Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Shifting Paradigms in Art: The Relationship Between The Artist, Work and Audience

Yıl 2018, Sayı: 20, 111 - 120, 23.07.2018
https://doi.org/10.17484/yedi.434479

Öz

The relationship the artist has with the buyer
has varied during the historical process of art. The manner in which society
perceives art is the foremost reason that creates this variation. Therefore,
the purpose of this study is to identify what the developments and changes
between the artist and the buyer are.



The scope and topic of the study has been
limited to artists who emerged in the first quarter of the 20th
century, art events in the 1970’s, and artists participating in the 15th
Istanbul Biennale. The primary problem that is posed in the research is as
follows: in art history, how has the buyer changed when faced with the artist
and the art work? Does the buyer have an influence on the commodification of
art works? According to contemporary art’s post-structuralist and eclectic
understanding, how should the relationship between the artist, work, and buyer
be evaluated? The reasons why artists such as
Édouard Manet,
Alejandro Pereda, and Njideka Akunyili Crosby were included in the subject
matter was that they are outside the stereotypical moulds and the manner in
which they approach conceptual inquiry. In addition, the works of these artists
were selected considering they would shed light on the commodity phenomenon in
art. A document analysis will be carried out using qualitative research
methods.

Kaynakça

  • Altınkurt, L., Kalkan, A. (2012). “Günümüz Sanat Ortamında Çağdaş/Güncel Sanat Yaklaşımlarına İlişkin Sanatçı, Eleştirmen ve Sanat Galericilerinin Görüşleri”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 34, 128.
  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Ayaz, B. (2016). “Geç kapitalizm: Medya ve Sanatta İçeriğin Metalaşması ve Anlamsızlaşması”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi 1(1) 120.
  • Çakır, M. (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Gans, J. H. (2014). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür. (E.O. İncirlioğlu, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gibney, S. (2018). The Art of Life: MacArthur Foundation "Genius" Fellow Njideka Akunyili Crosby uses art to tell the story of Nigerians living in America. Crisis (15591573), 125(1), 18.
  • Gombrich, E. H. (2012). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Groys, B. (2014). Sanatın Gücü. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • İstanbul Kültür Sanat Vakfı. (2017). İyi Bir Komşu 15. İstanbul Bienali. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özbek, Y. (2013). Postmodernizm ve Alımlama Estetiği. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Şahin, H. (2013). “Postmodern Sanatta Eklektik Nesneler”, Karadeniz Araştırmaları 36, 243.
  • Şahiner, R. (2013). Sanatta Postmodern Kırılmalar. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Tapies, A. (2014). Sanat Pratiği. (İ. Birkan, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Ungvarsky, J. (2016). Joseph Beuys. Salem Press Biographical Encyclopedia.
  • Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2009). Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı.(N. Özüaydın, Çev.). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2012). Sanatın Günceli Güncelin Sanatı. Ankara: Ütopya Yayınları.

Sanatta Değişen Paradigmalar: Sanatçı, Eser ve Alıcı İlişkisi

Yıl 2018, Sayı: 20, 111 - 120, 23.07.2018
https://doi.org/10.17484/yedi.434479

Öz

Sanatın tarihsel sürecinde sanatçının
alıcıyla olan ilişkisi farklılık göstermiştir. Bu farklılığı yaratan en önemli neden,
toplumun sanatı görme biçimidir. Dolayısıyla araştırmanın amacı sanatçı ve
alıcı arasındaki gelişimin ve değişimlerin neler olduklarını tespit etmektir.    



Araştırmanın kapsamı ve konusu 20. yüzyılın ilk
çeyreğinde ortaya çıkan sanatçılar, 1970’li yıllardaki sanat olayları ve 15.
İstanbul Bienali’ne katılan sanatçılar ile sınırlandırılmıştır. Araştırmanın
problemleri şu şekilde sıralanabilir: Sanat tarihinde alıcının sanatçı ve eser
karşısında nasıl bir değişimi olmuştur? Eserlerin metalaşmasında alıcının bir
etkisi var mıdır? Güncel sanatın post yapısalcı ve eklektik anlayışına göre
sanatçı, eser ve alıcı ilişkisi nasıl değerlendirilmelidir? Konu içerisinde Édouard
Manet, Alejandro Almanza Pereda ve Njideka Akunyili Crosby gibi sanatçılara yer
verilmesinin nedeni yerleşik kalıpların dışında olmaları ve kavramsal sorgulamaları
ele almalarıdır. Ayrıca bu sanatçıların eserleri sanatta meta olgusuna ışık
tutacağı düşünülerek seçilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi
kullanılarak doküman analizi yapılacaktır.

Kaynakça

  • Altınkurt, L., Kalkan, A. (2012). “Günümüz Sanat Ortamında Çağdaş/Güncel Sanat Yaklaşımlarına İlişkin Sanatçı, Eleştirmen ve Sanat Galericilerinin Görüşleri”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 34, 128.
  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Ayaz, B. (2016). “Geç kapitalizm: Medya ve Sanatta İçeriğin Metalaşması ve Anlamsızlaşması”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi 1(1) 120.
  • Çakır, M. (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Gans, J. H. (2014). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür. (E.O. İncirlioğlu, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gibney, S. (2018). The Art of Life: MacArthur Foundation "Genius" Fellow Njideka Akunyili Crosby uses art to tell the story of Nigerians living in America. Crisis (15591573), 125(1), 18.
  • Gombrich, E. H. (2012). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Groys, B. (2014). Sanatın Gücü. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • İstanbul Kültür Sanat Vakfı. (2017). İyi Bir Komşu 15. İstanbul Bienali. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özbek, Y. (2013). Postmodernizm ve Alımlama Estetiği. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Şahin, H. (2013). “Postmodern Sanatta Eklektik Nesneler”, Karadeniz Araştırmaları 36, 243.
  • Şahiner, R. (2013). Sanatta Postmodern Kırılmalar. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Tapies, A. (2014). Sanat Pratiği. (İ. Birkan, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Ungvarsky, J. (2016). Joseph Beuys. Salem Press Biographical Encyclopedia.
  • Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2009). Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı.(N. Özüaydın, Çev.). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2012). Sanatın Günceli Güncelin Sanatı. Ankara: Ütopya Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Evrim Özeskici 0000-0003-1491-3487

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2018
Kabul Tarihi 18 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Özeskici, E. (2018). Sanatta Değişen Paradigmalar: Sanatçı, Eser ve Alıcı İlişkisi. Yedi(20), 111-120. https://doi.org/10.17484/yedi.434479

Cited By

Sanat Eserlerinin Yaratılma Süreci
Yuzunci Yil Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi
Aydın GÖRMEZ
https://doi.org/10.33711/yyuefd.998262

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.