Technology continues to renew and develop itself rapidly day by day. The use of these innovations in education has become inevitable. The main purpose of this research is to determine the attitudes of preschool teachers towards the use of technological tools in education and their opinions on their competence in using these tools. The quantitative aspect of the study was conducted in a survey model. The universe of the study consists of preschool teachers working in various cities in Turkey. The criterion sampling method, which is one of the purposive sampling types, was used in the study, and quantitative data were collected from 200 preschool teachers. Qualitative data were obtained from 17 preschool teachers who voluntarily agreed to participate in the interview and were included in the quantitative aspect of the research. As a result of the analysis of quantitative data, it was found that the gender of the teachers, their seniority in the profession, and their access to technology in the institution where they work do not have an effect on their use of technological tools, but the location where they work and their education on technology usage have an effect. According to the qualitative results of the research, technology is mainly used by teachers for application in teaching activities. Regarding the benefits that technology provides to teachers, enriching instruction, saving time, and facilitating learning were equally mentioned. The view that technology provides children with lasting learning is in the first place in terms of the benefits of technology for children. While the majority of teachers state that they do not have any problems in using technology, those who experience problems have expressed that the reason for this is the rapid development of technology and the inadequacy of pre-service and in-service training.
Technology Technological equipment Use of technology in education Preschool teacher
Teknoloji günden güne kendini yenileyerek gelişimini hızlı bir şekilde sürdürmektedir. Bu yeniliklerin eğitim alanında da kullanımı kaçınılmaz olmuştur. Bu araştırmanın temel amacı, okul öncesi öğretmenlerinin eğitimde teknolojik araç gereçlerin kullanımına ilişkin tutumlarının ve bu araç gereçleri kullanım yeterliklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmanın nicel boyutu tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de çeşitli illerinde görev yapan okul öncesi öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışmada amaçlı örneklem türlerinden ölçüt (kriter) örnekleme yöntemi kullanılmış ve 200 okul öncesi öğretmenden nicel veriler toplanmıştır. Nitel veriler ise araştırmanın nicel boyutunda yer alan ve görüşmeyi gönüllü olarak kabul eden 17 okul öncesi öğretmeninden elde edilmiştir. Nicel verilerin analizi sonucunda; öğretmenlerin cinsiyetlerinin, mesleki kıdemlerinin ve çalıştıkları kurumda teknolojiye erişim durumunun teknolojik araç gereç kullanımları üzerinde etkisinin olmadığı ancak görev yaptıkları yerin ve teknoloji kullanımı konusunda eğitim almalarının etkisinin olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmanın nitel sonuçlarına göre, öğretmenlerin teknolojiyi kullanım amaçlarında, etkinlik uygulamalarında kullanım ilk sırada yer almaktadır. Teknolojinin öğretmenlere sağladığı yararlara ilişkin görüşlerde, öğretimi zenginleştirme, zaman tasarrufu sağlama, öğrenmeyi kolaylaştırma eşit oranda dile getirilmiştir. Teknolojinin çocuklara sağladığı yararlar konusunda kalıcı öğrenmeyi sağladığı görüşü ilk sırada yer almıştır. Öğretmenlerin çoğunluğu teknoloji kullanımında problem yaşamadığını ifade ederken, problem yaşayanlar bunun sebebinin teknolojinin hızlı gelişimi, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimin yetersizliği olduğunu ifade etmişlerdir
Teknoloji Teknolojik araç gereç Eğitimde teknoloji kullanımı Okul öncesi öğretmeni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 26 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 42 Sayı: 2 |