Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VİOLONCELLO SCHOOLS IN TURKISH MUSIC

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 4, 204 - 226, 31.12.2020
https://doi.org/10.47525/ulasbid.821676

Öz

This study has been prepared in order to emphasize that the use of cello instrument in Turkish
music depends on different schools. The study is important in terms of revealing the presence of the
cello instrument, which is so popular and emphasized to form a few performance schools, in the
performance of Turkish music, although it does not have a great history in terms of Turkish music
history. In the study, it were used qualitative methods such as source scanning, analysis and
comparison. As a result of the study, the distinctive features of the violoncello schools which have not
been explicitly examined in Turkish music violoncello performance have been determined and the
effect of the violoncello schools for today has been revealed. 

Kaynakça

  • Akın-Şişman, Özlem (2018), “Dünyadaki Önemli Keman Ekolleri ve Türkiye’de Uygulanan Ekoller”, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14 (4), 361-375
  • Araboğlu, Tanju (2011), “Viyolonselde Yayın ve Ekollerin Tarihsel Gelişimi”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (2), 37-48
  • Arapgirlioğlu, Hasan ve Değirmencioğlu Levent (2011), “Türk Müziğinin Temsilinde 10 Önemli Viyolonsel İcracısı”, Müzikte Temsil & Müziksel Temsil II. Sempozyumu Bildirileri, 1 (2), 209-215
  • Aydar, Serdar Çetin (2002), Evrensel Viyola Eğitiminin Türkiye Boyutu İçinde Ulusal Ekol Yaratma Araştırması, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi SBE
  • Behar, Cem (2012), Aşk Olmayınca Meşk Olmaz, 4. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Cemil, Mesut (2004), Mesut Cemil: Tanbur ve Viyolonsel Taksimleri, Saz Eserleri, Koro Eserleri ve 1932 Şark Musikisi Kongresi Kayıtları-Arşiv Serisi [CD], (Albüm Notlarını Hazırlayan: Bülent Aksoy), İstanbul: Kalan Müzik
  • Çetik, Özcan (2017), Viyolonselin Türk Müziği’ndeki Gelişim Sürecinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Haliç Üniversitesi SBE
  • Dökümcü, Mert (2019), Müzikte Dönemler, https://musiconline.com.tr/muzikte-donemler/, (11.06.2020)
  • Hatipoğlu, Zeynep Ayşe (2016), Tanburi Cemil Bey Viyolonsel Taksimlerinde Zaman, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İTÜ SBE
  • İlgar, Koray (2017), “Mesut Cemil’in Rast Makamındaki Viyolonsel Taksiminin Analizi”, İdil Dergisi, 6 (30), 757-807 İlgar, Koray (2018), Türk Müziği’nde Viyolonsel İcrâcılığında Mesut Cemil, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü
  • İrtem, Süleyman Kânî (Tarihsiz), Saray ve Bâbıâlinin İç Yüzü, Taha Toros Arşivi, No: 583479
  • Kalan Müzik (2016), Tanbûrî Cemil Bey, Viyolonsel İle Bestenigâr Taksim, https://www.youtube.com/watch?v=i14d5L0cLIU, (12.06.2020)
  • Kılıç, Adem ve Sümbüllü, H. Tahsin (2018), “Türk Müziği Viyolonsel Eğitimine Yönelik Bir Değerlendirme”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 41, 11-34
  • Klasik Mûsikî (2017), İsmail Akdeniz ve Tevfik Soyata Hüzzam Saz Semâî, https://www.youtube.com/watch?v=bjbh8WjNOD8, (12.06.2020)
  • Mahmut Râgıp (Tarihsiz), Sanatkârlarımızı Tanıyalım: Viyolonselist Edip Bey, Taha Toros Arşivi, No: 528260
  • Mesut Cemil (2002), Tanburi Cemil Bey'in Hayatı, İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı
  • Önen, Emel Âsuman (1993), Viyolonsel Yapımcıları ve Viyolonselin Gelişimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Araştırma Çalışması, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi FBE
  • Özalp, M. Nazmi (2000), Türk Musikisi Tarihi, 1, İstanbul: MEB Yayınları
  • Özcan, Nuri (1993), “Cemil Bey: Tanbûrî”, TDV İslâm Ansiklopedisi içinde, 7, (326-327), İstanbul: TDV Yayınları
  • Özcan, Nuri (2011), “Şerif Mehmet Muhittin Targan”, TDV İslâm Ansiklopedisi içinde, 40, (18-19), İstanbul: TDV Yayınları
  • Özcan, Nuri (2011), “Mesut Cemil Tel”, TDV İslâm Ansiklopedisi içinde, 40, (392-393), İstanbul: TDV Yayınları,
  • Özçelik, Sâdık, (2001), “On İki Ton Besteleme Tekniği”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3), 173-186
  • Özgen, Neva (2001), 20. Yüzyılda Klasik Türk Müziği Enstrümanları ve İcracıları Hakkında Genel Bir Değerlendirme, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İTÜ SBE
  • Özgüler, Özgür (2007), Türk Müziği’nde Viyolonsel, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Haliç Üniversitesi SBE
  • Torun, Mutlu (2000), Ud Metodu, İstanbul: Çağlar Yayınları
  • TSM ve Taksimler (2017), Ahmet Dinleyen: Hicaz Viyolonsel Taksimi, https://www.youtube.com/watch?v=mVb9o1zbfOY, (12.06.2020)
  • Tutu, S. Bahadır (2001), Türk Müziği’nde Viyolonsel Eğitimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi SBE
  • Ulucan Weinstein, Sevil (2011), Türk Keman Okulunun Oluşumu, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi SBE
  • Uslu, Recep (2015), “Türk Müziği Tarihinde Yeni Bir Dönemlendirme Önerisi”, Medeniyet Sanat Dergisi, 1 (2), 91-109
  • Yahya, Gülçin (1993), Türk Saz Mûsikîsinde İcrâ-Nota Farklılığı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi FBE
  • Yücebıyık, A. (1992) Mesud Cemil’in Hayatı ve Eserleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, İTÜ SBE

TÜRK MÜZİĞİ’NDE VİYOLONSEL EKOLLERİ

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 4, 204 - 226, 31.12.2020
https://doi.org/10.47525/ulasbid.821676

Öz

Bu çalışma; Türk müziği icrâsında viyolonsel çalgısının kullanımının farklı ekollere bağlı olduğunu vurgulamak amacıyla hazırlanmıştır. Çalışma; Türk müziği tarihi açısından çok önemli bir geçmişi olmamasına rağmen birkaç icrâ ekolü oluşturacak kadar rağbet gören ve üzerinde durulan viyolonsel çalgısının Türk müziği icrâcılığındaki varlığını ortaya koyması bakımından önemlidir. Çalışmada kaynak tarama, analiz ve karşılaştırma gibi nitel yöntemler kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, Türk müziği viyolonsel icrâcılığında bugüne dek açıkça irdelenmemiş olan viyolonsel ekollerinin ayırıcı özellikleri tespit edilmiş ve ekollerin günümüzdeki etkisi ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Akın-Şişman, Özlem (2018), “Dünyadaki Önemli Keman Ekolleri ve Türkiye’de Uygulanan Ekoller”, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14 (4), 361-375
  • Araboğlu, Tanju (2011), “Viyolonselde Yayın ve Ekollerin Tarihsel Gelişimi”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (2), 37-48
  • Arapgirlioğlu, Hasan ve Değirmencioğlu Levent (2011), “Türk Müziğinin Temsilinde 10 Önemli Viyolonsel İcracısı”, Müzikte Temsil & Müziksel Temsil II. Sempozyumu Bildirileri, 1 (2), 209-215
  • Aydar, Serdar Çetin (2002), Evrensel Viyola Eğitiminin Türkiye Boyutu İçinde Ulusal Ekol Yaratma Araştırması, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi SBE
  • Behar, Cem (2012), Aşk Olmayınca Meşk Olmaz, 4. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Cemil, Mesut (2004), Mesut Cemil: Tanbur ve Viyolonsel Taksimleri, Saz Eserleri, Koro Eserleri ve 1932 Şark Musikisi Kongresi Kayıtları-Arşiv Serisi [CD], (Albüm Notlarını Hazırlayan: Bülent Aksoy), İstanbul: Kalan Müzik
  • Çetik, Özcan (2017), Viyolonselin Türk Müziği’ndeki Gelişim Sürecinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Haliç Üniversitesi SBE
  • Dökümcü, Mert (2019), Müzikte Dönemler, https://musiconline.com.tr/muzikte-donemler/, (11.06.2020)
  • Hatipoğlu, Zeynep Ayşe (2016), Tanburi Cemil Bey Viyolonsel Taksimlerinde Zaman, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İTÜ SBE
  • İlgar, Koray (2017), “Mesut Cemil’in Rast Makamındaki Viyolonsel Taksiminin Analizi”, İdil Dergisi, 6 (30), 757-807 İlgar, Koray (2018), Türk Müziği’nde Viyolonsel İcrâcılığında Mesut Cemil, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü
  • İrtem, Süleyman Kânî (Tarihsiz), Saray ve Bâbıâlinin İç Yüzü, Taha Toros Arşivi, No: 583479
  • Kalan Müzik (2016), Tanbûrî Cemil Bey, Viyolonsel İle Bestenigâr Taksim, https://www.youtube.com/watch?v=i14d5L0cLIU, (12.06.2020)
  • Kılıç, Adem ve Sümbüllü, H. Tahsin (2018), “Türk Müziği Viyolonsel Eğitimine Yönelik Bir Değerlendirme”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 41, 11-34
  • Klasik Mûsikî (2017), İsmail Akdeniz ve Tevfik Soyata Hüzzam Saz Semâî, https://www.youtube.com/watch?v=bjbh8WjNOD8, (12.06.2020)
  • Mahmut Râgıp (Tarihsiz), Sanatkârlarımızı Tanıyalım: Viyolonselist Edip Bey, Taha Toros Arşivi, No: 528260
  • Mesut Cemil (2002), Tanburi Cemil Bey'in Hayatı, İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı
  • Önen, Emel Âsuman (1993), Viyolonsel Yapımcıları ve Viyolonselin Gelişimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Araştırma Çalışması, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi FBE
  • Özalp, M. Nazmi (2000), Türk Musikisi Tarihi, 1, İstanbul: MEB Yayınları
  • Özcan, Nuri (1993), “Cemil Bey: Tanbûrî”, TDV İslâm Ansiklopedisi içinde, 7, (326-327), İstanbul: TDV Yayınları
  • Özcan, Nuri (2011), “Şerif Mehmet Muhittin Targan”, TDV İslâm Ansiklopedisi içinde, 40, (18-19), İstanbul: TDV Yayınları
  • Özcan, Nuri (2011), “Mesut Cemil Tel”, TDV İslâm Ansiklopedisi içinde, 40, (392-393), İstanbul: TDV Yayınları,
  • Özçelik, Sâdık, (2001), “On İki Ton Besteleme Tekniği”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3), 173-186
  • Özgen, Neva (2001), 20. Yüzyılda Klasik Türk Müziği Enstrümanları ve İcracıları Hakkında Genel Bir Değerlendirme, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İTÜ SBE
  • Özgüler, Özgür (2007), Türk Müziği’nde Viyolonsel, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Haliç Üniversitesi SBE
  • Torun, Mutlu (2000), Ud Metodu, İstanbul: Çağlar Yayınları
  • TSM ve Taksimler (2017), Ahmet Dinleyen: Hicaz Viyolonsel Taksimi, https://www.youtube.com/watch?v=mVb9o1zbfOY, (12.06.2020)
  • Tutu, S. Bahadır (2001), Türk Müziği’nde Viyolonsel Eğitimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi SBE
  • Ulucan Weinstein, Sevil (2011), Türk Keman Okulunun Oluşumu, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi SBE
  • Uslu, Recep (2015), “Türk Müziği Tarihinde Yeni Bir Dönemlendirme Önerisi”, Medeniyet Sanat Dergisi, 1 (2), 91-109
  • Yahya, Gülçin (1993), Türk Saz Mûsikîsinde İcrâ-Nota Farklılığı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi FBE
  • Yücebıyık, A. (1992) Mesud Cemil’in Hayatı ve Eserleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, İTÜ SBE
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Turgay Akdağoğlu

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Akdağoğlu, T. (2020). TÜRK MÜZİĞİ’NDE VİYOLONSEL EKOLLERİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4), 204-226. https://doi.org/10.47525/ulasbid.821676

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License