Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Merkezli Kullanıcı Arayüz Tasarımlarında İkon Kullanımı

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 8 - 28, 30.06.2017

Öz











Son yıllarda geliştirilen kullanıcı arayüz tasarım kılavuzları, genel
olarak yetişkinler için tasarlanmakta, fiziksel ve bilişsel gelişimleri
nedeniyle özel bir ilgiye ihtiyacı olan çocuklar ise göz ardı edilebilmektedir.
Çocuklar, yetişkinlere özel tasarlanan kullanıcı arayüzü tasarım unsurlarını
kullanırken algı konusunda zorluklarla karşılaşabilmektedir. Bu yüzden
çocuklara yönelik tasarlanan mobil uygulamalarda, onların kolaylıkla
algılayabileceği ve kullanabileceği arayüz tasarım unsurlarına yer verilmelidir.
Bu anlamda özellikle ikonlar, çocuklara sezgisel kullanıcı arayüzleri sunmak
için gerekli tasarım unsurlarıdır. Fakat günümüzde çocukların algılamakta
zorlanabileceği ikonların kullanıldığı birçok mobil eğitim uygulamasına
rastlanmaktadır. Bu çalışma kapsamında, 9-11 yaş aralığındaki çocuklara yönelik,
eğitim kategorisinde bulunan üç adet tablet uygulaması ikon kullanımları
bakımından incelenmiştir. Araştırma kapsamında incelenen tablet uygulamalarının
kullanıcı arayüzü tasarımlarında çocukların algılamakta zorlanabilecekleri ikonların
yer aldığı tespit edilmiştir. Elde edilen bilgiler ışığında eğitim
uygulamalarındaki genel ikon kullanımı sorunları saptanmış ve bu sorunlara
yönelik çözüm öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Kaynakça Arnheim, R. (1969). Visual Thinking. Berkeley: University of California Press. Bekke, T., Markopoulos, P. ve Kersten-Tsikalkina, M. (2002). Interaction Design and Children. Interaction design and children: proceedings of the International Workshop . Maastricht: Shaker. Blackwell, A. F. (2006). The Reification of Metaphor as a Design Tool. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 13(4), 490-530. Blattner, M. M., Sumikawa, D. A., ve Greenberg, R. M. (1989). Earcons and Icons: Their Structure and Common Design Principles. HUMAN-COMPUTER INTERACTION, 4, 11-44. Branton, A. (2003). Developing A Child-Centred Design Process. Erişim: 06 Ekim 2015, The Guardian Ağ Sitesi: https://www.theguardian.com/education/2003/jun/13/ elearning.technology Butterworth, G. ve Harris, M. (2009). Principles of developmental psychology. East Sussex: Psychology Press. Caroll, J. (2003). HCI Models, Theories, and Frameworks. San Francisco: Morgan Kaufmann. Carroll, J. M. (2013). Human Computer Interaction - Brief Intro. M. Soegaard ve R. F. Dam (Ed.). The Encyclopedia of Human-Computer Interaction (2. baskı). Aarhus, Denmark: Interaction Design Foundation. Cooke, J. ve Woollard, J. (2006). Visual literacy and painting with technology: observations in the early year’s classroom. M. Hayes, ve D. Whitebread (Ed.) Ict In The Early Years (s. 107-123). Maidenhead, England: Open University Press. Dix, A., Finlay, J., Abowd, G. D., ve Beale, R. (2004). Human–Computer Interaction (3. Baskı). Essex, İngiltere: Pearson Education Limited. Han, S. ve Northoff, G. (2008). Culture-sensitive neural substrates of human cognition: a transcultural neuroimaging approach. Nature Reviews Neuroscience, 646-654. Hutchinson, H., Druin, A. ve Bederson, B. B. (2007). Designing Searching and Browsing Software for Elementary-Age Children 13. J. Lazar (Ed.). Universal Usability: Designing Computer Interfaces for Diverse User Populations (s. 13-42). Chichester, England: John Wiley & Sons Ltd. Idler, S. (2013). 5 Key Difference Between Kids And Adults. Erişim: 03 Kasım 2015, UX Kids Ağ Sitesi: http://uxkids.com/blog/5-key-difference-between-kids-and-adults/ Laja, P. (2017). Intuitive Web Design: How to Make Your Website Intuitive to Use. Erişim: 05 Temmuz 2017, Conversion XL Ağ Sitesi: https://conversionxl.com/intuitive-web-design-how-to-make-your-website-intuitive-to-use/ McKnight, L. ve Read, J. C. (2009). Designing the ‘Record’ Button: Using Children’s Understanding of Icons to Inform the Design of a Musical Interface. Paolini, P. (Ed.). Proceedings of the 8th International Conference on Interaction Design and Children (s. 258-261). Como: ACM New York. Ormrod, J. E. (2011). Human Learning (6. baskı). Upper Saddle River: Pearson. Peirce, C. S. (1985). Logic as Semiotic: The Theory of Signs. R. E. Innis (Ed.). SEMIOTICS: An Introductory Anthology (s. 1-23). Bloomington: Indiana University Press. Piaget, J. (1970). Science of education and the psychology of the child. New York: Orion Press. Plowman, L., ve Luckin, R. (2004). Interactivity, interfaces, and smart toys. Computer Networks, 37(2), 98-100. Read, J. C., ve Bekker, M. M. (2011). The nature of child computer interaction. , L. Little ve L. Conventry (Ed.). CS-HCI '11 Proceedings of the 25th BCS Conference on Human-Computer Interaction (s. 16,-170). Swinton: British Computer Society. Sabrina, I. (2013). Child-Centered Design Is A Mindset, Not Rocket Science. Erişim 10 Ağustos 2015, Ux Kids Ağ Sitesi: http://uxkids.com/blog/child-centered-design-is-a-mindset-not-rocket-science/ Shneiderman, B., ve Plaisant, C. (2005). Designing The User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (4. Baskı). Boston: Pearson. Siau, K. (2005). Human-Computer Interaction: The Effect of Application Domain Knowledge on Icon Visualization. Journal of Computer Information Systems, 45(3), 53-62. Stone, T. L., Adams, S., ve Morioka, N. (2006). Color Design Workbook. Beverly, USA: Rockport. Uden, L., ve Dix, A. (2000). Iconic Interfaces For Kids On The Internet. IFIP World Computer Congress, (s. 279-286). Beijing.
  • Görsel Kaynakçası Görsel 1: Yazarın çizdiği görsel. 10 Mayıs 2017. Görsel 2: Gatsou, C., Politis, A., ve Zevgolis, D. (2011). From icons perception to mobile interaction. Proceedings of the Federated Conference on Computer Science and Information Systems (pp. 705-710). Szczecin: IEEE Computer Society Press. Görsel 3: Iconfinder. (t.y.). Erişim: 15 Nisan 2017, http://www.iconfinder.com. Görsel 4: Pala Software. (2016). Mathboard Addition (Versiyon 3.0) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı. Görsel 5: Pala Software. (2016). Mathboard Addition (Versiyon 3.0) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı. Görsel 6: BrainPOP. (2016). BrainPOP Featured Movie (Versiyon 3.1.3) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı. Görsel 7: BrainPOP. (2016). BrainPOP Featured Movie (Versiyon 3.1.3) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı. Görsel 8: Amphio Limited. (2016). Barefoot World Atlas (Versiyon 3.0.10) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı. Görsel 9: Amphio Limited. (2016). Barefoot World Atlas (Versiyon 3.0.10) [Mobil Uygulama Yazılımı] http://itunes.apple.com adresinden alındı.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Emin Kahraman Bu kişi benim

Ertan Toy

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Kabul Tarihi 28 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kahraman, M. E., & Toy, E. (2017). Çocuk Merkezli Kullanıcı Arayüz Tasarımlarında İkon Kullanımı. Medeniyet Sanat Dergisi, 3(1), 8-28.

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.