Many civil engineering structures can be evaluated as closed systems in which additional mass spatial distribution can change within the system in terms of the fundamental continuity and energy equations. Considering the heavy hours of traffic, it can be assumed that the position of the vehicle mass on the bridge is variable, but the total mass remains constant. This study aims to show that the damage to the closed systems can be successfully estimated by using a damage indicator that is valid for systems with constant mass distribution. In the analytical study, a 100-element 200 degree of freedom fixed-free beam is investigated and the assessment of the damage position is verified numerically and the validity of the parameter is examined in an experimental study. Except for the piece at the free end of the beam; It has been determined that the damage indicator calculated on the damaged elements is 60 times larger than the damage indicator calculated at the undamaged elements. In the elements at the free end of the beam; it was observed that this ratio is between 6 and 40 depending on the mass of the accelerometer. Therefore, a criterion for accelerometer mass and damage indicator is proposed.
System identification modal plot damage detection accelerometer mass loading structural material
İstanbul Medeniyet University Organization of Scientific Research
F-BEK-2020-1685
Temel süreklilik ve enerji denklemlerine göre pek çok inşaat mühendisliği yapısı kütle konum değişimine elverişli olan kapalı sistem olarak değerlendirilebilir. Yoğun trafik saatleri göz önüne alındığında, araç kütlesinin köprü üzerindeki konumunun değişken olduğu, ancak toplam kütlenin sabit kaldığı varsayılabilir. Bu çalışmada, sabit kütle dağılımına sahip sistemler için geçerli olan bir hasar göstergesi kullanılarak kapalı sistemlerdeki hasarın başarıyla tahmin edilebileceğinin gösterilmesi amaçlanmıştır. Analitik çalışmada, 100 elemanlı 200 derecelik serbest sabit serbest kiriş incelenmiş ve hasar pozisyonunun tespit edilebileceği sayısal olarak doğrulanmış ve parametrenin geçerliliği deneysel bir çalışmada incelenmiştir. Kirişin serbest ucundaki parça hariç; Hasarlı elemanlar üzerinden hesaplanan hasar göstergesinin, hasarsız elemanlarda hesaplanan hasar göstergesinin 60 katı olduğu tespit edilmiştir. Kirişin serbest ucundaki elemanlarda; ivmeölçerin kütlesine bağlı olarak bu oranın 6 ile 40 arasında olduğu görülmüştür. Bu nedenle, ivmeölçer kütlesi ve hasar göstergesi için bir kıstas önerilmiştir.
Sistem tanımlama modal plan hasar tespit ivme ölçer kütlesi yapı malzemesi
F-BEK-2020-1685
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | F-BEK-2020-1685 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 26 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.