The aim of this study is to investigate the relationship between
prosocial and antisocial behaviour and athlete identity according to some
variables. 244 university students, who actively participate in sports,
voluntarily participated in this study. Data were collected by
using ‘’Prosocial and Antisocial Behaviour in Sport Scale (PABSS)’’ adapted
into Turkish by Sezen-Balcikanli (2013) and ‘’Athletic Identity Scale’’ adapted
into Turkish by Öztürk and Koca (2013). The data were analysed with SPSS 22 via
descriptive statistics and Mann Whitney-U test for pairwise groups, while correlation
between variables was assessed by spearman correlation test. Results revealed
significant relationship between athlete identity and prosocial behaviour to
teammate and also between athlete identity and the sporting experience in
years. Moreover, our results indicated that male athletes have a stronger
athlete identity than female athletes. As a result, coaches and practitioners are
recommended to consider the individual differences of athletes while dealing
with moral disengagement (antisocial) and its behavioural consequences in
sporting environment.
Çalışmanın amacı sporcularda prososyal ve
antisosyal davranışlar ile sporcu kimliğinin farklı değişkenlere göre
incelenmesidir. Çalışmaya aktif olarak spor yapan 244 üniversite öğrencisi
gönüllü olarak katıldı. Çalışmanın verileri, Türkçe uyarlaması Sezen-Balçıkanlı
(2013) tarafından yapılan ‘’Sporda Prososyal ve Antisosyal Davranış Ölçeği
(SPADÖ)’’ ve Türkçe uyarlaması Öztürk ve Koca (2013) tarafından yapılan
‘’Sporcu Kimliği Ölçeği (SKÖ)’’ ile toplanmıştır. Veriler SPSS 22 programında
tanımlayıcı istatistikler, ikili gruplarda Mann Whitney-U testi ile değerlendirilirken,
değişkenler arası ilişki ise spearmans korelasyon testi ile
değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, sporcu kimliği ile takım
arkadaşına prososyal davranışta bulunma arasında ve sporcu kimliği ile spor
yapma yılı arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte erkek
sporcuların kadın sporculara göre daha güçlü sporcu kimliğine sahip oldukları
tespit edilmiştir. Sonuç olarak, antrenör ve eğitimcilere spor ortamlarındaki
ahlaki antisosyal davranışları ve bu davranışların sonuçlarını ele alırken
sporcuların bireysel farklılıklarının göz önünde bulundurulması gerektiği
önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Psiko Sosyal Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 3 |