Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HIGHER EDUCATION PROBLEMS OF SYRIAN REFUGEES IN TURKEY ADIYAMAN UNIVERSITY SAMPLE

Yıl 2019, Sayı: 31, 160 - 187, 26.03.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.491012

Öz

Ministry of Interior
Directorate General of Migration Management stated that the total number of
Syrian refugees in Turkey has reached to 3.632.622 as of January 17, 2019.
1.970.837 of these people are composed of men, and 1.661.785 are women and
these numbers indicate that there are 309.052 more men than women. The number
of Syrian refugees at the age of higher education (19-24) is stated to be
534.248. The Republic of Turkey has taken important steps to provide education
opportunities for Syrian students in the higher education.
In this study, it is
aimed to find out higher education problems of Syrian students who have
immigrated to Turkey and have been studying at Adıyaman University and suggest
solutions to these problems. The study is designed as a qualitative case study
and Syrian students studying at Adıyaman University are sampled for the study.
The findings of the study are analyzed with descriptive analysis technique. The
findings of the study indicate that Syrian students have difficulties in
expressing themselves to their friends, teachers and other agents. Also it is
found out that the teachers’ speeches are fast, the time allowed for the exams
are not enough and the questions are not very clear for the Syrian students.

Kaynakça

  • Adıyaman Üniversitesi. (2018). Aktif öğrenci sayıları. 01.10.2018 tarihinde: oidb.adiyaman.edu.tr/Files/oidb/Sayfalar/Birimimiz/ogrenci_sayisi_30.10.2018.xlsx. adresinden alınmıştır.
  • Akkaya, A. (2013). “Suriyeli Mültecilerin Türkçe Algıları.” EKEV Akademi Dergisi, 17(56), 179 - 190.
  • Akpınar, T. (2017). “Türkiye’deki Suriyeli mülteci çocukların ve kadınların sosyal politika bağlamında yaşadıkları sorunlar.” Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences, 3(3), 16‒29.
  • Barın, H. (2015). “Türkiye’deki Suriyeli kadınların toplumsal bağlamda yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri.” Göç Araştırmaları Dergisi, 1(2), 112 - 151.
  • Büyükikiz, K. K. & Çangal, Ö. (2016). “Suriyeli misafir öğrencilere Türkçe öğretimi projesi üzerine bir değerlendirme.” Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(3), 1414.
  • Büyüköztürk, Ş., ve diğerleri (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetin, A. ve Uzman, N. (2012). “Sığınmacılar çerçevesinde Suriye-Türkiye ilişkilerine bir bakış.” Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Avrasya Strateji Dergisi. 1(1), 3-18.
  • Çimen L. ve Ersoy, S. (2018). “Üniversite öğrencilerinin Suriyeli sığınmacılarla ilgili tutumlarının sivil katılımları bağlamında incelenmesi.” İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, cilt / vol: 7, sayı/ıssue: 2, 2018 sayfa: 1251-1273.
  • Demir, O. Ö. (2015). “Göç Politikaları, Toplumsal Kaygılar ve Suriyeli Mülteciler.” Ankara: Global Politika ve Strateji Yayını.
  • Demirci, M. (2015). “B1 Seviyesinde Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin sesli okuma becerisiyle ilgili tespitler.” Turkish Studies, 10(7), 333 - 358.
  • Dönmez, M. İ. ve Paksoy, S. (2015). “Türkiye’de Öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenmede karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma: Kilis 7 Aralık Üniversitesi Örneği.” International Journal of Languages’ Education and Teaching, UDES 2015, 1907 - 1919.
  • Erdem, C. (2017). “Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri.” Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi Cilt:1, Sayı:1, 2017, s.26-42). Erdem, M. D.,Kaya, İ. ve Yılmaz, A. (2017). “Evaluation of Teacher's Views on Education and School Life of Syrian Children within the Scope of Formal Education.” International Journal of Languages’ Education and Teaching, Volume 5, Issue 3, September 2017, p. 463-476.
  • Erdoğan, M. (2014). “Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal Kabul ve Uyum Araştırması.” Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkezi Raporu, Ankara.
  • Erişti, B., Polat, M., ve Erdem, C. (2018). “Yükseköğretimde uluslararasılaşma: Uluslararası öğrencilerin bulunduğu sınıflarda ders veren öğretim elemanlarının öğretim sürecinde yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri.” Journal of History Culture and Art Research, 7(2), 352-375.
  • Gün, M. (2015). “Yabancılara Türkçe öğretimi veren öğretim elemanlarının Adıyaman ili çadır kent bölgesinde Türkçe öğrenen Suriyeli mültecilere Türk kültürü aktarımına ilişkin görüşleri.” Cappadocia Journal of History and Social Sciences, 5,119 - 138.
  • İçişleri Bakanlığı (2019). Türkiye’deki Suriyeli Sayısı. 10.11.2018 tarihinde http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici-koruma_363_378_4713. adresinden alınmıştır.
  • Karataş, M. (2015). “Türk yazılı basınında Suriyeli sığınmacılar ile halk arasındaki ilişkinin incelenmesi.” Göç Araştırmaları Dergisi, 1(2), 112 - 151.
  • Miles, M. ve Huberman, A. M. (1994). “Qualitative Data Analysis.” London: SAGE.
  • Özer, Y. Y., Komşuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö. (2016). “Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri.” Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4(37), 185- 219.
  • Polat, F. (2012). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Saban, A. (2009). “Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler.” Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sandıklı, A., Semin, A. (2012). Bütün Boyutlarıyla Suriye Krizi ve Türkiye. 11.11.2018 tarihinde http://www.bilgesam.org/Images/dokumanlar/0-2-2014021958 suriyeraporu.pdf. adresinden alınmıştır.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü. ve Çatalbaş, G. (2016). “İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar.” Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208.
  • Seydi, A. R. (2013). “Türkiye’deki Suriyeli akademisyen ve eğitimcilerin görüşlerine göre Suriye’deki çatışmaların Suriyelilerin eğitim sürecine yansımaları.” Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 217 - 241.
  • Seydi, A. R. (2014). “Türkiye’nin Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorununun Çözümüne Yönelik İzlediği Politikalar.” SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi,31,267-305.
  • Tanrıkulu, F. (2017). “Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri.” Liberal Düşünce Dergisi, Yıl: 22, Sayı: 86, Bahar 2017, 127-144.
  • Tunç, A. Ş. (2015). “Mülteci davranışı ve toplumsal etkileri: Türkiye’deki Suriyelilere ilişkin bir değerlendirme.” TESAM Akademi Dergisi, 2(2), 29 - 63.
  • Türkiye Mülteciler Derneği (2019). Türkiye’deki Suriyeli Sayısı Ocak 2019. 03.02.2019 tarihinde https://multeciler.org.tr, adresinden alınmıştır
  • Türnüklü, A. (2000). “Eğitim Bilimi Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 34, 547.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). “Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri.” Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yın, R. K. (2008). Case Study Research: Design and Methods. California: Sage Publication Inc.
  • YÖK. 2018. YÖK Başkanı Suriyeli üniversite öğrencisi sayısını açıkladı. 02.07.2018 tarihinde www.yok.gov.tr/turk_yuksekogretiminde_suriyeli_ogrenciler, adresinden alınmıştır.

TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİ MÜLTECİLERİN YÜKSEKÖĞRETİM SORUNLARI: ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Sayı: 31, 160 - 187, 26.03.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.491012

Öz

İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü 8 Kasım 2018 tarihi
itibarıyla
Türkiye’deki kayıtlı Suriyeli sayısı bir önceki aya göre 8 bin 494
kişi artarak toplam 3 milyon 594 bin 232 kişiyi bulduğunu
açıklamıştır. Bu kişilerin 1 milyon 950 bin 182’si erkeklerden, 1 milyon 644
bin 50’si ise kadınlardan oluşmaktadır
. Türkiye’ye göç eden
Suriyeli erkeklerin sayısı, kadınlardan 306 bin 32 kişi daha fazladır. Yüksek
öğrenim çağı  (19-24 yaş) aralığında yer
alan Suriyeli sayısı 534 bin 248 kişidir.
Türkiye devleti, ülkesinde
bulunan yüksek öğrenim çağındaki gençlere eğitim fırsatları sunmak
için önemli adımlar atmıştır. Bu araştırmanın amacı, iç savaş nedeniyle Türkiye’ye
göç eden Suriyeli öğrencilerin yükseköğretime ilişkin sorunlarını
Adıyaman üniversitesi özelinde tespit etmek ve öneriler sunmaktır. Çalışma
nitel araştırma temelinde desenlenen bir durum çalışması olup, araştırmanın evrenini,
Adıyaman Üniversitesinde okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada elde
edilen verilerin incelenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Araştırmada; Suriyeli öğrencilerin kendilerini, arkadaşlarına, görevlilere ve
ders hocalarına tam olarak ifade edemedikleri, hocaların derslerde hızlı
konuştukları, sınavlarda kendilerine yeterli düzeyde ek süre verilmediği,
kapalı soruların yeterince açıklanmadığı belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Adıyaman Üniversitesi. (2018). Aktif öğrenci sayıları. 01.10.2018 tarihinde: oidb.adiyaman.edu.tr/Files/oidb/Sayfalar/Birimimiz/ogrenci_sayisi_30.10.2018.xlsx. adresinden alınmıştır.
  • Akkaya, A. (2013). “Suriyeli Mültecilerin Türkçe Algıları.” EKEV Akademi Dergisi, 17(56), 179 - 190.
  • Akpınar, T. (2017). “Türkiye’deki Suriyeli mülteci çocukların ve kadınların sosyal politika bağlamında yaşadıkları sorunlar.” Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences, 3(3), 16‒29.
  • Barın, H. (2015). “Türkiye’deki Suriyeli kadınların toplumsal bağlamda yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri.” Göç Araştırmaları Dergisi, 1(2), 112 - 151.
  • Büyükikiz, K. K. & Çangal, Ö. (2016). “Suriyeli misafir öğrencilere Türkçe öğretimi projesi üzerine bir değerlendirme.” Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(3), 1414.
  • Büyüköztürk, Ş., ve diğerleri (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetin, A. ve Uzman, N. (2012). “Sığınmacılar çerçevesinde Suriye-Türkiye ilişkilerine bir bakış.” Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Avrasya Strateji Dergisi. 1(1), 3-18.
  • Çimen L. ve Ersoy, S. (2018). “Üniversite öğrencilerinin Suriyeli sığınmacılarla ilgili tutumlarının sivil katılımları bağlamında incelenmesi.” İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, cilt / vol: 7, sayı/ıssue: 2, 2018 sayfa: 1251-1273.
  • Demir, O. Ö. (2015). “Göç Politikaları, Toplumsal Kaygılar ve Suriyeli Mülteciler.” Ankara: Global Politika ve Strateji Yayını.
  • Demirci, M. (2015). “B1 Seviyesinde Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin sesli okuma becerisiyle ilgili tespitler.” Turkish Studies, 10(7), 333 - 358.
  • Dönmez, M. İ. ve Paksoy, S. (2015). “Türkiye’de Öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenmede karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma: Kilis 7 Aralık Üniversitesi Örneği.” International Journal of Languages’ Education and Teaching, UDES 2015, 1907 - 1919.
  • Erdem, C. (2017). “Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri.” Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi Cilt:1, Sayı:1, 2017, s.26-42). Erdem, M. D.,Kaya, İ. ve Yılmaz, A. (2017). “Evaluation of Teacher's Views on Education and School Life of Syrian Children within the Scope of Formal Education.” International Journal of Languages’ Education and Teaching, Volume 5, Issue 3, September 2017, p. 463-476.
  • Erdoğan, M. (2014). “Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal Kabul ve Uyum Araştırması.” Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkezi Raporu, Ankara.
  • Erişti, B., Polat, M., ve Erdem, C. (2018). “Yükseköğretimde uluslararasılaşma: Uluslararası öğrencilerin bulunduğu sınıflarda ders veren öğretim elemanlarının öğretim sürecinde yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri.” Journal of History Culture and Art Research, 7(2), 352-375.
  • Gün, M. (2015). “Yabancılara Türkçe öğretimi veren öğretim elemanlarının Adıyaman ili çadır kent bölgesinde Türkçe öğrenen Suriyeli mültecilere Türk kültürü aktarımına ilişkin görüşleri.” Cappadocia Journal of History and Social Sciences, 5,119 - 138.
  • İçişleri Bakanlığı (2019). Türkiye’deki Suriyeli Sayısı. 10.11.2018 tarihinde http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici-koruma_363_378_4713. adresinden alınmıştır.
  • Karataş, M. (2015). “Türk yazılı basınında Suriyeli sığınmacılar ile halk arasındaki ilişkinin incelenmesi.” Göç Araştırmaları Dergisi, 1(2), 112 - 151.
  • Miles, M. ve Huberman, A. M. (1994). “Qualitative Data Analysis.” London: SAGE.
  • Özer, Y. Y., Komşuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö. (2016). “Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri.” Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4(37), 185- 219.
  • Polat, F. (2012). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Saban, A. (2009). “Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler.” Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sandıklı, A., Semin, A. (2012). Bütün Boyutlarıyla Suriye Krizi ve Türkiye. 11.11.2018 tarihinde http://www.bilgesam.org/Images/dokumanlar/0-2-2014021958 suriyeraporu.pdf. adresinden alınmıştır.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü. ve Çatalbaş, G. (2016). “İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar.” Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208.
  • Seydi, A. R. (2013). “Türkiye’deki Suriyeli akademisyen ve eğitimcilerin görüşlerine göre Suriye’deki çatışmaların Suriyelilerin eğitim sürecine yansımaları.” Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 217 - 241.
  • Seydi, A. R. (2014). “Türkiye’nin Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorununun Çözümüne Yönelik İzlediği Politikalar.” SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi,31,267-305.
  • Tanrıkulu, F. (2017). “Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri.” Liberal Düşünce Dergisi, Yıl: 22, Sayı: 86, Bahar 2017, 127-144.
  • Tunç, A. Ş. (2015). “Mülteci davranışı ve toplumsal etkileri: Türkiye’deki Suriyelilere ilişkin bir değerlendirme.” TESAM Akademi Dergisi, 2(2), 29 - 63.
  • Türkiye Mülteciler Derneği (2019). Türkiye’deki Suriyeli Sayısı Ocak 2019. 03.02.2019 tarihinde https://multeciler.org.tr, adresinden alınmıştır
  • Türnüklü, A. (2000). “Eğitim Bilimi Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 34, 547.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). “Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri.” Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yın, R. K. (2008). Case Study Research: Design and Methods. California: Sage Publication Inc.
  • YÖK. 2018. YÖK Başkanı Suriyeli üniversite öğrencisi sayısını açıkladı. 02.07.2018 tarihinde www.yok.gov.tr/turk_yuksekogretiminde_suriyeli_ogrenciler, adresinden alınmıştır.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hacı Hüseyin Taşar 0000-0001-9563-0440

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Taşar, H. H. (2019). TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİ MÜLTECİLERİN YÜKSEKÖĞRETİM SORUNLARI: ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(31), 160-187. https://doi.org/10.14520/adyusbd.491012