Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

A STYLE AGAINST THE FUNCTION OF WRITING: ASEMIC WRITING

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 497 - 510, 12.12.2023
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1403850

Öz

Throughout history, writing has developed through various cultures and has reached its forms used today.
While some of these are composed of visual images, others are analyzed with a system of letters and/or
similar images based on a certain alphabet. Letters have become pictorial forms beyond the visualization of
information.In its journey through history, writing has sometimes become a source of inspiration for artists
by loosing its status as a pictorial representation of sounds, sometimes it has been transformed into shapes
that contain experimentation and originality in an unreadable dimension contrary to its own nature. Asemic
writing refers to an ‘open’ meaning that emphasizes the absence of a sign, rather than meaninglessness. The
feature that it hides is revealed by pure aesthetic forms that looks like a language that is under construction
but the meaning it contains can never be solved. The artist who explores beyond the norms of writing with
Asemic writing can produce artworks that can reach out every audience, regardless of language and alphabet.
Within the scope of the research, the history, evolution, purpose and foundations of Asemic writing are
discussed, and Asemic writing expressions within the framework of typographic approaches in modern art
movements are questioned. By giving examples of contemporary artists who produce works in the Asemic
writing genre, attention is drawn to this understanding of art.

Kaynakça

  • Acar, M.Ş. (2013). Osmanlı’dan Bugüne Gözümüzden Kaçanlar. İstanbul: Yem Yayın.
  • Alparslan, A. (1999). Osmanlı Hat Sanatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Alsobrook, L. (2017). On Asemic Writing and Absence of Meaning. IAFOR Jurnal of Arts & Humanities, 4(2), 5-13.Ambrose, G. ve Harris, P. (2012). Tipografinin Temelleri. (Çev: B.Bayrak). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık
  • Barthes, R. (2007). Yazı Üzerine Çeşitlemeler, Metnin Hazzı. (2. baskı). (Çev: Ş.Demirkol). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Becer, E. (2007). Modern Sanat ve Yeni Tipografi. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım. (10. baskı). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Cleminson, R., Graham-Flynn, F., Mckinnon, C., Austin, C., Charatan, G., Mansour, N.,Lei, Q.L., Takenami, Y. (2006). TheCompelete Guide To Calligraphy. Canada: Firefly Books. Gaze, T. and Jacobson, M. (2013). An Anthology of Asemic Handwriting. Lahey: Uitgeverji.
  • Güngör, A. (2016). Yazıda Anlam Arayışına Direniş: Asemik Yazı. Mürekkepbalığı Dergisi, 5-6, 18-22.
  • Li, W. (2009). Chinese Writing and Calligraphy, University of Hawai’i Press.
  • Little, S. (2008). ...İzmler, Sanatı Anlamak. (2. baskı). (Çev: D.N.Özer). İstanbul: Yem Yayın.
  • Meggs, P.B. ve Purvis, A.W. (2011). Meggs’ History of Graphic Design (5. baskı). New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Sivas, H. (2016). Eski Mezopotamya Tarihi ve Uygarlığı, Eski Mısır Tarihi ve Uygarlığı. T. Sivas (Ed). Uygarlık Tarihi (5. baskı) içinde (s.38) (s.57-58). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Stanley, J.C. (2010). To Read Images Not Words: Computer Aided Analysis of the Handwriting in the Codex Seraphinianus. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. North Carolina: Graduate Faculty of North Carolina State University, Computer Science

YAZININ AMACINDA AYKIRI BİR ÜSLUP: ASEMİK YAZI

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 497 - 510, 12.12.2023
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1403850

Öz

Yazı, tarih boyunca çeşitli kültürlerden geçerek gelişmiş ve günümüzde kullanılan hallerine kavuşmuştur.
Bunların bazıları görsel imgelerden oluşurken, bazıları da belli bir alfabeye dayalı harf ve/veya benzeri
imgeler sistemi ile çözümlenmiştir. Harfler, sadece bilginin görselleştirilerek okutulmasının ötesinde resimsel
biçimler haline de getirilmiştir.
Tarihteki bu yolculuğunda yazı, kimi zaman sesin harf görünümüden sıyrılarak sanatçılara ilham kaynağı
olmuş, kimi zamansa kendi doğasına aykırı olarak okunamayan boyutta deneysellik ve özgünlük içeren
şekillere dönüşmüştür. Asemik yazı, anlamsızlıktan öte, işaretin yokluğunu vurgulayan bir tür ‘açık’ anlamlı
yazıyı ifade eder. Gizlediği özellik, yapım aşamasında olan ama içerdiği anlamı asla çözülemeyen bir dilmiş
gibi görünen saf estetik formlar ile ortaya çıkmaktadır. Asemik yazı ile yazı normunun dışına çıkan sanatçı,
konuşulan dil ve kullanılan alfabe fark etmeksizin, her izleyiciye ulaşabildiği eserler üretebilmektedir. Bu
sayede sağlanan kültürlerarası akışkanlık ile Asemik yazı küresel olarak yaygınlaşmaya devam etmektedir.
Bu araştırma kapsamında Asemik yazının tarihçesi, geçirdiği evrim, amacı ve temelleri ele alınmakta, modern
sanat akımlarındaki tipografik yaklaşımlar çerçevesindeki Asemik yazı anlatımları sorgulanmaktadır.
Asemik yazı türünde eserler üreten çağdaş sanatçılardan da örnekler verilerek, bu sanat anlayışına dikkat
çekilmektedir.

Kaynakça

  • Acar, M.Ş. (2013). Osmanlı’dan Bugüne Gözümüzden Kaçanlar. İstanbul: Yem Yayın.
  • Alparslan, A. (1999). Osmanlı Hat Sanatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Alsobrook, L. (2017). On Asemic Writing and Absence of Meaning. IAFOR Jurnal of Arts & Humanities, 4(2), 5-13.Ambrose, G. ve Harris, P. (2012). Tipografinin Temelleri. (Çev: B.Bayrak). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık
  • Barthes, R. (2007). Yazı Üzerine Çeşitlemeler, Metnin Hazzı. (2. baskı). (Çev: Ş.Demirkol). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Becer, E. (2007). Modern Sanat ve Yeni Tipografi. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım. (10. baskı). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Cleminson, R., Graham-Flynn, F., Mckinnon, C., Austin, C., Charatan, G., Mansour, N.,Lei, Q.L., Takenami, Y. (2006). TheCompelete Guide To Calligraphy. Canada: Firefly Books. Gaze, T. and Jacobson, M. (2013). An Anthology of Asemic Handwriting. Lahey: Uitgeverji.
  • Güngör, A. (2016). Yazıda Anlam Arayışına Direniş: Asemik Yazı. Mürekkepbalığı Dergisi, 5-6, 18-22.
  • Li, W. (2009). Chinese Writing and Calligraphy, University of Hawai’i Press.
  • Little, S. (2008). ...İzmler, Sanatı Anlamak. (2. baskı). (Çev: D.N.Özer). İstanbul: Yem Yayın.
  • Meggs, P.B. ve Purvis, A.W. (2011). Meggs’ History of Graphic Design (5. baskı). New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Sivas, H. (2016). Eski Mezopotamya Tarihi ve Uygarlığı, Eski Mısır Tarihi ve Uygarlığı. T. Sivas (Ed). Uygarlık Tarihi (5. baskı) içinde (s.38) (s.57-58). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Stanley, J.C. (2010). To Read Images Not Words: Computer Aided Analysis of the Handwriting in the Codex Seraphinianus. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. North Carolina: Graduate Faculty of North Carolina State University, Computer Science
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Erten 0000-0001-7834-3239

Mehtap Uygungöz 0000-0003-0716-6372

Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erten, D., & Uygungöz, M. (2023). YAZININ AMACINDA AYKIRI BİR ÜSLUP: ASEMİK YAZI. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 13(2), 497-510. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1403850