Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Din Ve Psikoloji Eğitimi Alan Öğrencilerin Psikolojik Sağlamlık Ve Affedicilik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: 2, 1 - 29, 31.12.2019

Öz



Bu araştırmanın amacı din ve psikoloji eğitimi
alan öğrencilerin psikolojik sağlamlık ve affedicilik düzeylerini incelemektir.
Bunun yanında
bu iki kavram
arasındaki ilişkinin cinsiyet, devlet-vakıf üniversitelerinde öğrenim görme,
öğrenim gördükleri program, algılanan gelir düzeyi, ebeveyn tutumları, kardeş
sayısı, anne-babanın birlikte ya da ayrı oluşu, anne-babanın yaşamsal durumu
demografik değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğini
incelemektir.

Araştırmanın çalışma
grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul’da vakıf ve devlet
üniversitelerinde Psikoloji, İlahiyat, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik
bölümlerinde okuyan 423 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırma sonucunda, din ve psikoloji eğitimi
alan öğrencilerin psikolojik sağlamlık ile affedicilik düzeyleri arasında
pozitif yönde anlamlı
ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Din ve psikoloji eğitimi alan öğrencilerin
psikolojik sağlamlık düzeylerinin cinsiyet, devlet- vakıf üniversitelerinde
öğrenim görme, öğrenim gördükleri program, algılanan gelir düzeyi, ebeveyn
tutumları, kardeş sayısı, anne-babanın birlikte ya da ayrı oluşu, anne-babanın yaşamsal
durumu
açısından farklılık
göstermediği bulunmuştur. Din ve psikoloji eğitimi alan öğrencilerin
affedicilik düzeylerinin öğrenim gördükleri program ve cinsiyet açısından
farklılık gösterdiği;
devlet-
vakıf üniversitelerinde öğrenim görme, algılanan gelir düzeyi, ebeveyn
tutumları, kardeş sayısı, anne-babanın birlikte ya da ayrı oluşu, anne-babanın
yaşamsal durumu
açısından anlamlı farklılıklar göstermediği bulunmuştur.




Kaynakça

  • Abıd, M. ve Sultan, S. (2015). Dısposıtıonal Forgıveness As a Predıctor of Psychologıcal Resılıence Among Women: A Sıgn of Mental Health. I-Manager’s Journal on Educational Psychology, 9(2), 1-8.
  • Akın, A., Akın, Ü. ve Gediksiz, E. (2012). The Valitiy and Reliability of The Turkish Version of The Forgivingness Scale. International Counseling and Education Conference 2012 (ICEC 2012),
  • Biçer, B. Sarıçam, H. (2015). Affedicilik Üzerinde Ahlaki Değer ve Öz-Anlayışın Açıklayıcı Rolü. GEFAD / GUJGEF, 35(1), 109-122.
  • Berry, J. W., Worthington, E. L., O'Connor, L. E., Parrot, L. ve Wade, N. G. (2005). Forgiveness, Vengeful Rumination, and Affective Traits. Journal of Personality, 73(1), 183–226.
  • Bezmez, S., Blakney, R. ve Brown, C. H. (1999). English-Turkish/Turkish-English-Redhouse Dictionary. Istanbul: Sev Publisher (Redhouse)
  • Conger, R. D. ve Conger, K. J. (2002). Resilience in Midwestern Families: Selected Findings From The First Decade of a Prospective, Longitudinal Study. Journal of Marriage and Family, 64(2), 361-373.
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102
  • Dwiwardani, C., Hill, P. C., Bollinger, R. A., Marks, L. E., Steele, J. R.,…Davis, D. E. (2014). Virtues Develop From a Secure Base: Attachment and Resilience as Predictors of Humility, Gratitude, and Forgiveness. Journal of Psychology and Teology. 42(1), 83-90.
  • Eraslan, Ç. B. ve Arıcıoğlu, A. (2014). Psikolojik sağlamlığın yordayıcısı olarak affedicilik. E. International Journal of Educational Research, 5(4), 70-82.
  • Erdoğan, E. (2014). Tanrı Algısı, Dini Yönelim Biçimleri ve Dindarlığın Psikolojik Dayanıklılıkla İlişkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eryılmaz, S. (2012). Üniversite Öğrencilerinde Psikolojik Sağlamlığı Yordamada, Yaşam Doyumu, Benlik Saygısı, İyimserlik ve Kontrol Odağının İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Frederickson, B. L., Tugade, M. M., Waugh, C. E. ve Larkin, G. R. (2003). What Good Are Positive Emotions in Crises? A Prospective Study of Resilience and Emotions Following the Terrorist Attacks on the United States on September 11th, 2001. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 365-376.
  • Gizir, C. A. (2005) Orta Doğu Teknik Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Problemleri Üzerine Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 196-213.
  • Hee-Kyung, K. ve Mihyoung, L. (2014). Effectiveness of Forgiveness Therapy on Resilience, Self-Esteem, and Spirituality of Wives of Alcoholics. Korean Society of Nursing Science, 44(3), 237-247.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Kavramlar, İlkeler, Teknikler.(Yirmi birinci baskı) İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kararırmak, Ö. (2006). Psikolojik Sağlamlık, Risk Faktörleri ve Koruyucu Faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 129-138.
  • Masten, A. S. (1986). Humor and Competence in School-Aged Children. Child Development, 57, 461-473.
  • Masten, A. S. (2001). Ordinary Magic: Resilience Processes In Development. American Psychologist, 56(3), 227-238.
  • McCullough, M. E., Hoyt, W. T. ve Rachal, K. C. (2000). What We Know (And Need to Know) About Assessing Forgiveness Constructs. In M. E. McCullough, K.I. Pargament, C. E. Thoresen (Eds.), Forgiveness: Theory, research and practice (pp. 156-175). New York: Guilford Press.
  • Öğülmüş, S. (2001). Bir Kişilik Özelliği Olarak Yılmazlık. I.Ulusal Çocuk ve Suç Sempozyumu: Nedenler ve Önleme Çalışmaları, Ankara (29-30 Mart).
  • Pamuk, S. (2016). Farklı Anne Baba Tutumlarının Üniversite Öğrencilerinin Kendini Toparlama Gücüne, Problem Çözme Becerilerine ve Karar Verme Davranışlarına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Rogers, C. R. (1992). The Necessory and Sufficient Conditions of Therapeutic Personality Change. Journal of Consuling and Clinical Psychology, 60(6), 827-832.
  • Rye, M. S. ve Pargament, K. I. (2002). Forgiveness and romantic relationships in college: Can it heal the wounded heart?. Journal of Clinical Psychology, 58(4), 419-441.
  • Satıcı, S.A., Can, G. ve Akın, A. (2015). İntikam Ölçeği: Türkçeye uyarlama çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi; 16(Özel sayı.1):37-43.
  • Seligman, M. ve Csikzentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An Introdaction. American Psychologist, 55, 5-14.
  • Tugade, M. M., Frederickson, B. L. ve Barrett, L. F. (2004). Psychological Resilience Positive Emotional Granularity: Examining the Benefits of Positive Emotions on Coping and Health. Journal of Personality, 72(6), 1161-1190.
  • Toprak, H. (2013). Ergenlerde Mutluluk ve Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Psikolojik Sağlamlık ve Psikolojik İhtiyaç Doyumu. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yaşar, K. (2015). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öznel İyi Oluş Düzeyleri ile Psikolojik Sağlamlık ve Affetme Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Arslan Bu kişi benim

Tuncay Ayas

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arslan, F., & Ayas, T. (2019). Din Ve Psikoloji Eğitimi Alan Öğrencilerin Psikolojik Sağlamlık Ve Affedicilik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1-29.