Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STEM PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ (STEMPAB) ÜZERİNE YAPILAN ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: - Sayı: 68, 322 - 346, 29.10.2023
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1287727

Öz

Araştırmda STEM Eğitiminde STEMPAB üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma belli kriterler dikkate alınarak yapılmıştır. Bu kriterlere göre seçilen çalışmalarda YÖK Ulusal Tez Merkezi ve Google Akademik, Dergipark, Scopus, Eric veri tabanlarından yararlanılmıştır. İncelenen bu çalışmalarıda 5 tezin; 3 tanesi yüksek lisans tezi, 2 tanesi doktora tezi ve 18 makale olmak üzere 23 çalışma ele alınmıştır. Tezlerden yapılan makaleler çalışmaya dahil edilmemiştir. Araştırmada incelenen çalışmalarda ilişkin yıl, amaç, örneklem, yöntem, veri toplama araçları ve sonuç bölümleri incelenmiştir. Çalışmaların yılı açısından ilk defa 2018 yılında çalışıldığı görülmektedir. Örneklem açısından incelendiğinde STEM eğitiminin temel disiplinlerinden olan fen bilimleri branş öğretmen/öğretmen adayı ve ders içeriklerinde fen bilimlerinin bilgisinin olmasından kaynaklı sınıf öğretmeni/öğretmen adayları olduğu görülmektedir. Veri toplama aracı olarak farklı yöntemler kullanılmasına rağmen genelde STEMPAB ölçeği ve öğretmenlerin ihtiyaçlarına yönelik görüşme formu kullanıldığı görülmektedir. Çalışma sonucunda STEM eğitiminin öğretmen adayı ve öğretmenlerin STEMPAB düzeylerinin arttırılmasına yönelik uygulamalar ile desteklendiği görülmektedir.

Kaynakça

  • Aksu, Z., Metin, M. & Konyalıoğlu, AC (2014). Öğretmen Adayları İçin Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mediterranean Journal of SocialSciences , 5 (20),1365,https://www.richtmann.org/journal/index.php/mjss/article/view/3871
  • Allen, M., Webb, A. W., & Matthews, C. E. (2016). Adaptive teaching in STEM: Characteristics for effectiveness. Theory into Practice, 55(3), 217-224.
  • An, S. A. (2017). Preservice teachers’ knowledge of interdisciplinary pedagogy: The case of elementary mathematics–science integrated lessons. ZDM Mathematics Education, 49(2), 237-248.
  • Arslan, S.Y. & Arastaman, G. (2021). Dünyada STEM Politikaları: Türkiye İçin Çıkarım Ve Önerileri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(2), 894-910. DOI: 10.30783/nevsosbilen.903115
  • Arslan, Ö. & Yıldırım, B. (2020). The Effect of STEM Practices on Self-Efficacy Pedagogical and Content Knowledge of Pre-Service Teachers, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 21(3), 1339-1355. DOI: 10.17679/inuefd.789366
  • Aydin Gunbatar, S., Oztay, E. S., & Ekiz Kiran, B. (2022). Supporting pre-service teachers’ integration of engineering into STEM lessons throughout engineering-infused training. Research in Science & Technological Education, 1-21.
  • Aydin-Gunbatar, S., Ekiz-Kiran, B. & Oztay, E.S., (2020a), Pre-service chemistry teachers’ pedagogical content knowledge for integrated STEM development with LESMeR model, Chemistry education research and practice, 21 (4), 1063-1082.
  • Aydın-Günbatar, S., Kiran, B.E. & Oztay, E.S., (2020b), Pre-Service chemistry teachers’ pedagogical content knowledge for ıntegrated STEM development with LESMeR model, Chemistry education research and practice, 21,1063-1082.
  • Bozkurt Altan, E. & Hacıoğlu, Y. (2018). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Derslerinde STEM Odaklı Etkinlikler Gerçekleştirmek Üzere Geliştirdikleri Problem Durumlarının İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12 (2), 487-507. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506462
  • Bulut, S., Özkaya, A., Şahin, G., Tatlısu, S., & Çoşkun, G. (2022). STEM Etkinliklerinin Öğretmen Adaylarının Entegre FeTeMM Öğretim Yönelimi, Farkındalık ve Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4(7), 487-518. https://dergipark.org.tr/en/pub/usbed/issue/70167/1091103
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (26. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Breiner, J. M., Harkness, S. S., Johnson, C. C., & Koehler, C. M. (2012). What Is Stem? A Discussion About Conceptions Of Stem İn Education And Partnerships. School Science And Mathematics, 112(1), 3-11.
  • Bybee, R.W.,2010. What İs Stem Education? Science. 329 (5995), 996.
  • Chanunan, S. (2020). Enhancıng Preservıce Stem Teachers’ Stem Pck And Teachıng Self-Effıcacy Through Stem Pck-Based Course Wıth The Uses Of Experıentıal Learnıng Coupled Wıth Worked Example Instructıonal Prıncıples. Journal Of Educatıon Naresuan Unıversıty, 23(1), 45–73. Retrieved From Https://So06.Tci-Thaijo.Org/İndex.Php/Edujournal_Nu/Article/View/244048
  • Çelebi, M., & Özkan, T. (2021). Türkiye’de STEM Eğitimine Yönelik Yapılan Araştırmaların İçerik Analizi. 49.
  • Ecevit, T., Yıldız, M., & Balcı, N. (2022). Türkiye’deki STEM Eğitimi Çalışmalarının İçerik Analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 263-286.
  • Eckman, E. W., Williams, M. A., & Silver-Thorn, M. B. (2016). An integrated model for STEM teacher preparation: The value of a teaching cooperative educational experience. Journal of STEM Teacher Education, 51(1), 8.
  • Fan, S. C., & Yu, K. C. (2019). Teaching engineering-focused STEM curriculum: PCK needed for teachers. Asia-Pacific STEM Teaching Practices: From Theoretical Frameworks to Practices, 103-116.
  • Gencer, A. S., Doğan, H., Bilen, K. & Can, B.(2019). Bütünleşik STEM eğitimi modelleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(1), 38-55.
  • Guzey, S. S., Moore, T. J., Ve Harwell, M. (2016). Building Up Stem: An Analysis Of Teacher-Developed Engineering Design-Based Stem İntegration Curricular Materials. Journal Of Pre-College Engineering Education Research (J-Peer), 6(1), 2.
  • Güler Nalbantoğlu, F. (2023). Development of Preservice Science Teachers' Pedagogical Content Knowledge for Science, Technology, Engineering and Mathematics in the context of Lesson Study. Doktora Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hasanah, S. S., Riandi, R., Kaniawati, I. & Permanasari, A. (2022). Bibliometric Analysis of The Literature on Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Pedagogical Content Knowledge for the years 2011-2022. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 12(1), 31-39.
  • Karakaş, A. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM) uygulamalarının fen öğretimine yansımaları. Doktora Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kuehnert, E., Cason, M., Young, J. & Pratt, S. (2019). A meta-analysis of reform-based professional development in STEM: Implications for effective praxis. International Journal of Technology in Education (IJTE), 2(1), 60-68.
  • Koh, D.& Tan, A. (2021) "Singaporean Pre-service Teachers’ Perceptions Of STEM Epistemic Practices And Education," Journal of STEM Teacher Education, 56(2), https://ir.library.illinoisstate.edu/jste/vol56/iss2/2
  • M.E.B., (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar), Ankara. Erişim adresi: https://bilimakademisi.org/wp-content/uploads/2017/02/Fen-Bilimleri.pdf
  • Margot, K. C., & Kettler, T. (2019). Teachers’ Perception Of Stem İntegration And Education: Systematic Literature Review. International Journal Of Stem Education, 6(1), 1-16.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Nakiboğlu, C., & Karakoç, Ö. (2005). The Forth Knowledge Domain a Teacher Should Have: The Pedagogical Content Knowledge. Educational Sciences: Theory and Practice, 5(1).
  • Partnership for 21st Century Learning (P21). (2021). Framework for 21st Century Learning. https://www.battelleforkids.org/networks/p21 . Erişim tarihi: 27.02.2023
  • Rahman, N. A., Rosli, R., Rambely, A. S., Siregar, N. C., Capraro, M. M., & Capraro, R. M. (2022). Secondary school teachers’ perceptions of STEM pedagogical content knowledge. Journal on Mathematics Education, 13(1), 119-134. http://doi.org/10.22342/jme.v13i1.pp119-134
  • Sanders, M. (2009) Stem, Stem Education, Stemmania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  • Saxton, E., Burns, R., Holveck, S., Kelley, S., Prince, D., Rigelman, N., & Skinner, E. A. (2014). A common measurement system for K-12 STEM education: Adopting an educational evaluation methodology that elevates theoretical foundations and systems thinking. Studies in Educational Evaluation, 40(1), 18-35 Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand; Knowledge Growth In Teaching, Educational Researcher, 15 (2), 4-14.
  • Smith, T., & Twaddle, J. (2023). STEM Pedagogical Content Knowledge of Preservice Teachers. International Journal of Multidisciplinary Perspectives in Higher Education, 8(1), 168-182.
  • Stohlmann, M., Moore, T., & Roehrig, G. H., (2012). Considerations For Teaching İntegrated STEM Education. Journal Of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 2 (1), 28-34.
  • Şimşek, E. (2019). Fen bilgisi öğretmenlerinin stem eğitimine yönelik öz-yeterlik inançları, tutumları ve görüşlerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversiyesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Taşdere, A., & Özsevgeç, T. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında strateji-yöntem-teknik ve ölçme-değerlendirme bilgilerinin incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Tzafilkou, K., Perifanou, M. & Economides, A.A.(2022). STEM Distance Teaching: Investigating STEM Teachers’ Attitudes, Barriers, and Training Needs. Educ. 790. https://doi.org/10.3390/ educsci12110790
  • Uluyol, Ç., & Eryılmaz, S. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri İşığında FATİH Projesi Değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Wang, H. (2012). A New Era Of Science Education: Science Teachers‘ Perceptions And Classroom Practices Of Science, Technology, Engineering, And Mathematics (STEM) Integration. (Doctoral dissertation). Retrieved from Proquest. (3494678).
  • Yang, W., Wu, R., & Li, J. (2021). Development and validation of the STEM Teaching Self-efficacy Scale (STSS) for early childhood teachers. Current Psychology, 1-9.
  • Yıldırım, B. (2020). Öğretmen Eğitimi Doğrultusunda Bir Model Eğitim: STEM Öğretmenleri Eğitim Modeli. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , (50), 70-98
  • Yıldırım, B. & Şahin Topalcengiz, E. (2019) "STEM Pedagogical Content Knowledge Scale (STEMPCK): A Validity and Reliability Study," Journal of STEM Teacher Education, 53(2), DOI: https://doi.org/10.30707/JSTE53.2Yildirim Available at: https://ir.library.illinoisstate.edu/jste/vol53/iss2/2
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Verdi 0000-0002-0986-1769

Ali Günay Balım 0000-0003-2010-1696

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: - Sayı: 68

Kaynak Göster

APA Verdi, E., & Balım, A. G. (2023). STEM PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ (STEMPAB) ÜZERİNE YAPILAN ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, -(68), 322-346. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1287727