Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Myth and Bourgeois Ideology in Roland Barthes

Yıl 2024, Sayı: 1, 33 - 49, 30.04.2024

Öz

By applying a semiological analysis to contemporary myths, Roland Barthes reveals that these myths essentially contain an ideological message. Modern myths mean something other than what they show; they always has a figurative meaning apart from their literal meaning. This means that myths contain ambiguities, mystifications and polysemy. Semiological analysis makes visible the purpose hidden behind these mystifications. This intend is to protect and maintain the political, cultural, economic and social dominance of the bourgeoisie. What is inherently presented in myths is essentially constructed by a certain ideological worldview. This ideology is bourgeois ideology. Contemporary myths transform the bourgeois worldview into an eternal nature. Barthes' analysis shows that naturalized and universalized signs essentially serve the purpose of bourgeois ideology. In this study, it will be shown how Barthes gave political importance to the study of meaning through semiology and how he based his aim of criticizing bourgeois culture on a scientific basis.

Kaynakça

  • Allen, G. (2003).Roland Barthes.London and New York: Routledge.
  • Barthes, R. (1957). Mythologies. Paris: Éditions du Seuil.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri(B. Vardar – M. Rifat, Çev.). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1991). Mythologies (A. Lavers, Trans.). New York: The Noonday Press.
  • Barthes, R. (2006). Yazının Sıfır Derecesi (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2014a). Çağdaş Söylenler (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2014b). Göstergebilimsel Serüven (M. Rifat – S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve Göstergebilim, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi(13), 17-41.
  • Coward, R &Ellis, J. (1985). Dil ve Maddecilik: Semiyolojideki Gelişmeler ve Özne Teorisi (E. Tarım, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Culler, J. (2002).Barthes: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
  • Erhat, A. (1996).Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş (S. İrvan, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • İnal, A. (2003). Roland Barthes: Bir Avant-Garde Yazarı, İletişim Araştırmaları1(1), 9-38.
  • Kearney, R. (1994). Modern Movements in European Philosophy. Manchester and New York: Manchester University Press.
  • Moriarty, M. (1991). Roland Barthes.Stanford: Stanford University Press.
  • Saussure, F. (1998).Genel Dilbilim Dersleri (B. Vardar, Çev.). İstanbul:Multilingual.
  • Stafford, A. (1998). Roland Barthes, Phenomenon and Myth: An Intellectual Biography. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Storey, J. (2009).Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction.London: Longman.
  • Swingewood, A. (1984). A Short History of Sociological Thought. New York: Macmillan Education.

Roland Barthes’ta Mit ve Burjuva İdeolojisi

Yıl 2024, Sayı: 1, 33 - 49, 30.04.2024

Öz

Roland Barthes, çağdaş mitlere göstergebilimsel bir çözümleme uygulayarak bu mitlerin esasen ideolojik bir mesaj ya da bildiri içerdiğini ortaya koyar. Modern mitler, gösterdiğinden başka bir şey kast eder; onların gerçek anlamının dışında her zaman ikincil bir anlamı vardır. Bu da mitlerin muğlaklıklar, aldatmacalar, belirsizlikler ve çok anlamlılık içerdiği manasına gelir. Göstergebilimsel analiz, söz konusu aldatmacaların ardında gizlenen amacı görünür hale getirir. Bu amaç da, burjuva sınıfının politik, kültürel, ekonomik ve toplumsal egemenliğini korumak ve devam ettirmektir. Mitlerde “doğal” olarak sunulan aslında belirli bir ideolojik dünya görüşü tarafından inşa edilir. Bu ideoloji de burjuva ideolojisidir. Çağdaş mitler, burjuva dünya görüşünü ebedi bir doğaya dönüştürür. Barthes’ın çözümlemesi, mitler tarafından doğallaştırılan ve evrenselleştirilen göstergelerin esasen burjuva ideolojisinin amacına hizmet ettiğini gösterir. Bu çalışmada, Barthes’ın göstergebilim yoluyla anlam incelemesine nasıl politik bir önem kazandırdığı ve burjuva kültürünü eleştirme amacını nasıl bilimsel bir temele dayandırdığı gösterilecektir.

Kaynakça

  • Allen, G. (2003).Roland Barthes.London and New York: Routledge.
  • Barthes, R. (1957). Mythologies. Paris: Éditions du Seuil.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri(B. Vardar – M. Rifat, Çev.). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1991). Mythologies (A. Lavers, Trans.). New York: The Noonday Press.
  • Barthes, R. (2006). Yazının Sıfır Derecesi (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2014a). Çağdaş Söylenler (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2014b). Göstergebilimsel Serüven (M. Rifat – S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve Göstergebilim, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi(13), 17-41.
  • Coward, R &Ellis, J. (1985). Dil ve Maddecilik: Semiyolojideki Gelişmeler ve Özne Teorisi (E. Tarım, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Culler, J. (2002).Barthes: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
  • Erhat, A. (1996).Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş (S. İrvan, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • İnal, A. (2003). Roland Barthes: Bir Avant-Garde Yazarı, İletişim Araştırmaları1(1), 9-38.
  • Kearney, R. (1994). Modern Movements in European Philosophy. Manchester and New York: Manchester University Press.
  • Moriarty, M. (1991). Roland Barthes.Stanford: Stanford University Press.
  • Saussure, F. (1998).Genel Dilbilim Dersleri (B. Vardar, Çev.). İstanbul:Multilingual.
  • Stafford, A. (1998). Roland Barthes, Phenomenon and Myth: An Intellectual Biography. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Storey, J. (2009).Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction.London: Longman.
  • Swingewood, A. (1984). A Short History of Sociological Thought. New York: Macmillan Education.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular 20. Yüzyıl Felsefesi, Çağdaş Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedat Bingöl 0000-0002-8431-4159

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2023
Kabul Tarihi 19 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bingöl, S. (2024). Roland Barthes’ta Mit ve Burjuva İdeolojisi. Kilikya Felsefe Dergisi(1), 33-49.
AMA Bingöl S. Roland Barthes’ta Mit ve Burjuva İdeolojisi. KFD. Nisan 2024;(1):33-49.
Chicago Bingöl, Sedat. “Roland Barthes’ta Mit Ve Burjuva İdeolojisi”. Kilikya Felsefe Dergisi, sy. 1 (Nisan 2024): 33-49.
EndNote Bingöl S (01 Nisan 2024) Roland Barthes’ta Mit ve Burjuva İdeolojisi. Kilikya Felsefe Dergisi 1 33–49.
IEEE S. Bingöl, “Roland Barthes’ta Mit ve Burjuva İdeolojisi”, KFD, sy. 1, ss. 33–49, Nisan 2024.
ISNAD Bingöl, Sedat. “Roland Barthes’ta Mit Ve Burjuva İdeolojisi”. Kilikya Felsefe Dergisi 1 (Nisan 2024), 33-49.
JAMA Bingöl S. Roland Barthes’ta Mit ve Burjuva İdeolojisi. KFD. 2024;:33–49.
MLA Bingöl, Sedat. “Roland Barthes’ta Mit Ve Burjuva İdeolojisi”. Kilikya Felsefe Dergisi, sy. 1, 2024, ss. 33-49.
Vancouver Bingöl S. Roland Barthes’ta Mit ve Burjuva İdeolojisi. KFD. 2024(1):33-49.