Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PANDEMİ DÖNEMİNDE YAPILAN UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMALARININ ÖĞRETMENLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 86 - 105, 31.12.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı Covid-19 salgını nedeniyle okulların tatil edilmesinin ardından Mart 2020-Haziran 2020 tarihleri arasında uygulanan uzaktan eğitim çalışmalarını öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirmektir. Nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim desenine göre tasarlanan bu araştırmada elde edilen bulgular, pandemi dönemi uzaktan eğitimin verimliliği, pandeminin neden olması muhtemel psikolojik ve sosyal sorunlara karşı uzaktan eğitimin etkilerini, öğrenci katılım durumu ve pandemi dönemi uzaktan eğitimin sınırlılıkları temaları üzerinden analiz edilmiştir. Araştırmada mevcut koşullar göz önünde bulundurulduğunda öğretmenlerin pandemi döneminde uygulanan uzaktan eğitimle ilgili genel olarak olumlu görüşe sahip oldukları, bununla birlikte öğrenci katılımıyla ilgili memnuniyet düzeylerinin düşük olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Yaşanılan bağlantı sorunları, donanım eksiklikleri, veli desteğinin yetersizliği, öğrenci motivasyonunun düşüklüğü, iletişim ve etkileşim eksikliği, öğretmenlerin bilişim araçlarını ve farklı öğretim platformlarını kullanma yeterliklerinin sınırlılığı, bazı yaş aralığındaki öğrencilerin uzaktan eğitim için uygun olmaması ve bu dönemin ölçme değerlendirme çalışmaları kapsamı dışında tutulması pandemi dönemi uzaktan eğitimin sınırlıkları olarak tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgün, M., & Akgün, İ. H. (2011). Dünyada ve Türkiye’de Bilgisayar Destekli Öğretimin Tarihi Gelişimi. Siyasal Kitabevi.
  • Atak, M. M., & Koç, M. (2022). COVID-19 Pandemi Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitim Sürecinde Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Deneyimlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), s. 30-45.
  • Aybat, B., & Özgün, B. (2020). Uzaktan Eğitim Şart: Uzaktan Eğitimin Yol Haritası. Abaküs Yayınları.
  • Aykar, A. N., & Yurdakul, İ. H. (2021). Erken Çocukluk Öğretmenlerinin Acil Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 3(2), s. 6-14.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), s. 231-274.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Berigel, M., & Çetin, İ. (2019). Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğreten ve Öğrenen Rolleri. E. Tekinarslan, & M. D. Gürer (Dü) içinde, Açık ve Uzaktan Öğrenme (s. 125-144). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Dünü Bugünü ve Yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), s. 85-134.
  • Candan, A., & Usta, İ. (2022). Pandemi Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Uygulamalarına Yönelik Bakış Açılarının İncelenmesi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), s. 1-18.
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri. Siyasal Kitapevi.
  • Çaykuş, E. T., & Çaykuş, C. M. (2020). Covıd-19 Pandemi Sürecinde Çocukların Psikolojik Dayanıklılığını Güçlendirme Yolları: Ailelere, Öğretmenlere ve Ruh Sağlığı Uzmanlarına Öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Demir, E. (2014, Ocak). Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (39), s. 203-212.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim Çağındaki 10-14 Yaş Grubu Öğrencilerinin Gelişim Özellikleri. U. Ü. Fen Edebiyat Fakültesi, 8(13), 155-187.
  • Durdu, L. (2019). Açık ve Uzaktan Öğrenmede Karşılaşılan Sorunlar. E. Tekinarslan, & M. D. Gürer (Dü) içinde, Açık ve Uzaktan Öğrenme (s. 227-266). Pegem Akademi.
  • Erkoca, M. C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi – bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), s. 148-163.
  • Eryılmaz, S., & Ulusoy, Ç. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FATİH Projesi Değerlendirmesi. GEFAD, 35(2), 209-229.
  • Gökmen, Ö. F., Duman, İ., & Horzum, M. B. (2016). Uzaktan Eğitimde Kuramlar, Değişimler ve Yeni Yönelimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 29-51.
  • Gürer, M. D. (2019). Açık ve Uzaktan Öğrenmenin Temelleri. E. Tekinarslan, & M. D. Gürer (Dü) içinde, Açık ve Uzaktan Öğrenme (s. 1-28). Pegem Akademi.
  • İstanbul Valiliği. (2019-2020). İstanbul'un Sosyo-Ekonomik Analizi.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2015). Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı 2015-2018.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), s. 62-80.
  • Kavuk, E., & Demirtaş, H. (2021). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitimde Yaşadığı Zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(1), s. 55-73.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Pegem Yayınları.
  • Kazu, İ. Y., Bahçeci, F., & Kurtoğlu Yalçın, C. (2021). Öğretmenlerin Koronavirüs Pandemisi Döneminde Verdikleri Uzaktan Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), s. 701-713.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covıd-19 Salgını ve Beraberinde Getirdiği Eğitim Süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • MEB. (2020a). Covid-19 Salgını Sonrası Dünyada Eğitim. Retrieved 8 15, 2020, from meb.gov.tr. www.meb.gov.tr/covid-19-salgini-sonrasi-dunyada-egitim/haber /20936/tr
  • MEB. (2020b). Fatih Projesi. Retrieved 08 12, 2020, from fatihprojesi.meb.gov.tr. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/
  • MEB. (2020c). Türkiye uzaktan egitim istatistikleriyl dijital dünyanın listelerini zorladı. Retrieved 8 26, 2020, from meb.gov.tr. https://www.meb.gov.tr/turkiye-uzaktan-egitim-istatistikleriyle-dijital-dunyanin-listelerini-zorladi/haber/21158/tr
  • OECD. (2020). 2020 COVID-19 Pandemisine Karşı Eğitimde Atılabilecek Adımlara Rehberlik Edecek Bir Çerçeve. Retrieved 6 12, 2020, from https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/framework_guide_v4_tr.pdf
  • Onyema, E. M., Eucheria, N., Obafemi, F., & Sen, S. (2020). Impact of Coronavirus Pandemic on Education. Journal of Education and Practice, 11(13), s. 108-121.
  • Oral, B., & Çoban, A. (2020). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. PEGEM Akademi.
  • Özdil, İ. (1986). Uzaktan Eğitimin Evrensel Çerçevesi ve Türk Eğitim Sisteminde Uzaktan Öğretimin Yeri. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özer, M. (2021). COVID-19 Salgını Sonrası Dünyada Eğitim. MEB Çalıkuşu Muş (1), s. 4-6. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Retrieved 8 26, 2020, from https://covid19.saglik.gov.tr/TR
  • Sezgin, S. (2021). Acil Uzaktan Eğitim Sürecinin Analizi: Öne Çıkan Kavramlar, Sorunlar ve Çıkarılan Dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), s. 273-276.
  • Sural, İ. (2015). Açık ve Uzaktan Öğrenmede Teknolojik Altyapının Oluşturulması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(4), 81-95.
  • Şenkal, O., & Dınçer, S. (2012). Geleneksel Sınıfların Uzaktan Eğitim Platformuna Dönüştürülmesi: Bir Model Çalışması. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 5(1), s. 13-17.
  • TÜİK. (2020). tuik.gov.tr. Retrieved 5 22, 2020, from http://www.tuik.gov.tr
  • UNESCO. (2020a). School closures caused by Coronavirus (Covid-19). Retrieved 5 18, 2020, from https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • UNESCO. (2020b). Startling digital divides in distance learning emerge. Retrieved 5 22, 2020, from https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
  • UNICEF. (2020). UNICEF and Microsoft launch global learning platform to help address COVID-19 education crisis. https://www.unicef.org/press-releases/unicefand-microsoft-launch-global-learning-platform-help-address-covid-19-education
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Nobel Yayınları.
  • Vagle, M. D. (2014). Crafting phenomenological research. Califomia: Left Coast Press.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G., & Yılmaz, D. (2020). Veli Algısına Göre Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinin Niteliği. Konya: Palet Yayınları.

EVALUATION OF DISTANCE EDUCATION PRACTICES DURING THE PANDEMIC PERIOD FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 86 - 105, 31.12.2023

Öz

The aim of this study is to evaluate the distance education practices, which were initiated urgently with the existing facilities between March 2020 and June 2020, which started with the vacation of schools after the first case was seen in the Covid 19 outbreak and continued until the end of the academic year, according to the opinions of teachers. The findings obtained in the research using qualitative research techniques were analyzed through the themes of the efficiency of distance education during the pandemic period, whether distance education has positive effects against the possible psychological and social problems of the pandemic, student participation in distance education during the pandemic period, and the limitations of distance education during the pandemic period. According to the opinions of teachers who had their first distance education experience, it was found that distance education implemented during the pandemic period was positive considering the current conditions. The satisfaction levels of teachers regarding student participation in live lessons were low. Connection problems and hardware deficiencies, insufficient parental support, low student motivation, lack of communication and interaction, limited competencies of teachers to use information tools and different teaching platforms, the age range of students is not suitable for distance education, and this period is not within the scope of measurement and evaluation studies have been identified as the limitations of distance education during the pandemic period.

Kaynakça

  • Akgün, M., & Akgün, İ. H. (2011). Dünyada ve Türkiye’de Bilgisayar Destekli Öğretimin Tarihi Gelişimi. Siyasal Kitabevi.
  • Atak, M. M., & Koç, M. (2022). COVID-19 Pandemi Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitim Sürecinde Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Deneyimlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), s. 30-45.
  • Aybat, B., & Özgün, B. (2020). Uzaktan Eğitim Şart: Uzaktan Eğitimin Yol Haritası. Abaküs Yayınları.
  • Aykar, A. N., & Yurdakul, İ. H. (2021). Erken Çocukluk Öğretmenlerinin Acil Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 3(2), s. 6-14.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), s. 231-274.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Berigel, M., & Çetin, İ. (2019). Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğreten ve Öğrenen Rolleri. E. Tekinarslan, & M. D. Gürer (Dü) içinde, Açık ve Uzaktan Öğrenme (s. 125-144). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Dünü Bugünü ve Yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), s. 85-134.
  • Candan, A., & Usta, İ. (2022). Pandemi Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Uygulamalarına Yönelik Bakış Açılarının İncelenmesi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), s. 1-18.
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri. Siyasal Kitapevi.
  • Çaykuş, E. T., & Çaykuş, C. M. (2020). Covıd-19 Pandemi Sürecinde Çocukların Psikolojik Dayanıklılığını Güçlendirme Yolları: Ailelere, Öğretmenlere ve Ruh Sağlığı Uzmanlarına Öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Demir, E. (2014, Ocak). Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (39), s. 203-212.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim Çağındaki 10-14 Yaş Grubu Öğrencilerinin Gelişim Özellikleri. U. Ü. Fen Edebiyat Fakültesi, 8(13), 155-187.
  • Durdu, L. (2019). Açık ve Uzaktan Öğrenmede Karşılaşılan Sorunlar. E. Tekinarslan, & M. D. Gürer (Dü) içinde, Açık ve Uzaktan Öğrenme (s. 227-266). Pegem Akademi.
  • Erkoca, M. C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi – bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), s. 148-163.
  • Eryılmaz, S., & Ulusoy, Ç. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FATİH Projesi Değerlendirmesi. GEFAD, 35(2), 209-229.
  • Gökmen, Ö. F., Duman, İ., & Horzum, M. B. (2016). Uzaktan Eğitimde Kuramlar, Değişimler ve Yeni Yönelimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 29-51.
  • Gürer, M. D. (2019). Açık ve Uzaktan Öğrenmenin Temelleri. E. Tekinarslan, & M. D. Gürer (Dü) içinde, Açık ve Uzaktan Öğrenme (s. 1-28). Pegem Akademi.
  • İstanbul Valiliği. (2019-2020). İstanbul'un Sosyo-Ekonomik Analizi.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2015). Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı 2015-2018.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), s. 62-80.
  • Kavuk, E., & Demirtaş, H. (2021). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitimde Yaşadığı Zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(1), s. 55-73.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Pegem Yayınları.
  • Kazu, İ. Y., Bahçeci, F., & Kurtoğlu Yalçın, C. (2021). Öğretmenlerin Koronavirüs Pandemisi Döneminde Verdikleri Uzaktan Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), s. 701-713.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covıd-19 Salgını ve Beraberinde Getirdiği Eğitim Süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • MEB. (2020a). Covid-19 Salgını Sonrası Dünyada Eğitim. Retrieved 8 15, 2020, from meb.gov.tr. www.meb.gov.tr/covid-19-salgini-sonrasi-dunyada-egitim/haber /20936/tr
  • MEB. (2020b). Fatih Projesi. Retrieved 08 12, 2020, from fatihprojesi.meb.gov.tr. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/
  • MEB. (2020c). Türkiye uzaktan egitim istatistikleriyl dijital dünyanın listelerini zorladı. Retrieved 8 26, 2020, from meb.gov.tr. https://www.meb.gov.tr/turkiye-uzaktan-egitim-istatistikleriyle-dijital-dunyanin-listelerini-zorladi/haber/21158/tr
  • OECD. (2020). 2020 COVID-19 Pandemisine Karşı Eğitimde Atılabilecek Adımlara Rehberlik Edecek Bir Çerçeve. Retrieved 6 12, 2020, from https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/framework_guide_v4_tr.pdf
  • Onyema, E. M., Eucheria, N., Obafemi, F., & Sen, S. (2020). Impact of Coronavirus Pandemic on Education. Journal of Education and Practice, 11(13), s. 108-121.
  • Oral, B., & Çoban, A. (2020). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. PEGEM Akademi.
  • Özdil, İ. (1986). Uzaktan Eğitimin Evrensel Çerçevesi ve Türk Eğitim Sisteminde Uzaktan Öğretimin Yeri. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özer, M. (2021). COVID-19 Salgını Sonrası Dünyada Eğitim. MEB Çalıkuşu Muş (1), s. 4-6. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Retrieved 8 26, 2020, from https://covid19.saglik.gov.tr/TR
  • Sezgin, S. (2021). Acil Uzaktan Eğitim Sürecinin Analizi: Öne Çıkan Kavramlar, Sorunlar ve Çıkarılan Dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), s. 273-276.
  • Sural, İ. (2015). Açık ve Uzaktan Öğrenmede Teknolojik Altyapının Oluşturulması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(4), 81-95.
  • Şenkal, O., & Dınçer, S. (2012). Geleneksel Sınıfların Uzaktan Eğitim Platformuna Dönüştürülmesi: Bir Model Çalışması. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 5(1), s. 13-17.
  • TÜİK. (2020). tuik.gov.tr. Retrieved 5 22, 2020, from http://www.tuik.gov.tr
  • UNESCO. (2020a). School closures caused by Coronavirus (Covid-19). Retrieved 5 18, 2020, from https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • UNESCO. (2020b). Startling digital divides in distance learning emerge. Retrieved 5 22, 2020, from https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
  • UNICEF. (2020). UNICEF and Microsoft launch global learning platform to help address COVID-19 education crisis. https://www.unicef.org/press-releases/unicefand-microsoft-launch-global-learning-platform-help-address-covid-19-education
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Nobel Yayınları.
  • Vagle, M. D. (2014). Crafting phenomenological research. Califomia: Left Coast Press.
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G., & Yılmaz, D. (2020). Veli Algısına Göre Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinin Niteliği. Konya: Palet Yayınları.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer), Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şakir Gülder 0000-0003-0360-1357

Ferhat Değer 0000-0002-7493-2236

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2023
Kabul Tarihi 20 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gülder, Ş., & Değer, F. (2023). PANDEMİ DÖNEMİNDE YAPILAN UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMALARININ ÖĞRETMENLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Okul Yönetimi, 3(2), 86-105.