Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TARİHİMİ NE KADAR BİLİYORUM: ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK GENÇLERİNİN TÜRK TARİHİNE YÖNELİK ALGILARI

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 4, 36 - 51, 09.11.2020

Öz

Bu araştırmada, Almanya’da yaşayan, 15-18 yaş aralığında olan, ortaöğretime devam eden Türk gençlerinin öğrenim gördükleri okullardaki tarih eğitimi ve Türk tarihi ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubu; amaçlı örneklem tekniklerinden biri olan maksimum çeşitlilik örnekleme tekniği kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Almanya’nın Berlin şehrinde yaşayan ve orada öğrenimlerine devam eden 19 kadın 8 erkek olmak üzere toplam 27 Türk kökenli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında yer alan öğrencilerin tarih derslerinin ve bu derslere ayrılan sürenin az olduğu ve bu durumun tarih eğitimi açısından yetersiz kaldığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin Türk tarihi ile ilgili bilgileri okul dışından, internet üzerinden, ailelerinden ve dini eğitim esnasında öğrendikleri belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin Türk tarihi ile ilgili bilgi düzeylerin alt düzeyde olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen sonuçlar doğrultusunda, tarih derslerinin objektif bir şekilde işlenmediğini söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • ASLAN, S. (2010). Sivil toplum ve demokrasi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 357-374.
  • ATA, B. (2014). İngiltere ve ABD’deki tarih eğitimi araştırmalarını toplu bir değerlendirme (Çeviri makale). Turkish History Education Journal, 3(2), 228-235.
  • AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI (2020). https://www.ab.gov.tr/almanya_234.html
  • BEKAR, B. (2013). Almanya’da Türkler ve Türkçe. Turkish Studies - International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(9), 771-787.
  • COUNCİL OF EUROPE (2020). https://www.coe.int/en/web/history-teaching/
  • DAVARCI, A. (2006). Alman İlk ve Orta Öğretim Tarih Ders Kitaplarında Metodoloji ve Türk İmajı Üzerine Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • DEDEOĞLU, H. (2013). Almanya’da Bavyera eyaleti ilköğretim ders kitaplarında Türk imgesi üzerine bir analiz. Eğitim ve Bilim, 38(170), 401-417.
  • ERGİNER, A. (2007). Avrupa Birliği eğitim sistemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • GLOBALVİZYON (2020). http://www.globalvizyon.com/almanya/genel/birbakista_almanya.asp
  • GÜRSES, F. (2010). Siyasal gündemin yurttaşlık kavramına etkileri: ders kitapları üzerinden bir inceleme. 5. Karaburun Bilim Kongresi (2–5 Eylül 2010).
  • HÖPKEN, W. (2003). Tarih eğitiminde yeni yönelimler, tarih eğitimine eleştirel yaklaşımlar (Yayıma Haz: Oya Öymen). İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları, 46-47.
  • KAYMAKCAN, R. (2005), Diyanet hizmetleri bağlamında Avrupa’daki Türk gençlerinin eğitimi, III. Din Şurası (Ed. Mehmet Bulut). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • LATİFOĞLU, F. (2015). Yurt dışında görev yapan din görevlilerinin problemleri: Almanya örneği. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1(2), 1 – 15.
  • LEHRPLAN DES DEUTSCHEN BİLDUNGSMİNİSTERİUMS (2020). https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/schulpraxis/lp.html.
  • MİTTELSTÄDT, H. (2000). Praxishandbuch Öffentlichkeitsarbeit von Schulen. Berlin: Cornelsen Verlag.
  • ÖZTÜRK, N. ve YILDIZ, M. (2013). Osmanlı tarihçileri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • PERŞEMBE, E. (2010). F. Almanya’nın Baden-Württemberg eyaletinde eğitim sistemi ve Türk göçmen çocuklarının eğitim sorunları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 0(29), 55-80.
  • RAHMENLEHRPLÄNE (2020). https://bildungsserver.berlin-brandenburg.de/fileadmin/bbb/unterricht/rahmenlehrplaene/Rahmenlehrplanprojekt/amtliche_Fassung/Teil_C_Geschichte_2015_11_10_WEB.pdf
  • RİEDL, A. (2004). Grundlagen der Didaktik. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 17-19.
  • SAFRAN, M. (1994). Tari̇h Öğreti̇mi̇ ve Çağdaş Müfredat Teori̇leri̇. XII. Türk Tarih Kongresi, Ankara, 12- 16 Eylül.
  • SAFRAN, M. ve ATA, B. (1996). Barışçı tarih öğretimi üzerine çalışmalar: Türkiye’de tarih kitaplarında Yunanlılara ilişkin öğrenci görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 11-26.
  • ŞAHİN, B. (2010). Almanya’daki Türk göçmenlerin sosyal entegrasyonunun kuşaklar arası karşılaştırması: kültürleşme. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 0(55), 103-134.
  • ŞAHİN, S. (2013). Almanya’ya Türk vatandaşlarının göçünün 51. yılı kazanımlar ve tehditler. Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Dergisi, 1, 1–16.
  • ŞİMŞEK, A. (2016). Türk tarihçileri (Ed. Ahmet Şimşek). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • ŞİMŞEK, A. (2017). Yaşayan Türk tarihçileri (Ed. Ahmet Şimşek). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • YALI, S. (2016). Avrupa’da tarih eğitimi ve öğretimine yönelik girişimler ve Avrupa Birliği’nin katkısı. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 291-306.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Beşinci baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILDIZ C. (2012). Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkçe öğretimi (Almanya örneği). Ankara: T.C. Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 4, 36 - 51, 09.11.2020

Öz

Kaynakça

  • ASLAN, S. (2010). Sivil toplum ve demokrasi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 357-374.
  • ATA, B. (2014). İngiltere ve ABD’deki tarih eğitimi araştırmalarını toplu bir değerlendirme (Çeviri makale). Turkish History Education Journal, 3(2), 228-235.
  • AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI (2020). https://www.ab.gov.tr/almanya_234.html
  • BEKAR, B. (2013). Almanya’da Türkler ve Türkçe. Turkish Studies - International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(9), 771-787.
  • COUNCİL OF EUROPE (2020). https://www.coe.int/en/web/history-teaching/
  • DAVARCI, A. (2006). Alman İlk ve Orta Öğretim Tarih Ders Kitaplarında Metodoloji ve Türk İmajı Üzerine Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • DEDEOĞLU, H. (2013). Almanya’da Bavyera eyaleti ilköğretim ders kitaplarında Türk imgesi üzerine bir analiz. Eğitim ve Bilim, 38(170), 401-417.
  • ERGİNER, A. (2007). Avrupa Birliği eğitim sistemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • GLOBALVİZYON (2020). http://www.globalvizyon.com/almanya/genel/birbakista_almanya.asp
  • GÜRSES, F. (2010). Siyasal gündemin yurttaşlık kavramına etkileri: ders kitapları üzerinden bir inceleme. 5. Karaburun Bilim Kongresi (2–5 Eylül 2010).
  • HÖPKEN, W. (2003). Tarih eğitiminde yeni yönelimler, tarih eğitimine eleştirel yaklaşımlar (Yayıma Haz: Oya Öymen). İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları, 46-47.
  • KAYMAKCAN, R. (2005), Diyanet hizmetleri bağlamında Avrupa’daki Türk gençlerinin eğitimi, III. Din Şurası (Ed. Mehmet Bulut). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • LATİFOĞLU, F. (2015). Yurt dışında görev yapan din görevlilerinin problemleri: Almanya örneği. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1(2), 1 – 15.
  • LEHRPLAN DES DEUTSCHEN BİLDUNGSMİNİSTERİUMS (2020). https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/schulpraxis/lp.html.
  • MİTTELSTÄDT, H. (2000). Praxishandbuch Öffentlichkeitsarbeit von Schulen. Berlin: Cornelsen Verlag.
  • ÖZTÜRK, N. ve YILDIZ, M. (2013). Osmanlı tarihçileri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • PERŞEMBE, E. (2010). F. Almanya’nın Baden-Württemberg eyaletinde eğitim sistemi ve Türk göçmen çocuklarının eğitim sorunları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 0(29), 55-80.
  • RAHMENLEHRPLÄNE (2020). https://bildungsserver.berlin-brandenburg.de/fileadmin/bbb/unterricht/rahmenlehrplaene/Rahmenlehrplanprojekt/amtliche_Fassung/Teil_C_Geschichte_2015_11_10_WEB.pdf
  • RİEDL, A. (2004). Grundlagen der Didaktik. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 17-19.
  • SAFRAN, M. (1994). Tari̇h Öğreti̇mi̇ ve Çağdaş Müfredat Teori̇leri̇. XII. Türk Tarih Kongresi, Ankara, 12- 16 Eylül.
  • SAFRAN, M. ve ATA, B. (1996). Barışçı tarih öğretimi üzerine çalışmalar: Türkiye’de tarih kitaplarında Yunanlılara ilişkin öğrenci görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 11-26.
  • ŞAHİN, B. (2010). Almanya’daki Türk göçmenlerin sosyal entegrasyonunun kuşaklar arası karşılaştırması: kültürleşme. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 0(55), 103-134.
  • ŞAHİN, S. (2013). Almanya’ya Türk vatandaşlarının göçünün 51. yılı kazanımlar ve tehditler. Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Dergisi, 1, 1–16.
  • ŞİMŞEK, A. (2016). Türk tarihçileri (Ed. Ahmet Şimşek). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • ŞİMŞEK, A. (2017). Yaşayan Türk tarihçileri (Ed. Ahmet Şimşek). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • YALI, S. (2016). Avrupa’da tarih eğitimi ve öğretimine yönelik girişimler ve Avrupa Birliği’nin katkısı. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 291-306.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Beşinci baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILDIZ C. (2012). Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkçe öğretimi (Almanya örneği). Ankara: T.C. Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nevzat Topal 0000-0003-4396-657X

Melek Körükçü Bu kişi benim 0000-0002-7824-3497

Abdullah Uluçay 0000-0001-6789-8001

Yayımlanma Tarihi 9 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Topal, N., Körükçü, M., & Uluçay, A. (2020). TARİHİMİ NE KADAR BİLİYORUM: ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK GENÇLERİNİN TÜRK TARİHİNE YÖNELİK ALGILARI. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 3(4), 36-51.
AMA Topal N, Körükçü M, Uluçay A. TARİHİMİ NE KADAR BİLİYORUM: ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK GENÇLERİNİN TÜRK TARİHİNE YÖNELİK ALGILARI. TÜDAD. Kasım 2020;3(4):36-51.
Chicago Topal, Nevzat, Melek Körükçü, ve Abdullah Uluçay. “TARİHİMİ NE KADAR BİLİYORUM: ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK GENÇLERİNİN TÜRK TARİHİNE YÖNELİK ALGILARI”. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi 3, sy. 4 (Kasım 2020): 36-51.
EndNote Topal N, Körükçü M, Uluçay A (01 Kasım 2020) TARİHİMİ NE KADAR BİLİYORUM: ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK GENÇLERİNİN TÜRK TARİHİNE YÖNELİK ALGILARI. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi 3 4 36–51.
IEEE N. Topal, M. Körükçü, ve A. Uluçay, “TARİHİMİ NE KADAR BİLİYORUM: ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK GENÇLERİNİN TÜRK TARİHİNE YÖNELİK ALGILARI”, TÜDAD, c. 3, sy. 4, ss. 36–51, 2020.
ISNAD Topal, Nevzat vd. “TARİHİMİ NE KADAR BİLİYORUM: ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK GENÇLERİNİN TÜRK TARİHİNE YÖNELİK ALGILARI”. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi 3/4 (Kasım 2020), 36-51.
JAMA Topal N, Körükçü M, Uluçay A. TARİHİMİ NE KADAR BİLİYORUM: ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK GENÇLERİNİN TÜRK TARİHİNE YÖNELİK ALGILARI. TÜDAD. 2020;3:36–51.
MLA Topal, Nevzat vd. “TARİHİMİ NE KADAR BİLİYORUM: ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK GENÇLERİNİN TÜRK TARİHİNE YÖNELİK ALGILARI”. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 4, 2020, ss. 36-51.
Vancouver Topal N, Körükçü M, Uluçay A. TARİHİMİ NE KADAR BİLİYORUM: ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRK GENÇLERİNİN TÜRK TARİHİNE YÖNELİK ALGILARI. TÜDAD. 2020;3(4):36-51.