In the last
years, as the total number of internet using has increased rapidly, internet
based business processes have been introduced by conventionally operated travel
agency of tourism industries. With this situation, consumers; such as privacy,
and transaction security, virtual shopping activities have been inevitable to
live ethical problems that play an impressive role. Therefore, ethical considerations should be
involved in marketing decisions of e-tailers, since unethical organizations
lose their customers promptly. Although many researchers have focused on
e-commerce ethics, there are a few studies on the perception of consumers
towards virtual shopping ethics in tourism sector and travel agencies. The aim
of this study is to make contribution to the current literature by
investigating the customers' perceptions of ethical issues related to travel
agencies those engaged in web-based marketing. In this study using a
questionnaire, 400 Kayseri residents were surveyed. Accordingly, it is low
ethical perception against web-based marketing methods that people's travel
agencies, as well as unethical situations both suspicion and the distrust
approach to these sites during the purchasing behavior has been concluded had
difficulty in interpretation.
Son yıllarda, internet kullanımının hızla artması,
turizm endüstrisinde faaliyet gösteren geleneksel seyahat acentalarının
internet temelli iş süreçlerini kullanmaya başlamasını sağlamıştır. Bu durumla
birlikte tüketicilerin; gizlilik ve güvenilirlik gibi, sanal alışveriş
aktivitelerini etkileyici rol oynayan etik sorunlar yaşamaları kaçınılmaz
olmuştur. Dolayısıyla, sanal pazarlama kararlarında etik ilkeler göz önünde
bulundurulmalıdır, çünkü etik dışı davranışlarda bulunan kurumlar hızlı bir
şekilde müşteri kaybetmektedir. Literatürde, e-ticaret etiği ile ilgili birçok
çalışma yapılmış olmasına karşın, turizm sektörü ve seyahat acentalarında sanal
pazarlama etiğine yönelik tüketicilerin algısı hakkında yapılmış çok az sayıda
çalışma bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı; web tabanlı pazarlama yapan seyahat
acentalarına karşı müşterilerin etik algılarını araştırarak literatüre ve
sektöre katkıda bulunmaktır. Çalışmada veriler anket yöntemi kullanarak
Kayseri’de yaşayan 400 katılımcıdan toplanmıştır. Buna göre, halkın seyahat
acentalarının web tabanlı pazarlama yöntemlerine karşı etik algısının düşük
olduğu, satın alma davranışı sırasında bu sitelere karşı hem şüphe ve
güvensizlikle yaklaşıldığı hem de etik dışı durumları yorumlamada zorlanıldığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 15 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |