Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Giyside Görünür Onarım ile Kişiselleştirilmiş Uygulama Denemeleri

Yıl 2022, Sayı: 28, 23 - 38, 28.07.2022
https://doi.org/10.17484/yedi.1017090

Öz

Hızlı modanın sonuçlarından biri olarak kontrolsüz atık oluşumu;
doğal kaynaklar, insan sağlığı ve çevre için risk oluşturan bir noktaya
gelmiştir. Bu sonuçlara bağlı olarak yavaş moda akımı ve
sürdürülebilirlik kavramları gün geçtikçe önem kazanmaya
başlamıştır. Tekstil ve moda tasarımı alanında yavaş moda ve
sürdürülebilirlik kavramları açısından görünür onarım yöntemleri
kaynak tüketmeden giysi atıklarının yönetimi açısından önem arz
etmektedir. Görünür onarım yöntemleri ve sürdürülebilirlik
kazanımları bu çalışmada sekiz uygulamalı örnek ve teknik
açıklamalar ile irdelenmiştir. Bu tekniklerin uygulandığı giysiler
sökülme, yırtılma, aşınma, yanma vb. oluşan deformasyonlar
sonucunda değer kaybetmiş giysilerden oluşmaktadır. Giysiler uygun
görülen görünür onarım teknikleri uygulanarak yeniden
kullanılabilir hale getirilmeye çalışılmıştır. Görünür onarım
tekniklerinin kullanılması ile, giysi onarımının ötesine geçilerek ufak
bir dokunuş ile daha önce defo olarak görülen alan dikkat çekici bir
yüzey etkisi de kazanmaktadır. Bu yeni oluşan yüzey etkisi,
görünürlüğü ile dikkat çekecek, ürünün sahibi açısından bilinçli bir
yaklaşımın destekleyicisi olduğunu da hatırlatacaktır. Yapılan
uygulamalarda el işçiliği gerektiren tekniklerin kullanımı aracılığı ile
giysiye değer katılmaya ve giysinin kusurlu algısı değiştirilmeye
çalışılmaktadır. Bu konunun belirlenmesindeki en önemli etken;
yavaş moda hareketi dahilinde görünür onarım yöntemleri üzerine
kapsamlı bir bakış açısı oluşturabilmektir. Çalışmada ayrıca giysi
tasarımı, üretim süreçleri, kullanım ömrü gibi açılardan bu
tekniklere olan gelenekselleşmiş düşünceleri ve beklentileri
değiştirerek toplumsal bilinç oluşturabilmenin farklı yollarını
önerebilmek; sürdürülebilirlik için bu tekniklerin giysi tasarımındaki
önemini ve potansiyelini ortaya koymak amaçlanmaktadır.

Teşekkür

Canan Hancıoğlu ve Dan Norcross

Kaynakça

  • Akdoğan A. (2019). Moda Tasarımı Açısından Yavaş Moda Hareketinde Giysi Dönüştürme Yaklaşımları ve Yöntemleri (Yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Domaine de Boisbuchet, Cireca (2013). Boro – The Fabric Of Life sergisi. Boisbuchet. Erişim adresi: https://www.boisbuchet.org/exhibitions/boro-the-fabric-of-life/
  • Fletcher, K. (2008), Sustainable Fashion and Textiles Design Journeys, Earthscan.
  • Futatsuya, A. [@upcyclestitches]. (2020, 15 Şubat). Atsushi Futatsuya’ya ait sashiko ve boro teknikleri ile görünür onarım örneği [Fotoğraf]. Instagram. https://www.instagram.com/p/B8kixszINlJ/byupcyclestitches
  • Gwilt, A., Rissanen, T. (2011), Shaping Sustainable Fashion: Changing the Way We Make and Use Clothes, Earthscan.
  • Hayes, C., Seaton, K. A. (2020). A two-dimensional introduction to sashiko workshop, Avusturya
  • Jones, L., Girouard, A. (2021, Haziran). Patching Textiles; Insights from Visible Mending Educators on Wearability, Extending the Life of Our Clothes, and Teaching Tangible Crafts, C&C '21: Creativity and Cognition, Sanal Organizasyon, İtalya.
  • Keith, S., Silies, M. (2015). New life luxury: upcycled Scottish heritage textiles. International Journal of Retail & Distribution Management, 43(10/11), s.1051-1064. doi: 10.1108/IJRDM-07-2014-0095
  • König, A. (2013). A Stitch in Time: Changing Cultural Constructions of Craft and Mending. Culture Unbound Journal of Current Cultural Research, 5(4), 569-585. doi: 10.3384/cu.2000.1525.135569
  • Lapolla, K., Sanders, E. B. N. (2015). Using Cocreation to Engage Everyday Creativity in Reusing and Repairing Apparel. Clothing and Textiles Research Journal, 33, s. 183-198. doi: 10.1177/0887302X15572877
  • Li, L. (2020). Reviving Boro: The Transcultural Reconstruction of Japanese Patchwork (Doktora Tezi). Royal College of Art, Londra.
  • Marquez, J. (2018). Make + Mend. Watson-Guptill Publications
  • Özpulat, F. (1994), Geleneksel Kültürümüzde Kırkpare, Tekstil ve Mühendis, Cilt:8, 45-46, s37-41
  • Rodabaugh, K. (2018), Mending Matters, Abrams.
  • Sashi.co. (t.y.). Introduction to sashiko. Erişim adresi: https://en.sashico.com/introduction-to-sashiko/
  • Shaver, C. (1992, Eylül). Sashiko: A Stitchery Of Japan. Textiles in Daily Life: Proceedings of the Third Biennial Symposium of the Textile Society of America, Amerika Birleşik Devletleri.
  • Sakalyte, V., Cassidy, T. ve Holroyd, A. (2017). Designing an educational tool to revitalise woven textile mending. Research Journal of Textile and Apparel, 21(4), s.242-262. doi: 10.1108/RJTA-06-2017-0027
  • Takano H. (2015). Japanese Quilting. Batsford Publications
  • Tenaraido. (t.y.). Akoshi Yuuka’ya ait iğne ile yama. Erişim adresi: www.tenaraido.jp/ohanashi/column28/
  • The Goods. (t.y.). Repair wool sweater. Erişim adresi: https://www.uncommongoods.com/blog/2013/repair-wool-sweater/
  • Townsend, K. (2011). The Denim Garment as Canvas: Exploring the Notion of Wear as a Fashion and Textile Narrative. Cloth and Culture, 9 (1), s.90-107. doi:https://doi.org/10.2752/175183511X12949158771554
  • The Waste and Resources Action Programme (2015), Clothing Durability Report. Erişim Adresi: https://www.terazsrodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/1694-Clothing-Durability.pdf

Personalized Application Trials with Visible Mending on Garments

Yıl 2022, Sayı: 28, 23 - 38, 28.07.2022
https://doi.org/10.17484/yedi.1017090

Öz

Uncontrolled waste creation as one of the consequences of fast
fashion has reached a point where it poses a risk to natural
resources, human health, and the environment. Depending on these
results, the concepts of slow fashion and sustainability have started
to become important day by day. In the field of textile and fashion
design, visible mending methods in terms of slow fashion and
sustainability are important for the management of clothing waste
without consuming resources. Visible mending methods and
sustainability outcomes are discussed in this study with eight
applied examples and technical explanations. The clothes on which
these techniques are applied can be ripped, torn, worn, burned, etc.
They are clothes that have lost value as a result of deformations. The
clothes were made into reusable products by applying the visible
mending techniques that were deemed appropriate. Beyond
mending the garment through visible mending techniques, a small
touch also creates a remarkable surface effect on the area that was
previously seen as a defect. This newly formed small surface effect
will draw attention with its visibility and will remind the owner of
the product that it supports a conscious approach. With the use of
handcrafted techniques, it attempts to add value to the garment and
to change the defective perception of the garment. The most
important factor in determining this issue; to create a
comprehensive perspective on visible mending methods within the
slow fashion movement. In addition, by suggesting different ways to
create social awareness by changing the traditional thoughts and
expectations towards these techniques in terms of clothing design,
production processes, and lifespan, and to reveal the importance and
potential of these techniques in garment design for sustainability.

Kaynakça

  • Akdoğan A. (2019). Moda Tasarımı Açısından Yavaş Moda Hareketinde Giysi Dönüştürme Yaklaşımları ve Yöntemleri (Yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Domaine de Boisbuchet, Cireca (2013). Boro – The Fabric Of Life sergisi. Boisbuchet. Erişim adresi: https://www.boisbuchet.org/exhibitions/boro-the-fabric-of-life/
  • Fletcher, K. (2008), Sustainable Fashion and Textiles Design Journeys, Earthscan.
  • Futatsuya, A. [@upcyclestitches]. (2020, 15 Şubat). Atsushi Futatsuya’ya ait sashiko ve boro teknikleri ile görünür onarım örneği [Fotoğraf]. Instagram. https://www.instagram.com/p/B8kixszINlJ/byupcyclestitches
  • Gwilt, A., Rissanen, T. (2011), Shaping Sustainable Fashion: Changing the Way We Make and Use Clothes, Earthscan.
  • Hayes, C., Seaton, K. A. (2020). A two-dimensional introduction to sashiko workshop, Avusturya
  • Jones, L., Girouard, A. (2021, Haziran). Patching Textiles; Insights from Visible Mending Educators on Wearability, Extending the Life of Our Clothes, and Teaching Tangible Crafts, C&C '21: Creativity and Cognition, Sanal Organizasyon, İtalya.
  • Keith, S., Silies, M. (2015). New life luxury: upcycled Scottish heritage textiles. International Journal of Retail & Distribution Management, 43(10/11), s.1051-1064. doi: 10.1108/IJRDM-07-2014-0095
  • König, A. (2013). A Stitch in Time: Changing Cultural Constructions of Craft and Mending. Culture Unbound Journal of Current Cultural Research, 5(4), 569-585. doi: 10.3384/cu.2000.1525.135569
  • Lapolla, K., Sanders, E. B. N. (2015). Using Cocreation to Engage Everyday Creativity in Reusing and Repairing Apparel. Clothing and Textiles Research Journal, 33, s. 183-198. doi: 10.1177/0887302X15572877
  • Li, L. (2020). Reviving Boro: The Transcultural Reconstruction of Japanese Patchwork (Doktora Tezi). Royal College of Art, Londra.
  • Marquez, J. (2018). Make + Mend. Watson-Guptill Publications
  • Özpulat, F. (1994), Geleneksel Kültürümüzde Kırkpare, Tekstil ve Mühendis, Cilt:8, 45-46, s37-41
  • Rodabaugh, K. (2018), Mending Matters, Abrams.
  • Sashi.co. (t.y.). Introduction to sashiko. Erişim adresi: https://en.sashico.com/introduction-to-sashiko/
  • Shaver, C. (1992, Eylül). Sashiko: A Stitchery Of Japan. Textiles in Daily Life: Proceedings of the Third Biennial Symposium of the Textile Society of America, Amerika Birleşik Devletleri.
  • Sakalyte, V., Cassidy, T. ve Holroyd, A. (2017). Designing an educational tool to revitalise woven textile mending. Research Journal of Textile and Apparel, 21(4), s.242-262. doi: 10.1108/RJTA-06-2017-0027
  • Takano H. (2015). Japanese Quilting. Batsford Publications
  • Tenaraido. (t.y.). Akoshi Yuuka’ya ait iğne ile yama. Erişim adresi: www.tenaraido.jp/ohanashi/column28/
  • The Goods. (t.y.). Repair wool sweater. Erişim adresi: https://www.uncommongoods.com/blog/2013/repair-wool-sweater/
  • Townsend, K. (2011). The Denim Garment as Canvas: Exploring the Notion of Wear as a Fashion and Textile Narrative. Cloth and Culture, 9 (1), s.90-107. doi:https://doi.org/10.2752/175183511X12949158771554
  • The Waste and Resources Action Programme (2015), Clothing Durability Report. Erişim Adresi: https://www.terazsrodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/1694-Clothing-Durability.pdf
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Aytül Akdoğan Öneme 0000-0002-0726-9040

Gözde Bursalıgil 0000-0002-3280-552X

Erken Görünüm Tarihi 10 Ocak 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2021
Kabul Tarihi 20 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Akdoğan Öneme, A., & Bursalıgil, G. (2022). Giyside Görünür Onarım ile Kişiselleştirilmiş Uygulama Denemeleri. Yedi(28), 23-38. https://doi.org/10.17484/yedi.1017090

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.