Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPORTANCE OF E-COMMERCE AND DIGITAL MARKETING IN TÜRKİYE DURING THE COVID-19 PANDEMIC PROCESS

Yıl 2024, Sayı: 42, 137 - 154, 09.02.2024
https://doi.org/10.18092/ulikidince.1349936

Öz

Digital marketing, which emerged with the digital transformation, offers indispensable channels for businesses. Today, people spend a lot of time online with internet-based devices such as smartphones and tablets. This has created the ability for businesses to interact with consumers regardless of time and place. Covid-19, whose impact is still ongoing, has brought about major changes in the way society lives. It is possible to claim that businesses that manage digital marketing and related electronic commerce activities correctly have managed to survive and even grow in this process. In this study, in the light of the data obtained from the Turkish Statistical Institute such as the purpose of individuals using the internet and the rate of online shopping of individuals, descriptive statistics were firstly included. Then, compositional data analysis was conducted and as a result of the analysis, the importance of digital marketing for existing and new businesses was revealed according to the technological habits of the society.

Kaynakça

  • Akben, İ.ve Çelebi, F.A. (2022). Covid-19 Pandemi Döneminde E-Ticaret ve E-Lojistik: Giyim Sektörü İnternet Sayfaları Üzerine Bir Araştırma, Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), 32-54.
  • Akın, B. (2001). Yeni Ekonomi: Strateji, Rekabet ve Teknoloji Yönetimi. Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Allen, E. ve Fjermestad, J. (2001). E-Commerce Marketing Strategies: An Integrated Framework And Case Analysis. Logistics Information Management. 14(1/2), 14-23.
  • Ankara Ticaret Odası (1999). İş Hayatında Yeni Kavramlar Elektronik Ticaret ve İnternet. (Yayın No: 8). Ankara.
  • Aydemir, İ. (2004). Elektronik Ticaret Alanındaki Rekabet Sorunları, Rekabet Kurumu, Ankara, 14.
  • Bala ve Verma, (2018). A Critical Review of Digital Marketing. International Journal of Management, IT and Engineering. 8 (10), 321-339
  • Bayraç, H. N. (2003). Yeni Ekonomi’nin Toplumsal, Ekonomik ve Teknolojik Boyutları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (1), 42.
  • Bozkurt, V. (1998). Enformasyon Toplumu ve Türkiye. Yeni Türkiye Dergisi, (19), 199.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen Teknolojiyle Birlikte Değişen Pazarlama Yöntemleri ve Dijital Pazarlama, TRT Akademi Dergisi, 1 (2), 348-365.
  • Çavuşoğlu, M. (2004). Sanal Organizasyonlar ve Elektronik Ticaret, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 19, 31.
  • Çifcisoy, R. ve Kartal, C. (2022). Koronavirüs’ün Dijital Pazarlama, Tüketici Davranışları ve Ekonomiye Etkilerinin Sektörel Bazda İncelenmesi. Journal of Management Theory and Practices Research. 3 (1), 1-20.
  • Dahiya, R. ve Gayatri. (2018). A Research Paper on Digital Marketing Communication and Consumer Buying Decision Process: An Empirical Study in The Indian Passenger Car Market. Journal of Global Marketing, 31(2), 73-95.
  • Demirci, Ş. ve Uğurluoğlu, Ö. (2020). Dijital Pazarlama Kanalları: Özel Sağlık Kuruluşlarına Yönelik Bir İnceleme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 39, 339-351.
  • Duffy, D. L. (2005). Affiliate Marketing and Its Impact on E-Commerce. Journal of Consumer Marketing. 22(3), 161–163.
  • Gençyürek Erdoğan, M. (2020). Covid-19 Döneminde E-Ticaret ve Dijital Reklam Yatırımları. Selçuk İletişim Dergisi, 13 (3), 1296-1318.
  • Garret, R. K. (2006). Protest In an Information Society: A Review of Literature on Social Movements and New ICTs. Information, Communication & Society. 9(2), 202 – 224.
  • Gökmen, K. (2019). Bilgi Toplumunda Elektronik Ticaret ve Türkiye Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Greenacre, M. (2021). Compostional Data Analysis. Annual Review of Statistics and Its Application. 8, 271–299.
  • Gündüz, F. F. ve Kocabaşa, H. (2022), Saklı Markov Modeli ile E-Ticaret İşletmelerinin Tercih Edilme Nedenlerinin Belirlenmesi, Nicel Bilimler Dergisi, 4(1), 47-69.
  • Huang, M. H. ve Wang, E. T. (2013). Marketing Is From Mars, It Is From Venus: Aligning The Worldviews For Firm Performance. Decision Sciences, 44(1), 87-125.
  • Hudak, M., Kianickova, E. ve Madlenak, R. (2017). The Importance of E-Mail Marketing in E-Commerce. Procedia Engineering. 192, 342-347.
  • İzgi, B. B., ve Şahin, İ. (2013). Elektronik Perakende Sektörü ve İnternet Alışverişi Tüketici Davranışı: Türkiye örneği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1).
  • Kannan, P. (2017). Digital Marketing: A Framework, Review And Research Agenda. International Journal of Research in Marketing, 34(1), 22-45.
  • Kaptanoğlu, K. ve Geçit, B. B. (2021). Covid-19’un Ekonomi Politiği. Gazi Kitabevi. 95-112
  • Lezki, Ş., Aydın, S. ve Er, F. (2015). A Solution to Rational Decision-Making Via Compositional Data Analysis: A Case Study Using Students Cellular Phone Tendencies. The Journal of Operations Research, Statistics, Econometrics and Management Information Systems. 3(1), 59-66.
  • Marangoz, M. (2011). Girişimciler İçin Sınırsız Ticaret: E- Ticaret. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 6 (1), 184.
  • Mert, Y. L. (2018). Dijital Pazarlama Ekseninde Influencer Marketing Uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 6 (2), 1299-1328.
  • Odabaşı, Y. ve Oyman, M. (2017). Pazarlama İletişimi Yönetimi. Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. MediaCat Akademi.
  • Rustamov, E. (2022). Covid-19 Döneminde Dijital Pazarlama. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 20 (1), 29-37.
  • Sesliokuyucu, O. S. (2012). Yeni Kurumsal Kuram Çerçevesinde Elektronik Ticaretin Benimsenmesi Üzerinde Etkili Olan Faktörler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sina Afra, S. (2014). Dijital Pazarın Odak Noktası E-Ticaret Dünyada Türkiye’nin Yeri, Mevcut Durum ve Geleceğe Yönelik Adımlar, (Yayın No: TÜSİAD-T/2014-06/553 s.35).
  • Smith, K. T. (2011). Digital Marketing Strategies That Millennials Find Appealing, Motivating, or Just Annoying. Journal of Strategic Marketing, 19(6), 489-499.
  • Srivastav, P. ve Gupta, H. (2021). Role and Applications of Digital Marketing in Digital Era: A Review. 2021 9th International Conference on Reliability, Infocom Technologies and Optimization (Trends and Future Directions) (ICRITO) Amity University, Noida, India. Sep 3-4, 2021
  • Stewart, T. A. (1997). Entelektüel Sermaye. (Çev: Nurettin Elhüseyni). İstanbul: Mess Yayıncılık.
  • Taiminen ve Karjaluoto, (2014). The Usage of Digital Marketing Channels in SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development 22 (4), 633-651.
  • Tekin, M. vd. (2002). Kriz Dönemlerinde İşletmelerde Bilişim Teknolojileri Kullanımının İşletme Performansına Etkileri Üzerine Bir Uygulama, 1. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi
  • Tiago, M. T. P. M. B., ve Veríssimo, J. M. C. (2014). Digital Marketing and Social Media: Why bother? Business horizons, 57(6), 703-708.
  • Tonta, Y. & Küçük, M. E. (2005). Sanayi Toplumundan Bilgi Toplumuna Geçiş Sürecinde Temel Dinamikler. Türk Kütüphaneciliği. 19 (4), 449-464.
  • Toplu Yılmaz, Ö. ve Bayrami O. (2020). Covid-19 pandemi döneminde Türkiye’de e-ticaret ve e-ihracat. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 37-54.
  • Whiteley, David. (2006). E-Commerce Strategy, Technologies and Applications, McGrawHill, 2006.
  • Wind, J., ve Mahajan, V. (2002). Digital marketing. Symphonya. Emerging Issues in Management (1), 43-54.
  • Yeşil, A. (2010). E-Ticaret. İstanbul: Kumsaati Yayın
  • Toplu Yılmaz, Ö. ve Bayram, O. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Türkiye’de E-Ticaret ve E-İhracat. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 37-54.
  • Zeren, D. ve Kaya, N. (2020). Dijital Pazarlama: Ulusal Yazının Bibliyometrik Analizi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 35-52.
  • URL-1: https://dralabay.wordpress.com/2014/01/20/bilgi-ve-bilisim-teknolojileri/#:~:text=Bili%C5%9Fim%20teknolojileri%3B%20ba%C5%9Flang%C4%B1%C3%A7ta%20bilgi%20teknolojileri,and%20Communication%20Technology)%20olarak%20isimlendirilmi%C5%9Ftir

COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE E-TİCARET VE DİJİTAL PAZARLAMANIN TÜRKİYE’DEKİ ÖNEMİ

Yıl 2024, Sayı: 42, 137 - 154, 09.02.2024
https://doi.org/10.18092/ulikidince.1349936

Öz

Dijital dönüşüm ile birlikte ortaya çıkan dijital pazarlama, işletmeler için vazgeçilmez mecralar sunmaktadır. Günümüzde insanların akıllı telefon ve tablet gibi internet temelli cihazlar ile çevrimiçi çok fazla vakit geçirmektedir. Bu durum işletmelerin zaman ve mekândan bağımsız olarak tüketici ile etkileşim kurma kabiliyetini ortaya çıkarmıştır. Hala etkisi devam etmekte olan Covid-19, toplumun yaşama şekillerinde büyük değişiklikler meydana getirmiştir. Dijital pazarlama ve buna bağlı olarak elektronik ticaret faaliyetlerini doğru yöneten işletmelerin bu süreçte ayakta kalmayı başardığını ve hatta büyüdüğünü iddia etmek mümkündür. Bu çalışmada Türkiye İstatistik Kurumu’ndan (TUİK) elde edilen; bireylerin interneti kullanma amacı ve bireylerin internetten alışveriş yapma oranı gibi veriler ışığında öncelikle betimleyici istatistiklere yer verilmiştir. Daha sonrasında ise bütünleşik veri analizi yapılmıştır ve analiz sonucunda toplumun teknolojik alışkanlıklarına göre mevcut ve yeni kurulacak işletmeler için dijital pazarlamanın önemi ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Akben, İ.ve Çelebi, F.A. (2022). Covid-19 Pandemi Döneminde E-Ticaret ve E-Lojistik: Giyim Sektörü İnternet Sayfaları Üzerine Bir Araştırma, Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), 32-54.
  • Akın, B. (2001). Yeni Ekonomi: Strateji, Rekabet ve Teknoloji Yönetimi. Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Allen, E. ve Fjermestad, J. (2001). E-Commerce Marketing Strategies: An Integrated Framework And Case Analysis. Logistics Information Management. 14(1/2), 14-23.
  • Ankara Ticaret Odası (1999). İş Hayatında Yeni Kavramlar Elektronik Ticaret ve İnternet. (Yayın No: 8). Ankara.
  • Aydemir, İ. (2004). Elektronik Ticaret Alanındaki Rekabet Sorunları, Rekabet Kurumu, Ankara, 14.
  • Bala ve Verma, (2018). A Critical Review of Digital Marketing. International Journal of Management, IT and Engineering. 8 (10), 321-339
  • Bayraç, H. N. (2003). Yeni Ekonomi’nin Toplumsal, Ekonomik ve Teknolojik Boyutları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (1), 42.
  • Bozkurt, V. (1998). Enformasyon Toplumu ve Türkiye. Yeni Türkiye Dergisi, (19), 199.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen Teknolojiyle Birlikte Değişen Pazarlama Yöntemleri ve Dijital Pazarlama, TRT Akademi Dergisi, 1 (2), 348-365.
  • Çavuşoğlu, M. (2004). Sanal Organizasyonlar ve Elektronik Ticaret, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 19, 31.
  • Çifcisoy, R. ve Kartal, C. (2022). Koronavirüs’ün Dijital Pazarlama, Tüketici Davranışları ve Ekonomiye Etkilerinin Sektörel Bazda İncelenmesi. Journal of Management Theory and Practices Research. 3 (1), 1-20.
  • Dahiya, R. ve Gayatri. (2018). A Research Paper on Digital Marketing Communication and Consumer Buying Decision Process: An Empirical Study in The Indian Passenger Car Market. Journal of Global Marketing, 31(2), 73-95.
  • Demirci, Ş. ve Uğurluoğlu, Ö. (2020). Dijital Pazarlama Kanalları: Özel Sağlık Kuruluşlarına Yönelik Bir İnceleme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 39, 339-351.
  • Duffy, D. L. (2005). Affiliate Marketing and Its Impact on E-Commerce. Journal of Consumer Marketing. 22(3), 161–163.
  • Gençyürek Erdoğan, M. (2020). Covid-19 Döneminde E-Ticaret ve Dijital Reklam Yatırımları. Selçuk İletişim Dergisi, 13 (3), 1296-1318.
  • Garret, R. K. (2006). Protest In an Information Society: A Review of Literature on Social Movements and New ICTs. Information, Communication & Society. 9(2), 202 – 224.
  • Gökmen, K. (2019). Bilgi Toplumunda Elektronik Ticaret ve Türkiye Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Greenacre, M. (2021). Compostional Data Analysis. Annual Review of Statistics and Its Application. 8, 271–299.
  • Gündüz, F. F. ve Kocabaşa, H. (2022), Saklı Markov Modeli ile E-Ticaret İşletmelerinin Tercih Edilme Nedenlerinin Belirlenmesi, Nicel Bilimler Dergisi, 4(1), 47-69.
  • Huang, M. H. ve Wang, E. T. (2013). Marketing Is From Mars, It Is From Venus: Aligning The Worldviews For Firm Performance. Decision Sciences, 44(1), 87-125.
  • Hudak, M., Kianickova, E. ve Madlenak, R. (2017). The Importance of E-Mail Marketing in E-Commerce. Procedia Engineering. 192, 342-347.
  • İzgi, B. B., ve Şahin, İ. (2013). Elektronik Perakende Sektörü ve İnternet Alışverişi Tüketici Davranışı: Türkiye örneği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1).
  • Kannan, P. (2017). Digital Marketing: A Framework, Review And Research Agenda. International Journal of Research in Marketing, 34(1), 22-45.
  • Kaptanoğlu, K. ve Geçit, B. B. (2021). Covid-19’un Ekonomi Politiği. Gazi Kitabevi. 95-112
  • Lezki, Ş., Aydın, S. ve Er, F. (2015). A Solution to Rational Decision-Making Via Compositional Data Analysis: A Case Study Using Students Cellular Phone Tendencies. The Journal of Operations Research, Statistics, Econometrics and Management Information Systems. 3(1), 59-66.
  • Marangoz, M. (2011). Girişimciler İçin Sınırsız Ticaret: E- Ticaret. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 6 (1), 184.
  • Mert, Y. L. (2018). Dijital Pazarlama Ekseninde Influencer Marketing Uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 6 (2), 1299-1328.
  • Odabaşı, Y. ve Oyman, M. (2017). Pazarlama İletişimi Yönetimi. Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. MediaCat Akademi.
  • Rustamov, E. (2022). Covid-19 Döneminde Dijital Pazarlama. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 20 (1), 29-37.
  • Sesliokuyucu, O. S. (2012). Yeni Kurumsal Kuram Çerçevesinde Elektronik Ticaretin Benimsenmesi Üzerinde Etkili Olan Faktörler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sina Afra, S. (2014). Dijital Pazarın Odak Noktası E-Ticaret Dünyada Türkiye’nin Yeri, Mevcut Durum ve Geleceğe Yönelik Adımlar, (Yayın No: TÜSİAD-T/2014-06/553 s.35).
  • Smith, K. T. (2011). Digital Marketing Strategies That Millennials Find Appealing, Motivating, or Just Annoying. Journal of Strategic Marketing, 19(6), 489-499.
  • Srivastav, P. ve Gupta, H. (2021). Role and Applications of Digital Marketing in Digital Era: A Review. 2021 9th International Conference on Reliability, Infocom Technologies and Optimization (Trends and Future Directions) (ICRITO) Amity University, Noida, India. Sep 3-4, 2021
  • Stewart, T. A. (1997). Entelektüel Sermaye. (Çev: Nurettin Elhüseyni). İstanbul: Mess Yayıncılık.
  • Taiminen ve Karjaluoto, (2014). The Usage of Digital Marketing Channels in SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development 22 (4), 633-651.
  • Tekin, M. vd. (2002). Kriz Dönemlerinde İşletmelerde Bilişim Teknolojileri Kullanımının İşletme Performansına Etkileri Üzerine Bir Uygulama, 1. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi
  • Tiago, M. T. P. M. B., ve Veríssimo, J. M. C. (2014). Digital Marketing and Social Media: Why bother? Business horizons, 57(6), 703-708.
  • Tonta, Y. & Küçük, M. E. (2005). Sanayi Toplumundan Bilgi Toplumuna Geçiş Sürecinde Temel Dinamikler. Türk Kütüphaneciliği. 19 (4), 449-464.
  • Toplu Yılmaz, Ö. ve Bayrami O. (2020). Covid-19 pandemi döneminde Türkiye’de e-ticaret ve e-ihracat. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 37-54.
  • Whiteley, David. (2006). E-Commerce Strategy, Technologies and Applications, McGrawHill, 2006.
  • Wind, J., ve Mahajan, V. (2002). Digital marketing. Symphonya. Emerging Issues in Management (1), 43-54.
  • Yeşil, A. (2010). E-Ticaret. İstanbul: Kumsaati Yayın
  • Toplu Yılmaz, Ö. ve Bayram, O. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Türkiye’de E-Ticaret ve E-İhracat. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 37-54.
  • Zeren, D. ve Kaya, N. (2020). Dijital Pazarlama: Ulusal Yazının Bibliyometrik Analizi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 35-52.
  • URL-1: https://dralabay.wordpress.com/2014/01/20/bilgi-ve-bilisim-teknolojileri/#:~:text=Bili%C5%9Fim%20teknolojileri%3B%20ba%C5%9Flang%C4%B1%C3%A7ta%20bilgi%20teknolojileri,and%20Communication%20Technology)%20olarak%20isimlendirilmi%C5%9Ftir
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dijital Pazarlama
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Remzi Reha Durucasu 0000-0002-4491-9671

Erken Görünüm Tarihi 5 Şubat 2024
Yayımlanma Tarihi 9 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Durucasu, R. R. (2024). COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE E-TİCARET VE DİJİTAL PAZARLAMANIN TÜRKİYE’DEKİ ÖNEMİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(42), 137-154. https://doi.org/10.18092/ulikidince.1349936


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com