The aim of this study is to determine the level of
relationship between pre-service primary school teachers’ mathematics-related
beliefs and their critical thinking disposition. The research follows a
quantitative paradigm in the data context and is designed according to the
relational survey method. The participants were the third and fourth grade
students who were studying at the Department of Primary School Education at the
Faculty of Education in a state university in Turkey in the 2014-2015 academic year.
Two main data collection tools were used in the research. One of them is the
Mathematics Related Beliefs Scale (MRBS) developed by Kayan, Haser and Işıksal-Bostan
(2013) and the other is the
California Critical Thinking Disposition Inventory which had been adapted by Kökdemir (2003) into Turkish. In the data
analysis, mean, independent samples t- test and Pearson moments correlation
coefficient were used. According to the findings, it was found that the
pre-service primary school teachers agreed more on constructivist belief
statements than traditional beliefs. Also, critical thinking dispositions were
seen to be partly positive. There was no significant difference in pre-service
teachers' maths-related beliefs as well as in their critical thinking
dispositions compared to the class level variables. Finally, according to the
results of correlation analysis, a low level of positive correlation between
the constructivist beliefs dimension and the critical thinking dispositions
scale factors was found.
Mathematics related beliefs critical thinking pre-service primary school teachers
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının
matematiğin doğası, öğretimi ve öğrenimi hakkındaki inanışları ile eleştirel
düşünme eğilimleri arasındaki ilişki düzeyini ortaya koymaktır. Araştırma veri
bağlamında nicel bir paradigmaya sahiptir ve ilişkisel tarama modeline göre
tasarlanmıştır. 2014-2015 eğitim-öğretim yılında bir devlet üniversitesinin
Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı’ nda öğrenim gören üçüncü ve
dördüncü sınıf öğretmen adayları araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır.
Araştırmada iki temel veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlardan ilki Kayan,
Haser ve Işıksal-Bostan (2013) tarafından geliştirilen Matematik Hakkındaki
İnanışlar Ölçeği iken diğeri Kökdemir (2003) tarafından Türkçeye uyarlanan
California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği’dir. Verilerin analizinde betimsel
istatistik yöntemlerinden aritmetik ortalama işlemleri ile bağımsız gruplar t
testi, korelasyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre
sınıf öğretmeni adayları matematiğin doğası, öğrenimi ve öğretimi hakkında
geleneksel inanışlara kıyasla daha çok yapılandırmacı inanışlara sahiptirler.
Bununla birlikte eleştirel düşünme eğilimlerinin kısmen olumlu yönde olduğu
görülmüştür. Öğretmen adaylarının hem matematik hakkında inanışlar hem de
eleştirel düşünme eğilimlerinde sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı bir
farklılık bulunamamıştır. Son olarak korelasyon analizi sonuçlarına göre
yapılandırmacı inanışlar boyutu ile eleştirel düşünme eğilimleri ölçeği
faktörleri arasında pozitif yönde düşük düzeyde ilişkinin var olduğu
görülmüştür.
Matematik hakkında inanışlar eleştirel düşünme sınıf öğretmeni adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 3 |