Yeni çeşit
geliştirme, Dünyada meyvecilik sektörünün önemli rekabet kriterlerindendir. Geç
kalınmış olmakla beraber Türkiye’de de birçok türde ıslah çalışmaları
yürütülmeye başlanmıştır. Yoğun emek ve gayret gerektiren ıslah çalışmalarının
başarısını, geliştirilen yeni çeşidin piyasada yer bulması belirlemektedir.
Günümüz pazar koşullarında tüketici tarafından beğenilmeyen bir ürünün piyasada
var olması mümkün değildir. Çalışmalar, meyvecilikte “kalite”nin tüketici
beğenisini oluşturan en önemli kavram olduğunu göstermektedir. Bu nedenle
“tüketici beğenisini oluşturan kalite özelliklerinin ne olduğunun anlaşılması”
genotiplerin seçimi için büyük önem arz etmektedir. Duyusal Analizler, ıslah
programlarında yeni çeşit değerlendirmelerinde ve tüketici eğilimlerini
belirlemede kullanılan oldukça destekleyici çalışmalardır.
Pek çok
meyve türünde pek çok ülke ve bölge için tüketici beğenisinin belirlendiği
çalışmalar mevcuttur. Ancak ulusal ya da uluslararası literatürde, üzüm ve
armut dışında herhangi bir meyve türü için Türkiye’deki tüketicilerin
beğenisinin belirlendiği çalışmaya rastlanılmamıştır. Bu çalışmada konu ile
ilgili yerli-yabancı literatür incelenmiş, mevcut durum göz önünde bulundurularak
tartışılmış ve sorunlar belirlenmiş; araştırıcıların meyve ıslahında
tüketici-kalite-duyusal analiz ilişkilerine ve önemine dikkatlerini çekmek
amaçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |