Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Preschool Teachers' Use of Technological Equipment

Yıl 2023, Cilt: 42 Sayı: 2, 563 - 606, 31.12.2023
https://doi.org/10.7822/omuefd.1306905

Öz

Technology continues to renew and develop itself rapidly day by day. The use of these innovations in education has become inevitable. The main purpose of this research is to determine the attitudes of preschool teachers towards the use of technological tools in education and their opinions on their competence in using these tools. The quantitative aspect of the study was conducted in a survey model. The universe of the study consists of preschool teachers working in various cities in Turkey. The criterion sampling method, which is one of the purposive sampling types, was used in the study, and quantitative data were collected from 200 preschool teachers. Qualitative data were obtained from 17 preschool teachers who voluntarily agreed to participate in the interview and were included in the quantitative aspect of the research. As a result of the analysis of quantitative data, it was found that the gender of the teachers, their seniority in the profession, and their access to technology in the institution where they work do not have an effect on their use of technological tools, but the location where they work and their education on technology usage have an effect. According to the qualitative results of the research, technology is mainly used by teachers for application in teaching activities. Regarding the benefits that technology provides to teachers, enriching instruction, saving time, and facilitating learning were equally mentioned. The view that technology provides children with lasting learning is in the first place in terms of the benefits of technology for children. While the majority of teachers state that they do not have any problems in using technology, those who experience problems have expressed that the reason for this is the rapid development of technology and the inadequacy of pre-service and in-service training.

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2). 79-96.
  • Alkan, C. (2005). Eğitim teknolojisi. Anı Yayıncılık.
  • Avcı Ünal, Ö. (2010). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin teknoloji yeterlilik düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aztekin, B. (2020). Öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’na yönelik farkındalık düzeyleri ve tututumları arasındaki ilişkinin incelenmesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Bal, M. S. ve Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 15-32. https://doi.org/10.9779/PUJE468
  • Bauer, J., ve Kenton, J. (2005). Toward technology integration in the schools: Why it isn’t happening. Journal of Research on Computing in Education, 13(4), 519–546.
  • Blackwell, C. K., Lauricella, A. R., Wartella, E., Robb, M. ve Schomburg, R. (2013). Adoption and use of technology in early education: the ınterplay of extrinsic barriers and teacher attitudes. Computers and Education, 69, 310–319. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.07.024
  • Böyük, U., Demir, S. ve Erol, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Türk Bilim Araştırma Vakfı, 3(4), 342-349. Can-Yaşar, M., Uyanık, Ö., İnal, G. ve Kandır, A. (2012). Using technology in preschool education. Us-China Educational Review, 4, 375-383.
  • Chung, Y., ve Walsh, D. J. (2006). Constructing a joint story-writing space: The dynamics of young children’s collaboration at computers. Early Education and Development, 17(3), 337-420. https://doi.org/10.1207/ s15566935eed1703_4
  • Clements, D. H. (1994). The uniqueness of the computer as a learning tool: Insights from research and practice.
  • J. L. Wright & D. D. Shade (Eds.), Young children: Active learners in a technological age (pp. 31–49). National Association for the Education of Young Children.
  • Creswell, J. W., ve Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (Çev. Edt. Y. Dede, S. B. Demir). Anı Yayıncılık.
  • Çakmaz, B. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim teknolojilerini kullanma durumlarının incelenmesi (Bolu ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Çınarer, G., Yurttakal, A. H., Ünal, S. ve Karaman, İ. (2016). Öğretmenlerin teknolojik araçlarla eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi Yozgat ili örneği. EEB 2016 Elektrik-Elektronik Ve Bilgisayar Sempozyumu.
  • Çörekçi, E. D. (2020). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarinin müzik eğitiminde teknoloji kullanimina yönelik tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Demir, N. (2007). Okul öncesi öğrencilerine renk kavramının kazandırılmasında bilgisayar destekli ve geleneksel öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demir, N. ve Kabadayı, A. (2008). Erken yaşta renk kavramının kazandırılmasında bilgisayar destekli ve geleneksel öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-18.
  • Doğan, Y. (1998). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıflardaki sosyal bilgiler dersleri için gerekli görsel ve işitsel materyal üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Erdoğan, İ., (2009). Okul öncesi dönemde satranç öğretiminde geleneksel ve bilgisayar destekli öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 140–145.
  • Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2013). Removing obstacles to the pedagogical changes required by Jonassen’s vision of authentic technology-enabled learning. Computers & Education, 64, 175-182. Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E., ve Şendurur, P. (2012). Teachers beliefs and technology integration practices: a critical relationship. Computers and Education, 59(2), 423–435. http://dx.doi. org/10.1016/j.compedu.2012.02.001.
  • Gök, A., Turan, S. ve Oyman, N. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanma durumlarına ilişkin görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 59-66. DOI: 10.14527/C1S3M8
  • Gülen, M. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul.
  • Güneş, N. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerin okul öncesi alan yeterliliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Haugland, S. (1995). Computers and young children. Will technology change early childhood education? Day Care and Early Childhood Education, 22, 45-49
  • Haugland, S. W. (2000). Early childhood classrooms in the 21 st century: Using computers to maximize learning. Young Children, 55(1), 12-18.
  • Haugland, S. W. ve Wright, J. L. (1997). Young children and technology: A world of discovery. Allyn and Bacon. International Society for Technology in Education (ISTE). (2000). National educational technology standards for teachers. https://www.hbgdiocese.org/wp-content/uploads/2012/04/NETS-for-Teachers.pdf İşman, A. (2002). Sakarya ili öğretmenlerinin eğitim teknolojileri yönündeki yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 1(1-10).
  • Jennings, N. A., Hooker, S. D., & Linebarger, D. L. (2009). Educational television as mediated literacy environments for preschoolers. Learning, Media, and Technology, 34(2), 229–242. http://dx.doi. org/10.1080/17439880903141513.
  • Kacar, A., Ö. ve Doğan, N. (2007). Okulöncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. Akademik Bilişim. 31, 1–11.
  • Keengwe, J. (2007). Faculty integration of technology into instruction and students’ perceptions of computer technology to improve student learning. Journal of Information Technology Education, 6, 169–180.
  • Keengwe, J. ve Onchwari, G. (2009). Technology and early childhood education: A technology ıntegration professional development model for practicing teachers Early Childhood Education Journal, 37, 209–218. DOI 10.1007/s10643-009-0341-0
  • Klein, P., S., Nir-Gal, O., ve Darom, E. (2000). The use of computers in kindergarten, with or without adult mediation; effects on children’s cognitive performance and behavior. Computers in Human Behavior, 16, 591-608.
  • Kılıçlı, K. (2019). Fatih Projesi bilişim teknoloji araçlarının kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kol, S. (2012). Okul öncesi eğitimde teknolojik araç- gereç kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 543-554.
  • Konca, A. S. ve Tantekin Erden, F. (2021). Digital technology (dt) usage of preschool teachers in early childhood classrooms. Journal of Education and Future, 19, 1–12. https://doi.org/10.30786/jef.627809
  • Köroğlu, A. Y. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının bilişim teknolojileri özyeterlik algıları, teknolojik araç gereç kullanım tutumları ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kuzgun, H. ve Özdinç, F. (2017). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(2), 83-102.
  • Leech, N. L. ve Onwuegbuzie, A. J. (2009). A Typology of mixed methods research designs. Quality and Quantitiy: International Journal of Methodology, 43, 265-275.
  • Lindahl, M. ve Folkesson, A. (2012). ICT in preschool: friend or foe? The significance of norms in a changing practice. International Journal of Early Years Education, 20, 422–436. http://dx.doi.org/10.1080/09669760.20 12.743876.
  • Namlu, A. G. (1999). Teknoloji öğrenmede ne kadar etkili? Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 1-2. National Association for the Education of Young Children (NAEYC) (1996). NAEYC position statement: Technology and young children-ages three through eight. Young Children, 51(6), 11-16.
  • Oğuz, E., Ellez, A. M., Özyılmaz Akamca, G., Kesercioğlu, T. İ. ve Girgin, G. (2011). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya ve bilgisayara yönelik tutumları. İlköğretim Online, 10(3), 934–950.
  • Ömrüuzun, I. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji kullanımlarını etkileyen faktörler: bir yol analizi çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Önkol, F. L., Zembat, R., Uyanık Balat, G. (2011). Computer use attitudes, knowledge and skills, habits and methods of preschool teachers. Procedia Computer Science, 3, 343–351. https://doi.org/10.1016/j.procs.2010.12.058
  • Özdan, Ş. (2018). Eğitimde öğretmenlerin teknoloji kullanımı: Bir uygulama örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Özhelvacı, H. (2003). Sakarya ilinin ilçelerinde görev yapan öğretmenlerin eğitim teknolojilerini kullanma düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, Sage Sandberg, A. (2002). Preschool teacher’s conceptions of computers and play. Information Technology in Childhood Education Annual, 1, 245-262
  • Sayan, H. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımı, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 5(13), 67-83.
  • Schmid, R. F., Miodrag, N., ve DiFrancesco, N. (2008). A human-computer partnership: The tutor/child/computer triangle prorr”oting the acquisition of early literacy skills. Journal of Research on Technology in Education, 41(1), 63-84.
  • Şimşek, Ü. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
  • Thouvenelle, S., ve Bewick C. J. (2003). Completing the computer puzzle: A guide for early childhood educators. Allyn & Bacon. Türker, M. S. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin eğitim teknolojisi standartları öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), 574-596. https://doi.org/10.16916/aded.549991
  • Türkoğlu, İ. ve Dağ, T. (2018). İlköğretimde fen ve teknoloji dersini yürüten öğretmenlerin öğretim sürecinde yaşadıkları sorunlar (Elazığ ili örneği), Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 99-117. https://doi. org/10.33907/turkjes.461176
  • Wang, X. C., ve Hoot, J. L. (2006). Information and communication technology in early childhood education. Early Education and Development, 17(3), 317–322.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Tomris, G. ve Kurt, A. A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin özyeterlik inançları ve teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumları: Balıkesir ili örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 6(1), 1–26. https://doi.org/10.18039/ajesi.18656
  • Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S., ve Byers, J. L. (2002). Conditions for classroom technology innovation. Teachers College Record, 104(3), 482–515.
  • Zisow, M. (2000). Teaching style and technology. TechTrends, 44(4), 36–38.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Teknolojik Araç Gereç Kullanımı

Yıl 2023, Cilt: 42 Sayı: 2, 563 - 606, 31.12.2023
https://doi.org/10.7822/omuefd.1306905

Öz

Teknoloji günden güne kendini yenileyerek gelişimini hızlı bir şekilde sürdürmektedir. Bu yeniliklerin eğitim alanında da kullanımı kaçınılmaz olmuştur. Bu araştırmanın temel amacı, okul öncesi öğretmenlerinin eğitimde teknolojik araç gereçlerin kullanımına ilişkin tutumlarının ve bu araç gereçleri kullanım yeterliklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmanın nicel boyutu tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de çeşitli illerinde görev yapan okul öncesi öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışmada amaçlı örneklem türlerinden ölçüt (kriter) örnekleme yöntemi kullanılmış ve 200 okul öncesi öğretmenden nicel veriler toplanmıştır. Nitel veriler ise araştırmanın nicel boyutunda yer alan ve görüşmeyi gönüllü olarak kabul eden 17 okul öncesi öğretmeninden elde edilmiştir. Nicel verilerin analizi sonucunda; öğretmenlerin cinsiyetlerinin, mesleki kıdemlerinin ve çalıştıkları kurumda teknolojiye erişim durumunun teknolojik araç gereç kullanımları üzerinde etkisinin olmadığı ancak görev yaptıkları yerin ve teknoloji kullanımı konusunda eğitim almalarının etkisinin olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmanın nitel sonuçlarına göre, öğretmenlerin teknolojiyi kullanım amaçlarında, etkinlik uygulamalarında kullanım ilk sırada yer almaktadır. Teknolojinin öğretmenlere sağladığı yararlara ilişkin görüşlerde, öğretimi zenginleştirme, zaman tasarrufu sağlama, öğrenmeyi kolaylaştırma eşit oranda dile getirilmiştir. Teknolojinin çocuklara sağladığı yararlar konusunda kalıcı öğrenmeyi sağladığı görüşü ilk sırada yer almıştır. Öğretmenlerin çoğunluğu teknoloji kullanımında problem yaşamadığını ifade ederken, problem yaşayanlar bunun sebebinin teknolojinin hızlı gelişimi, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimin yetersizliği olduğunu ifade etmişlerdir

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2). 79-96.
  • Alkan, C. (2005). Eğitim teknolojisi. Anı Yayıncılık.
  • Avcı Ünal, Ö. (2010). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin teknoloji yeterlilik düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aztekin, B. (2020). Öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’na yönelik farkındalık düzeyleri ve tututumları arasındaki ilişkinin incelenmesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Bal, M. S. ve Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 15-32. https://doi.org/10.9779/PUJE468
  • Bauer, J., ve Kenton, J. (2005). Toward technology integration in the schools: Why it isn’t happening. Journal of Research on Computing in Education, 13(4), 519–546.
  • Blackwell, C. K., Lauricella, A. R., Wartella, E., Robb, M. ve Schomburg, R. (2013). Adoption and use of technology in early education: the ınterplay of extrinsic barriers and teacher attitudes. Computers and Education, 69, 310–319. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.07.024
  • Böyük, U., Demir, S. ve Erol, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Türk Bilim Araştırma Vakfı, 3(4), 342-349. Can-Yaşar, M., Uyanık, Ö., İnal, G. ve Kandır, A. (2012). Using technology in preschool education. Us-China Educational Review, 4, 375-383.
  • Chung, Y., ve Walsh, D. J. (2006). Constructing a joint story-writing space: The dynamics of young children’s collaboration at computers. Early Education and Development, 17(3), 337-420. https://doi.org/10.1207/ s15566935eed1703_4
  • Clements, D. H. (1994). The uniqueness of the computer as a learning tool: Insights from research and practice.
  • J. L. Wright & D. D. Shade (Eds.), Young children: Active learners in a technological age (pp. 31–49). National Association for the Education of Young Children.
  • Creswell, J. W., ve Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (Çev. Edt. Y. Dede, S. B. Demir). Anı Yayıncılık.
  • Çakmaz, B. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim teknolojilerini kullanma durumlarının incelenmesi (Bolu ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Çınarer, G., Yurttakal, A. H., Ünal, S. ve Karaman, İ. (2016). Öğretmenlerin teknolojik araçlarla eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi Yozgat ili örneği. EEB 2016 Elektrik-Elektronik Ve Bilgisayar Sempozyumu.
  • Çörekçi, E. D. (2020). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarinin müzik eğitiminde teknoloji kullanimina yönelik tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Demir, N. (2007). Okul öncesi öğrencilerine renk kavramının kazandırılmasında bilgisayar destekli ve geleneksel öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demir, N. ve Kabadayı, A. (2008). Erken yaşta renk kavramının kazandırılmasında bilgisayar destekli ve geleneksel öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-18.
  • Doğan, Y. (1998). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıflardaki sosyal bilgiler dersleri için gerekli görsel ve işitsel materyal üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Erdoğan, İ., (2009). Okul öncesi dönemde satranç öğretiminde geleneksel ve bilgisayar destekli öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 140–145.
  • Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2013). Removing obstacles to the pedagogical changes required by Jonassen’s vision of authentic technology-enabled learning. Computers & Education, 64, 175-182. Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E., ve Şendurur, P. (2012). Teachers beliefs and technology integration practices: a critical relationship. Computers and Education, 59(2), 423–435. http://dx.doi. org/10.1016/j.compedu.2012.02.001.
  • Gök, A., Turan, S. ve Oyman, N. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanma durumlarına ilişkin görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 59-66. DOI: 10.14527/C1S3M8
  • Gülen, M. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul.
  • Güneş, N. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerin okul öncesi alan yeterliliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Haugland, S. (1995). Computers and young children. Will technology change early childhood education? Day Care and Early Childhood Education, 22, 45-49
  • Haugland, S. W. (2000). Early childhood classrooms in the 21 st century: Using computers to maximize learning. Young Children, 55(1), 12-18.
  • Haugland, S. W. ve Wright, J. L. (1997). Young children and technology: A world of discovery. Allyn and Bacon. International Society for Technology in Education (ISTE). (2000). National educational technology standards for teachers. https://www.hbgdiocese.org/wp-content/uploads/2012/04/NETS-for-Teachers.pdf İşman, A. (2002). Sakarya ili öğretmenlerinin eğitim teknolojileri yönündeki yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 1(1-10).
  • Jennings, N. A., Hooker, S. D., & Linebarger, D. L. (2009). Educational television as mediated literacy environments for preschoolers. Learning, Media, and Technology, 34(2), 229–242. http://dx.doi. org/10.1080/17439880903141513.
  • Kacar, A., Ö. ve Doğan, N. (2007). Okulöncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. Akademik Bilişim. 31, 1–11.
  • Keengwe, J. (2007). Faculty integration of technology into instruction and students’ perceptions of computer technology to improve student learning. Journal of Information Technology Education, 6, 169–180.
  • Keengwe, J. ve Onchwari, G. (2009). Technology and early childhood education: A technology ıntegration professional development model for practicing teachers Early Childhood Education Journal, 37, 209–218. DOI 10.1007/s10643-009-0341-0
  • Klein, P., S., Nir-Gal, O., ve Darom, E. (2000). The use of computers in kindergarten, with or without adult mediation; effects on children’s cognitive performance and behavior. Computers in Human Behavior, 16, 591-608.
  • Kılıçlı, K. (2019). Fatih Projesi bilişim teknoloji araçlarının kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kol, S. (2012). Okul öncesi eğitimde teknolojik araç- gereç kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 543-554.
  • Konca, A. S. ve Tantekin Erden, F. (2021). Digital technology (dt) usage of preschool teachers in early childhood classrooms. Journal of Education and Future, 19, 1–12. https://doi.org/10.30786/jef.627809
  • Köroğlu, A. Y. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının bilişim teknolojileri özyeterlik algıları, teknolojik araç gereç kullanım tutumları ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kuzgun, H. ve Özdinç, F. (2017). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(2), 83-102.
  • Leech, N. L. ve Onwuegbuzie, A. J. (2009). A Typology of mixed methods research designs. Quality and Quantitiy: International Journal of Methodology, 43, 265-275.
  • Lindahl, M. ve Folkesson, A. (2012). ICT in preschool: friend or foe? The significance of norms in a changing practice. International Journal of Early Years Education, 20, 422–436. http://dx.doi.org/10.1080/09669760.20 12.743876.
  • Namlu, A. G. (1999). Teknoloji öğrenmede ne kadar etkili? Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 1-2. National Association for the Education of Young Children (NAEYC) (1996). NAEYC position statement: Technology and young children-ages three through eight. Young Children, 51(6), 11-16.
  • Oğuz, E., Ellez, A. M., Özyılmaz Akamca, G., Kesercioğlu, T. İ. ve Girgin, G. (2011). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya ve bilgisayara yönelik tutumları. İlköğretim Online, 10(3), 934–950.
  • Ömrüuzun, I. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji kullanımlarını etkileyen faktörler: bir yol analizi çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Önkol, F. L., Zembat, R., Uyanık Balat, G. (2011). Computer use attitudes, knowledge and skills, habits and methods of preschool teachers. Procedia Computer Science, 3, 343–351. https://doi.org/10.1016/j.procs.2010.12.058
  • Özdan, Ş. (2018). Eğitimde öğretmenlerin teknoloji kullanımı: Bir uygulama örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Özhelvacı, H. (2003). Sakarya ilinin ilçelerinde görev yapan öğretmenlerin eğitim teknolojilerini kullanma düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, Sage Sandberg, A. (2002). Preschool teacher’s conceptions of computers and play. Information Technology in Childhood Education Annual, 1, 245-262
  • Sayan, H. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımı, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 5(13), 67-83.
  • Schmid, R. F., Miodrag, N., ve DiFrancesco, N. (2008). A human-computer partnership: The tutor/child/computer triangle prorr”oting the acquisition of early literacy skills. Journal of Research on Technology in Education, 41(1), 63-84.
  • Şimşek, Ü. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
  • Thouvenelle, S., ve Bewick C. J. (2003). Completing the computer puzzle: A guide for early childhood educators. Allyn & Bacon. Türker, M. S. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin eğitim teknolojisi standartları öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), 574-596. https://doi.org/10.16916/aded.549991
  • Türkoğlu, İ. ve Dağ, T. (2018). İlköğretimde fen ve teknoloji dersini yürüten öğretmenlerin öğretim sürecinde yaşadıkları sorunlar (Elazığ ili örneği), Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 99-117. https://doi. org/10.33907/turkjes.461176
  • Wang, X. C., ve Hoot, J. L. (2006). Information and communication technology in early childhood education. Early Education and Development, 17(3), 317–322.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Tomris, G. ve Kurt, A. A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin özyeterlik inançları ve teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumları: Balıkesir ili örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 6(1), 1–26. https://doi.org/10.18039/ajesi.18656
  • Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S., ve Byers, J. L. (2002). Conditions for classroom technology innovation. Teachers College Record, 104(3), 482–515.
  • Zisow, M. (2000). Teaching style and technology. TechTrends, 44(4), 36–38.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Güzide Özdemir 0009-0008-5646-8610

Mehmet Kanak 0000-0003-3583-5545

Asuman Bilbay 0000-0002-3301-9846

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Kabul Tarihi 26 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 42 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özdemir, G., Kanak, M., & Bilbay, A. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Teknolojik Araç Gereç Kullanımı. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 42(2), 563-606. https://doi.org/10.7822/omuefd.1306905