The imamah is the most important subject that differentiates Shīʿa from Ahl al-Sunnah that is the other Muslim group. Shīʿa accepts the imamah as a subject of creed and defines it as a part of Uṣūl al-Dīn (Principles of Religion). According to them, there are 12 Innocent Imams/Caliphs decided by Divine Will. Ali Ibn Abū Ṭālib is the first of them and the following imams are from his lineage. Shīʿa, accepting imamah as the continuation of nubuwwa (prophethood), pays great attention to this subject and puts forward to proofs from Al-Qurʾān and al-Sunnah. However, Ahl al-Sunnah defends the idea that there is no clear proof related the appointment of the caliph in Al-Qurʾān and al-Sunnah and they denies the claims of Shīʿa. The imamah perspective of Shīʿa and Ahl al-Sunnah is analyzed in this study and some verses claimed to be related to the imamah by Shīʿa were evaluated according the tafsirs of Qummī (d. 307/919), an early notable Shīʿa mufassir and Ibn Kathīr (d. 774/1373) who is an important mufassir of Ahl al-Sunnah.
Shīʿa Ahl as-Sunnah Commentary Commentator Qummī İbn Kathīr Imamah Khilafah
Öz: Son Peygamber Muhammed (s.a.v)’in hayatta iken yerine hiçbir kimseyi halife tayin etmemesi sebebiyle vefatından kısa bir müddet sonra imamet meselesi Müslümanlar arasında ihtilaf konusu olmuştur. Her ne kadar ilk üç halife devrinde bu mesele sulh yoluyla halledilmişse de halifenin kim olacağı mevzuu dördüncü halife Ali (r.a) zamanında Müslümanlar arasında savaşa ve parçalanmalara neden olmuştur. O dönemde Müslümanlardan bir grup, Hz. Peygamberin kendisinden sonra yerine bir idareci bırakmadığı iddiasını kabul etmemiş, imametin Ali b. Ebî Tâlib’in ve onun evlatlarının hakkı olduğunu savunmuştur. “Şiatu Ali” adıyla anılan bu gruba daha sonraki yıllarda sadece “Şia” denmiştir. İmamet mevzuu, Şia’yı diğer Müslüman grup olan Ehl-i Sünnet’ten ayıran en önemli meseledir. Onlara göre İmamet “Üsulu’d-Din”den (dinin temel şartı) olduğu için bu konuya oldukça önem vermiş ve görüşlerini desteklemek için ayet ve hadislerden deliller getirmişlerdir. Biz bu çalışmamızda, Şia’nın Ali b. Ebî Tâlib’in İmametiyle ilgili olduğunu iddia ettikleri ayetleri ele alacak, Şia’nın ve Ehl-i Sünnet’in iki büyük müfessiri Kummî (ö. 307/919) ve İbn Kesîr’in (ö. 774/1373) tefsirleri çerçevesinde değerlendirmeye çalışacağız.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 14 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2 |