Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Değişen Dijital Medya Çağında Değiş(e)meyen Toplumsal Cinsiyet Rolleri: Femme Fatale Bağlamında Bir Netflix Dizisi Olan Lucifer’e Dair Bir İnceleme

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 357 - 378, 30.11.2023
https://doi.org/10.33708/ktc.1214343

Öz

Sinema ve televizyon dizileri, insanoğlunu ilgilendiren çeşitli konuları kapsaması nedeniyle ilk icadından itibaren hemen tüm toplumların bir nevi aynası olarak işlev görmektedir. Televizyon dizilerindeki sinematik düşünceler, deneyimler, dijital ve görsel imgeler, herhangi bir toplulukta gerçekleşen neredeyse tüm dönüşümlere eşlik eder. Ancak, kitle iletişim araçları ve medyadaki dijital araçlar önemli ölçüde ve kökten değişse de, toplumsal cinsiyet rolleri veya kadınlara ilişkin kalıp yargılar gibi bazı konular olumlu yönde değişmemiştir. Öyle ki, dijital medya çağında, kadınların erkek tasvirine kıyasla daha geri planda olarak tasvir edildiği görülebilmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın temel amacı, bu konuyu vurgulamak ve dijital medya çağının değişmesinde cinsiyet ayrımını ve değişmeyen kadın rollerini vurgulamaktır. Bu amaç doğrultusunda Netflix'in ünlü dizisi Lucifer, Femme Fatale karakteri açısından betimsel analiz yardımıyla incelenmiş ve Lucifer'de kadın figürlerinin aşağılanmış ve şeytani olarak tasvir edildiği görülmüştür. Buradan hareketle, değişen dijital film ve yayıncılık eğilimlerinin, sinema dünyasında kadının temsili üzerinde kayda değer bir etkisinin olmadığını söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • Arpacı, M. (2019). Cinsiyet, Kötülük ve Beden: Femme Fatale İmgesinin Kültürel İnşası. Fe Dergi 11, (1), 140-154.
  • Bade, P. (1979). Femme Fatale: Images of Evil and Fascinating Women. New York, NY: Mayflower Books, Inc.
  • Barnes-Smith, Danielle L. (2015). Fatal Woman, Revisited: Understanding Female Stereotypes in Film Noir. Undergraduate Theses, Professional Papers, and Capstone Artifacts, 38, 1-27.
  • Bakır, B. & Onat, E. S. (2015). Hollywood Sinemasında Baştan/Yoldan Çıkartıcı Kadın Figürünün Dönüşümü. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 89-101.
  • Bingöl, O. (2014). Toplumsal Cinsiyet Olgusu ve Türkiye’de Kadınlık. KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si, 16 (Özel Sayı I), 108-114.
  • Dimendberg, E. (2004). Film Noir and the Spaces of Modernity. Harvard: Harvard University Press. Duncan, P. (2006). Film Noir. Harpenden: Pocket Essentials.
  • Fay, J. & Nieland, J. (2014). Sinemaya Giriş-Kara Film. (N. Kanıyaş, Çev.) İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Jewkes, R., and R. Morrell. (2012). Sexuality and the Limits of Agency among South African Teenage Women: Theorising Femininities and Their Connections to HIV Risk Practices. Social Science & Medicine 74 (11), 1729–1737.
  • Gülnar, B. & Balcı, Ş. (2011). Yeni Medya ve Kültürleşen Toplum. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Güngör, N. (2018). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Lee, J. (1997). Lucifer: a Fantastic Figure. Journal of the Fantastic in the Arts, 8(2), 218–234.
  • Manovich, L. (2001). The Language Of New Media. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
  • Naremore, J. (1996). American Film Noir: The History of an Idea. Film Quarterly, 49(2), 12-28.
  • Özkantar, M. Ö. (2022). Eril Bakışın Gölgesinde David Lynch Sineması ve Kadın: Göstergebilimsel ve Psikanalitik Bir Yaklaşım. İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
  • Polat, H. (2018). Geleneksel Medyada Temsil Sorunu: Alternatif Bir Mecra Olarak Yeni Medya. Karadeniz Uluslararası Bilim Dergisi, (38), 45-60.
  • Popa, D. & Gavriliu, D. (2014). Gender Representations and Digital Media. The 6th International Conference Edu World 2014 “Education Facing Contemporary World Issues”, 7th - 9th November 2014.
  • Radošinská, J.&Višňovský, J. (2016). Transformations of Publis Sphere in the Era of Digital Media. European Journal of Science and Technology, 12(5), 85-96.
  • Tanrıdağlı, D. (2007). Film Noir. (M. Karal, Dü.). Ankara: Spiderh.
  • Tocci, R. J., Widmer, N. S. (2007). Digital Systems: Principles and Applications. New Jersey: Pearson Education Ltd. Yücel, Y. T. (2019). Türk Sinemasında Kara Film ve Film Öykülerine Etkisi. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 4(8), 45-62.
  • Zimbardo, P. (2008). The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil. New York: Random House Trade Paperbacks.
  • Internet Resources https://www.merriam-webster.com/dictionary/femme%20fatale (Access Date: 02.05.2022)

Changeless Gender Roles in Changing Digital Media Age: An Analysis of the Netflix Serıes “Lucifer” in terms of Femme Fatale

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 357 - 378, 30.11.2023
https://doi.org/10.33708/ktc.1214343

Öz

Cinema and television series have been functioning as a sort of mirror of almost all societies since their first invention on the ground that they cover various topics concerning human beings. Cinematic thoughts, experiences, and digital and visual images in Television series accompany nearly all transformations which have taken place in any community. However, some issues such as gender roles or stereotypes related to women have not changed positively even though mass media and digital tools in media have been altering considerably and radically. In the digital media era, it is still crystal clear that women have been portrayed as inferior compared to man depiction. In this context, the main aim of this study is to accentuate this issue and emphasize the gender gap and changeless woman roles in changing the digital media age. In line with this purpose, the well-known Netflix series Lucifer has been studied in terms of the notorious character femme fatale with the help of descriptive analysis and it has been seen that woman figures have been depicted as derogatory and diabolic in Lucifer. Thence, it is possible to allege that shifting digital movie and broadcasting trends do not have a noteworthy effect on the representation of women in the cinematic universe.

Kaynakça

  • Arpacı, M. (2019). Cinsiyet, Kötülük ve Beden: Femme Fatale İmgesinin Kültürel İnşası. Fe Dergi 11, (1), 140-154.
  • Bade, P. (1979). Femme Fatale: Images of Evil and Fascinating Women. New York, NY: Mayflower Books, Inc.
  • Barnes-Smith, Danielle L. (2015). Fatal Woman, Revisited: Understanding Female Stereotypes in Film Noir. Undergraduate Theses, Professional Papers, and Capstone Artifacts, 38, 1-27.
  • Bakır, B. & Onat, E. S. (2015). Hollywood Sinemasında Baştan/Yoldan Çıkartıcı Kadın Figürünün Dönüşümü. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 89-101.
  • Bingöl, O. (2014). Toplumsal Cinsiyet Olgusu ve Türkiye’de Kadınlık. KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si, 16 (Özel Sayı I), 108-114.
  • Dimendberg, E. (2004). Film Noir and the Spaces of Modernity. Harvard: Harvard University Press. Duncan, P. (2006). Film Noir. Harpenden: Pocket Essentials.
  • Fay, J. & Nieland, J. (2014). Sinemaya Giriş-Kara Film. (N. Kanıyaş, Çev.) İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Jewkes, R., and R. Morrell. (2012). Sexuality and the Limits of Agency among South African Teenage Women: Theorising Femininities and Their Connections to HIV Risk Practices. Social Science & Medicine 74 (11), 1729–1737.
  • Gülnar, B. & Balcı, Ş. (2011). Yeni Medya ve Kültürleşen Toplum. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Güngör, N. (2018). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Lee, J. (1997). Lucifer: a Fantastic Figure. Journal of the Fantastic in the Arts, 8(2), 218–234.
  • Manovich, L. (2001). The Language Of New Media. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
  • Naremore, J. (1996). American Film Noir: The History of an Idea. Film Quarterly, 49(2), 12-28.
  • Özkantar, M. Ö. (2022). Eril Bakışın Gölgesinde David Lynch Sineması ve Kadın: Göstergebilimsel ve Psikanalitik Bir Yaklaşım. İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
  • Polat, H. (2018). Geleneksel Medyada Temsil Sorunu: Alternatif Bir Mecra Olarak Yeni Medya. Karadeniz Uluslararası Bilim Dergisi, (38), 45-60.
  • Popa, D. & Gavriliu, D. (2014). Gender Representations and Digital Media. The 6th International Conference Edu World 2014 “Education Facing Contemporary World Issues”, 7th - 9th November 2014.
  • Radošinská, J.&Višňovský, J. (2016). Transformations of Publis Sphere in the Era of Digital Media. European Journal of Science and Technology, 12(5), 85-96.
  • Tanrıdağlı, D. (2007). Film Noir. (M. Karal, Dü.). Ankara: Spiderh.
  • Tocci, R. J., Widmer, N. S. (2007). Digital Systems: Principles and Applications. New Jersey: Pearson Education Ltd. Yücel, Y. T. (2019). Türk Sinemasında Kara Film ve Film Öykülerine Etkisi. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 4(8), 45-62.
  • Zimbardo, P. (2008). The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil. New York: Random House Trade Paperbacks.
  • Internet Resources https://www.merriam-webster.com/dictionary/femme%20fatale (Access Date: 02.05.2022)
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Özer Özkantar 0000-0001-9364-5606

Erken Görünüm Tarihi 30 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özkantar, M. Ö. (2023). Changeless Gender Roles in Changing Digital Media Age: An Analysis of the Netflix Serıes “Lucifer” in terms of Femme Fatale. Akdeniz Kadın Çalışmaları Ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 6(2), 357-378. https://doi.org/10.33708/ktc.1214343

Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.