Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN EXAMINATION OF MAURICE RAVEL’S BOLERO AND TROMBONE SOLOS IN THE WORK

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 579 - 592, 12.12.2023
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1403882

Öz

Maurice Ravel, one of the most important composers of the 20th century, is considered one of the leading
figures of impressionist music. The composer composed various orchestral works, operas, piano concertos,
chamber music and songs, during his musical life, which lasted for about forty years. Bolero, one of the bestknown works among orchestral works, was described as an orchestral texture without music, by the composer's expression, and even Ravel was puzzled when it was first performed. The trombone solo in the piece is one of
the most important trombone solos encountered in national and international orchestral auditions. For the
solo to be interpreted correctly by the performers, it is necessary to have developed technical and musical
knowledge. The aim of this study is to contribute to the Turkish literature for the solution of some technical
and musical difficulties in the solo and, give the performers a different perspective on the performance of
the solo by giving general information about Ravel's life and the musical structure of his work Bolero. This
research is a qualitative research that has been conducted as a literature review on Maurice Ravel's Bolero.

Kaynakça

  • Allman, M. A. (1958). An analysis of Maurice Ravel's technique of orchestration. Doctoral dissertation, North Texas State College.
  • Calvocoressi, M. D. (1913). Maurice Ravel. The Musical Times, 54(850), 785-787.
  • Cherry, G. (Tarihsiz). The Art of Practising. https://www.musicforbrass.com/articles/art-of-practicing.html(Erişim tarihi: 03.11.2022)
  • Çalgan, B. (2017). Programlı müzik: izlenimci müzikte doğa betimlemeleri ve C. Debussy’nin ‘su’temalı piyano parçaları.Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(33), 651-669.
  • Goss, M. (1945). Bolero: The Life of Maurice Ravel. New York: Tudor Publishing.
  • Hofacre, M. J. (2002). Teaching Collegiate Trombone, Or, What I Did Anyway. Marta Jean Hofacre. Hattiesburg, MS.
  • Hopa, E. (2020). Dmitri Şostakoviç’in 9. Senfonisi ve fagot sololarının incelenmesi. Eurasian Journal of Music and Dance, (16),291-302.
  • Ivanchenko, O. (2015). Characteristics Of Maurice Ravel's Compositional Language As Seen Through The Texture Of His SelectedPiano Works And The Piano Suite" Gaspard De La Nuit". A Doctoral Essay, University of Miami.
  • Lanford, M. (2011). Ravel and ‘The Raven’: The realisation of an inherited aesthetic in Boléro. The Cambridge Quarterly, 40(3),243-265.
  • O'Neal, A. S. (2020). Appropriate Performance Tempi of Standard Trombone Excerpts as Determined from Recorded Performancesof Professional Orchestras and The Potential Application to Trombone Pedagogy. Doctor of Musical Arts, Arizona State University.
  • Park, Sun Hye (2012). Elements Of Impressionism Evoked İn Debussy And Ravel’s Reflets Dans L’eau And Jeux D’eau: The Theme Of Water. Doktora Tezi, Washington: University of Washington.
  • Predota, G. (2018). Famous Non-Winners of the Prix de Rome. Interlude. https://interlude.hk/famous-non-winners-prix-de-rome (Erişim tarihi: 05.10.2022)
  • Shaw, P. (2008). Ravel’s Bolero Factory: The Orchestration of the Machine Age. Context: Journal of Music Research, (33), 5–23.
  • Sorensen, D. (2016). Practice Strategies For The Trombone Solo In Ravel’s Bolero. https://trombonist.wordpress.com/2016/01/12/blow-air-o/, Erişim tarihi: 04.10.2022)
  • Stevens, M. (2001). Ravel’s Bolero. http://www.miltstevens.com/htmlpages/Ravel.htm (Erişim tarihi: 04.11.2022)
  • Qiao, H. (2021). A Comparative Analysis of Debussy’s Ondine and Ravel’s Ondine. Doctoral dissertation, University of Washington.

MAURICE RAVEL’İN BOLERO ADLI ESERİ VE ESERDEKİ TROMBON SOLOSUNUN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 579 - 592, 12.12.2023
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1403882

Öz

20. yüzyılın en önemli bestecilerinden biri olan Maurice Ravel, izlenimci müziğin önde gelen isimlerinden
biri olarak kabul edilmektedir. Besteci yaklaşık kırk yıl süren müzik yaşamı boyunca çeşitli orkestra eserleri,
operalar, piyano konçertoları, oda müziği eserleri ve şarkılar bestelemiştir. Orkestra yapıtları içerisinde en
bilinen eserlerden biri olan Bolero, bestecinin kendi ifadesi ile müziksiz bir orkestra dokusu olarak nitelendirilmiş
ve ilk seslendirildiğinde çok beğenilmesi Ravel’i bile hayrete düşürmüştür. Eserde yer alan trombon solosu
ulusal ve uluslararası orkestra sınavlarında karşılaşılan son derece önemli orkestra sololarından biri olma
niteliği taşımaktadır. Solonun doğru bir biçimde yorumlanabilmesi için icracının teknik ve müzikal bilgi
düzeyinin gelişmiş olması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, soloda yer alan birtakım teknik ve müzikal
zorlukların çözümüne yönelik Türkçe literatüre katkıda bulunmak ve trombon icracılarına, Ravel’in hayatı
ve Bolero adlı eserinin müzikal yapısı hakkında genel bir bilgi verilmesiyle solonun icrasına yönelik farklı
bir bakış açısı kazandırmaktır. Bu araştırma, Maurice Ravel’in Bolero adlı eseri hakkında literatür taraması
yapılan nitel bir araştırmadır.

Kaynakça

  • Allman, M. A. (1958). An analysis of Maurice Ravel's technique of orchestration. Doctoral dissertation, North Texas State College.
  • Calvocoressi, M. D. (1913). Maurice Ravel. The Musical Times, 54(850), 785-787.
  • Cherry, G. (Tarihsiz). The Art of Practising. https://www.musicforbrass.com/articles/art-of-practicing.html(Erişim tarihi: 03.11.2022)
  • Çalgan, B. (2017). Programlı müzik: izlenimci müzikte doğa betimlemeleri ve C. Debussy’nin ‘su’temalı piyano parçaları.Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(33), 651-669.
  • Goss, M. (1945). Bolero: The Life of Maurice Ravel. New York: Tudor Publishing.
  • Hofacre, M. J. (2002). Teaching Collegiate Trombone, Or, What I Did Anyway. Marta Jean Hofacre. Hattiesburg, MS.
  • Hopa, E. (2020). Dmitri Şostakoviç’in 9. Senfonisi ve fagot sololarının incelenmesi. Eurasian Journal of Music and Dance, (16),291-302.
  • Ivanchenko, O. (2015). Characteristics Of Maurice Ravel's Compositional Language As Seen Through The Texture Of His SelectedPiano Works And The Piano Suite" Gaspard De La Nuit". A Doctoral Essay, University of Miami.
  • Lanford, M. (2011). Ravel and ‘The Raven’: The realisation of an inherited aesthetic in Boléro. The Cambridge Quarterly, 40(3),243-265.
  • O'Neal, A. S. (2020). Appropriate Performance Tempi of Standard Trombone Excerpts as Determined from Recorded Performancesof Professional Orchestras and The Potential Application to Trombone Pedagogy. Doctor of Musical Arts, Arizona State University.
  • Park, Sun Hye (2012). Elements Of Impressionism Evoked İn Debussy And Ravel’s Reflets Dans L’eau And Jeux D’eau: The Theme Of Water. Doktora Tezi, Washington: University of Washington.
  • Predota, G. (2018). Famous Non-Winners of the Prix de Rome. Interlude. https://interlude.hk/famous-non-winners-prix-de-rome (Erişim tarihi: 05.10.2022)
  • Shaw, P. (2008). Ravel’s Bolero Factory: The Orchestration of the Machine Age. Context: Journal of Music Research, (33), 5–23.
  • Sorensen, D. (2016). Practice Strategies For The Trombone Solo In Ravel’s Bolero. https://trombonist.wordpress.com/2016/01/12/blow-air-o/, Erişim tarihi: 04.10.2022)
  • Stevens, M. (2001). Ravel’s Bolero. http://www.miltstevens.com/htmlpages/Ravel.htm (Erişim tarihi: 04.11.2022)
  • Qiao, H. (2021). A Comparative Analysis of Debussy’s Ondine and Ravel’s Ondine. Doctoral dissertation, University of Washington.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klasik Batı Müziğinde Yorumculuk
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Yıldız 0000-0001-9869-9558

Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldız, A. (2023). MAURICE RAVEL’İN BOLERO ADLI ESERİ VE ESERDEKİ TROMBON SOLOSUNUN İNCELENMESİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 13(2), 579-592. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1403882