Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“You never know what’s over the next wave…” : An Analysis of Soul Surfer movie within the framework of Self-Transcendence Theory

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 2, 243 - 255, 30.04.2024
https://doi.org/10.46483/jnef.1468556

Öz

Backround: Pamela Reed’s theory of Self-Transcendence is important as it enables nurses to discover their own potential and the potential of the individuals they care for. Learning the theory by nurses is necessary for them to integrate the theory into their personal and professional lives by transforming knowledge into skills. Movies are a useful teaching tool in teaching abstract concepts by concretizing.

Objectives: The study aims to analyze the movie Soul Surfer within the framework of the theory of Self-Transcendence and its basic concepts, and thus to evaluate it as a concrete learning material that will enable better assimilation of the theory.

Methods: The film analyzed with the document analysis method, which is one of the qualitative analysis methods. It watched three times in total, the scenes containing the basic concepts of the theory were noted, and the data were created by making instructive inferences for analysis. Reporting of data was done by COREQ.

Resutls: 9 scenes are thought to be suitable for explaining the basic concepts of the theory; 2 scenes were associated with the concepts of vulnerability, 5 scenes with self-transcendence, and 2 scenes with well-being. In order to embody the concepts more easily, the dialogues in the scenes are also included under the headings.

Conclusion: It was thought that the theory of Self-Transcendence could be a guide for nurses and nursing students, and the movie Soul Surfer had enough elements to make sense of the theory. The movie can be a useful material for the adoption of the theory by nurses.

Kaynakça

  • Aleksandrova-Yankulovska, S. (2016). An innovative approach to teaching bioethics in management of healthcare. Nursing ethics, 23(2), 167-175.
  • Ateş, M. A., Saltalı, N. D. D., & Asit, G. (2021). Pisi çizgi filminin içerdiği değerler açısından incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25), 506-522.
  • Coward DD. Self-transcendence theory. In Alligood MR, Nursing Theorist and Their Work. 8.Edition. Missouri: Elsevier Mosby; 2014:574-592.
  • Ellermann, C. R., & Reed, P. G. (2001). Self-transcendence and depression in middle-age adults. Western Journal of Nursing Research, 23(7), 698-713.
  • Indiani, N. P. Y. (2015). The Semantic Analysis Of Technical Terms Used In Surfing.
  • Karakuş, N. (2016). Maysa ve bulut isimli animasyon çizgi filmin kültürel ögeler açısından incelenmesi/The evalutıon of the cartoon named maysa and bulut in terms of cultural elements. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34).
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi temelli sosyal hizmet araştırmaları dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kim, S. S., Hayward, R. D., & Reed, P. G. (2014). Self-transcendence, spiritual perspective, and sense of purpose in family caregiving relationships: a mediated model of depression symptoms in Korean older adults. Aging & Mental Health, 18(7), 905-913.
  • Kiral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Koç, Z.., Keskin Kızıltepe, S., Çınarlı, T., & Şener, A. (2017). Hemşirelik uygulamalarında, araştırmalarında, yönetiminde ve eğitiminde kuramların kullanımı. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 14(1), 62-72.
  • Korkut-Owen, F., Demirbaş-Çelik, N., & Doğan, T. (2017). Üniversite Öğrencilerinde İyilik Halinin Yordayıcısı Olarak Psikolojik Sağlamlık. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64-Ek Sayı), 1461-1479.
  • Koyuncu, M. S., Şata, M., & Karakaya, İ. (2018). Eğitimde ölçme ve değerlendirme kongrelerinde sunulan bildirilerin doküman analizi yöntemi ile incelenmesi. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(2), 216-238.
  • Kublay, Y., & Hallaç, S. (2022). Pamela G. Reed’in Öz Aşkınlık Kuramı Analiz ve Değerlendirmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 15(3), 402-412.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Nobel.
  • Ocakçı AF. (2013). Hemşirelik kavram, kuram ve model örnekleri. İstanbul Tıp Kitabevi.
  • Owen, F. K., & Çelik, N. D. (2018). Yaşam boyu sağlıklı yaşam ve iyilik hali. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 10(4), 440-453.
  • Öztürk, M., & Ünal, V., (2019). Temel insani değerler ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 36(1), 61-74.
  • Pena-Gayo, A., González-Chordá, V. M., Cervera-Gasch, Á., & Mena-Tudela, D. (2018). Cross-cultural adaptation and validation of Pamela Reed’s Self-Transcendence Scale for the Spanish context. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 26.
  • Rahmatin, P. N., Candraningrum, P. D., & Nugroho, H. A. (2013). Diffability and hope reflected in sean mcnamara’s soul surfer movie (2011): an individual psychological approach (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
  • Reed, P. G. (2010). Pamela Reed’s theory of self-transcendence. Nursing theories and nursing practice, 4, 417-427.
  • Reed, P. G. (2008). Theory of self-transcendence. Middle range theory for nursing, 3, 105-129..
  • Reed PG. Pamela G. Reed’s theory of self-transcendence. In Smith MCP, Marilyn E, Nursing Theories and Nursing Practice. 4. Edition. Philadelphia: F. A. Davis Company; 2015:411-460.
  • Runquist, J. J., & Reed, P. G. (2007). Self-transcendence and well-being in homeless adults. Journal of Holistic Nursing, 25(1), 5-13.
  • Sak, R. , Sak-Şahin, İ. T. , Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Taşkın, Ö. (2006). Fen bilgisi eğitiminde özel öğretim yöntemleri. Samsun, Türkiye: Deniz Kültür..
  • Terzioğlu, C., Eskiyurt, R., & Özkan, B. (2017). Psikiyatri Hemşireliği Eğitiminde Sinema Filmi İzletilmesi Yöntemi İle Öğrencilerin Bakım Uygulamalarındaki Farkındalıklarının Araştırılması. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 149-161.
  • Wegner, H., & Lawton, B. (1978). Materials Review. IALLT Journal of Language Learning Technologies, 12(3-4), 46-49.
  • Wu, H. L., & Volker, D. L. (2009). The use of theory in qualitative approaches to research: application in end‐of‐life studies. Journal of advanced nursing, 65(12), 2719-2732.
  • Yakar, H. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: Tarihsel bir değerlendirme. HAYEF Journal of Education, 10(1), 21-36.

“Bir sonraki dalganın sonunda ne olacağını bilemezsiniz…” : Dalgalara Karşı Filminin Öz Aşkınlık Kuramı Çerçevesinde Analizi

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 2, 243 - 255, 30.04.2024
https://doi.org/10.46483/jnef.1468556

Öz

Giriş: Pamela Reed’in Self-Transcendence (Öz Aşkınlık) kuramı, hemşirelerin hem kendilerinin hem de bakım verdikleri bireylerin potansiyellerini keşfetmelerini sağlaması bakımından önemli bir kuramdır. Kuramın ve barındırdığı temel kavramların hemşireler tarafından öğrenilmiş olması, bilgileri beceriye dönüştürerek kişisel ve mesleki yaşamlarına kuramı entegre edebilmeleri için gereklidir. Filmler, soyut kavramların somutlaştırılarak öğretilmesinde yararlı bir öğretim aracıdır.

Amaç: Çalışmanın amacı, Öz Aşkınlık kuramı ve temel kavramları çerçevesinde Soul Surfer (Dalgalara Karşı) filmini analiz etmek ve bu yolla kuramın daha iyi özümsenmesini sağlayacak somut bir öğrenme materyali olarak değerlendirilmesini sağlamaktır.

Yöntem: Bu çalışmada, Dalgalara Karşı filmi nitel analiz yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. Film toplamda üç kez izlenmiş, kuramın temel kavramlarını içeren sahneler not alınmış, analiz için öğretici çıkarımlar yapılarak veriler oluşturulmuştur. Verilerin raporlanması COREQ doğrultusunda yapılmıştır.

Bulgular: Araştırmada, Dalgalara Karşı filminde öz aşkınlık kuramının temel kavramlarını açıklamaya uygun olabileceği düşünülen 9 sahne bulunmuştur; 2 sahne savunmasızlık, 5 sahne öz aşkınlık, 2 sahne ise iyilik hali kavramları ile ilişkilendirilmiştir. Kavramların daha rahat somutlaştırılabilmesi amacıyla sahnelerde yer alan diyaloglara da başlıklar altında yer verilmiştir.
Sonuç: Öz Aşkınlık kuramının hemşirelere, hemşirelik öğrencilerine hastalarına bakım verirken yol gösterici, eğitici bir rehber olabileceği, Dalgalara Karşı filminin ise kuramı anlamlandırmada yeterince öge barındırdığı düşünülmüştür. Bu bağlamda, filmin kuramın ve temel kavramlarının hemşireler tarafından benimsenmesinde yararlı bir materyal olduğu düşünülmüştür.

Kaynakça

  • Aleksandrova-Yankulovska, S. (2016). An innovative approach to teaching bioethics in management of healthcare. Nursing ethics, 23(2), 167-175.
  • Ateş, M. A., Saltalı, N. D. D., & Asit, G. (2021). Pisi çizgi filminin içerdiği değerler açısından incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25), 506-522.
  • Coward DD. Self-transcendence theory. In Alligood MR, Nursing Theorist and Their Work. 8.Edition. Missouri: Elsevier Mosby; 2014:574-592.
  • Ellermann, C. R., & Reed, P. G. (2001). Self-transcendence and depression in middle-age adults. Western Journal of Nursing Research, 23(7), 698-713.
  • Indiani, N. P. Y. (2015). The Semantic Analysis Of Technical Terms Used In Surfing.
  • Karakuş, N. (2016). Maysa ve bulut isimli animasyon çizgi filmin kültürel ögeler açısından incelenmesi/The evalutıon of the cartoon named maysa and bulut in terms of cultural elements. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34).
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi temelli sosyal hizmet araştırmaları dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kim, S. S., Hayward, R. D., & Reed, P. G. (2014). Self-transcendence, spiritual perspective, and sense of purpose in family caregiving relationships: a mediated model of depression symptoms in Korean older adults. Aging & Mental Health, 18(7), 905-913.
  • Kiral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Koç, Z.., Keskin Kızıltepe, S., Çınarlı, T., & Şener, A. (2017). Hemşirelik uygulamalarında, araştırmalarında, yönetiminde ve eğitiminde kuramların kullanımı. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 14(1), 62-72.
  • Korkut-Owen, F., Demirbaş-Çelik, N., & Doğan, T. (2017). Üniversite Öğrencilerinde İyilik Halinin Yordayıcısı Olarak Psikolojik Sağlamlık. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64-Ek Sayı), 1461-1479.
  • Koyuncu, M. S., Şata, M., & Karakaya, İ. (2018). Eğitimde ölçme ve değerlendirme kongrelerinde sunulan bildirilerin doküman analizi yöntemi ile incelenmesi. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(2), 216-238.
  • Kublay, Y., & Hallaç, S. (2022). Pamela G. Reed’in Öz Aşkınlık Kuramı Analiz ve Değerlendirmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 15(3), 402-412.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Nobel.
  • Ocakçı AF. (2013). Hemşirelik kavram, kuram ve model örnekleri. İstanbul Tıp Kitabevi.
  • Owen, F. K., & Çelik, N. D. (2018). Yaşam boyu sağlıklı yaşam ve iyilik hali. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 10(4), 440-453.
  • Öztürk, M., & Ünal, V., (2019). Temel insani değerler ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 36(1), 61-74.
  • Pena-Gayo, A., González-Chordá, V. M., Cervera-Gasch, Á., & Mena-Tudela, D. (2018). Cross-cultural adaptation and validation of Pamela Reed’s Self-Transcendence Scale for the Spanish context. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 26.
  • Rahmatin, P. N., Candraningrum, P. D., & Nugroho, H. A. (2013). Diffability and hope reflected in sean mcnamara’s soul surfer movie (2011): an individual psychological approach (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
  • Reed, P. G. (2010). Pamela Reed’s theory of self-transcendence. Nursing theories and nursing practice, 4, 417-427.
  • Reed, P. G. (2008). Theory of self-transcendence. Middle range theory for nursing, 3, 105-129..
  • Reed PG. Pamela G. Reed’s theory of self-transcendence. In Smith MCP, Marilyn E, Nursing Theories and Nursing Practice. 4. Edition. Philadelphia: F. A. Davis Company; 2015:411-460.
  • Runquist, J. J., & Reed, P. G. (2007). Self-transcendence and well-being in homeless adults. Journal of Holistic Nursing, 25(1), 5-13.
  • Sak, R. , Sak-Şahin, İ. T. , Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Taşkın, Ö. (2006). Fen bilgisi eğitiminde özel öğretim yöntemleri. Samsun, Türkiye: Deniz Kültür..
  • Terzioğlu, C., Eskiyurt, R., & Özkan, B. (2017). Psikiyatri Hemşireliği Eğitiminde Sinema Filmi İzletilmesi Yöntemi İle Öğrencilerin Bakım Uygulamalarındaki Farkındalıklarının Araştırılması. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 149-161.
  • Wegner, H., & Lawton, B. (1978). Materials Review. IALLT Journal of Language Learning Technologies, 12(3-4), 46-49.
  • Wu, H. L., & Volker, D. L. (2009). The use of theory in qualitative approaches to research: application in end‐of‐life studies. Journal of advanced nursing, 65(12), 2719-2732.
  • Yakar, H. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: Tarihsel bir değerlendirme. HAYEF Journal of Education, 10(1), 21-36.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatma Altun Bu kişi benim 0000-0001-8001-2156

Melike Ayça Ay Kaatsız 0000-0003-1102-9311

Erken Görünüm Tarihi 15 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altun, F., & Ay Kaatsız, M. A. (2024). “Bir sonraki dalganın sonunda ne olacağını bilemezsiniz…” : Dalgalara Karşı Filminin Öz Aşkınlık Kuramı Çerçevesinde Analizi. Etkili Hemşirelik Dergisi, 17(2), 243-255. https://doi.org/10.46483/jnef.1468556

Etkili Hemşirelik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus, 14 Kasım 2022 tarihinden beri SCOPUS tarafından indekslenmektedir.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/jnef/contacts

Etkili Hemşirelik DergisiDergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.