Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyanın Destinasyon Tercihine Etkisi: Kapadokya Örneği

Yıl 2022, Sayı: 12, 205 - 233, 30.06.2022
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1090256

Öz

Araştırmada, Kapadokya Bölgesi’nin tercih edilmesinde sosyal medyanın etkisinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Kapadokya Bölgesi’ne gelen 175’i yerli, 175’i yabancı olmak üzere toplam 350 turistten yüz yüze anket uygulamasıyla elde edilen veriler analiz edilmiştir. Araştırma hipotezlerinin test edilmesinde, regresyon analizi, frekans dağılımları ve ortalamalarıyla bağımsız örneklem t-testinden faydalanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; destinasyon tercihi sürecinde, sosyal medyanın etkisi olduğu tespit edilmiştir. Buna ek olarak; eğitim ve meslek haricindeki tüm demografik özellikler için Kapadokya Bölgesi’ne gelen yerli ve yabancı turistler arasında demografik özelliklerine göre, seyahat özelliklerine göre, sosyal medyada günlük geçirilen vakit ve destinasyon tercihinde en fazla kullanılan sosyal medya araçlarına göre farklılıklar olduğu görülmüştür. Turizmde geleneksel pazarlama araçlarının yerini, teknolojik ekipmanların aldığı görülmektedir. Teknoloji vasıtasıyla dönüşüme uğrayan, giderek şeffaflaşmak durumunda kalan turizm pazarlamasında, pazar payından faydalanan paydaşların sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Bu nedenle turistik ürün ve destinasyonların tercih edilmesinde teknoloji tabanlı sanal platformların etkisini teorik ve uygulamalı olarak ele almak, ilgili literatüre önemli katkılar sağlayabilecektir. Bu çalışmanın hem sosyal medya kullanımının destinasyon pazarlamasındaki yerini ve önemini ifade etmesi açısından hem de Kapadokya Bölgesi’yle ilgili ileride yapılacak araştırmalara yol göstermesi açısından faydalı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Atay, L. (2003). Turistik destinasyon pazarlaması ve bir alan uygulaması [Yayımlanmamış doktora lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Buhalis, D.&Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet-the state of etourism research. Tourism Management, 29(4), 609-623.
  • Buluk, B. (2019). Destinasyon yönetimi ve pazarlaması. Detay.
  • Civelek, M.&Dalgın, T. (2013, 05-08 Aralık). Turizm pazarlamasında sosyal medya, turizm işletmeleri üzerine bir araştırma: Muğla örneği. [Konferans sunumu]. 14. Ulusal Turizm Kongresi. Kayseri.
  • Cook, T.&Hopkins, L. (2007, June 20). “Social Media or,“How I Learned to Stop Worrying and Love Communication”, https://trevorcook.typepad.com/weblog /files/CookHopkins-SocialMediaWhitePaper-2007.pdf.
  • Cox, C., Burgess, S., Sellitto&C., Buultjens, J. (2009). The role of user-generated content in tourists' travel planning behavior. Journal of Hospitality Marketing&Management, 18(8), 743-764.
  • Crotts, J. (1999). Consumer decision making and prepurchase information search. In A. Pizam, Y. Mansfeld (Eds.), Consumer behavior in travel and tourism (pp.149-168). Routledge.
  • Çağıl, A. (2017). Sosyal medya ile dijital pazarlama. Yazın Basın Yayın.
  • Çalışkan, M.&Mencik, Y. (2015). Değişen dünyanın yeni yüzü: Sosyal medya. Akademik Bakış Dergisi, 50, 1694-528X.
  • Çelik, S. (2014). Sosyal medyanın pazarlama iletişimine etkileri. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3), 28-42.
  • Çiftçi, Ö.G.H. (2016). Turistik destinasyon ürünlerinin popülerleşmesinde sosyal medyanın rolü. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(33), 544-551.
  • Dalgın, T.&Oruç, M.C. (2015, 12-15 Kasım). Turistik tüketicilerin tercihlerinde sosyal medyanın etkisi: Amasya ilindeki 4 yıldızlı bir konaklama işletmesinde uygulama. [Konferans sunumu]. 16. Ulusal Turizm Kongresi. Çanakkale.
  • Dina, R.&Sabou, G. (2012). Influence of social media in choice of touristic destination, Cactus Tourism Journal, 3(2), 24-30.
  • Drury, G. (2008). Opinion piece: Social media: Should marketers engage and how can it be done effectively?. Journal of Direct, Data&Digital Marketing Practice, 9(3), 274-277.
  • Eröz, S.&Doğdubay, M. (2012). Turistik ürün tercihinde sosyal medyanın rolü ve etik ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi, 27(1), 133-157.
  • Eryılmaz, B. (2014). Sosyal medya kullanımının müşteri tercihleri üzerine etkileri konaklama işletmelerinde bir inceleme. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Eryılmaz, B.&Zengin, B. (2014). Sosyal medyada konaklama işletmelerine yönelik tüketici yaklaşımları üzerine bir araştırma. İşletme Bilimi Dergisi, 2(1), 147-167.
  • Eşitti, Ş.&Işık, M. (2015). Sosyal medyanın yabancı turistlerin Türkiye’yi tatil destinasyonu olarak tercih etmelerine etkisi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergisi, 1(27), 11-30.
  • Eynard, D., Inversini, A.&Gentile, L. (2012, March 26-30). Finding similar destinations with flickr geotags. [Conference presentation]. 27th Annual ACM Symposium on Applied Computing, Italy.
  • Fırat, D. (2017). Sosyal medya pazarlaması. Beta.
  • Fotis, J.N., Buhalis, D.&Rossides, N. (2012). Social media use and impact during the holiday travel planning process. In M. Fuchs, F. Ricci, L. Cantoni (Eds.), Information and communication technologies in tourism (pp.13-24). Springer Press.
  • Gencer, M. (2014). Sosyal medya turizmde pazarlamanın tanımını değiştiriyor. Turizm Yatırım Dergisi, 24, 10-22.
  • George, D.&Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step-a simple guide and reference. Routledge Press.
  • Güçdemir, Y. (2017). Sosyal medya, halkla ilişkiler, reklam ve pazarlama. Derin Basım Yayın.
  • Güleç, B. (2006). Reklamın turistlerin satınalma davranışları bakımından incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi SBE Dergisi, 9(15), 127-158.
  • Hacıoğlu, N. (2016). Turizm pazarlaması. Nobel.
  • Hanan, H.&Putit, N. (2013). Express marketing of tourism destinations using instagram in social media networking. Hospitality and Tourism: Synergizing Creativity&Innovation in Research, 471-474.
  • Hawkins, D.I.&Mothersbaugh, D.L. (2009). Consumer behavior: Building marketing strategy. McGraw-Hill.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-175.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım.
  • Kalpaklıoğlu, N.Ü. (2015). Bir pazarlama iletişimi unsuru olarak e-wom’un turizm ürünleri tercihine etkisi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 66-90.
  • Kaya, K. (2019, 28 Ocak). Seyahat kaynakları: En iyi gezi blogları. https://yoldaolmak.com/gezi-ve-seyahat-bloglari-kaynaklar.html.
  • Keskin, S.&Baş, M. (2016). Sosyal medyanın tüketici davranışları üzerine etkisinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 17(3), 51-69.
  • Kılıçarslan, N. (2019). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında tatil destinasyonu seçiminde sosyal medyanın rolü. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kim, D.Y., Lehto, X.Y.&Morrison, A.M. (2007). Gender differences in online travel information search: implications for marketing communications on the internet. Tourism Management, 28(2), 423-433.
  • Kolbitsch, J. and Maurer, H.A. (2006). The transformation of the web: How emerging communities shape the information we consume. J.UCS, 12(2), 187-213.
  • Kotler, P., Wong, V., Saunders, J.&Armstrong, G. (2003). Principles of marketing. Pearson Press.
  • Kozak, N. (2012). Turizm pazarlaması. Detay.
  • Künüçen, H. H.&Samur, S. (2021). Dijital çağın gerçeklikleri: Sanal, artırılmış, karma ve genişletilmiş gerçeklikler üzerine bir değerlendirme. Yeni Medya, 2021(11), 37-62.
  • Mayfield, A. (2008, August). What is social media?. iCrossing, http://www. icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_Crossing_ebook.pdf.
  • Middleton, V.T.C., Fyall, A.&Clarke, J.R. (2002). Marketing in travel and tourism. Elsevier.
  • Narcı, M.T. (2017). Tüketici davranışları ve sosyal medya pazarlaması: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Bulletin of Economic Theory and Analysis, 2(3), 279-307.
  • Özkan, S. (2021). Dijital dönüşüm ekseninde kuşaklar arası sosyal medya kullanım pratiklerinin incelenmesi: Facebook ̇örneğinde içerik analizi. Yeni Medya, 10, 25-42.
  • Parker, R.D. (2012). The evolving dynamics of social media in internet tourism marketing. Journal of Tourism Research&Hospitality, 1(1), 1-2.
  • Passant, A., Hastrup, T., Bojars, U. and Breslin, J. (2008). Microblogging: A semantic web and distributed approach. Hospitality Management, 23, 100-140.
  • Pesonen, J. (2011, January 26-28). Tourism marketing in facebook: Comparing rural tourism SME’s and larger tourism companies in Finland. [Conference presentation]. International Conference in Innsbruck, Austria.
  • Rızaoğlu, B. (2003). Turizm davranışı. Detay.
  • Sanlav, Ü. (2014). Sosyal medya savaşları. Hayat Yayınları.
  • Solomon, M.R., Polegato, R.&Zaichkowsky, J.L. (2017). Consumer behavior: Buying, having and being. Pearson Press.
  • Sotiriadis, M.D.&Van Zyl, C. (2013). Electronic word-of-mouth and online reviews in tourism services: The use of twitter by tourists. Electronic Commerce Research, 13(1), 103-124.
  • Tosun, C.&Jenkins, C.L. (1996). Regional planning approaches to tourism development: The case of Turkey. Tourism Management, 17(7), 519-531.
  • Ülker, E. (2010). Destinasyon pazarlamasında destinasyon seçimi karar verme süreci üzerine bir çalışma: Bozcaada örneği. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Vardarlıer, P. (2019). Sosyal medya stratejisi. Nobel.
  • Vural, Z.&Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 5(20), 3348‐3382.
  • Weber, L. (2009). Marketing to the social web: How digital customer communities build your business. John Wiley Sons.
  • Weinberg, T. (2009). The new community rules: Marketing on the social web. O'Reilly Media.
  • White, L. (2010). Facebook, friends and photos: A snapshot into social networking for generating travel ideas. In N. Sharda.(ed.), Tourism informatics: Visual travel recommender systems, social communities and user ınterface design. (pp.115-129). IGI-Global,
  • Xiang, Z.&Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel ınformation search. Tourism Management, 31(2), 179-188.
  • Yamane, T. (2001). Temel örnekleme yöntemleri. (A. Esin, M.A. Bakır, C. Aydın, &E. Gürbüzsel, Çev.). Literatür. (Orijinal basım tarihi 1967).
  • Yavuz, M.C.&Haseki, M.İ. (2012). Konaklama işletmelerinde e-pazarlama uygulamaları: E-medya araçları temelinde bir model önerisi. Cag University Journal of Social Sciences, 9(2), 116-137.
  • Yeniçıktı, N.T. (2016). Hakla ilişkiler aracı olarak instagram: Sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 92-115.
  • Yıldız, G. (2017). Elektronik turizm pazarlamasında güncel yaklaşımlar ve sosyal medyanın turistlerin destinasyon seçimi üzerindeki etkileri ve analizi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Haliç Üniversitesi.
  • Yurtlu, M. (2020). Türk otelcilik sektörüne yönelik online pazarlama yazılımlarının mevcut durumlarının belirlenmesi: yazılım şirketleri üzerine nitel bir araştırma. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İskenderun Teknik Üniversitesi.
  • Zeng, B. (2013). Social media in tourism. Tourism&Hospitality, 2(1), 1-2.
  • Zeng, B.&Gerritsen, R. (2014). What do we know about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, 10, 27-36.
Toplam 65 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burcu Gülsevil Belber 0000-0002-7586-4407

Serhat Eker 0000-0002-5797-2850

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Belber, B. G., & Eker, S. (2022). Sosyal Medyanın Destinasyon Tercihine Etkisi: Kapadokya Örneği. Yeni Medya, 2022(12), 205-233. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1090256