programs. Findings reveal various approaches to Turkish language education, with significant changes after 2006, particularly in reading and comprehension skills. These changes reflect evolving educational goals and global trends. The study emphasizes the need for continuous development and adopting contemporary educational approaches in Turkish Curriculums to meet changing needs and ensure progress in the education system.

Etik Beyan

Due to the scope and method of the study, ethics committee permission was not required.

Kaynakça

  • Akçay, A., & Safalı, S. (2020). Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar [Fundamental concepts related to curriculum]. In M. N. Akçay, Ahmet Kardaş (Ed.), Türkçe Dersi Öğretim Programları [Turkish language teaching programs] (pp. 1–8)
  • Akmugan, A. M. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin çalışma kitaplarında yaptıkları yazım ve noktalama hatalarının tespiti (Erzincan örneği) [Determinatıon of writıng and punctuation error of primary school 4th graduate students in the working books (Erzincan model)]. (Unpublished master's thesis). Binali Yıldırım University.
  • Akyol, A. (2011). 2005 İlköğretim iki̇nci̇ kademe Türkçe dersi̇ öğreti̇m programında eleşti̇rel okuma [Critical reading in 2005 Turkish class curriculum in 2nd stage primary schools]. (Unpublished master's thesis). Kocatepe University.
  • Aldemir, D. (2013). Türk eği̇ti̇m si̇stemi̇nde Türkçe öğreti̇m programlarindaki̇ deği̇şme ve geli̇şmeler[The changes and developments of Turkish curri̇culum in the Turkish education system]. (Unpublished master’s thesis). Dokuz Eylül University.
  • Altunkaya, H. (2010). Eski ve yeni II. kademe türkçe dersi öğretim programları ve ders kitaplarında dil bilgisi öğretiminin karşılaştırılması [The comparision of grammar subjects in the second rank Turkish lesson old and new curriculum and text books]. (Unpublished master’s thesis). Selçuk University.
  • Arcagök, S. (2021). 2019 Türkçe dersi öğretim programı 6 . sınıf kazanımlarının değerlendirilmesi [Evaluation of 6th grade Turkish language curriculum achievements]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 589–602.
  • Ardahan, F. Y. (2020). 1-5. sınıflarda uygulanan temel eğitim Türkçe dersi öğretim programının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi ve programa bağlılık [Evaluation of the primary education Turkish language teaching program applied in grades 1-5 according to the opinions of classroom teachers and adherence to the program]. (Unpublished master’s thesis). Doğu Akdeniz University.
  • Arı, G., & Keskin, H. K. (2016). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı okuma öğrenme alanındaki kazanımlarla ilgili eleştirel bir değerlendirme [A critical evaluating of acquisitions in reading learning areas of Turkish curriculum (1-8th grades)]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 144–169.
  • Aslan, E. (2011). Türkiye Cumhuriyeti’nin ilkokullarda izlediği ilk öğretim programı: “1924 İlk Mektepler Müfradat Programı” [The first primary school curriculum of the Turkish republic: “1924 ilk mektepler müfredat programı”]. İlköğretim Online, 10(2), 717–734.
  • Aslantaş, T. (2017). Türkiye ve PISA’da başarılı olan ülkelerin (Finlandiya, Güney Kore, Singapur) anadili öğretim programlarının incelenmesi [The study of native languge curriculums of Turkey and the countries (Finland, South Korea and Singapore) successful in pisa]. (Unpublished master’s thesis). Erciyes University.
  • Balcı, A., Coşkun, E., & Tamer, M. (2012). Cumhuriyet dönemi Türkçe dersi öğretim programlarının genel amaçları bakımından değerlendirilmesi [Evaluation of general aims of curriculum of Turkish language courses in republic period]. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 1–13.
  • Batur, Z., & Ulutaş, M. (2013). PISA ile Türkçe öğretim programındaki okuduğunu anlama kazanımlarının örtüşme düzeylerinin incelenmesi [An analyze of the correspondence levels between Turkish reading proficiency objectives and the pisa scale]. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(2), 1549–1563.
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 Türkçe dersi öğretim programı ve 2006 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi [Evaluation of 2015 and 2006 curriculums of Turkish courses]. Turkish Studies, 10(15), 137–158.
  • Bulut, K. (2019). 2006 ve 2018 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi [A comparative analysis of 2006 and 2018 Turkish course curricula]. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 24(3), 862–881.
  • Büyükkaragöz, S., & Çivi, C. (1997). Genel öğretim metotları [General teaching methods]. Öz Eğitim.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (14.). Pegem Akademi.
  • Calp, M. (2005). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi [Teaching Turkish as a special education field]. Eğitim Kitabevi.
  • Canbek, D. (2017). Peyami Safa’nın Server Bedi Müstearıyla yazdığı Cingöz Recai serisinin 2015 Türkçe dersi öğretim programına göre incelenmesi [An analysis on Peyami Safa's Cingoz Recai serie written with soubriquet, Server Bedî according to 2015 Turkish course teaching program]. (Unpublished master’s thesis). İnönü University.
  • Coşkun, U. (2012). Yeni anayasa ve eğitim [New constitution and education]. Liberal Düşünce, 17(66), 111–121.
  • Çağlar, M. Ç. (2019). Türkçe öğretim programının ve Türkçe ders kitabının dilbilim açısından incelenmesi [The linguistic study of Turkish teaching program and Turkish course book]. (Unpublished master’s thesis). Akdeniz University.
  • Çaylar, A. (2007). 1981 ve 2005 Türkçe öğretim programlarının (6-8. sınıflar) karşılaştırmalı bir değerlendirilmesi[A comparative evaluation of 1981 and 2005 Turkish curriculum (6th-8th grades)]. (Unpublished master's thesis).Çanakkale University.
  • Çoşkun, S., & Taneri, P. O. (2021). Öğretmen adaylarının eğitim yaklaşımlarının eğitim felsefeleri çerçevesinde değerlendirilmesi [Evaluation of prospective teachers’ educational approaches within the framework of educational philosophies]. Dört Öge, 19, 29–48.
  • Demirel, Ö. (2010). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya [Curriculum development in education: From theory to practice] (14th ed.). Pegem Akademi.
  • Uysal, B. (2009). Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve metni doğrultusunda Türkçe öğretim programları ve örnek kitapların değerlendirilmesi [Turkish language teaching programmes on the axis of common framework for teaching European languages and evaluation of sample books]. (Unpublished master’s thesis). Abant İzzet Baysal University.
  • Dindar, B. (1987). J. P. Sartre’ın varoluşçuluğunda hürriyet anlayışı [The concept of freedom in J. P. Sartre's existentialism]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 72–94.
  • Doğan, K. (2022). Ortaokul Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerde dil bilgisi etkinliklerinin ilişkisi [The relationship between the texts of Turkish textbooks in secondary school and grammar activities]. (Unpublished master’s thesis). Ordu University.
  • Er, N. (2007). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programıyla klavuzunun ve öğrenci çalışma kitabının (Türkçe 5) dilbilimsel açıdan değerlendirilmesi [A linguistics analysis of primary education Turkish education program and student study book (Turkish 5)]. (Unpublished master’s thesis). Ankara University.
  • Erdamar, G., & Barası, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından ortaokul Türkçe dersi öğretim programı [Secondary school Turkish course curriculum in terms of 21st century skills]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 312–342.
  • Ertürk, S. (1982). Eğitimde program geliştirme [Program development in education]. Meteksan.
  • Girgin, Y. (2011). Cumhuriyet dönemi (1929-1930, 1949,1981) ortaokul Türkçe öğretimi programlarının içerik, genel ve özel amaçlarıyla karşılaştırmalı gelişim [Comparative progress level of republican era (1929-1930, 1949, 1981) secondary school Turkish teaching programs in terms of content, general and specific aims]. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 11–26.
  • Göçer, A., & Arslan, S. (2019). Ortaokulda gerçekleştirilen dil bilgisi öğretimi durumunun öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi [Evaluation of grammar teaching status performed in secondary school according to teachers' opinions]. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 297–326.
  • Gün, M., & Kaya, İ. (2020). Geçmişten günümüze Türkçe dersi öğretim programları -1- Cumhuriyet öncesi ve Cumhuriyet dönemi Türkçe dersi öğretim programları [Turkish course teaching programs from past to present -1- Pre-Republican and Republican period Turkish course teaching programs]. In Ahmet Akçay & M. N. Kardaş (Eds.), Türkçe dersi öğretim programları [Turkish course curriculum] (pp. 27–48), Pegem Akademi.
  • İşeri, K. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitabının ilköğretim Türkçe programının amaçlarına uygunluğunun değerlendirilmesi [Altıncı sınıf Türkçe ders kitabının ilköğretim Türkçe programının amaçlarına uygunluğunun değerlendirilmesi.]. Dil Dergisi, 136, 58–74.
  • Kara, S. (2022). Tacettin Şimşek’in eserlerinin Türkçe dersi öğretim programına uygunluğu ve etkinlik önerileri [The suitability of Tacettin Şimşek's works for the Turkish language curriculum and activity suggestions]. (Unpublished master’s thesis). Recep Tayyip Erdoğan University.
  • Karakuş, N. (2020). Geçmişten günümüze Türkçe dersi öğretim programları -3- 6-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programları(1929, 1931-32, 1938, 1949, 1962, 1981) [Turkish language teaching programs from past to present -3- 6-8. 1st grade Turkish course teaching programs (1929, 1931-32, 1938, 1949, 1962, 1981)]. In A. Akçay & M. N. Kardaş (Eds.), Türkçe dersi öğretim programları [Turkish course curriculum] (pp. 71–89), Pegem Akademi.
  • Karaman, S. (2018). Tüm dil yaklaşımı ışığında Türkçe öğretimi programlarındaki dil bilgisi öğretimi üzerine bir inceleme [In the light of whole language approach, a research about grammarteaching in Turkish teaching programs]. (Unpublished master’s thesis). Pamukkale University.
  • Kaya, M., & Kardaş, M. N. (2020). Geçmişten günümüze Türkçe dersi öğretim programları -4- 2005, 2006, 2015, 2017 Türkçe dersi öğretim programları [Turkish course curriculum from past to present -4- 2005, 2006, 2015, 2017 Turkish course curriculum]. In A. Akçay & M. N. Kardaş (Eds.), Türkçe dersi öğretim programları [Turkish course curriculum] (pp. 91–118), Pegem Akademi.
  • Kolaç, E. (2009). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür açısından değerlendirmesi [Evaluation of the Turkish text types in Turkish course books in primary schools]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 594–626.
  • Kurudayıoğlu, M., & Soysal, T. (2016). Cumhuriyet dönemi ortaokul Türkçe dersi öğretiim programlarının söz varlığı geliştirilmesi açısından incelenmesi [The study of republican era secondary school Turkish teaching programs in terms of vocabulary development]. Milli Egitim, 210, 115–140.
  • Malik, G. M., & Akhter, R. (2013). Existentialism and classroom practice. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 8(6), 87–91. https://doi.org/10.9790/0837-0868791
  • Maviş, F. Ö. (2015). İngilizce dersi öğretim programı ile Türkçe dersi öğretim programı arasında hedef, içerik, öğrenme/öğretme durumu ve değerlendirme süreçleri uyumu [The harmony of English curriculum and Turkish curriculum in terms of objectives, content, learning-teaching and evaluation processes]. Journal of Turkish Studies, 10(11), 1083–1098. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.8559
  • MoNE. (1968). İlkokul programı [Primary school program]. Talim Terbiye Kurulu.
  • MoNE. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı [Primary school Turkish course (6th, 7th, 8th grades) curriculum]. Talim Terbiye Kurulu.
  • MoNE. (2015). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı [Turkish course (grades 1-8) curriculum]. Talim Terbiye Kurulu.
  • MoNE. (2017). Türkçe dersi öğretim programı [Turkish course curriculum]. Talim Terbiye Kurulu.
  • MoNE. (2019). Türkçe dersi öğretim programı[Turkish course curriculum]. Talim Terbiye Kurulu.
  • MoNE. (2020). Öğretim programlarını değerlendirme raporu[Curriculum evaluation report]. Talim Terbiye Kurulu.
  • Menteşe, H. (2013). Türkçe dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Aydın ili örneği) [The investigation of secondary school Turkish curriculum according to teachers' views]. (Unpublished master’s thesis). Adnan Menderes University.
  • Metin, M., & Demiryürek, G. (2009). Türkçe öğretmenlerinin yenilenen Türkçe öğretim programlarının ölçme-değerlendirme anlayışı hakkındaki düşünceleri [Opinions of Turkish teachers about measurement-assessment approach of renewed Turkish education programmes]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 37–51.
  • Mutlu, H. H. (2012). Türkçe öğretiminde (ilköğretim) program amaçlarının hedefleri gerçekleştirmedeki rolü [The role of the objects on fulfilling the subjects on the program of Turkish language]. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi University.
  • Örge Yaşar, F. (2008). Türkçe ders kitaplarında ölçme ve değerlendirme çalışmalarının karşılaştırmalı analizi [A comperative analysis of assesment and evaluation studies in the Turkish course books]. Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(355), 31–39.
  • Özbay, M. (2014). Türkçe özel öğretim yöntemleri I [Turkish special teaching methods I]. Öncü.
  • Özbay, M., & Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımında değerlendirilmesi [An evaluation of Turkish education programs in terms of listening skills]. Turkish Studies, 7(1), 87–97.
  • Özkaya, S. D. (2020). 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki dil bilgisi kazanımlarının ve sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi [Evaluation of grammar gainsand questions in 5, 6,7 and8 Turkish textboks according to the revised Bloom Taxonomy].(Unpublished master's thesis). Çankırı University.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya 23. baskı [Development, learning and teaching from theory to practice (23rd ed.)]. Yargı.
  • Süğümlü, Ü. (2021). Türkçe öğretiminde öz değerlendirme uygulamaları [Self-assessment practices in Turkish teaching]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 733–752.
  • Şahin, A. (2009). Türkçe öğretiminde teknoloji ve materyal kullanımı [Use of technology and materials in Turkish teaching] (A. Karkılıç & H. Akyol (Eds.), Türkçe öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı [Instructional technologies and material design in Turkish teaching]. Pegem A.
  • Şahin, D., & Bayramoğlu, C. D. (2016). 2015 Türkçe öğretim programının metin tür ve tema seçimi bakımından değerlendirilmesi [Evaluation of 2015 Turkish language curriculum in terms of text type and theme]. Turkish Studies, 11(3), 2095–2130.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2013). Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma yöntemleri (9. baskı) [Scientific research methods in social sciences (9th ed.)]. Seçkin.
  • Toprakçı, E., Yücel, H., Bilbay, A., Bağcıvan, E., Çakırer, İ., & Bayraktutan, İ. (2010). Öğretmen ve öğretmen adaylarinin Türk milli eğitiminin genel amaç ve ilkelerinden haberdarlık düzeyleri [Teachers and teacher candidates’ aweraness level about general goals and principles of Turkish national educatıon]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 971–999.
  • Türk, E. (2022). Mobil teknoloji destekli işlevsel dil bilgisi uygulamalarının akademik başarı ile okuduğunu anlama becerilerine etkisi ve sürece yönelik öğrenci görüşleri [The effect of mobile technology-supported functional grammar applications on academic achievement and reading comprehension skills and student opinions about the process]. (Unpublished doctoral dissertation). İnönü University.
  • Türkben, T. (2022). Türkçe öğretmenlerinin sınıf içi öğrenme becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri [Measuring and evaluation competencies of Turkish teachers' in-class learning skills]. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 13(25), 46–71.
  • Yılmaz, Ç. (2013). İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda Türkçe ödev uygulamalarının öğrencilerin okul başarısına etkisinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi [The evaluation of Turkish assignment aplications and its effects on the students' school success according to the teachers' points of view: A qualitative research]. (Unpublished master’s thesis). Kocatepe University.

Analysis of Turkish Curriculum at the Middle School Level Prepared during the Republican Era

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 23, 2 - 30, 21.03.2024
https://doi.org/10.18009/jcer.1309488

Öz

This study examines Turkish Curriculums during the Republican Era, focusing on objectives, learning outcomes, content, teaching-learning processes, and evaluation dimensions. Analyzing 11 curriculums (1924, 1929, 1931-32, 1938, 1949, 1962, 1981, 2006, 2015, 2017, and 2019), we obtained five primary sources and accessed the remaining sources through the examination of 289 previous studies. Through document analysis, we present changes in components, objectives, domains, themes, methods, and assessment in the programs. Although there were no significant modifications from 1949 to 1981 and from 1981 to 2006, the Ministry of National Education has continuously changed programs. Findings reveal various approaches to Turkish language education, with significant changes after 2006, particularly in reading and comprehension skills. These changes reflect evolving educational goals and global trends. The study emphasizes the need for continuous development and adopting contemporary educational approaches in Turkish Curriculums to meet changing needs and ensure progress in the education system.

Kaynakça

  • Akçay, A., & Safalı, S. (2020). Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar [Fundamental concepts related to curriculum]. In M. N. Akçay, Ahmet Kardaş (Ed.), Türkçe Dersi Öğretim Programları [Turkish language teaching programs] (pp. 1–8)
  • Akmugan, A. M. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin çalışma kitaplarında yaptıkları yazım ve noktalama hatalarının tespiti (Erzincan örneği) [Determinatıon of writıng and punctuation error of primary school 4th graduate students in the working books (Erzincan model)]. (Unpublished master's thesis). Binali Yıldırım University.
  • Akyol, A. (2011). 2005 İlköğretim iki̇nci̇ kademe Türkçe dersi̇ öğreti̇m programında eleşti̇rel okuma [Critical reading in 2005 Turkish class curriculum in 2nd stage primary schools]. (Unpublished master's thesis). Kocatepe University.
  • Aldemir, D. (2013). Türk eği̇ti̇m si̇stemi̇nde Türkçe öğreti̇m programlarindaki̇ deği̇şme ve geli̇şmeler[The changes and developments of Turkish curri̇culum in the Turkish education system]. (Unpublished master’s thesis). Dokuz Eylül University.
  • Altunkaya, H. (2010). Eski ve yeni II. kademe türkçe dersi öğretim programları ve ders kitaplarında dil bilgisi öğretiminin karşılaştırılması [The comparision of grammar subjects in the second rank Turkish lesson old and new curriculum and text books]. (Unpublished master’s thesis). Selçuk University.
  • Arcagök, S. (2021). 2019 Türkçe dersi öğretim programı 6 . sınıf kazanımlarının değerlendirilmesi [Evaluation of 6th grade Turkish language curriculum achievements]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 589–602.
  • Ardahan, F. Y. (2020). 1-5. sınıflarda uygulanan temel eğitim Türkçe dersi öğretim programının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi ve programa bağlılık [Evaluation of the primary education Turkish language teaching program applied in grades 1-5 according to the opinions of classroom teachers and adherence to the program]. (Unpublished master’s thesis). Doğu Akdeniz University.
  • Arı, G., & Keskin, H. K. (2016). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı okuma öğrenme alanındaki kazanımlarla ilgili eleştirel bir değerlendirme [A critical evaluating of acquisitions in reading learning areas of Turkish curriculum (1-8th grades)]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 144–169.
  • Aslan, E. (2011). Türkiye Cumhuriyeti’nin ilkokullarda izlediği ilk öğretim programı: “1924 İlk Mektepler Müfradat Programı” [The first primary school curriculum of the Turkish republic: “1924 ilk mektepler müfredat programı”]. İlköğretim Online, 10(2), 717–734.
  • Aslantaş, T. (2017). Türkiye ve PISA’da başarılı olan ülkelerin (Finlandiya, Güney Kore, Singapur) anadili öğretim programlarının incelenmesi [The study of native languge curriculums of Turkey and the countries (Finland, South Korea and Singapore) successful in pisa]. (Unpublished master’s thesis). Erciyes University.
  • Balcı, A., Coşkun, E., & Tamer, M. (2012). Cumhuriyet dönemi Türkçe dersi öğretim programlarının genel amaçları bakımından değerlendirilmesi [Evaluation of general aims of curriculum of Turkish language courses in republic period]. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 1–13.
  • Batur, Z., & Ulutaş, M. (2013). PISA ile Türkçe öğretim programındaki okuduğunu anlama kazanımlarının örtüşme düzeylerinin incelenmesi [An analyze of the correspondence levels between Turkish reading proficiency objectives and the pisa scale]. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(2), 1549–1563.
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 Türkçe dersi öğretim programı ve 2006 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi [Evaluation of 2015 and 2006 curriculums of Turkish courses]. Turkish Studies, 10(15), 137–158.
  • Bulut, K. (2019). 2006 ve 2018 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi [A comparative analysis of 2006 and 2018 Turkish course curricula]. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 24(3), 862–881.
  • Büyükkaragöz, S., & Çivi, C. (1997). Genel öğretim metotları [General teaching methods]. Öz Eğitim.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (14.). Pegem Akademi.
  • Calp, M. (2005). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi [Teaching Turkish as a special education field]. Eğitim Kitabevi.
  • Canbek, D. (2017). Peyami Safa’nın Server Bedi Müstearıyla yazdığı Cingöz Recai serisinin 2015 Türkçe dersi öğretim programına göre incelenmesi [An analysis on Peyami Safa's Cingoz Recai serie written with soubriquet, Server Bedî according to 2015 Turkish course teaching program]. (Unpublished master’s thesis). İnönü University.
  • Coşkun, U. (2012). Yeni anayasa ve eğitim [New constitution and education]. Liberal Düşünce, 17(66), 111–121.
  • Çağlar, M. Ç. (2019). Türkçe öğretim programının ve Türkçe ders kitabının dilbilim açısından incelenmesi [The linguistic study of Turkish teaching program and Turkish course book]. (Unpublished master’s thesis). Akdeniz University.
  • Çaylar, A. (2007). 1981 ve 2005 Türkçe öğretim programlarının (6-8. sınıflar) karşılaştırmalı bir değerlendirilmesi[A comparative evaluation of 1981 and 2005 Turkish curriculum (6th-8th grades)]. (Unpublished master's thesis).Çanakkale University.
  • Çoşkun, S., & Taneri, P. O. (2021). Öğretmen adaylarının eğitim yaklaşımlarının eğitim felsefeleri çerçevesinde değerlendirilmesi [Evaluation of prospective teachers’ educational approaches within the framework of educational philosophies]. Dört Öge, 19, 29–48.
  • Demirel, Ö. (2010). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya [Curriculum development in education: From theory to practice] (14th ed.). Pegem Akademi.
  • Uysal, B. (2009). Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve metni doğrultusunda Türkçe öğretim programları ve örnek kitapların değerlendirilmesi [Turkish language teaching programmes on the axis of common framework for teaching European languages and evaluation of sample books]. (Unpublished master’s thesis). Abant İzzet Baysal University.
  • Dindar, B. (1987). J. P. Sartre’ın varoluşçuluğunda hürriyet anlayışı [The concept of freedom in J. P. Sartre's existentialism]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 72–94.
  • Doğan, K. (2022). Ortaokul Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerde dil bilgisi etkinliklerinin ilişkisi [The relationship between the texts of Turkish textbooks in secondary school and grammar activities]. (Unpublished master’s thesis). Ordu University.
  • Er, N. (2007). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programıyla klavuzunun ve öğrenci çalışma kitabının (Türkçe 5) dilbilimsel açıdan değerlendirilmesi [A linguistics analysis of primary education Turkish education program and student study book (Turkish 5)]. (Unpublished master’s thesis). Ankara University.
  • Erdamar, G., & Barası, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından ortaokul Türkçe dersi öğretim programı [Secondary school Turkish course curriculum in terms of 21st century skills]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 312–342.
  • Ertürk, S. (1982). Eğitimde program geliştirme [Program development in education]. Meteksan.
  • Girgin, Y. (2011). Cumhuriyet dönemi (1929-1930, 1949,1981) ortaokul Türkçe öğretimi programlarının içerik, genel ve özel amaçlarıyla karşılaştırmalı gelişim [Comparative progress level of republican era (1929-1930, 1949, 1981) secondary school Turkish teaching programs in terms of content, general and specific aims]. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 11–26.
  • Göçer, A., & Arslan, S. (2019). Ortaokulda gerçekleştirilen dil bilgisi öğretimi durumunun öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi [Evaluation of grammar teaching status performed in secondary school according to teachers' opinions]. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 297–326.
  • Gün, M., & Kaya, İ. (2020). Geçmişten günümüze Türkçe dersi öğretim programları -1- Cumhuriyet öncesi ve Cumhuriyet dönemi Türkçe dersi öğretim programları [Turkish course teaching programs from past to present -1- Pre-Republican and Republican period Turkish course teaching programs]. In Ahmet Akçay & M. N. Kardaş (Eds.), Türkçe dersi öğretim programları [Turkish course curriculum] (pp. 27–48), Pegem Akademi.
  • İşeri, K. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitabının ilköğretim Türkçe programının amaçlarına uygunluğunun değerlendirilmesi [Altıncı sınıf Türkçe ders kitabının ilköğretim Türkçe programının amaçlarına uygunluğunun değerlendirilmesi.]. Dil Dergisi, 136, 58–74.
  • Kara, S. (2022). Tacettin Şimşek’in eserlerinin Türkçe dersi öğretim programına uygunluğu ve etkinlik önerileri [The suitability of Tacettin Şimşek's works for the Turkish language curriculum and activity suggestions]. (Unpublished master’s thesis). Recep Tayyip Erdoğan University.
  • Karakuş, N. (2020). Geçmişten günümüze Türkçe dersi öğretim programları -3- 6-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programları(1929, 1931-32, 1938, 1949, 1962, 1981) [Turkish language teaching programs from past to present -3- 6-8. 1st grade Turkish course teaching programs (1929, 1931-32, 1938, 1949, 1962, 1981)]. In A. Akçay & M. N. Kardaş (Eds.), Türkçe dersi öğretim programları [Turkish course curriculum] (pp. 71–89), Pegem Akademi.
  • Karaman, S. (2018). Tüm dil yaklaşımı ışığında Türkçe öğretimi programlarındaki dil bilgisi öğretimi üzerine bir inceleme [In the light of whole language approach, a research about grammarteaching in Turkish teaching programs]. (Unpublished master’s thesis). Pamukkale University.
  • Kaya, M., & Kardaş, M. N. (2020). Geçmişten günümüze Türkçe dersi öğretim programları -4- 2005, 2006, 2015, 2017 Türkçe dersi öğretim programları [Turkish course curriculum from past to present -4- 2005, 2006, 2015, 2017 Turkish course curriculum]. In A. Akçay & M. N. Kardaş (Eds.), Türkçe dersi öğretim programları [Turkish course curriculum] (pp. 91–118), Pegem Akademi.
  • Kolaç, E. (2009). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür açısından değerlendirmesi [Evaluation of the Turkish text types in Turkish course books in primary schools]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 594–626.
  • Kurudayıoğlu, M., & Soysal, T. (2016). Cumhuriyet dönemi ortaokul Türkçe dersi öğretiim programlarının söz varlığı geliştirilmesi açısından incelenmesi [The study of republican era secondary school Turkish teaching programs in terms of vocabulary development]. Milli Egitim, 210, 115–140.
  • Malik, G. M., & Akhter, R. (2013). Existentialism and classroom practice. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 8(6), 87–91. https://doi.org/10.9790/0837-0868791
  • Maviş, F. Ö. (2015). İngilizce dersi öğretim programı ile Türkçe dersi öğretim programı arasında hedef, içerik, öğrenme/öğretme durumu ve değerlendirme süreçleri uyumu [The harmony of English curriculum and Turkish curriculum in terms of objectives, content, learning-teaching and evaluation processes]. Journal of Turkish Studies, 10(11), 1083–1098. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.8559
  • MoNE. (1968). İlkokul programı [Primary school program]. Talim Terbiye Kurulu.
  • MoNE. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı [Primary school Turkish course (6th, 7th, 8th grades) curriculum]. Talim Terbiye Kurulu.
  • MoNE. (2015). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı [Turkish course (grades 1-8) curriculum]. Talim Terbiye Kurulu.
  • MoNE. (2017). Türkçe dersi öğretim programı [Turkish course curriculum]. Talim Terbiye Kurulu.
  • MoNE. (2019). Türkçe dersi öğretim programı[Turkish course curriculum]. Talim Terbiye Kurulu.
  • MoNE. (2020). Öğretim programlarını değerlendirme raporu[Curriculum evaluation report]. Talim Terbiye Kurulu.
  • Menteşe, H. (2013). Türkçe dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Aydın ili örneği) [The investigation of secondary school Turkish curriculum according to teachers' views]. (Unpublished master’s thesis). Adnan Menderes University.
  • Metin, M., & Demiryürek, G. (2009). Türkçe öğretmenlerinin yenilenen Türkçe öğretim programlarının ölçme-değerlendirme anlayışı hakkındaki düşünceleri [Opinions of Turkish teachers about measurement-assessment approach of renewed Turkish education programmes]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 37–51.
  • Mutlu, H. H. (2012). Türkçe öğretiminde (ilköğretim) program amaçlarının hedefleri gerçekleştirmedeki rolü [The role of the objects on fulfilling the subjects on the program of Turkish language]. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi University.
  • Örge Yaşar, F. (2008). Türkçe ders kitaplarında ölçme ve değerlendirme çalışmalarının karşılaştırmalı analizi [A comperative analysis of assesment and evaluation studies in the Turkish course books]. Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(355), 31–39.
  • Özbay, M. (2014). Türkçe özel öğretim yöntemleri I [Turkish special teaching methods I]. Öncü.
  • Özbay, M., & Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımında değerlendirilmesi [An evaluation of Turkish education programs in terms of listening skills]. Turkish Studies, 7(1), 87–97.
  • Özkaya, S. D. (2020). 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki dil bilgisi kazanımlarının ve sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi [Evaluation of grammar gainsand questions in 5, 6,7 and8 Turkish textboks according to the revised Bloom Taxonomy].(Unpublished master's thesis). Çankırı University.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya 23. baskı [Development, learning and teaching from theory to practice (23rd ed.)]. Yargı.
  • Süğümlü, Ü. (2021). Türkçe öğretiminde öz değerlendirme uygulamaları [Self-assessment practices in Turkish teaching]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 733–752.
  • Şahin, A. (2009). Türkçe öğretiminde teknoloji ve materyal kullanımı [Use of technology and materials in Turkish teaching] (A. Karkılıç & H. Akyol (Eds.), Türkçe öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı [Instructional technologies and material design in Turkish teaching]. Pegem A.
  • Şahin, D., & Bayramoğlu, C. D. (2016). 2015 Türkçe öğretim programının metin tür ve tema seçimi bakımından değerlendirilmesi [Evaluation of 2015 Turkish language curriculum in terms of text type and theme]. Turkish Studies, 11(3), 2095–2130.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2013). Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma yöntemleri (9. baskı) [Scientific research methods in social sciences (9th ed.)]. Seçkin.
  • Toprakçı, E., Yücel, H., Bilbay, A., Bağcıvan, E., Çakırer, İ., & Bayraktutan, İ. (2010). Öğretmen ve öğretmen adaylarinin Türk milli eğitiminin genel amaç ve ilkelerinden haberdarlık düzeyleri [Teachers and teacher candidates’ aweraness level about general goals and principles of Turkish national educatıon]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 971–999.
  • Türk, E. (2022). Mobil teknoloji destekli işlevsel dil bilgisi uygulamalarının akademik başarı ile okuduğunu anlama becerilerine etkisi ve sürece yönelik öğrenci görüşleri [The effect of mobile technology-supported functional grammar applications on academic achievement and reading comprehension skills and student opinions about the process]. (Unpublished doctoral dissertation). İnönü University.
  • Türkben, T. (2022). Türkçe öğretmenlerinin sınıf içi öğrenme becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri [Measuring and evaluation competencies of Turkish teachers' in-class learning skills]. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 13(25), 46–71.
  • Yılmaz, Ç. (2013). İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda Türkçe ödev uygulamalarının öğrencilerin okul başarısına etkisinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi [The evaluation of Turkish assignment aplications and its effects on the students' school success according to the teachers' points of view: A qualitative research]. (Unpublished master’s thesis). Kocatepe University.
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cengiz Ağlar 0000-0002-8995-6898

Aysel Arslan 0000-0002-8775-1119

Ahmet Furkan Şahbaz 0000-0002-5686-6802

Erken Görünüm Tarihi 23 Şubat 2024
Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2023
Kabul Tarihi 2 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Ağlar, C., Arslan, A., & Şahbaz, A. F. (2024). Analysis of Turkish Curriculum at the Middle School Level Prepared during the Republican Era. Journal of Computer and Education Research, 12(23), 2-30. https://doi.org/10.18009/jcer.1309488

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "