Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers Candidates’ Views and Activity Suggestions towards Empathy in Life Studies Courses

Yıl 2018, Sayı: 46, 386 - 408, 19.04.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.303910

Öz

The
purpose of this study is to determine the viewpoints of teacher candidates on
empathy and examine the empathy-based activities they have developed for Life Studies
Course. In the study using qualitative research method. It was specified a
total of 46 people consisting of 3rd and 4th grade from Pre-Service Classroom
Teacher Education Department. Open-ended questionnaires and interviews were
conducted on the teacher candidates to identify the concept of empathy and the courses
of Life Studies. Those who have been involved in the empathic activities of the
subjects in the 3rd grade Life Studies text books of the primary school were
identified, and then the candidates were asked for alternative event
developments regarding the achievements of these subjects. In terms of the data
obtained, it has been seen that the prospective teachers generally regard
empathy as important, and that it is important to use it in other subjects,
especially at this course. It has been seen that teacher candidates have
developed activities related to the topic by using methods such as case study,
drama, picture drawing, six hat thinking, letter and diary writing. Teacher
candidates think that the empathy-based activities create are very important
for the students to be active in Life Studies Courses.

Kaynakça

  • Barnett, M. A. & Thompson, S. (2001). The role of perspective taking and empathy in children’s machiavellianism, prosocial behavior and motive for helping, The Journal of Genetic Psycolog, 146 (3), 295-305.
  • Baysal, Z. N. (2006). Hayat Bilgisi: Toplumsal ve Doğal Yaşama Bütüncül Bir Bakış, Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi: yapılandırmacı bir yaklaşım, Öztürk, C. (Ed.), Ankara: Pegem A Yayıncılık, 1-19.
  • Decety, J., Michalska, K. J. & Akitsuki, Y. (2008). Who caused the pain? An fMRI investigation of empathy and intentionality in children, Neuropsychologia, 46, 2607-2614.
  • Ekinci, Ö. ve Aybek, B. (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi, İlköğretim Online, 9 (2), 816-827.
  • Erden, M. (1998). Sosyal Bilimler Öğretimi. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Feshbach, N. D. & Feshbach, S. (2009). The Social Neuroscience of Empathy. Decety, J. & Ickes, W. (Eds.), Empathy and education, (pp. 85-99). London: The MIT Press.
  • Kabapınar, Y., 2012. Kuramdan Uygulamaya Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kalliopuska, M. (1992). Holistic empathy education among preschool and school children, International Scientific Conference Comenius’ Heritage and Education of Man, Prague.
  • Krznaric, R. (2008). You Are Therefore I Am: How Empathy Education Can Create Social Change, Oxfam GB Research Report.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. London: Sage Publications.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2004). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Önder, A. (1999). Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Önder, A. ve Gülay, H. (2007). Annelerin kabul red düzeyi ile çocukların empati becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 23-30.
  • Özbek, M. F. (2004). Toplumsal yaşamda empatik, Akademik Bakış, 1, 1-16.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri, Bütün, M ve Demir, S. B. (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Şahin, M. (2012). An investigation into the efficiency of empathy training program on preventing bullying in primary schools, Children and Youth Services Review, 34, 1325-1330.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (s.1-6). Denizli: Pamukkale Üniversitesi.

Öğretmen Adaylarının Hayat Bilgisi Derslerinde Empatiye Yönelik Görüşleri ve Etkinlik Önerileri

Yıl 2018, Sayı: 46, 386 - 408, 19.04.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.303910

Öz

Bu çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının empati hakkındaki görüşlerini belirlemek ve Hayat Bilgisi dersine yönelik geliştirdikleri empati temelli etkinlikleri incelemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemi kullanılan çalışmada, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı 3. ve 4. sınıf öğretmen adaylarından oluşan toplam 46 kişi belirlenmiştir. Öğretmen adaylarına empati kavramı ve Hayat Bilgisi derslerinde empatinin önemi hakkındaki görüşlerini belirlemeye yönelik sorulardan oluşan açık uçlu anket ve görüşme uygulanmıştır. Ayrıca İlkokul 3. sınıf Hayat Bilgisi ders kitabında bulunan konulardan empatik etkinliklere yer verilmiş olanlar tespit edilmiş, ardından öğretmen adaylarının bu konuların kazanımlarıyla ilgili olarak alternatif etkinlikler geliştirmeleri istenmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda öğretmen adaylarının genel olarak empatiyi önemsedikleri, Hayat Bilgisi başta olarak diğer derslerde de kullanılmasının önemli olduğunu düşündükleri görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının geliştirdikleri etkinliklerde örnek olay incelemesi, drama, resim çizme, altı şapkalı düşünme, mektup ve günlük yazma gibi yöntemler kullanarak konuyla ilgili etkinlikler oluşturdukları görülmüştür. Öğretmen adayları oluşturdukları empati temelli etkinliklerin Hayat Bilgisi dersinde öğrencilerin aktif olmaları için oldukça önemli olduğunu düşünmektedirler.

Kaynakça

  • Barnett, M. A. & Thompson, S. (2001). The role of perspective taking and empathy in children’s machiavellianism, prosocial behavior and motive for helping, The Journal of Genetic Psycolog, 146 (3), 295-305.
  • Baysal, Z. N. (2006). Hayat Bilgisi: Toplumsal ve Doğal Yaşama Bütüncül Bir Bakış, Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi: yapılandırmacı bir yaklaşım, Öztürk, C. (Ed.), Ankara: Pegem A Yayıncılık, 1-19.
  • Decety, J., Michalska, K. J. & Akitsuki, Y. (2008). Who caused the pain? An fMRI investigation of empathy and intentionality in children, Neuropsychologia, 46, 2607-2614.
  • Ekinci, Ö. ve Aybek, B. (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi, İlköğretim Online, 9 (2), 816-827.
  • Erden, M. (1998). Sosyal Bilimler Öğretimi. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Feshbach, N. D. & Feshbach, S. (2009). The Social Neuroscience of Empathy. Decety, J. & Ickes, W. (Eds.), Empathy and education, (pp. 85-99). London: The MIT Press.
  • Kabapınar, Y., 2012. Kuramdan Uygulamaya Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kalliopuska, M. (1992). Holistic empathy education among preschool and school children, International Scientific Conference Comenius’ Heritage and Education of Man, Prague.
  • Krznaric, R. (2008). You Are Therefore I Am: How Empathy Education Can Create Social Change, Oxfam GB Research Report.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. London: Sage Publications.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2004). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Önder, A. (1999). Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Önder, A. ve Gülay, H. (2007). Annelerin kabul red düzeyi ile çocukların empati becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 23-30.
  • Özbek, M. F. (2004). Toplumsal yaşamda empatik, Akademik Bakış, 1, 1-16.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri, Bütün, M ve Demir, S. B. (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Şahin, M. (2012). An investigation into the efficiency of empathy training program on preventing bullying in primary schools, Children and Youth Services Review, 34, 1325-1330.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (s.1-6). Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Ütkür

Yayımlanma Tarihi 19 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Ütkür, N. (2018). Öğretmen Adaylarının Hayat Bilgisi Derslerinde Empatiye Yönelik Görüşleri ve Etkinlik Önerileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(46), 386-408. https://doi.org/10.21764/maeuefd.303910