Scientific
and technological developments of the countries increase the use
of computer assisted instruction (CAI) in education. There are experimental and control groups in CAI that investigates difference of academic achievement. Meta-analysis summarizes the results of scientific studies,
unifies them and reaches a common judgment. Therefore,
the meta-analysis means a method of
combining the results of different studies. In this study, a general opinion on
the effectiveness of the CAI-based foreign language courses has been obtained by using a meta-analysis
method. The study used meta-analytic survey method in combining the results of similar studies and in calculating common effect sizes.
This meta-analysis has shown that CAI-based foreign language
teaching studies have a significant level of superiority compared to others.
Computer teaching computer-assisted instruction foreign language meta-analysis
Ülkelerin bilimsel ve teknolojik gelişmeleri eğitimde Bilgisayar
Destekli Öğretim (BDÖ) yönteminin
kullanımı artırmaktadır. BDÖ yöntemde çoğunlukla, kontrol ve deney grupları
vardır ve akademik başarının farkına bakılır. Meta-analiz, bilim alanlarında
çeşitli çalışmaların sonuçlarını özetler, birleştirir ve ortak yargıya ulaşır.
Dolayısıyla meta-analiz, farklı çalışmaların sonuçlarının birleştirilmesi yöntemidir.
Bu araştırmada, meta-analiz yöntemi kullanarak, ülkemizde BDÖ yöntemi ile
yürütülen yabancı dil derslerinin etkinliği hakkında genel bir görüş elde
edilmiştir. Araştırmada benzer çalışmaların sonuçlarının birleştirilmesini ve
ortak etki büyüklüklerinin hesaplanmasını sağlayan meta-analitik tarama yöntemi
kullanılmıştır. Bu meta-analiz ile BDÖ yöntemi kullanılarak yapılan yabancı dil
öğretiminin önemli düzeyde bir üstünlüğe sahip olduğu görülmüştür.
Bilgisayar öğretim bilgisayar destekli öğretim yabancı dil meta-analiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 10 Sayı: 1 |