Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KALİGRAFİ ve LEKECİLİK: KALİGRAFİDE LEKECİ YORUMLAMALAR

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 435 - 450, 12.12.2023
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1403751

Öz

Kaligrafi, doğası gereği deneysel malzemelerin kullanımına izin veren, sanat değeri yüksek bir yazı sanatıdır.
Aynı zamanda yazının temel ögelerinden olan harflere, güzel biçimler vermek ve düzenlemektir. Kaligrafi,
yazının sanatçının üslubuna bağlı olarak değişebilen ve dönüşebilen biçimsel yorumlanması olarak da
tanımlanmaktadır. Bu araştırma makalesinde, Lekecilik akımının kaligrafi sanatı ile ilişkisi üzerinde
durulmakta, lekesel tavrın gerek resim sanatında gerek kaligrafi sanatında kullanılmasının biçimsel
yorumlaması değerlendirilmektedir. Okutma kaygısı olmaksızın kullanılan kaligrafinin, resim sanatından
Lekecilik yaklaşımı ile benzerliği, bu çalışmanın odak noktasını oluşturmaktadır. Sanatçı duyarlılığı ve özgün
yorumlama dili ile farklılaşan kaligrafide, farklı kültürlerden kaligrafi sanatçıları ve eserleri belirlenmiştir.
Sanatçı değerlendirmelerinde izlenen yöntem, gözleme dayalı nitel araştırma yöntemi olup; kaligrafide deneysel
malzeme kullanımının eserlere etkisi, biçimsel etkinin leke ile ilişkisi ve kaligrafi ile metin düzenlemelerinin
yerine kaligrafi ile biçim düzenlemelerinin leke ağırlıklı kullanılmasının değerlendirilmesidir. Kaligrafide
deneysel yorumlamalar ve deneysel çözümlerin incelenmesi ile hem kaligrafinin günümüzde farklılaşan
kullanım alanlarına değinilmekte hem de kaligrafinin Lekecilik üslubuyla ilişkisi yorumlanmaktadır.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. (3. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Brown, M. P. ve Lovett, P. (2015). The Historical Source Book for Scribes. London: University of Toronto Press.
  • Gaur, A. (1994). A History of Calligraphy. New York: Cross River Press.
  • Gombrich, E. H. (2004). Sanatın Öyküsü. (4. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hollingsworth, M. (2009). Dünya Sanat Tarihi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Jackson, D. (1981). The Story of Writing. London: The Parker Pen Company.
  • Leterme, Y. (2022). Kaligrafi Sanatçısı. Kaligrafist Uluslararası Yazı Kültürü Sergisi, s. 10.
  • Lovett, P. (2020). The Art & History of Calligraphy. London: The British Library Board.
  • Neuenschwander, B. (2020). Yazı Nereye Gidiyor?. II. Uluslararası Kaligrafi Sergisi Kaligrafinin Çağrısı: Tin, s. 16.
  • Turani, A. (2000). Dünya Sanat Tarihi. (8. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uçar, T. F. (2022). Fikrimizin izi-Yazı. Kaligrafist Uluslararası Yazı Kültürü Sergisi, s. 8.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.

CALLIGRAPHY AND TACHISM: TACHISM INTERPRETATIONS IN CALLIGRAPHY

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 435 - 450, 12.12.2023
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1403751

Öz

Calligraphy is a writing art with high artistic value, which by its nature allows the use of experimental
materials. At the same time, it can be described as giving beautiful shapes to letters, which are the basic
elements of writing and arranging them. Another definition of calligraphy is the formal interpretation of
writing, which can vary and change depending on the artist's style. In this research article, the relationship
between the Tachism movement and the art of calligraphy is emphasized, and the formal interpretation of
the application of the tachism attitude in both the art of painting and the art of calligraphy is evaluated. This
study explores the similarities between the Tachism technique employed in painting and calligraphy, both
characterized by a lack of concern for readability. Calligraphers from various cultures and their works have
been identified in calligraphy, which is distinguished by the sensitivity of the artists and their creations. The
method used to evaluate artists is a qualitative research technique based on observation; the effect of the use
of experimental calligraphy materials on the works, the relationship between the stylistic effect and the stain,
and the use of stain based style arrangements with calligraphy instead of text arrangements with calligraphy
are evaluated. By examining experimental interpretations and experimental solutions in calligraphy, both
the different usage areas of calligraphy today are touched upon and the relationship of calligraphy with the
Tachism style are interpreted.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. (3. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Brown, M. P. ve Lovett, P. (2015). The Historical Source Book for Scribes. London: University of Toronto Press.
  • Gaur, A. (1994). A History of Calligraphy. New York: Cross River Press.
  • Gombrich, E. H. (2004). Sanatın Öyküsü. (4. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hollingsworth, M. (2009). Dünya Sanat Tarihi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Jackson, D. (1981). The Story of Writing. London: The Parker Pen Company.
  • Leterme, Y. (2022). Kaligrafi Sanatçısı. Kaligrafist Uluslararası Yazı Kültürü Sergisi, s. 10.
  • Lovett, P. (2020). The Art & History of Calligraphy. London: The British Library Board.
  • Neuenschwander, B. (2020). Yazı Nereye Gidiyor?. II. Uluslararası Kaligrafi Sergisi Kaligrafinin Çağrısı: Tin, s. 16.
  • Turani, A. (2000). Dünya Sanat Tarihi. (8. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uçar, T. F. (2022). Fikrimizin izi-Yazı. Kaligrafist Uluslararası Yazı Kültürü Sergisi, s. 8.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Banu Bulduk Türkmen 0000-0001-7102-9300

Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bulduk Türkmen, B. (2023). KALİGRAFİ ve LEKECİLİK: KALİGRAFİDE LEKECİ YORUMLAMALAR. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 13(2), 435-450. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1403751