Bu
çalışmanın amacı Scratch kullanımının algoritma geliştirme ve bilgi-işlemsel düşünme becerilerini geliştirmede etkisini incelemektir. Araştırma öntest
sontest kontrol gruplu yarı deneysel bir çalışma olup 31 deney 31 kontrol grubu
olmak üzere 62 beşinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırma beşinci sınıf
bilişim teknolojileri ve yazılım dersinde 6 haftalık bir süreci kapsayacak
şekilde tasarlanmıştır. Bu süreçte deney grubu öğrencilerine Scratch programı
kullanılarak algoritma anlatılırken, kontrol grubu öğrencilerine mevcut
müfredata göre algoritma anlatılmıştır. Öğrencilere öntest ve sontest olarak
bilgi-işlemsel düşünme ölçeği ve algoritma geliştirme başarı testi uygulanmıştır.
Bilgi-işlemsel düşünme ölçeğinin gerekli faktör ve güvenirlik analizleri yapılmış
ve Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.809 olarak belirlenmiştir. Algoritma
geliştirme başarı testinin Kr-20 iç tutarlılık kat sayısı ise 0.85 olarak
bulunmuştur. Grupların başarı testleri arasında istatistiksel olarak bir fark
olup olmadığını anlamak için bağımsız t testi uygulanmıştır. Çalışma sonucu
olarak deney grubu öğrencilerinin algoritma geliştirme ve bilgi-işlemsel düşünme
becerilerinin kontrol grubuna göre anlamlı derecede daha fazla yükseldiği
bulunmuştur. Bu durumda Scratch programının algoritma geliştirme ve bilgi-işlemsel düşünme becerilerini geliştirmek için kullanılabilir bir öğrenme
aracı olduğu söylenebilir.
This
study aimed to investigate the effect of using Scratch on developing skills
related to algorithm development and computational thinking. The quasi
experimental study with a pretest-posttest control group design was carried out
with 62 (31assigned to Experimental and assigned to Control group respectively)
5th grader students. The study was conducted in a 6-week period during
information technologies and software classes. The experimental group students
were taught algorithms by using the Scratch program while control group
students learned algorithms with the help of the current curriculum. Students
were administered Computational Thinking Scale and Algorithm Development Achievement Test as pre and post-tests.
The required factor and reliability analyses were carried out for computational
thinking scale and Cronbach’s Alpha reliability coefficient was calculated as
0.809. KR-20 internal consistency coefficient for Algorithm Development
Achievement Test was found to be 0.85. Independent Samples t test was
administered to see whether there was a statistically significant difference
between the groups’ achievement test results. Results show that experimental
group students’ skills regarding algorithm development and computational
thinking significantly developed compared to those of the control group. Based
on the findings, it can be argued that Scratch Program is a learning tool that
can be used to develop skills related to algorithm development and
computational thinking.
Computational thinking Scratch algorithm development programming
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1 |